• 8.227.865 stemmen

Appurushido: Ekusu Makina (2007)

Animatie / Sciencefiction | 105 minuten

Genre: Animatie / Sciencefiction

Alternatieve titels: Appleseed Saga: Ex Machina / エクスマキナ

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Shinji Aramaki

Met onder meer: Ai Kobayashi, Rica Fukami en Takaya Hashi

Oorspronkelijke taal: Japans

Over Appurushido: Ekusu Makina

Als gevolg van een oorlog, die de helft van de mensheid heeft gedood, staat de stad Olympus als een toren van hoop in een wereld vol chaos en conflicten. Deze utopie wordt geregeerd door Gaia en geholpen door genetisch gemaakte humanoids beter bekend als Bioriods. Deunan en Briareos zijn lid van de E.S.W.A.T., een speciale elite eenheid in Olympus die wordt ingezet wanneer er problemen zijn in de stad. Hun partnerschap wordt getest wanneer er een Biorod genaamd Tereus aan hun team wordt toegevoegd. Deze Biorod is gemaakt van het DNA van Briareos en bezit daardoor ook zijn eigenschappen. Tegelijk wordt Olympus in het geheim aangevallen door een groep wetenschappers die hun eigen versie van vrede op Aarde willen doorvoeren.

image

avatar van moveme

moveme

Medewerkersfilm op het iffr2008.

In mijn ogen minder dan zijn voorganger en op enkele aardige genre vondsten na zeer voorspelbaar. Mischien nog iets te hoog beoordeeld maar heb een zwak voor anime. 2,5*

avatar van LabRatXL

LabRatXL

echt een keiharde tegenvaller. eigelijk alles wat in het eerste deel goed was miste deze film. ik kon er ook moeilijk inkomen.. het verhaal was niet boeiend en de soundtracks was ook niet goed (evenals in de voorganger). ik had hoge verwachtingen, helaas is daar weinig van terecht gekomen.. visueel was het wel heel mooi

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Een vaardig gemaakte, inhoudelijk zeer goed te volgen "cyborg-anime" (en dat is wel eens anders). Erg over the top (prima) en vreselijke kitch-romatische uitwerking (niet zo prima). Dat geroep om "Briareos" en "Tereus" werkte uiteindelijk sterk op de lachspieren.

Niet zo slecht als het gemiddelde doet (deed) vermoeden. In Rotterdam in de publieksenquete boven de 4,0 gemiddeld gestaan en op 3,96 geeindigd! Een opvallend groot verschil met hier (ik weet dat het IFFR-publiek belachelijk hoog stemt, maar zo'n groot verschil...).

avatar van Jonkster

Jonkster

Ik behoorde ook tot dit IFFR plubliek maar vond dit de slechtste film die ik heb gezien.

De film heeft een verhaal van niks, maar dat hoeft niet erg te zijn als de film lekker loopt en de actie vet is.

Helaas wordt de kijker bestookt met waardeloze dialogen en zogenaamde emotionele momenten die gewoon niet werken met de computer geanimeerde mannetjes, komt allemaal wat knullig over. Zwaar overdreven klamme achtergrond muziek helpt hierbij ook niet. De film zit sowieso vol clichés, allen compleet inspiratieloos uitgewerkt.

avatar van Dinalfos

Dinalfos

Ik sluit me helemaal aan bij mijn voorgangers. Deze film is de naam Appleseed onwaardig,

Onderhond

Vond het anders beter dan het eerste deel, al is het maar omdat het technisch weer een paar passen vooruit gaat.

Gedoe om verhaal begrijp ik niet zo. 't Is een volhardende actiefilm, maar dan nog zit er veel meer in dan in een doorsnee Blade Runner. Lijkt mij toch best allemaal.

Verder vooral erg sterke actiescenes. De camera draait nog steeds teveel, een typisch 2D euvel, maar verder zit het best goed in elkaar.

Al haal ik vooral mijn plezier uit de stedelijke designs en het hele Appleseed wereldje. Afgezien van nogal duffe wagentjes vind ik het oogstrelend gedesigned. Dé reden waarom ik Shirow nog steeds op handen draag.

Vermakelijke film met sterke actiescenes, verbluffende designs, vaak fijne shots, technisch nog steeds imperfect maar beterend en weinig inzakjes.

Kleine 4.0*

avatar van Phoenix

Phoenix

In alles wat grootser en epischer dan de voorganger.

Afschuwelijk pathetisch, clichèrijk en bijeengeraapt verhaal (incl. onder andere een Borg-filosofie, Sentinel-zwermen en Doc Oc. v2.0) met belachelijke dialogen en een te grote nadruk op menselijke emotie. Het wordt allemaal heel overdreven gebracht waardoor het even lijkt dat de makers knipogend bezig zijn, maar uiteindelijk overheerst deze indruk niet. Dat maakt het bij vlagen hilarisch (de begrafenis, de "driehoeksverhouding", hoe verzin je het ). Maar veel vaker sentimenteler dan voor een mens goed is.

Gelukkig worden deze bezwaren ook in dit deel af en toe weggeveegd door de - nu écht soepele - cellshaded animatie nog beter dan ooit is geïntegreerd in de gedetailleerde 3d-omgevingen. Alleen de voice-inc viel me wat tegen. Als dat in Half-Life 2 al goed kan zou dat hier ook moeten kunnen.

Die CGI-spierballen leveren dan, ook met dank aan John Woo, nog wat scènes op die het geheel onderhoudend houden maar daar is ook alles wel mee gezegd. Op de intrieste pruttelsoundtrack en jaren '90 geluidseffecten (die soms rechtstreeks uit de X-Com-games lijken te komen) na dan.

Halfje meer dan zijn voorganger, want dit is toch eigenlijk gewoon een identieke film, maar dan technisch superieur.

Ps. Wel leuk vond ik de verwijzingen naar de Griekse mythologie, met name de naam van die kerel met dat litteken door zijn linkeroog. Argus heet hij, in de mythologie juist een schepsel met 100 ogen. Verder natuurlijk Athene, beschermvrouwe van de stad, Briarieus, een van de Hecatonchiren en natuurlijk de Olympus, waar de goden resideren.

avatar van Phoenix

Phoenix

En natuurlijk geniaal dat die fucking duiven die John Woo altijd in zijn films wilt hebben eindelijk functioneel zijn .

avatar van james_cameron

james_cameron

Nog iets mooier geanimeerd dan zijn voorganger, maar inhoudelijk wat meer voorspelbaar en voorzien van een dun verhaaltje. Zoals bij veel sequels moet het gebrek aan diepgang gecompenseerd worden door nog meer aktie en spektakel. Op dat vlak stelt de film dan ook zeker niet teleur (inclusief John Woo-achtige shootouts- geen verrassing daar de beste man producent van de film is), maar het voelt allemaal wat geforceerd en opgerekt aan.

avatar van nynkez

nynkez

Ik heb deze film in Frankfurt gezien tijdens het NIppon festival. Ik vond hem echt vet! Ga hem zelfs nog een keer kijken op het Yume Ichi Ya festival in Arnhem binnenkort.

avatar van centurion81

centurion81

• 1960 berichten

Prettige anime en mooier dan de vorige Appleseed uit 2004. Echt knap wat ze tegenwoordig kunnen al vind ik de manier van tekenen in bv. GitS II gaver =) Het verhaal kon er aardig mee door ik hou wel van dit soort dystopisch apocalyptisme. Net als de vorige Appleseed ontbeerde de film een beetje diepgang. Desalniettemin een lust voor het oog die geen moment verveelt.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Mooie plaatjes.

Dit visuele feestje voor de ogen kent een aardig verhaal en leuke actiescenes. Niets hoogdravends maar wel erg mooi om te zien. Vooral met de BR op de FHD, zie je hoe adembenemend gaaf. Op naar deel 1.

Goed.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Beeldkwaliteit BR-Rental is overigens 10/10

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Toch wel erg leuk.

Ik had eens zin om iets nieuws te proberen, films met grote lompe vliegende en beukende mechs zijn niet echt mijn ding, anime trouwens ook niet, maar vond het toch goed.

Die romantische draad die er doorheen loopt is echt lachwekkend, zo overdreven en cliché..

Verhaal vind ik juist wel best zo, lekker makkelijk.

Toffe actie en prachtige animaties.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Lekker anime/maga-filmpje.

Op de slechtere momenten heeft het allemaal iets te veel weg van een game, maar met name het laatste half uur (Halicon!!) is erg mooi gedaan.

Achtergronden zijn ook beter gedaan dan de gezichten, echte emoties kan ik niet aflezen op die poppen-gezichtjes.

Verhaal is natuurlijk een beetje standaard-manga.

Jammer, meer rustmomenten en diepgang in de plot hadden het nog naar iets hoger niveau kunnen trekken.

Balen: Op de Nederlandse DVD-uitgave ontbreekt de originele Japanse geluidsband.

We mogen alleen kiezen uit Engels, Frans of Nederlands.

(We hebben dus maar voor het Engels gekozen).

avatar van mug13

mug13

(GEWELDIG) .De beste animated movie die ik tot nu toe heb gezien .Als je deze animated movie niet bekijkt,beschouw het dan als een persoonlijk verlies.

avatar van RuudC

RuudC

Staat het verhaal van deze film op zichzelf of is het echt de moeite waard om eerst de voorganger te zien?

avatar van erik1677

erik1677

hmmm mooi gemaakt inderdaad, maar en verhaal van niks!

Zie nog liever hentai

avatar van RuudC

RuudC

Veel meer dan drie sterren kan ik er toch niet voor geven. Bepaalde scenes zagen er goed uit (de gedetailleerde overviews), maar er is teveel afgekeken van de grote anime's zoals Ghost in the Shell en Akira. Die hebben dan tenminste ook een erg goed verhaal te vertellen. Noem het knipogen of invloeden, maar ook Star Wars en The Matrix leken voorbij te komen. Appleseed Ex Machina biedt leuk vermaak, maar mist absoluut een eigen smoel. Het verhaal is me helaas te standaard en teveel afgekeken van de eerder genoemde titels. Eerlijk gezegd ben ik ook niet echt te spreken over het visuele gedeelte. Zoiets zie ik veel liever volledig getekend. Soms is het wel mooi, maar voor de rest wil men het te echt laten lijken. Ook een beetje jammer dat ik het met Engelse dubs moest doen. Al bleek dat toch een veel betere optie te zijn dan de Nederlandse audio. Leuk voor een keertje.

avatar van HALVE TAMME.

HALVE TAMME. (moderator series)

mug13 schreef:

Bij dit bericht sluit ik me eigen graag aan.

avatar van Rico120

Rico120

ik vond deze film minder badass dan zijn voorganger maar dat wil niet zeggen dat deze film minder cool is

Onderhond

Had er eigenlijk geen goed oog in.

Eén van de eerste Japanese animatiefilms die écht vol voor de wat realistischere CG look ging, al werd er nog wel steeds gekozen voor een cel-shaded stijltje. 13 jaar later vreesde ik dat er van het visuele niet veel meer over zou zijn, maar dat viel 100% mee. Uiteraard is de animatie wat hoekiger en zijn vooral de gezichten erg stijf, maar er is gelukkig meer dan enkel het technische.

Zo is het camerawerk wel best indrukwekkend en helpt de editing ook een handje mee. De cel-shaded look zorgt ook voor meer esthetische waarde, waardoor het visueel niet zo héél erg verouderd is. Dat gecombineerd met een aardige soundtrack, sterke sound effects en een fijne dub zorgen voor een overall puike stilering.

Verder blijf ik ook wel een boontje hebben van de Appleseed wereld. Verre toekomst waar het toekomstbeeld niet zomaar een uitvergroting/doemscenario is van onze huidige wereld. Mag voor mij nog véél meer in de kijker staan, Shirow doet dat in z'n mangas wel, maar Aramaki beperkt zich meer tot de actie, waarbij de sci-fi zich iets meer in de achtergrond bevindt.

4.0* en een uitgebreide review