Man of Tai Chi (2013)

Verenigde Staten / China / Hongkong
Actie / Drama

geregisseerd door Keanu Reeves
met Keanu Reeves, Tiger Hu Chen en Karen Mok

Een jonge krijgskunstenaar is ongeëvenaard wat betreft zijn Tai Chi-vaardigheden. Doordat hij zo ontzettend goed is, belandt hij in een lucratieve, ondergrondse vechtarena. In een futuristische ruimte wordt hij blootgesteld aan de trucs van de meest gevaarlijke vechtmachines. Hier gelden geen regels en zijn geen scheidsrechters aanwezig. Hier gaat het enkel en alleen om het vechten. Ondertussen is de politie druk doende om deze geheime organisatie te ontmantelen.

avatar van Brabants
Regiedebuut van Keanu Reeves wat niet zo heel erg goed uitpakt. De film weet nergens spanning op te bouwen en is vrij toonloos van aard. De decors zijn vrij aardig, maar komen visueel niet echt over. Begin van de gevechten zonder publiek zijn vrij aardig, maar daarna blijft er weinig over. Qua verhaal is de hele manier waarop Chen breekt met zijn tempel en meester, zijn foute geld investeert en weer verzoend zo onlogisch als het maar zijn kan. Verder doet Reeves mee in de film en is zijn personage vrij stijf en saai. Tijdens "zijn" gevecht komt hij ook over als een regisseur en dat zie je ook aan zijn vechtkunst. De choreografie is letterlijk en figuurlijk Matrix en dat maskeert nog enigszins de onkunde van Reeves op dit terrein. Mijn devies aan Reeves is toch echt te focussen op een aspect van de film i.p.v. zelf ook een rol te claimen. Het komt het geheel zeker niet ten goede.

HALVE TAMME.
Acteerwerk : Belabberd (but who gives a shit) de matpartijen maken een hoop goed.

avatar van Awasiku
Prima debuut van Keanu Reeves .
De film moet het niet hebben van het acteerwerk welke gelukkig niet geheel in engels .
De gevechten maken meer dan goed en visueel ziet het allemaal netjes uit .

Gewoon een avondvullend lekkere actiefilm

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Reeve's regiedebuut.

Keanu Reeve's eerste product als regisseur is best een vermakelijke vechtfilm geworden. Toegeven, tegen het einde valt op dat niet alle gevechten even goed georkestreerd zijn en wordt het touwtjesgehalte wat hoger, maar dit debuut weet voldoende te smaken.

Goed.

ipman-99
"No Rules. No Mercy. Pure Fighting." ... " !!!

Van Genoten !!!'Man Of Tai Chi' is het regie debuut van Keanu Reeves ('Speed') !!!
Zoals ik ook al eerder zei, in b.v. mijn recensie van 'Snowpiercer' hou ik als algemene filmliefhebber/verzamelaar van ieder land en ieder genre enorm van Aziatische films, dus ook de invloeden en accenten wat die landen met zich meebrengen ! Keanu Reeves houdt er duidelijk ook van, want de man leverde hier zijn eerste film af die mooi uit de verf wist te komen met die Aziatische accenten. De gevechten zijn redelijk explosief te noemen en kennen een mooie uitwerking wat betreft de choreografie.
Je ziet hier en daar dat er gebruik is gemaakt van touwtjes, maar dit is zeker niet overdreven !
Opvallend een klein rolletje voor Iko Uwais ('The Raid') en Simon Yam een ietsje pietsje grotere rol dan Iko Uwais (kleiner kon moeilijker) !

Het verhaal stelt opzicht niet zoveel voor, maar qua uitvoering en vooral natuurlijk de gevechten (wel een beetje eentonig) was dit toch nog best een aardige Martial arts film. Ook visueel (inclusief de typische smog in China) zag het er wel aardig uit en Tiger Hu Chen (had veel weg van een Aziatische Keanu Reeves) deed het verdienstelijk als de jonge Tai Chi krijgskunstenaar. Keanu Reeves speelt eigenlijk zoals vaker in films, namelijk met altijd dezelfde gelaatsuitdrukking en zwart gekleed. Het eindgevecht tussen hem en Tiger Hu Chen was wel aardig. Echt boeiend en spannend wordt het eigenlijk nergens, maar de film keek zich wel lekker weg.

P.S. Qing Ye vond ik wel een leuke verschijning en ze speelde ook leuk.

avatar van ockhausen
wegkijkertje niet meer, niet minder

avatar van Re73
Wat slecht zeg, het verhaal is er 1 uit een dertien in een dozijn. Op zich niet erg maar wat is deze saai zeg.... Nee die Keanu heeft het niet meer en afgezakt naar de B-films.....

Zeker 13 in een dozijn, dat is met alle karate films, maar vond het toch een leuke film. Ik vind die gevechten mooi om te zien want het moet toch allemaal kloppen in geografie. Je moet het verstand op nul zetten en dan is deze leuk. toch bijna een zesje

ramonbrenda
leuke film voor een avondje goede vechtstijlen vond ik 3 sterren waard

avatar van Fryce
Jammer, deze film heeft weinig inhoud en loopt niet lekker, gevechten zijn matig en Keanu Reeves speelt als een zoutzak. Voor zover mijn mening over dit debacle.

avatar van Zandadder
Keanu Reeves als bad guy beviel me wel. In Street Kings vond ik hem ook goed.
Reeves heeft zich sinds The Matrix verdiept in Martial Arts en The Man Of Tai Chi is een prima regiedebuut.

Goede gevechten. Het verhaal vrij simpel, maar hoeft natuurlijk ook niet complex.

Reeves' rol was goed, helaas het optreden van Iko Uwais kort.

avatar van Kliko_Green
Vond tegen de verwachting in de film toch wel lekker om naar te kijken. Gevechten steken prima in elkaar en is goed verzorgt. Het verhaal is zwak en voorspelbaar maar dat verwacht ik ook niet bij dit soort films.

Prima directors debuut van Reeves.

avatar van Captain Pervert
Het regiedebuut van Keanu Reeves is een martial arts film met enkele goede keuzes maar ook heel veel zwakke kanten. We ontmoeten Tiger Chen, een verlegen jongeman die erg goed is in Tai Chi en tegen de zin van zijn leermeester deelneemt aan ondergrondse gevechten om met het verdiende geld de tempel te redden, die ten prooi dreigt te vallen aan projectontwikkelaars.

De Chinezen in de film praten grotendeels Chinees, wat de authenticiteit zeker ten goede komt. Ook doet hoofdrolspeler Tiger Hu Chen het zeer verdienstelijk. Hij kende Reeves waarschijnlijk van enkele Matrix-films waarin hij als stuntman actief was. Zijn carrière stelt niet zoveel voor, dus best sympathiek van Reeves om hem de hoofdrol in zijn film te gunnen. Tiger hoeft niet echt zijn best te doen om een "lieve help, wat overkomt mij" blik te acteren, want voor zowel de acteur als het personage dat hij speelt is het duidelijk een overweldigende ervaring.

De gevechten zijn natuurlijk goed. Niet briljant zoals in bijvoorbeeld The Raid (en met name het vervolg The Raid 2), maar door die films ben je al gauw verwend dus zal ik ze niet als maatstaf gebruiken. Ironisch genoeg komt op het laatst de hoofdrolspeler uit The Raid (Iko Uwais) nog opdraven, maar meer dan een cameo wordt het helaas niet. De gevechten zijn goed gefilmd, prima te volgen en niet overdreven artsy. Wel jammer dat je zo nu en dan duidelijk het gebruik van draadjes kunt zien, maar dat valt te vergeven.

Dit in tegenstelling tot de acteerprestatie van Keanu Reeves die hier de aller-, allerslechtste rol van zijn carrière speelt. Hij stond al nooit te boek als Oscarkandidaat maar de houten klaas die hij hier neerzet kent werkelijk geen gelijke. Drink niet teveel bier tijdens Man of Tai Chi, want bij de scène waarin hij gemeen en maniakaal probeert te lachen, zul je het rechtstreeks in je pantalon pissen. Tot overmaat van ramp steekt de boomlange, trage Reeves op het laatst ook nog de handen uit de mouwen in een gevecht dat er lulliger uit ziet dan het lulligste gevecht uit The A-Team. Reeves doet zijn trucje uit The Matrix nog eens over en de wire-fu wordt wel erg doorzichtig. Hier vliegt de film met alle geloofwaardigheid (if any) compleet uit de bocht en wordt het een regelrechte komedie. Het filmcliché waarbij een afgetrainde held anderhalf uur lang hordes afgetrainde boeven koud maakt, maar dan ineens de grootste moeite heeft met de eindbaas die twee keer zo oud en drie keer zo dik is, wordt hier naar een compleet nieuwe dimensie getild. Een tekenkrommende aanfluiting.

De film als geheel is best redelijk en weet ondanks het lage budget en de kleine, goedkope sets best te vermaken zonder (te) repetitief te worden. Het onbedoeld hilarische eindgevecht kan je zowel belonen met een hogere waardering als bestraffen met een lagere. Ik kies toch maar voor het laatste.

2 sterren

avatar van DjFrankie
Het gaat hier om de actie en die krijg je volop. Niks meer en niks minder.

bazenfilm ... als je van vechtfilms houdt is het gewoon lekker wegkijken. Lekker simpel, niet altijd zin in een verhaal

avatar van JacoBaco
Jammer dat deze film een aantal dingen echt niet goed doet. En al deze dingen zijn Keanu Reeves! Ik kan meestal wel genieten van de films waarin hij speelt en ook van Reeves zelf. Maar wat hier precies aan de hand was weet ik niet! Waarschijnlijk de combi regisseren en acteren, want zijn rol hier is echt, maar dan ook echt tergend! Hij staat er al om bekend met zijn vaak saaie, droge en emotieloze manier van acteren. Maar hier spant hij de kroon! Met als dieptepunt de geforceerde boevenlach! De Baron van Bassie en Adriaan verdient een oscar in vergelijking met Keanu Reeves. Ook het laatste gevecht met Reeves tegen Tiger is een aanfluiting! Vooral de eerste minuut. Daarna wordt het gelukkig ietsje beter!

Zonder Keanu Reeves had dit een zeker wel een 3,5 kunnen zijn. De gevechten zijn van hoog niveau, prima soundtrack, hier en daar wat humor en toch wel een solide regi debuut van Reeves. Het soms wat matige acteren, het matige verhaal en het soms overduidelijke gebruik van touwtjes zijn voor mij een soort randschade en ik vind het geen groot nadeel. Keanu Reeves verpest het grotendeels, maaaarrr ik heb hem natuurlijk alweer vergeven dankzij John Wick en Knock Knock gaat ook wel leuk worden denk ik! Ik dacht zelfs (in de trailer) emoties bij hem waar te nemen!

avatar van Banjo
Heel vermakelijk en met mooie gevechten!

3 1/2 ster

avatar van W.V.
Tegenvallend regie debuut van Reeves, had er meer van verwacht. Een standaard martial arts verhaal, waarbij gelukkig voor het grootste deel de originele taal wordt gehanteerd, dat is een pluspunt, het andere pluspunt zijn de mooi in beeld gebrachte gevechten, behalve die met Reeves, hij moet zich daar niet mee bezig houden. Maar warrig verhaal, zwak acteren en matige decors maken dat ik deze film niet zo snel weer ga bekijken, alleen vanwege de gevechten nog een 2,5

avatar van Timothyvdmeer
Oeh eind gevecht kon ik echt niet meet aanzien. Redelijke film die de clichés niet uit de weg gaat.

Een film die snel verveelt, door de té vele gevechten.
Keanu Reeves heeft zich recent herpakt met de John Wick films, maar deze is duidelijk nog van zijn periode ervoor, de regie die trouwens ook van hem is hier, is ook niet schitterend.
Prent die je snel zal vergeten zijn.

avatar van jippie2010
Vrij kansloos gebeuren.
Choreografie is redelijk maar niet uitmuntend, en dat is toch waar de film het van moet hebben. Want voor de rest krijg je overacting bijrollen, een inspiratieloos plot en matige SFX voorgeschoteld.
En nee, de tijd dat Reeves zelf een toevoeging was voor de filmwereld is alweer een tijdje geleden. Helaas. *2.0

avatar van TronMan
Verwacht geen 'Undisputed of Kickboxer/Bloodsport 'film. Deze is rustig, best sfeervol maar (helaas) niet heftig genoeg.Hier en daar ook vrij onnatuurlijke bewegingen tijdens die (bloedloze) gevechten.Eenvoudig verhaal,wel vreemde combinatie tussen' oude tempel/ gevechtskunst en moderne middelen..(Afluister hack apparatuur Lambo,Bugatti ) O en John Wic.. euh Reeves speelt wat te koel en vrij emotieloos.
Wel mooi om te zien dat Keanu het wel in zich heeft qua vechtsport, en dat helemaal bij de John Wick series laat zien.