The Four Feathers (2002)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Oorlog

geregisseerd door Shekhar Kapur
met Heath Ledger, Wes Bentley en Kate Hudson

Op de avond van zijn verloving met Ethne, dochter van een gesneuvelde officier, krijgt Harry Faversham te horen dat zijn regiment verscheept gaat worden naar de toenmalige Britse kolonie Soedan, om een rebellie van moslimextremisten de kop in te drukken. Harry voelt er echter niets voor om in den vreemde een strijd te gaan voeren die hem niets aangaat en hij neemt ontslag. Dit valt niet in goede aarde bij zijn vrienden en zij sturen hem elk een witte veer, het brandmerk van de lafaard in legerkringen. Bovendien krijgt hij nog een vierde witte veer van zijn verloofde, die daarmee hun relatie als beëindigd beschouwt. Wanneer de eerste berichten van slachtoffers Engeland bereiken, en Harry tevergeefs tussen de namen van de gesneuvelden zijn vrienden zoekt, gaat hij naar Soedan om de veren terug te geven door middel van een heldendaad.

avatar van Obbie
Sterk staaltje "overacting" van meneer Ledger. Hoop apathisch gekrijs.

avatar van jeuletaxi
Hele mooie film met een misschien hier en daar ongeloofwaardig maar heb me heel goed vermaakt.
Meningen zijn zeer verdeeld maar vind dit zeker een aanrader en een film die je gezien moet hebben.
Kijken dus!!!

avatar van blurp194
Een episch en romantisch verhaal, als een spannend jongensboek - wat het natuurlijk ook is, want het is een boekverfilming. En daarmee meteen wel ietwat het probleem dat ik met de film heb - het is een episch verhaal, maar in de verfilming mist net een tikkie teveel het soort (alweer) epische grootheidswaanzin dat in de jaren-50 en -60 voor dit soort films in de mode was. En dat voelt dan toch ietwat als een gemis.

Het verhaal mist ook wat door de wat te voorzichtige timing - de introductie duurde me te lang, en het einde ook. Allemaal ten koste van waar het om gaat, dat moet tenslotte toch het heroïsche en exotische avontuur in de Soedan zijn. Ietwat jammer, want het gedeelte dat daar dan speelt is op zich prima in orde, voldoet aan alle genrecliches - al zijn de massascenes niet zo massaal als in de oude films min of meer verplicht was.

De acteurs vond ik - misschien met uitzondering van Hudson - erg goed. Misschien ook dat ook daarbij de voor- en achterkant van de film wat minder inspiratie gekregen heeft. Ledger, die ik overigens nooit slecht heb zien spelen, overtuigt prima en wordt ook omringd door acteurs die goed spel laten zien.

Maar goed. Echt slecht is het dus allemaal niet wat mij betreft, wat Shekhar Kapur hiermee aflevert. Ook niet echt goed, en het zet me wat aan het mijmeren wat een productie dit had kunnen zijn in de tijd van Ben Hur, en met dezelfde soort grootheidswaanzin en bijpassende budgetten. Echt nieuwsgierig naar de andere drie verfilmingen maakt het nog niet - die lijken ook allemaal wat onderkoeld, als ik dat zo even inschat.

Geen slechte film hoor, maar het is niet mijn 'cup of tea'. Te melodramatisch, te zoetig, te kakkineus, en teveel toevalligheden. Een blinde die rechtstreeks naar de pianokruk loopt is opvallend. Ik kon alleen sympathie opbrengen voor de woestijn nomade. Als je deze film niet ziet, heb je niets gemist!