The Maiden Heist (2009)

Alternatieve titel: The Heist

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Peter Hewitt
met Morgan Freeman, Christopher Walken en William H. Macy

Drie museumbewaarders smeden een plan om hun favoriete kunstwerken, die worden overgeplaatst naar een museum in Denemarken, te stelen. De drie mannen zijn na de vele dienstjaren zo gehecht geraakt aan de kunstwerken dat ze niet meer zonder kunnen.

Er valt niet heel veel aan te merken op deze film. De cast is goed, de film is luchtig, soms kluchtig en het verhaal leent zich hier ook goed voor. Probleem is alleen dat het niet uit de verf komt en de film vooral erg saai is en nooit grappig wordt. Ik las hier ergens het woord oubollig.. inderdaad!

avatar van Roger Thornhill
Ik las ergens dat de regisseur een film in de traditie van de klassieke Ealing-komedies uit de jaren 50 wilde maken, maar het niveau daarvan heeft hij dan toch helaas niet gehaald, ondanks de schitterende cast en een warempel ontroerende slotscène (wanneer Christopher Walken zijn vrouw op het strand van Miami in de pose van zijn geliefde schilderij ziet staan en opeens overspoeld wordt door een golf van liefde). Slechts twee dingen aan deze verder niet onvermakelijke film zijn niet voorspelbaar, namelijk dat Michael Caine niet eens meedoet (maar die had in 2007 al zijn eigen "heist"-film Flawless) en dat William H. Macy nergens toegeeft dat hij die hele militaire expertise van hem uit zijn duim heeft gezogen – geef toe, hoe erg lag dát voor de hand?

Leuke en grappige film, met top acteurs!!

avatar van ILDIB
Aardig geklungel maar te kinderachtig en de echte ontknoping is te ongeloofwaardig gezien de controles daarvoor .

avatar van bjerik76
toch wel een aardig filmpje.
Speelduur lijkt kort, maar is lang genoeg.
Het had misschien allemaal nog iets klunneliger gemogen, ik vond het allemaal wel meevallen.

Goeie cast, ook de dialogen met George en zijn vrouw Rose vond ik geweldig.
Rose had ook een grotere rol mogen hebben.

avatar van Tom-Hanks
Degelijk geacteerd in deze film, zeker wel. Maar de inhoud is gewoon niet goed genoeg voor een hogere score.

Redelijk goede komedie, met een topcast.
Prima vertolkingen dus, maar wel een beetje zwak verhaal.
Toch wel eens leuk om te bekijken.

Ach ja.

Walken lijkt op z'n oude dag dit soort films op te zoeken, ofwel heb ik er toevallig twee na elkaar die wat op elkaar lijken qua opzet. Weer een groepje oude bejaarden die zich licht-crimineel gedragen. Al zijn het hier dan wel duidelijke amateurs.

Daar maakt de film dan ook graag gebruik van. Vooral Macy, als licht opgepompte oorlogsveteraan doet er een aardig schepje bovenop, maar komt er wel mee weg. Walken is goed als nogal trage maar geslepen oud mannetje, Freeman is vooral zichtzelf.

Eerste uur is het leukst, de eigenlijke heist is wat overdreven en vooral het einde is nogal onnozel en makkelijk. Begrijp dat men het ietwat spannend wou houden, maar doe dan ook je best om het plotje enigszins geloofwaardig te houden.

Simpel vermaak, maar het vermaakt nog wel.

avatar van Night's Watch
Met Morgan Freeman, Christopher Walken & William H. Macy heeft deze film een fantastische cast en dat is ook wat de film leuk maakt. Ze kunnen alle drie veel beter dan dit maar ze blijven boeiend om naar te kijken, vooral het typetje wat Macy neerzet kan ik wel waarderen.

Een spannende misdaad is dit absoluut niet, hier is de film te luchtig en ongeloofwaardig voor. Het is ook geen komedie waar je keihard om moet lachen. ik zou het omschrijven als een vermakelijke film met een aantal komische scenes, geen aanrader maar ook geen afknapper.

avatar van blurp194
Een grappig niemendalletje.

Wel ietwat jammer dat de hele sfeer wat in het knullige blijft. Daardoor wel grappig, maar niet heel veel meer dan dat, en veel van de grappen zijn eigenlijk ook wel wat aan de flauwe kant. Je zou met zo'n cast eigenlijk wel wat meer verwachten. Maar nouja, misschien hadden de heren geen zin om zich erg uit te sloven. Vooral van Walken had ik wel wat meer verwacht, maar gelukkig heeft hij zich weer herpakt en was deze film niet meer dan een geisoleerd missertje.

avatar van K. V.
Deze was onlangs op tv en eens meegepikt. Het was wel een leuk filmpje. Allemaal niet zo bijzonder, maar hij keek toch vlot weg. De cast deed het ook prima en verder zag hij er goed uit.
Verder was de speelduur ook goed, niet te lang en niet te kort.
Prima om eens mee te pikken als ze hem op tv tonen.

avatar van joeygamer2
Tja, toen ik de beschrijving over deze film las dacht ik: dit zal vast weer is een slechte film zijn. Opzich was dat ook, verhaal is een beetje raar, acteerprestaties waren lichtelijk goed en sommige grappen zijn erg slecht. Aan de andere kant is de film niet saai en zijn sommige grappen toch geslaagd!