Khartoum (1966)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Basil Dearden en Eliot Elisofon
met Charlton Heston, Laurence Olivier en Richard Johnson

Soedan, 1881. Moslimaanvoerder Mahdi roept op tot een bloedige opstand met als doel de Egyptische soldaten, de Britse officieren en hun Soedanese helpers in een zogenaamde heilige oorlog te vernietigen. De Engelse premier Gladstone weigert evenwel een militaire hulpactie te starten. Hij stuurt alleen de eigenzinnige generaal Charles Gordon naar Khartoum om de stad te evacueren. Dat mislukt jammerlijk en dit is het begin van een belegering die tien maanden zal duren. Gladstone weigert nog steeds elke hulp en wanneer kolonel Stewart met een stoomboot de blokkades probeert te doorbreken loopt dit uit op een massaslachting.

Geen Lawrence of Arabia, maar toch wel een goede film.

avatar van ed68
Mooie klassieker!

Matig historische spektakelfilm over een generaal die door de Britten naar Khartoum wordt gestuurd om de stad te evacueren. De actie-scenes zijn zeker mooi in beeld gebracht, maar zijn te spaarzaam. De film is te dialoog-gedreven en mede daardoor soms wat aan de saaie en langdradige kant. Charlton Heston doet het verder goed als generaal Charles Gordon in de hoofdrol.

Driello
Een paar jaar na 'Lawrence of Arabia'(LoA) dacht iemand: 'he, laten we nu een film maken over Gordon of Khartoum'. Tenminste, zo komt het erg sterk op mij over. Het resultaat is echter een enorm zwak aftreksel van LoA. In alles krijg je de indruk dat er is gepoogd een soort gelijkwaardig epos te maken over een brit die tussen 'locals' een bepaalde standing heeft en een onverwacht huzarenstukje opvoert.
Helaas is het duidelijk dat Basil Dearden geen David Lean is. Allereerst wordt de film, ondanks de vele figuranten die zijn opgetrommelt, nooit 'groots en meeslepend' zoals LoA. Je krijgt nooit de indruk dat Khartouw een grote stad is, dat het kamp van de Mahdi 1000-en mensen kan huisvesten enz. Daarnaast biedt de film geen enkel gedenkwaardig personage, inclusief Gordon. Het zijn en blijven allemaal een beetje nobodies, er ontstaat geen binding. Dit heeft wellicht, eerlijkshalve gezegd, ook te maken met mijn aversie voor Heston, maar ik heb geen krachtige karakters kunnen ontdekken, die een uitdaging van hun acteer-kunst met verve hebben aangenomen. Het blijft allemaal mak en braaf. De Mahdi was gewoon ronduit grappig en nooit echt dreigend. De gevechtshandelingen zagen er slap uit en waren vaak al heel snel weer over. Spanning ontbreekt eigenlijk in de gehele film.
Filmtechnisch dan. Ik zag vele zaken (shots in de woestijn als voorbeeld) die ik ook al in LoA zag. Hier zag het er echter een beetje als goedkope imitatie uit. In plaats van op zijn minst een van de tochten echt aandacht te bieden en uit te werken om de ontberingen te laten zien, wordt een en ander halfslachtig afgeraffeld. Het gaat enorm ten koste van de belevingswaarde en creeert zelfs irritatie. Eigenlijk komt de woestijn nooit echt in het verhaal.
Voor zover ik weet was Gordon of Khartoum een zeer belangrijk man in de Britse geschiedenis. Jammer dat zijn herinnering wordt gedacht met een film die beter niet had kunnen worden gemaakt.

avatar van Decec
Een goede oorlogfilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekend acteur Charlton Heston speelt goed, die ken ik zo vroeger
veel films gezien, maar deze film kan ik me niet herinnering
of al eerder gezien?
Mooi landschap, maar helaas geen HD kwaliteit,
geen grote breedbeeld...
Het is wel moeite waard...

Weinig begeesterend en nogal wat tijd besteed aan de intrige rond de wil van de Britse overheid om in het conflict afzijdig te blijven.
Charlton Heston en Laurence Olivier, vertrouwd in dergelijke epische filmtoestanden, zitten wel goed in hun rol, maar een vergelijking met bijvoorbeeld "Laurence of Arabia" valt in het nadeel uit van deze "Khartoum".
Natuurlijk zijn er de massagevechten, maar daarnaast weinig echte emotie, laat staan enige romantiek, wat doorgaans dergelijke films toegankelijker maakt.
Matig.

avatar van blurp194
Khartoum.

Een mooi verhaal uit de geschiedenis, en precies geschikt om een stereotype jaren-60 spektakelfilm van te maken. En dat is ook redelijk goed gelukt. Charlton Heston is precies goed, maar Laurence Olivier maakt indruk met zijn rol als de Mahdi - mooie scenes zijn dat, waarin hij zijn redevoeringen afsteekt. Ook goed zijn de mooie beelden van de stad en de binnenlocaties, en de ietwat verplichte massascenes zijn ook prima in orde. Wat weer wat jammer is is dat het verhaal wat weinig ingekleurd is - wellicht was iets meer opleuken een beter idee geweest - bijvoorbeeld zoals Wilbur Smith later in zijn boek The Triumph of the Sun zou doen.

Toch evengoed nog steeds een behoorlijke film, maar niet echt een uitschieter in het genre. Had het wel kunnen zijn.

lezertje
De classificatie ‘klassieker’ is echt te veel eer voor deze film, die uitblinkt als schoolvoorbeeld van misscasting: Sir Lawrence Olivier ziet er werkelijk belachelijker uit als de Arabische Mahdi, uitgerust met een nog idioter accent, dan Sir Alec Guiness als de Indiër Godbole in David Lean’s ‘A passage to India’(1984). En waarom een Amerikaan (Charlton Heston, nooit een echt sterk acteur, en sinds ik weet dat hij de president was van de National Rifle Association vind ik het ook nog eens een hele nare man.) de rol van een Britse officier moet spelen is dan helemaal een raadsel. Componist Frank Cordell heeft wel heel goed geluisterd naar Maurice Jarre’s soundtrack van ‘Lawrence of Arabia’.

Gisteren nog een keer gezien, maar in mijn herinnering als tiener was deze toen toch beter dan dat ik hem nu beoordeel. Best redelijk al met al, maar had veel beter kunnen zijn. Op zich ziet het er allemaal mooi uit, maar het budget heeft duidelijk zijn beperkingen gehad, want bij de spektakelscènes is niet alles uit de kast gehaald. Zo word er bijvoorbeeld toegewerkt naar een knallende apotheose(de uiteindelijke aanval op Khartoum) die echter in een paar minuten word afgerafeld. In plaats van verpletterende actie nogal veel dialoog, en dat zal voor velen al snel het predicaat saai opleveren. Wat helpt is een sterke rol van de onherkenbare Olivier als de foute maar bevlogen Mahdi. Heston, de andere hoofdrolspeler, is geen geweldige acteur maar kan er hier net mee door, en is minder irritant dan de bombastische muziek welke een zekere grootsheid impliceert die de film zelf nauwelijks inlost.

avatar van Filmkriebel
Vrij matig, net een 3*. Visueel is dit heel mooi en spectaculair, in de beste traditie van de epische grootschalige historische film, met groots opgezette oorlogsscènes met britten op kamelen en arabieren op paarden, en het ziet er allemaal mooi exotisch uit.
Khartoum verhaalt over de Soedanese jihadist "Al Mahdi", die een beleg en bloedbad voorbereidt op Khartoum. De ervaren militair "Chinese" Gordon is door de Britse regering belast om de stad te evacueren maar hij kiest uiteindelijk om de stad te verdedigen . Khartoum kent veel dialoog maar niet van het prettigste: het geschiedenislesje wordt droog afgerammeld waardoor dit best een stevige brok is. Ook Olivier als de Mahdi kan niet overtuigen; een echte arabische acteur was stukken geloofwaardiger geweest. Geen vrouw te bespeuren in de film. Heel mooi gefilmd doch voor mij beneden verwachting.

avatar van mrklm
Een grootschalige productie over een legendarisch conflict, fantastische locaties en een op papier perfecte cast: de Koning van de Epos is aanwezig in de vorm van Charlton Heston en de meest vooraanstaande Britse acteur van zijn generatie, Laurence Olivier, mag met hem het acteerduel aangaan. Heston speelt de Britse (!) generaal Charles Gordon, een volksheld sinds zijn heroïsche strijd tegen de opstandeling in de Taipingopstand, de opdracht krijgt om Khartoum te evacueren voordat de fanatieke volgelingen van Muhammad Ahmad - een zelfverklaarde Mahdi - de stad overrompelen en de inwoners uitmoorden. De Met Ralph Richardson, Michael Hordern en Nigel Green in belangrijke bijrollen, verwacht je een betere film dan dit. Eén van de schuldigen is Basil Dearden, de regisseur uit de Ealing-studio's, die er niet in slaagt om de massascènes de energie en de overtuiging te geven die nodig is. Figuranten doen halfslachtig mee, behalve als ze in close-up verschijnen en soldaten vallen letterlijk bij bosjes neer in vechtscènes. Een slag in de woestijn is zelfs ronduit amateuristisch: locatieshots van de oprukkende legers in de zonovergoten woestijn worden afgewisseld met opzichtige studio-shots van Heston waarop het bijna nacht is. Ondanks deze tekortkomingen is dit wel een ietwat geromantiseerde reconstructie van een sleutelmoment uit de Britse en Afrikaanse geschiedenis en het acteerwerk is - afgezien van Oliviers bizarre accent - prima in orde.