Meningen
Hier kun je zien welke berichten filmkul als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
M3GAN (2022)
Alternatieve titel: MEGAN
Aardige thriller, want echt horror kun je dit niet noemen. Het verhaal is simpel en voorspelbaar. De uitwerking is best degelijk. De opbouw is goed en de spanning wordt langzaam aan opgebouwd. De film verveelt geen moment en blijft boeien tot het eind. Zoals gezegd is het meer een thriller dan een horrorfilm, want echt creepy wordt het niet en de kills zijn niet zo heftig en worden ook niet vol ten toon gesteld. Het acteerwerk is in orde. Visueel zit de film goed in elkaar met een prima Chucky meets Terminator genaamd M3gan. 3.0/3.5
Ma (2019)
Redelijke thriller met op het eind een vleugje horror. Het verhaal is niet echt hoogstaand. De uitwerking kan er mee door. De opbouw is goed en de spanning wordt netjes opgebouwd. Echt zenuwslopend wordt het niet maar de film blijft boeien. Richting het eind volgt er wat gorigheid maar echt heel bloederig wordt het niet. Spencer acteert goed maar echt creepy is ze niet. Het overige acteerwerk is voldoende. Leuk tussendoortje maar geen hoogvlieger. 3.0/3.5
Machete Kills (2013)
De tweede Machete vervalt een beetje in cliche's. Te makkelijk allemaal. Daarentegen wel vermakelijk. Het verhaal is zeer eenvoudig en heeft een erg Austin Powers gehalte, alleen dan wat bloediger. De hints naar een derde deel beloven niet veel goeds. Over the top en niet vernieuwend. 2.5
Machine, The (2013)
Redelijke film. Het verhaal kent een maatschappelijk kritische kant, maar wordt niet best uitgewerkt. De film blijft oppervlakkig en mist voldoende diepgang. De sfeer wordt goed neergezet en visueel ziet het er best aardig uit. De muziekkeuze is gepast. Verder zetten Stephens en Lotz een sterke rol neer.
Had meer in kunnen zitten. 2.5/3.0
Mad Max (1979)
Klassieker met redelijke cultstatus. Geen ingewikkeld plot, maar toch een zeer spannende wraakfilm. Tevens de doorbraak van Gibson. De actie is goed, zeker voor die tijd. Prima rauwe apocalyptische actiefilm. 4,0
Mad Max 2 (1981)
Alternatieve titel: Mad Max 2: The Road Warrior
Nog beter dan deel 1. De spanning en actie worden goed opgebouwd. Gibson zet zijn rol weer heel goed neer, als de rustige held die uiteindelijk meedogenloos is. Het einde is een mooi staaltje actie en is prima met de camera vastgelegd. Klasse film. 4.5
Mad Max beyond Thunderdome (1985)
Alternatieve titel: Mad Max 3
De minste van de drie, maar zeker niet slecht. De aankleding is weer prima. De film is rauw, maar net is minder volwassen als zijn voorgangers. De actie is weer uitstekend, hoewel het eind wel iets langer had mogen duren. Een mindpunt is de dip op twee derde van de film. Tina Turner speelde aardig maar komt niet over als slechterik. Haar nummer We don't need another hero, is een klassieker. 3.5
Mad Max: Fury Road (2015)
Alternatieve titel: Mad Max: Fury Road: Black and Chrome
Heerlijke actie film die ook nog eens de oude reeks niet uit het oog verloren heeft. Woesternij, de meest maffe figuren, bizarre auto's en ongelooflijke actie. Vanaf minuut 1 spat de actie van het scherm en wordt je meegesleurd in de rollercoaster. Af en toe een paar minuten adempauze om vervolgens weer de rit te vervolgen. Alles ziet er visueel zeer fraai uit met daarbij een heerlijke soundtrack. Hardy zet de weinig sprekende Max prima neer. Piepklein minpuntje: het gemis van de bijna zelfmoordmissie van Max in de finale, zoals we gewend van hem zijn. 4.5
Madame Web (2024)
Matige Marvel film. Het verhaal is het grootste minpunt. Wat slecht en zelfs door een Marvel bril kijkend verre van logisch. Toch blijft de film wel boeien tot het eind omdat je toch wilt weten waar het uiteindelijk naar toe gaat. Niet dat de finale het wachten waard is, maar toch. De actiescenes zijn niet best en de scenes met tijdsprongetjes zijn best irritant. Verder is het acteerwerk op het randje en lijkt niemand zich echt lekker te voelen in zijn of haar rol. Beetje plichtmatig acteren. Visueel kan het er mee door. 2.5
Mafia Mamma (2023)
Zwakke actiekomedie. Het verhaal is wat je bij dit genre kan verwachten, dus beperkt en puur dienend als kapstok voor grappen, grollen en actie. Helaas is dat van belabberd niveau. De actie gaat nog wel, maar de humor is erg geforceerd en totaal niet grappig. Daarnaast is het ook verre van origineel. Er is ook weinig tot geen chemie tussen de acteurs. Ook Collette lijkt zich niet helemaal lekker in haar rol te voelen. Visueel valt er weinig aan te merken. Alles ziet er verzorgd uit. 2.0
Maggie (2015)
Best een aardig drama. Het verhaal is redelijk origineel. De film begint wat traag, maar na een halfuurtje pakt hij je toch vast. Het lukt de regisseur goed om je mee te laten denken en mee te laten leven met de acteurs. Het komt allemaal realistisch over. Daardoor komen een aantal onsmakelijk scenes best aan. Het einde is redelijk hartverscheurend. Schwarzenegger doet het best aardig. Breslin prima. 3.5
Magnificent Seven, The (2016)
Aardige Western die helaas niet het niveau haalt van wat van de regisseur en cast zou verwachten. Het verhaal is standaard en de uitwerking is zeer braafjes. Het ziet er allemaal net iets te netjes uit en er zijn verder geen verrassingen. Het vertrouwende paden worden keurig bewandeld zonder maar enigszins af te wijken van de formule. De actie is verder prima en de vaart zit er lekker in. Je wordt ook uitstekend vermaakt met een kleurrijke cast. Origineel...nee, maar wel vermakelijk. 3.0/3.5
Maiden Heist, The (2009)
Alternatieve titel: The Heist
Luchtige film. De film kabbelt rustig voort en verveelt niet. De humor is vrij mat. Af en toe een glimlach. Verder is het een weinig verrassend plot. Eigenlijk heel voorspelbaar, zelf de zg twist op het einde. De acteurs doen hun werk.
Zeer makkelijk gemaakte routine film die verder niks toevoegt 2.5
Maleficent (2014)
Leuke wegkijker voor bijna alle leeftijden. Het verhaal is bekend, al geeft de film er hier en daar een andere draai aan. Het verhaal wordt lekker vlot verteld en bevat de nodige spanning en actie. De film wordt gedragen door Jolie. Zij zet een ijzersterke rol neer. Ook zonder tekst spreken haar gelaatsuitdrukkingen. De special effects zijn van prima niveau.
Prima vermaak. 3.5
Maleficent: Mistress of Evil (2019)
Alternatieve titel: Maleficent 2
Vermakelijke fantasyfilm en prima vervolg op het eerste deel. Het verhaal is aardig bedacht maar verder vrij oppervlakkig en wat voorspelbaar. Het einde is een waar happy Disney end. Buiten dat is het op en top vermaak. De film kijkt lekker weg en het tempo is hoog. Rustige momenten worden afgewisseld met actie met een knallende finale op het eind. Visueel is de film een plaatje met goede special effects. Prima popcorn vermaak. 3.5
Malèna (2000)
Sterk drama. Het verhaal is eenvoudig maar wordt fraai uitgewerkt door Tornatore. De opbouw is prima en stap voor stap maken we kennis met de hoofdpersonen. Hoewel het in het begin wel wat zoeken waar de film naar toe wilt gaan. Wel is er continue een soort lichte spanning voelbaar alsof je als kijker weet dat er iets gaat ontsporen. Knap gedaan. De settings zijn erg fraai en het lijkt alsof je naar een enorm toneelstuk aan het kijken bent. Ook het acteerwerk is dik in orde. Bellucci zet een ijzersterke rol neer. De fenomenale soundtrack is de kers op de taart. Topper. 4.0/4.5
Malignant (2021)
Redelijk sterke horrorfilm. Het verhaal, dat niet altijd even logisch is, zit best goed in elkaar en bevat een leuke twist. De uitwerking is aardig. De film begint wel wat als een standaard horrorfilm, met wat spanning en mysterie en lijkt voorspelbaar te zijn. Maar dan komt er een mooie plottwist die de film gelijk naar een hoger niveau tilt. Echt goed gedaan en het is het wachten waard. Het acteerwerk had beter gekund, zeker hoofdrolspeelster Wallis heeft moeite met haar rol en komt wat amateuristisch over. Visueel ziet de film er prima uit met een uitstekende sfeer, setting en soundtrack en goede make-up en effects. Standaard begin, top eind. 3.5/4.0
Man Called Otto, A (2022)
Sterk drama. Het verhaal is niet heel bijzonder maar wordt wel goed uitgewerkt door Forster. De opbouw is goed en het verhaal kabbelt lekker voort zonder ook maar een moment saai te worden. Richting het einde wordt het allemaal wel wat voorspelbaar maar weet de film je als kijker wel te raken. De film heeft wel goede acteurs nodig om gedragen te worden en heeft daarvoor met Hanks een schot in de roos te pakken. Hanks zet een prima acteerprestatie neer. Mooi drama. 4.0.
Man from Toronto, The (2022)
Makkelijk gemaakte actie komedie. Het verhaal is matig maar bijzaak binnen dit genre. De uitwerking kan er net mee door. De vaart zit er lekker in en de film bevat genoeg actie. De actiescenes zijn niet bijzonder of hoogstaand. Daarnaast is er de nodige humor, met een zeer beperkt aantal geslaagde grappen. De special effects zijn matig. Het acteerwerk kan er mee door. De chemie tussen Hart en Harrelson is net aan voldoende. Krappe voldoende. 2.5/3.0
Man from U.N.C.L.E., The (2015)
Stijlvolle misdaadfilm met wat droge humor. Het verhaal is niet bijster origineel, maar kent enkele leuke twists. Het verhaal verloopt lekker vlot en wordt fraai in beeld gebracht in mooie jaren '60 stijl met een passende soundtrack. Echt spannend wordt het niet. Ritchie weet wel sommige scenes fraai te monteren en in beeld te brengen, met name de bootachtervolging is redelijk memorabel te noemen. Cavill en Hammer zijn goed gecast voor hun rollen. Geen topper, maar wel aan te raden. 3.5
Man of Steel (2013)
Spectaculaire aktie film, deels rampen film. Er gebeurt veel en de ene grootse scene volgt de ander op, zeker in het tweede deel. Daarnaast springt de film van het heden naar het verleden. Echter wordt het nooit chaotisch of rommelig. Dit dankzij de prima regie van Snyder, die zich eerder heeft weten te onderscheiden met tijdssprongen in Watch Men en Sucker Punch. Het verhaal wordt prima uitgewerkt en geeft een andere dimensie een Superman. Cavill zet zijn rol prima neer. Shannon speelt een prima bad guy maar wordt overtroffen door de Duitse actrice Traue.
Een topper. 4.0
Man of Tai Chi (2013)
Matig regie debuut van Reeves. Het begint aardig. De eerste vechtscenes zijn best spectaculair en fraai vorm gegeven. Echter na een aantal gevechten heb je het wel gezien en begint de film zeer eentonig en voorspelbaar te worden. Naar het eind toe wordt het een hele zit.
Het verhaal is verre van origineel.
Net aan voldoende.
Manhattan Nocturne (2016)
Alternatieve titel: Manhattan Night
Redelijke thriller/mysterie met een vleugje film noir. Het verhaal is aardig en de film kijkt lekker weg. De opbouw is goed en de film houdt je aandacht goed vast tot de ontrafeling van het mysterie. Helaas is de ontknoping niet vernuft genoeg en daardoor een lichtelijke tegenvaller. Verder is het acteerwerk prima en is Brody prima gecast voor zijn rol. Aardige film, maar mist een echte verrassende ontknoping. 3.0/3.5
Mann aus dem Eis, Der (2017)
Alternatieve titel: Iceman
Aardig avonturen drama. Het verhaal is niet heel ingewikkeld, maar de uitwerking is best geslaagd. De film wordt mooi opgebouwd en geeft een mooi historisch beeld waar ook goed is over nagedacht. Details zijn mooi uitgewerkt. Als kijker merk je soms wel dat men de minimale speelduur van 90 minuten graag vol wilt maken, waardoor de film soms wat inkakt. Ondanks dat er heel weinig gesproken wordt, zetten de acteurs prima realistische rollen neer. Visueel ziet de film er verder dik in orde uit. 3.5
Marauders (2016)
Redelijke actie thriller die lichtelijk om zeep wordt geholpen door het warrige verhaal. De opbouw is aardig, maar hoe dichter we bij het einde komen hoe verder de film afzakt en het verhaal soapachtige wendingen krijgt. Het einde laat helemaal te wensen over. Het acteerwerk is gemiddeld. De aankleding is verder prima en de overvallen worden mooi in beeld gebracht. 2.5/3.0
Margaux (2022)
Matige thriller met wat horror elementen. Het verhaal is leuk bedacht maar wel vrij simpel. De uitwerking kan er net mee door. Het eerste deel van de film is nog geen eens zo slecht. Het verhaal wordt redelijk opgebouwd en er is een lichte spanning voelbaar. Helaas wordt het nooit echt spannend omdat de film te voorspelbaar is. Richting het einde glijdt men volledig uit de bocht en stort de film als een pudding in elkaar. Het acteerwerk kan er mee door. Visueel ziet alles er wel aardig uit maar de special effects hadden beter gekund. 2.5/3.0
Maria (2019)
Doorsnee actiefilm. Het verhaal is niet erg origineel, maar dat is ook bijzaak bij dit soort films. Waar het omgaat is om zo snel mogelijk over te gaan van de ene actiescene naar de ander. En dat werkt hier best aardig. De actie is echter niet heel bijzonder, maar ziet er wel vakkundig genoeg uit. Verder is de film behoorlijk hard en het bloed vloeit rijkelijk. Het acteerwerk is matig. Het wisselen van taal komt wat knullig over. Aardig hersenloos vermaak, maar we hebben dit al zo vaak gezien. 2.5/3.0
Marine 4: Moving Target, The (2015)
Hersenloze actiefilm, die nog geen zo slecht is. Het verhaal is matig en onlogisch maar dient natuurlijk als kapstok voor een massale kogelregen. De film speelt zich met name af in het bos en jat daarmee behoorlijk wat scenes uit bijvoorbeeld First Blood en Lone Survivor. En dat doet het best aardig voor een film in zijn genre. De actiescenes worden redelijk in beeld gebracht en zijn soms best spannend. Richting het eind slaat door de eentonighieid de verveling toe. 2.5
Marine 5: Battleground, The (2017)
Zwakke actiefilm. Het verhaal stelt weinig voor, maar dat geeft ook niet binnen dit genre. Helaas gooit men richting het einde er nog een zogenaamde twist in, wat het verhaal nog belachelijker maakt. De actie waar het feitelijk om draait, is matig en vrij eentonig. De film mist tevens enige spanning. Over het acteerwerk zullen we maar niks zeggen. Niet aan beginnen. 1.0
Marine 6: Close Quarters, The (2018)
Gemiddelde actiefilm en een stuk beter dan zijn voorganger. Het verhaal is passend voor het genre, dat wil zeggen hersenloos en totaal onlogisch. Maar daar mag je deze film niet op waarderen. De actie is vrij standaard en niet echt spectaculair, maar ziet er wel verzorgt uit. Het einde is toch best verrassend en het kijken waard voor de trouwe Marine kijkers. Verder verloopt de film lekker vlot en verveelt geen moment. Het acteerwerk is matig en met name de harkerige Michaels valt door de mand. Doorsnee actiefilm. 2,5