Last Chance Harvey (2008)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Joel Hopkins
met Dustin Hoffman, Emma Thompson en James Brolin

New Yorker Harvey Shine staat op het randje om zijn nietszeggende job als jingleschrijver kwijt te raken. Hij wordt door zijn baas gewaarschuwd dat het zijn laatste kans is om nieuw materiaal te leveren. Daarop gaat Harvey voor een weekend naar Londen, om het huwelijk van zijn dochter bij te wonen, met de belofte om op maandagochtend terug te zijn om een belangrijke vergadering bij te wonen. Nadat blijkt dat hij van zijn dochter is vervreemd, mist hij zijn vlucht, met alle gevolgen van dien. Maar dan ontmoet hij Kate.

Melvin Udall
Hoffman en Thompson maken met hun sterke spel, deze verder simpele film een plezier om te kijken. Romantiek alom tussen 2 acteurs die je niet snel tegenover elkaar verwacht in dit soort rollen. Hoffman laat hier maar weer eens zien dat hij werkelijk alles kan spelen.

avatar van Aapje81
Een ontzettend mooie romantische film zoals ik hem in geen tijden meer gezien heb. Hoffman en Thompson doen het geweldig en het is vooral de aanhoudende muziek die deze film ontzettend mooi maakt. Ouderwets, eenvoudig maar zeer doeltreffend. Ik heb genoten.

Zeer goed

avatar van missl
standaard verhaal met wat oudere acteurs dan je normaal ziet in films als deze. maar het verhaal dan wel de acteurs maken het heel schattig.

wat klinkt amerikaans trouwens knauwend, valt me normaal minder op maar nu je dat engels erbij hoort... dat engelse accent is beduidend mooier om te horen.

Heerlijke, charmante meet-cute film. Deze keer niet met een jongen en een meisje, maar een man en vrouw op leeftijd. De twee goed geschreven rollen worden uitstekend vertolkt door Dustin Hoffman en Emma Thompson, die de film toch naar een hoger niveau tillen. Deaarzeling van Emma Thompson in de eindscene voelt oprecht aan, en zo ook het feit dat ze arm in arm samen weglopen.

avatar van Forrest001
Deze film heb ik bekeken vanwege de twee topacteurs, Dustin Hoffman en Emma Thompson . En dan blijkt wel weer dat een goed script een essentieel deel is van een film. Want het verhaaltje is niet om over naar huis te schrijven. De eerste helft is ook nog traag en de verdere gebeurtenissen zijn voorspelbaar en weinig inspirerend. Aardig vind ik de eerste echte ontmoeting tussen Harvey en Kate waarbij ze naast elkaar lunchen. Maar je kunt op je klompen aanvoelen dat de ontmoeting bij de fontein niet doorgaat. De reden waarom is ook nog gezocht: twee liften die het niet doen waardoor Harvey last krijgt van zijn hart en in het ziekenhuis beland. En zo zijn er meer zwakke momenten aan te wijzen. Het camerawerk is ook niet echt bijzonder. Voor mij zou het leuk zijn geweest als de makers wat meer van Londen hadden laten zien. En dan in combinatie met een paar scherpe dialogen. Het leeftijdsverschil tussen de twee is misschien wat opvallend, maar hoewel het verschil in reallife ruim twintig jaar is, geef ik Dustin toch geen 72 jaar.
Toch de film uitgekeken omdat ik graag naar de beide hoofdrolspelers kijk.

avatar van b00ts
Het verhaal is niet een beetje standaard, maar heel erg standaard. Wel een hele beste prestatie van Hoffman.

Een romcom zonder poespas, én zonder jonge popiejopie 'sterren': 3.50 (3.50)
Goed om te zien dat een eenvoudig concept zo uitgedragen kan worden. Een goed script met stevige dialogen en twee gearriveerde artiesten die het klappen van de zweep al lang en breed onder de knie hebben, zijn nog altijd de kernelementen voor een geslaagde prent en dat heeft men met Last Chance Harvey volledig begrepen. Thompson en Hoffman hebben een geweldige klik, en zorgen voor de paar hoogtepunten die de prent rijk is. Het is vooral opvallend dat er nauwelijks een cliche aan te pas komt waardoor het lekker laagdrempelig blijft en ik zou haast zeggen: alledaags; zoals het bij jou en mij ook zou kunnen voorvallen. Cinematografisch ademt de prent een hoge mate van degelijkheid uit en weet regisseur Hopkins het juiste tempo te treffen, waardoor de prent bij vlagen in een flow geraakt.

avatar van van duijn
Voor het acteerwerk met name van Hoffman zeker nog wel te doen. Hij zag er precies uit als een doelloze oude snuiter die vooral na dat incidentje op de bruiloft eruit zag alsof hij zich ieder moment op zou kunnen hangen. maar het gaat nergens naartoe en blijft steeds maar hangen saaie scenes. Niet bepaald mijn genre...*2.0

avatar van TragieStar.*
Ik weet niet zo goed wat ik van deze film moet denken, ik had op veel meer gehoopt. Het bleef een beetje hangen in dezelfde elementen. Emma Thompson is natuurlijk altijd leuk, ik hou van haar accent. En ook Dustin Hoffman was niet verkeerd, ik herkende hem eigenlijk niet eens . Pas op het einde toen zijn naam in beeld kwam wist ik dat hij het was. De andere personages in de film stoorde ik mij best wel vaak. Ook de acties waarbij alles mis gaat werd ik gek.

Voorspelbaar kan ik niet echt zeggen, maar het heeft wel dezelfde factoren als andere genre films. Je weet wel hoe het afloopt, en net op het einde gaat het weer mis, en dan komen ze alsnog bij elkaar. Het is net een sprookje.

Ik heb me vermaakt, maar toch voor 1 keer. Het is niet een film waar je echt vrolijk of verdrietig van word. Dat miste ik heel erg.

avatar van Barbarella
Het verhaal kon mij helaas niet grijpen en begon klunzig en traag

avatar van ella9084
geloofwaardig drama met vaak het tempo van de leeftijd van de hoofdrolspeler. Juist dat tempo is subliem gekozen, maar voor kijkers met honger naar spanning en actie zal dat, zoals blijkt uit sommige commentaren hierboven, als saai of simpel worden bestempeld. De twee relaties die aan bod komen, vader-dochter en man-vrouw, worden meer dan aannemelijk in beeld gebracht.
Het acteerwerk is van grote klasse, de regie en timing erg goed.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een vrij saaie film moet ik zeggen waarin ook echt niets gebeurt. Het enige dat de film nog recht houdt is het professionele acteerwerk van Dustin Hoffman en Emma Thompson. Niets op aan te merken, maar de rollen zijn niet meteen kleurrijk. Blijkbaar een film voor zijn specifiek doelpubliek, al had ik met die cast net ietsje meer verwacht.

congo
Hmmm, beetje gemixte gevoelens over deze film. Ik ben sowieso een grote fan van Dustin Hoffman, ondanks dat een romkom misschien iets nieuws voor hem is vind ik dat hij toch weer een typisch personage speelt dat je hem vaker ziet spelen. Verder zit de humor er ook wel leuk in, met ook wat drama waar je makkelijk in meegaat. Helaas kijkt de film niet echt weg, en komt het nooit ergens tot echt een punt waarvan je denkt: wow dit weet mij echt te raken. Nee, zeker een aardige romantische film maar verder een beetje een aangebakken Nicolas Sparks-look-a-like.

avatar van jeuletaxi
Geen hoogvlieger maar wel een mooie film met een lach en een traan.
Zal inderdaad bij de jongeren anders vallen, vond hem origineel en met zowel Dustin Hoffman en Emma Tompson in een mooie rol.
Ik heb me prima vermaakt en vind het een aanrader.

avatar van moviegirl2
Heel lieve oprechte film.

Eerlijk is eerlijk, de film wordt gedragen door Hoffman en Thompson. Sjonge wat acteren ze goed zeg, vooral Thompson speelt heel geloofwaardig. Ik ben net puber af maar heb echt genoten van de film. Ik hou ervan dat de personages best goed zijn uitgewerkt, van beide hoofdrolspelers krijg je op een niet geforceerde manier een stuk verleden mee waardoor je je echt goed kan inleven.
De romance tussen Kate en Harvey heeft natuurlijk zijn cliché momenten, maar het wordt nergens irritant. Rom COM wil ik het nou ook weer niet noemen, ik vond de film een stuk zwaarder dan de gemiddelde luchthartige romcoms. Een beetje meer naar de drama kant.

Dikke pluim voor de hoofdrolspelers.

3, 5 *

avatar van Boenga
Het verhaal is zo zoet als een pot ahornsiroop, het einde is makkelijker te voor spellen dan de afloop van een straatrace tussen een tijger en een slak. Maar twee fantastische acteurs maken er 93 zeer genietbare minuten van.

Gister op Canvas. Stukje gezien. Opgenomen. Maar niet mijn cup of tea...vrouwenfilm vermoedt ik,met alle respect.Het stoorde mij ook dat Thomson een kop groter is dan onze held.... Ik heb er niks mee,omdat ik niets met relaties heb...Ook hebben mij de moviemetertjes hier doen besluiten de film niet te kijken. In die zin is moviemeter waardevol.

avatar van hdehoon
Tempo was precies goed voor het genre, subliem geacteerd, verhaaltje soms wat voorspelbaar, vooral de momenten waarop het mis zou gaan. Daarom vond ik de eerste helft het beste. Ontroerende film die niet sentimenteel werd. Ik had ook Londen meer als zelfstandige factor in de film willen zien. Lengteverschil tussen de twee vond ik wel grappig, benadrukte dat op elk potje een deksel past. Want dat was de boodschap van de film zo ongeveer.

avatar van 93.9
Eindelijk weer eens een goede Amerikaanse film!

Er is hoop...gewoon prima geacteerd, leuke scenes, grappen waren goed.

Ach ja misschien was het Emma Thompson die een flinke vinger in de pap had om het een warme en herkenbare film te maken. Die welgemeende, eerlijke hartelijkheid die mis Je gewoon in de meeste Amerikaanse romcoms...

Melo, sentimenteel enz...maar toch mooi en met aspecten uit de realitiet van het leven en toch met een aantal knappe acteurs, ook die Liane Balaban.

Een niemendal dat in ieder vezel conventioneel, over beter gezegd, clichématig is, maar toch op een of andere reden geen wangedrocht wordt. Voor de hand liggend is de verklaring hiervan te zoeken bij de acteermastodonten die alhier acte de présence geven, maar er is meer. Mogelijkerwijs heeft er mee te maken dat een mens zo nu en dan achterover wil hangen om een makkelijk wegkijkertje te verorberen, de regisseur zich hiervan bewust is, en daardoor gewoon doet wat hem te wachten staat. Dat het werkje pretentie heeft, moet je de regisseur in ieder geval ontzeggen.

avatar van BlueJudaskiss
Zie nu dat ik hier nog geen bericht bij heb geplaatst. Vreemd.

Gisteravond voor de vierde of vijfde keer gezien, en steeds wordt ie mooier, steeds komt dit hoger in de lijst Allermooiste Films Die Ik Ken. Conventioneel, clichématig of ongeloofwaardig of wat ik hier allemaal ook lees: het zal wel. Last Chance Harvey is voor mij onversneden escapisme, het soort film wat me weer hoop teruggeeft en waardoor ik weer verliefd kan worden op film en kunst in het algemeen. Zeker wat Emma Thompson hier doet door soms met één blik een heel verhaal te vertellen met haar ogen, het is onovertroffen. Dustin Hoffman, en die prachtige bijrol van die dochter. De muziek van Rachel Portman, die mooie stille ingehouden pianomuziek. Die heerlijke mijmeringen van gesprekken, het enorm pijnlijke eerste half uur waar ik bijna niet naar kan kijken omdat ik het zo sneu vind voor Harvey.

Tranen in mijn ogen gehad, alweer. Deze film is een blijvertje.

4,5* encore!

Simpel.

Gemakkelijk filmpje met een niet zo interessant plot. Dat wordt wellicht enigszins overschaduwd door het ijzersterke acteerwerk van Hoffman en Thompson. Ondanks dat, is er vrijwel geen chemie tussen de twee. Het blijft allemaal een beetje ongemakkelijk.

Verhaal heeft verder niet zo veel om het lijf. Kabbelt in een rustig tempo op een luchtige wijze voort. Op zich wel een lekker wegkijkertje, maar weet niet overal evenveel te boeien.

avatar van IH88
“I'm gonna dance your socks off.”

Prima film over een wat oudere man en vrouw, die elkaar toevallig tegenkomen en al pratend een band opbouwen. De Before-reeks is natuurlijk het schoolvoorbeeld van goede 'walk and talk' films, en Last Chance Harvey weet de charme van dit soort films aardig te vatten. Thompson en Hoffman zijn een apart maar sympathiek duo, en ze weten het allemaal geloofwaardig te brengen.