Pride and Glory (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Misdaad / Drama

geregisseerd door Gavin O'Connor
met Edward Norton, Colin Farrell en Noah Emmerich

De New Yorkse politieagent Ray Tierney, heeft zich jarenlang teruggetrokken uit het korps, nadat hij in een schandaal verwikkeld raakte. Wanneer vier van zijn oude collega's, die onder bevel van zijn broer Francis stonden, bruut worden vermoord, besluit Ray zich weer met het korps en het onderzoek naar de moord te bemoeien. Ook zijn zwager Jimmy, tevens werkend in hetzelfde korps, blijkt een aandeel in de zaak te hebben.

avatar van Halcyon
Aangename verrassing. Het begin was matig, omwille van die irritante Mexicanen. Maar wanneer na verloop van tijd de intriges aan het licht kwamen, werd de spanning opgedreven. Goed dat het bikkelharde geweld niet geschuwd werd, toch een belangrijk ingrediënt in dit genre. Geruime tijd blijft de film vermakelijk, maar doorsnee, tot alle puzzelstukjes netjes in elkaar vallen op het einde.

avatar van TrickySmalls
Toch wel een aardig politiecorruptie filmpje, houd ik persoonlijk wel van. Desalniettemin niet bijster origineel meer wat betreft het verhaal, maar de spanning is desondanks ruimschoots aanwezig. Acteerwerk is verder zoals verwacht van beide heren.

PhongMan
goede film.. niet zo gay tenminste zoals twilight

avatar van Hakunamatafaka
Edward Norton zou beter moeten weten, waarom verleent hij zich aan dit soort scripts.

Beetje teleurgesleld. Twee van zulke goede acteurs in zo'n matig verhaal. Heb er spijt van dat ik hem blind heb gekocht. Hij leek iets op die film van stallone ; Copland, maar dan is deze echt niet beter. Nou, dat zegt voor mij al iets.

avatar van patrick17
Laat ik voorop stellen dat dit gewoon een goede film is.
Was de film inderdaad wel cliché en voorspelbaar.
Het is zoals hier eerder vermeld is allemaal tussen de lijntjes.
De film is zeker spannend te noemen maar vond het
vooral het laatste gedeelte los komen.
De acteurs irriteren niet en vind ze de rollen prima invullen.
Norton vind ik sowieso altijd goed te doen. Ook Farell
vind ik in de bad rol ook totaal niet verkeerd.
Een spannende maar vooral cliché en voorspelbare film.
Dessalniettemin heb ik me zeker vermaakt.

avatar van predator
Ik verwachtte er veel van door de acteurs die meedoen, maar wat een matig en slap verhaal. Een beetje Law & Order aflevering zit beter in elkaar!

Heel jammer.

avatar van Co Jackso
Zolang je met minimale verwachtingen deze film gaat kijken, dan valt het allemaal wel mee. Natuurlijk is dit verhaal al talloze keren eerder verfilmd, maar ondanks de lange speelduur weet regisseur O'Connor het met een redelijke tempo te brengen. Ik ben overigens minder te spreken over de 4 heren die op de poster afgebeeld zijn. Norton is totaal niet geïnspireerd, Farrell en Voigt kunnen hun karakters ook geen enkele diepgang geven en Noah Emmerich heb ik altijd een zeer matig acteur gevonden, en deze film verandert die mening duidelijk niet. Eigenlijk jammer dat O'Connor geen andere acteurs tot zijn beschikking had.

Nomak
In het begin wist de film mijn aandacht niet te grijpen. Nogal een standaard politiefilmpje dacht ik. Toen het verhaal wat duidelijker werd raakte ik steeds meer geboeid, en dit blijkt dan toch een prima politiefilm te zijn. Hoe langer het duurde, hoe beter de film werd, al duurt de film eigenlijk toch wat te lang. Enkele goede acteurs zoals Edward Norton en Jon Voight, maar het is toch vooral Colin Farrell die de show steelt. Die kerel is echt een topacteur die me tot nu toe nog nooit heeft teleurgesteld. Pride and Glory heeft ook enkele bikkelharde momenten zoals de scène waarin het personage van Colin Farrell een baby bedreigt met een heet strijkijzer om zo informatie van één of andere schurk los te krijgen. Ook het einde van de film zorgt voor enkele mooie momenten zoals Farrell en Norton die op de vuist gaan.
Pride and Glory is een goede politiefilm met een aantal sterke acteurs en een boeiend verhaal. Geen echte topfilm, maar zeker het bekijken waard.

avatar van Denzz
Pride and Glory

Leuk B-filmpje. Verhaal is misschien niet erg origineel, maar toch is de film zeker de moeite waard vanwege het sterke acteerwerk van Norton en Farrell. Ook Jon Voight is een verademing in deze thriller. Als ik de film zo mag noemen welteverstaan, want echt spannend is de film niet.

avatar van Kr!kke
Sterke politiefilm, die het moet hebben van zijn verhaal en zijn cast.

De film begint nochtans niet opperbest: ik had nogal wat moeite om het verhaal volledig door te hebben. Gelukkig wordt het beetje bij beetje allemaal duidelijk, zodat ik toch kan zeggen dat het verhaal goed werd uitgewerkt.

Daarnaast is er natuurlijk een topcast: Edward Norton, Colin Farrell, Jon Voight, maar ook een Noah Emmerich die voor mij minder bekend is, doen het meer dan goed en komen dan ook zeer overtuigend over in hun rol. Ook een voordeel is natuurlijk dat ze allemaal boeiende personages vertolken (die dan nog eens op een leuke manier allemaal samenhangen: "one happy family") zodat het eens zo interessant wordt om de ontwikkelingen rond deze personages te volgen.

Echte negatieve punten heeft deze film niet, al had hij voor mijn part een tikkeltje korter mogen duren.

avatar van eavymetal
In het begin komt de film een beetje moeizaam op gang, maar dat wordt grotendeels goedgemaakt door de uitstekende acteerprestaties van Colin Farrell, Edward Norton en Jon Voight. Persoonlijk vind ik, in tegenstelling tot anderen, deze film zeker geen B-film, maar meningen verschillen, en zo hoort het ook.

avatar van Zandadder
Solide politiefilm met uitstekend acteerwerk.

avatar van modinator
Good cop, bad cop film. Goed maar meer ook niet

avatar van m1701
Goeie film, maar soms wat vaag/onduidelijk.
Moest af en toe goed kijken wie nou goed was en wie nou slecht was.
Maar de actie in de film was zeer aangenaam.

avatar van sinterklaas
Die scene met die baby lijkt wel te zijn overgenomen uit Dobermann overgens.

avatar van ASman
Ontzettende meevaller.
Genadeloos neergesabeld door critici die om de 5 zinnen die scène met de baby aanhalen . Erg bloederig hoefde het niet te worden, brutaal, hard en emotioneel akelig was het des te meer.
Edward Norton heb ik nog nooit slecht zien acteren en Colin Farrell, van wie ik doorgaans geen grote fan ben, doet het geweldig. Quasi elk personage in de film is een agressieve, gevaarlijke en afschrikwekkende bruut maar -net zoals meestal in het echte leven- hebben ze elk ook gevoelige en menselijke kanten.
De film legt de vinger dik op stereotypen - Dominicanen zijn drugshandelaars/ Ierse, Italiaanse, Puerto Ricaanse en Afro-Amerikaanse agenten zijn als ze al zelf geen gangster zijn al even gevaarlijke corrupte barbaren- en krijgt hierdoor wat slechte kritiek.
Ik vond het een goed gemaakte, grimmige film en hierdoor toch wel een lichte aanrader voor mensen die wel van dit genre houden.

avatar van Filmkriebel
Zeer somber misdaadverhaal over zware corruptie binnen de politie. O'Connor (regisseur van het sublieme Warrior) maakt het nog dramatischer door er nog familiale relaties mee gemoeid te laten gaan. Ook de eerste keer dat ik Colin Farrell als een bad guy zie, maar ik vond niet dat zijn prestatie er uitsprong. Net als de hele film trouwens, die over de hele lijn redelijk standaard blijft. Er zijn enkele sporadische ogenblikken waarbij de zaken wel eens vanuit een vernieuwende hoek bekeken worden ( het spanningsveld tussen gerechtigheid en familiale belangen ) maar het vigilante einde viel me wat tegen. Ik kom uit op een film met hoogtes en laagtes.3*

Goede acteerprestaties van Edward Norton, Colin Farrell en Noah Emmerich. John Voight is erg middelmatig. Het plot was niet steengoed, maar wel stevig genoeg zodat de paar ongeloofwaardigheden door de vingers kunnen gezien worden. Dit is voor mij geen hoogvlieger, maar ik heb ook niet het gevoel dat ik tijd verspild heb.

Goeie film waarin vier agenten tijdens een oproep worden neergeschoten. Een vrij standaard verhaal over corruptie binnen het korps, dat vooral vanwege de lengte hier en daar wat inzakt. Echter zijn de personages goed uitgewerkt en is het acteerwerk van de gehele cast uitstekend.

avatar van ILDIB
Ondanks de lange duur prima te kijken. Oke, her en der wat overdreven gedoe en sentimenteel gejammer, maar gemiddeld best ok. Op het laatste wat absurde situaties maar alla..
Enige echte miscast, collin farrel. Bijna lachwekkend.

Goede film, maar veel te voorspelbaar

avatar van Toontje G
130 minuten speelduur is voor deze film iets te lang om het allemaal boeiend te houden. In het begin is het allemaal wat aan de rommelige kant maar naarmate de film vordert wordt het wel beter en duidelijker wat er allemaal afspeelt. Voight vond ik nou niet bijster goed acteren, Farrel en Norton deden goed hun best. Al met al viel het niet tegen, dus een voldoende.

avatar van Insignificance
Clichés, voorspelbaar, het zal allemaal wel. O'Connors gooi naar een grote politiefilm is er eentje die vooral gebukt gaat onder een drang naar thema's, motivaties en uitleg. Norton is als eerste de klos, zijn Ray heeft een verleden, zo blijkt uit de opmaat. Je kan er donder op zeggen dat dat verderop nog een rol gaat spelen.

Erger nog is de verklaring voor Franny's situatie. Een ernstig zieke vrouw waar behoorlijk schaamteloos het nodige drama uit wordt getrokken, men vond dat vast mooi meegenomen, die dan uiteindelijk haar man met nog zo'n tranentrekker in de goede richting moet gaan duwen. Het is wel erg gemakkelijk geschreven.

Zelfs Farrell wordt nog gevraagd om expliciet aan te geven waarom hij doet wat hij doet en dat in een scène waarbij nog maar eens wordt aangegeven dat ze familie van elkaar zijn. De hele film draait om dat gegeven, werkt toe naar die confrontaties en toch moet dat nog eens worden opgelepeld. Zo mankeert er meer aan.

De journalist is niet de enige die ineens komt opdraven om het in goede banen te leiden. De aftrap van de finale slaat eigenlijk al nergens op, om over die knokpartij (ik moest aan Lethal Weapon denken) maar te zwijgen. Best jammer, want tussen al die onzin huist een ruige, agressieve film met enkele pittige scènes.

Ben niet zo negatief ...
Erg goede en spannede politiefilm. De 'waarheid' wordt niet geschuwd. Corruptie zit overal waar geld te rapen valt. Bruut geweld wordt niet uitgesloten.
De eer van de familie is heilig. Maar dat neemt niet weg dat gerechtigheid moet geschieden. Het doel heiligt de middelen niet. Wat wil je offeren?
Harde tegenstellingen in New York. Drugs zijn op vele manieren dodelijk.
Genoten van de acteerprestatie van Norton. Jon Voight is als vader wel geloofwaardig.
(Eindelijk weet ik dat Voigt de vader is van Angelina Jolie.)
130' is wel lang.

avatar van Macady
Wist me niet te pakken ondanks een sterke rol van Farrel. Beetje een dertien in een dozijn film zonder flair en creativiteit. Film komt maar moeilijk opgang terwijl je merkt dat dit wel de bedoeling is, film probeert heel veel maar het wil nergens echt lukken.

Zonde want de potentie zat er toch echt in.

Hele goede misdaad film!

Doorsnee.

Verhaaltje heeft weinig om het lijf maar wordt lang uitgesponnen. Met een hoop persoonlijk drama als vulsel en veel ruwe en ruige personages. En uiteraard draait het uiteindelijk uit op een zaak voor Internal Affairs. Heel lang zullen ze niet nodig gehad hebben om alles uit te schrijven.

Film wordt nog enigszins gered door enerzijds het sfeertje, anderzijds fijn acteerwerk van Norton en Emmerich. Die laatste twee doen erg goed hun best, terwijl de rest van de cast toch iets teveel op automatische piloot door de film heendendert. Visueel is het verder ook wel oké. Lekker grimmig en kil, perfecte seizoen uitgekozen ook.

Maar 130 minuten is duidelijk veel te lang voor wat het is. Er had makkelijk wat drama uitgekund en had de film zich gewoon iets meer toegespitst op de zaak was het makkelijker te verteren geweest. Maar nu is het allemaal iets té gewichtig en serieus, terwijl de film dat niet echt kan dragen.

avatar van IH88
Pride and Glory

Jammer dat het plot en de belangrijkste twists al zo snel uit de doeken worden gedaan. Dat haalt toch wel het mysterie uit het verhaal en je zit de hele tijd te wachten totdat de personages er ook eindelijk achter komen wat er allemaal aan de hand is. Maar voor de rest is Pride and Glory een spannende en sfeervolle film met sterke acteerprestaties van Norton, Farrell, Voight en Emmerich. Een keiharde politiethriller die de gehele speelduur interessant blijft.

avatar van ratatouille
Toen ik wilde stemmen voor deze film op MM, kwam ik er pas achter dat ik al had gestemd en dus de film reeds had gezien. Dat zegt genoeg. Ik was deze film compleet vergeten.
Corruptie binnen de politie is altijd een goede basis voor een misdaadfilm maar Pride and Glory is helaas een uitzondering. Was geen samenhangende film. Magere acteerprestaties en slechte script. Ben groot van Edward Norton, maar dit is niet zijn beste rol.
De familieband tussen Jimmy, Franny en Ray vond ik niet geloofwaardig.
Jammer, had meer in gezeten..