Appleseed Alpha (2014)

Japan / Verenigde Staten
Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door Shinji Aramaki
met de stemmen van Luci Christian, David Matranga en Brina Palencia

Twee huurlingen, Deunan en haar cyborg-partner Briareos, hebben een missie in de buitenwijken van hun door de oorlog verscheurde stad. Tijdens de operatie ontmoeten ze Iris en Olson, twee inwoners van de utopische stad Olympus, die een manier weten om de wereld te redden. Maar de gewetenloze Talos en de sluwe krijgsheer Two Horns hebben heel andere plannen. Deunan en Briareos moeten alles op alles zetten om hun nieuwe contacten te beschermen in de hoop dat zij de mensheid kunnen redden.

13 BERICHTEN 6 MENINGEN
avatar van tattoobob

geplaatst: 14 juli 2014, 18:19 uur [permalink]
Ik ben benieuwd...kep er zin in.

geplaatst: 14 juli 2014, 18:52 uur [permalink]
Ik ook.

geplaatst: 14 juli 2014, 23:31 uur [permalink]
Mag er zijn.

Aramaki blijft een uitzonderlijk regisseur, al is het maar omdat hij leuke CG-animatievehikels weet af te leveren, zowat als enige. Ook deze Appleseed valt weer in dat rijtje. Een eerder eenvoudig scifi verhaaltje dat opgeleukt wordt door een hoop mecha fanservice.

Ergens begin jaren '90 zat ik verlekkerd naar dit ding te kijken, mijzelf afvragend hoe ze dat ooit geanimeerd zouden krijgen, als je dan deze finale ziet is dat niks minder dan een klein wonder. Groots en gedetailleerd, zoals het een film als deze betaamd. Maar ook dat exoskeleton van Deunan ziet er ge-wel-dig uit.

Grappig ook dat Aramaki vast blijft houden aan z'n electronische soundtracks. Gebruik vind ik nog steeds niet super, maar wel leuk om een dubstep-achtergrondje te hebben tijdens de actiescenes. Voor de filmwereld extreem modern.

Het verhaal is nogal simpel, personages als Two Horns voegen ook niet al te veel toe vind ik. Daarbij mist het deze film een beetje aan een echt doel. Alsof je naar een tussenaflevering zit te kijken, die een begin en einde aan elkaar moet knopen. De film eindigt waar je eigenlijk zou willen dat hij begint, maar hopelijk wil dat gewoon zeggen dat men nog lang niet klaar is met de Appleseed reeks.

De actiescenes zelf hadden iets beter gekund, het verhaaltje is nogal tam, maar de designs en het uitermate hoge niveau van CG maken veel goed. Erg leuk tussendoortje.

geplaatst: 23 juli 2014, 21:23 uur [permalink]
Ik ga hem vanavond kijken, ben heel erg benieuwd.

avatar van HALVE TAMME.
geplaatst: 25 juli 2014, 20:07 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Alles ziet er weer tip top uit, het verhaal is prima en de kogels
vliegen je weer flink om de oren.

Ik ben tevreden, meer dan.

4 solide sterren van mijn kant voor Appleseed Alpha (2014).

avatar van james_cameron
geplaatst: 9 augustus 2014, 23:37 uur [permalink]
Derde Appleseed-film van regisseur Shinji Aramaki; helaas wel de minste tot nu toe, wat mij betreft. Vooral qua plot is dit deel erg dun. De animatie is evenwel dik in orde en sporadisch indrukwekkend, al oogt het eerste half uur wel een beetje geforceerd en houterig. Pluspunten zijn de spectaculaire aktiescenes en de aanwezigheid van vermakelijke bad guy Two Horns.

geplaatst: 31 december 2014, 14:01 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik kijk eigenlijk zelden naar een animatiefilm. Maar omdat de kinderen van mijn broer langskwamen en "Dawn of the Dead (2004)" niet bepaald een succes was (ze waren al vrij snel bang en verstopten zich onder de dekens), heb ik samen met ze deze film gekeken omdat de oudste van de kinderen graag naar actie animatie / tekenfilms kijkt.

Het verhaal is opzicht best aardig en ook met de uitvoering zit het wel goed. Sowieso zit er aardig wat actie in en valt er soms zelfs wat te glimlachen (komt hoofdzakelijke op conto van de cyborg Two Horns). Visueel zag het er best fraai uit en voor mij was het ook meegenomen dat de rondborstige "Deunan" de hele tijd met een wit topje (zoals op de poster) te zien was. Het was opzicht ook wel geinig dat één van de kwaadaardige cyborgs eruit zag als een vrouw en ze hadden deze voorzien van een flinke voorgevel 😄 Hier en daar vond ik het wel wat langdradig en soms ook wel saai, maar het einde met de enorme vernietigingsmachine mocht er zeker wezen en de kinderen zaten naar dat gedeelte ook geboeid te kijken.

Al met al vond ik deze film zelfs leuk om eens gezien te hebben en de kinderen vonden het zelfs zeer leuk. Het is tevens de laatste film welke ik in 2014 zal zien en tevens dus ook de laatste review.

avatar van centurion81
geplaatst: 13 januari 2015, 14:52 uur [permalink]
De film zit vanaf deze week in het aanbod van Netflix Nederland!

geplaatst: 13 januari 2015, 14:53 uur [permalink]
centurion81 schreef:
De film zit vanaf deze week in het aanbod van Netflix Nederland!
Gaat hem zien zou ik zeggen!

geplaatst: 14 januari 2015, 13:15 uur [permalink]
HALVE TAMME. schreef:
Gaat hem zien zou ik zeggen!
Check!
Viel niks tegen, normaal niet zo'n fan van het sf-in-animatie- genre (als dat al een genre is...) maar dit was prima te doen. Je voelt tijdens het kijken van de film wel dat dit verhaal onderdeel uitmaakt van een lopende verhaallijn maar dit is niet storend aanwezig. De animatie is echt goed gedaan, het verhaal onderhoudend genoeg en als geheel een prettig kijkervaring.

avatar van centurion81
geplaatst: 18 februari 2015, 21:43 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik heb Appurishido en de opvolger uit 2007 destijds met heel veel plezier gekeken en ook gewaardeerd met 4 en 3,5*. Deze Appleseed Alpha vond ik wel echt een stuk minder. Je ziet aan de graphics dat de tijd niet heeft stilgestaan maar het verhaal vond ik wel erg magertjes. Ook is er weinig context bij de post-apocalyptische wereld waar het zich in afspeelt.Bri en Deunan herinner ik me van vroeger, maar alle andere karakters zijn wel erg ééndimensionaal. Tel hierbij de voorspelbare actie op en ik kom tot een niet zo hoog cijfer helaas: 2*
In een eventuele opvolger, die gezien de sequence na de aftiteling wel eens zou kunnen komen, zou ik graag weer wat meer verhaal en een weerzien met Olympus City zien 🙂

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 3 maart 2015, 22:32 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
CG film ofwel de nieuwe generatie van animatiefilms. Het oogt vrij indrukwekkend en gedetailleerd al was Space Pirate Harlock (3*) nog straffer op dat vlak; Appleseed speelt zich af na een nucleaire oorlog. Een huurlinge en een cyborg willen naar het mythische Olympus. Iemand zei hier dat het verhaal een echt doel mist en dat is inderdaad het geval. Plots val je in een plot rond een super-oorlogswapen waarvan een klein meisje uit Olympus de sleutel is, . Maar ik ben gewoon niet vertrouwd met het hele universum daarrond en dat boeit me ook niet echt. Gelukkig hoef je geen Appleseed-geek te zijn om deze film te kunnen volgen want die staat redelijk op zichzelf en weet te vermaken zoals het hoort. Beste personage vond ik Briareos

avatar van Rico120
geplaatst: 15 mei 2015, 11:29 uur [permalink]
ik ben het eens met sommige hier die zeggen dat deze film minder is dan zijn voorgangers

ik vond het verhaal erg mager
wat ook opviel is dat het animatie werk anders is dan zijn voorgangers
maar verder was deze film best oke ondanks het mager verhaallijntje