Alex & Emma (2003)

Alternatieve titel: Alex and Emma

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Rob Reiner
met Kate Hudson, Luke Wilson en Sophie Marceau

Alex is een schrijver met een writer's block en bovendien torenhoge gokschulden. Om zijn schuld af te kunnen betalen zal hij zijn boek in 30 dagen af moeten krijgen, anders is hij de prooi van de schuldeiser. Hij huurt stenografe Emma in om hem te helpen. Wanneer hij haar zijn verhaal dicteert, oppert Emma telkens een andere draai aan iedere verhaallijn. Haar intrigerende ideeën stimuleren Alex en zijn boek.

avatar van J.Bell
Sindibad schreef:
Een hele mooie film, veel humor. Ik werd er blij van en heb hem meerdere malen gezien.

3.5

En dan nu ineens een 0,5?

Betere romantische komedie. Leuke acteurs, goed gespeeld en tof verhaal. Zou hem zelfs willen kopen...

avatar van Lavigne
verschillende meningen hier over deze film.
Ik ga hem zometeen kijken.. over 6 min ^^

avatar van Lavigne
ik vond er geen reet aan :S

avatar van kanjertje
Geweldige en superleuke film.
Echt van genoten en heel blij dat ik deze gezien heb.
Kate Hudson op haar best

avatar van Katharina
Het was natuurlijk overduidelijk met wie hij zou eindigen, maar hoe het verhaal zou gaan en wat er zou gaan gebeuren, bleef onduidelijk. Voor een romcom is hij echt leuk en aardig origineel!

Het is alweer even geleden dat ik deze film zag. Hij was wel zo goed, dat ik sindsdien probeer hem op DvD te krijgen.

Het krachtige aan de film is het weglaten van de overbodige herrie. Een simpel verhaal, een paar goede acteurs en rustig camerawerk.

Daar zouden er van mij meer van mogen komen.

ik vind het voor een romantische komedie juist minder !
komt niet echt bij in de buurt bij pretty woman of nothing hill.
en kate vond ik veel grappiger in how to loose a guy in ten days (die echt leuk is).

Toch was het wel redelijke Orgineel en schattig en was het acteerwerk ook wel goed.

ik geef hem toch 3 sterren.

avatar van getyourchucks
grappige dialogen.

Snap niet waarom hij zo weinig scoort. Vond het een grappige film en Kate Hudson was hier zo schattig in.

Dick2008
Bij romantische komedies vind ik het toch een belangrijk punt welke acteurs erin spelen. Luke Wilson vind ik goed gekozen met Kate Hudson had ik in het begin wat moeite maar op gegeven moment gaat het wel.
Inhoudelijk is het een verhaal wat al vaker is verfilmd. De manier waarop is wel weer anders en in deze film goed gedaan. De film wordt vooral aantrekkelijk omdat naast het schrijven, het boek ook mooi wordt verfilmd.

Meevallertje.

Had hier weinig van verwacht, het begint ook niet al te best eigenlijk. Het gedoe met de Cubanen is flauwig, maar eens het boek start wordt het snel een stuk leuker.

Er hangt een lekker luchtig sfeertje. Niet expliciet grappig, maar wel geinig en vlot. Wilson echt perfect voor deze rol, Hudson is wat minder boeiend maar is ook niet vervelend.

Visueel zijn de boekstukken best aangenaam, de rest is een beetje droog maar de film poogt dan ook niet geweldig gestileerd over te komen. Uiteindelijk vooral een vlot filmpje dat hoe langer hoe beter weet te overtuigen.

Grote cinema wordt het nergens, het is ook nooit meer dan een geinig opvullertje, maar daar stelt de film zeker niet in teleur. Eerste echte voldoende voor Reiner.

avatar van AHWA
Onderhond schreef:
Eerste echte voldoende voor Reiner.

Gauw The American President kijken dan Of trouwens... doe maar niet

Eeen hele leuke film die bleef boeien tot het eind.
3.5

avatar van DonOswaldo
Aardig vermaak, al is het wel jammer dat er teveel tijd besteed wordt aan het in beeld brengen van wat er in het boek gebeurd. Aangezien het al meteen duidelijk is dat het zijn eigen leven moet weerspiegelen, zag ik liever meer tijd besteed aan het contact tussen hen onder het schrijven. Toch vermaakt het best redelijk en is de cast ook aardig.

avatar van DaanRiver
Ongelofelijk slechte, onrealistische en voorspelbare film...

*0,5

Ik dacht in het begin dat het expres 'slecht' was, maar helaas bleef de hele film zo doorgaan!

avatar van juliegirlxoxo
Ik vond het echt geen goede film,ik ben zelfs na een tijdje in slaap gevallen en in slaap vallen tijdens een film overkomt me dus nooit

avatar van twilight78
leuk echt waaar maar wel wat te weinig actie daarom 3,5 sorry

avatar van pieteroyama
Eeen aardig niemand dalletje. Maar er had meer ingezeten. Voor 1 keer wel het aankijken waard,

avatar van misterdhdh
matige film, humor kon veel beter
wel origineel verhaal denk ik en wel nog leuk uitgewerkt. maar had echt meer humor verwacht, soms wel leuke dialogen maar echt grappig werd het nooit. ook romantiek miste ik een beetje. ik had deze film ergens gratis gekregen want zou deze film nooit kopen. dit is eigelijk mijn genre niet. Al bij al heb ik zeker niet met verveling naar deze film gekeken, was best wel nog een leuke film, maar te weinig gelachen. had niet veel verwachtingen van deze film, maar heb wel nog met plezier gekeken. acteerprestaties waren nog wel goed, al is dit niet zo belangrijk is dit soort films

leuk om een keer te kijken maar daar stopt het wel
3/5: wel nog goed gemaakt

Dick2008
Dick2008 schreef:

Ik vind dit toch echt geen romantische komedie maar gewoon een romantisch filmpje tussen een schrijver en een stenografiste. De film is losjes gebaseerd op een echt gebeurd verhaal, verder is de film geflopt. Niet dat dat verder veel zegt, ik vind het bij herziening toch nog een redelijk vermakelijke film.

Of ik Wilson een echt goede acteur moet vinden weet ik niet, maar hij speelt wel op zo'n manier, dat je een zekere sympathie voor het personage krijgt dat hij speelt, want dat was ook al bij Henry Poole. Nogal gladde rollen. En Kate Hudson heeft wel wat overeenkomsten met haar moeder, want die kan ook heel onverwachts uit de hoek komen. Het is dan vooral grappig te zien hoe Hudson met het boek gaat bemoeien. In het begin is het vrij lastig om de film te volgen omdat ze steeds omschakelen van realiteit naar fictie. En het had iets korter gemogen. Het maffia-gedeelte is bijvoorbeeld wat te overdreven neergezet voor de aard van de film en ze gaan ook te lang door met het schrijven van het boek. Er zitten hier en daar wat grappige momenten in. De film wordt wel steeds beter naarmate hij een tijd bezig is. Ook wordt dan de voor mij moeilijke omschakeling steeds gemakkelijker. Dus de film kent wel een goede opbouw. Het had misschien wat komischer gemogen en de chemie tussen Hudson en Wilson is ook niet bijster sterk, hoewel ze toch graag een film samen wilden maken.

Het eigenlijke verhaal is verder leuker dan de (flut)roman die wordt geschreven, Het laatste gedeelte, wat dan wel weer typisch is voor een romantische komedie, is prima, en ik ben net als Emma, ik wil graag weten (liefst vooraf) hoe het eindigt 3.0/4.0

avatar van Boenga
Het verhaal is zich is best een leuk gegeven. Dit had dan ook een leuke film kunnen zijn als er levensecht personages met realistische dialogen waren gecreëerd - iets wat in bijvoorbeeld Pretty Woman wélhet geval was. Door dat niet te doen maakt de regisseur er een slapstick-voor-15-jarigen van. Jammer, hij had een heel wat ruimer publiek kunnen bekoren.

avatar van K. V.
'k had niet direct verwachtingen bij deze film, maar hij viel wel goed mee. 'k vond het wel een leuk verzonnen verhaaltje die me wel wist te boeien.
De cast zat ook goed in hun rol en speelden wel overtuigend. Verder zag het er allemaal wel goed uit.
'k vond er eigenlijk niet direct iets mis mee en 'k heb me er dus prima mee vermaakt.

doorsnee filmpje met weinig echte hoogtepunten. 3*