Man of Tai Chi (2013)

Verenigde Staten / China / Hongkong
Actie / Drama

geregisseerd door Keanu Reeves
met Keanu Reeves, Tiger Hu Chen en Karen Mok

Een jonge krijgskunstenaar is ongeëvenaard wat betreft zijn Tai Chi-vaardigheden. Doordat hij zo ontzettend goed is, belandt hij in een lucratieve, ondergrondse vechtarena. In een futuristische ruimte wordt hij blootgesteld aan de trucs van de meest gevaarlijke vechtmachines. Hier gelden geen regels en zijn geen scheidsrechters aanwezig. Hier gaat het enkel en alleen om het vechten. Ondertussen is de politie druk doende om deze geheime organisatie te ontmantelen.

Het is echt een goeie actiefilm , heb hem gezien en vond het keileuk. Keanu Reeves maakt er een topfilm van , heb echt genoten. Dikke 4 sterren.

Niet onverdienstelijk dit regiedebuut van Keanu Reeves. Hij schotelt een routinematige oude school martial arts film voor, recht toe recht aan verteld. Het had van mij wel wat minder degelijk mogen zijn, het actiedrama is zelfs zo nu en dan wat langdradig. Bovendien vind ik het jammer dat hij naast de regiestoel ook een hoofdrol voor zichzelf heeft opgeëist. Daardoor neem je teveel hooi op je vork; vooral omdat Reeves hier behoudend en stijfjes acteert.

avatar van xaid
Geweldige debuut film van keanu reeves en vond ook zijn vechtscenes heel vet . Niet verwacht dat nog in hem zat . Verdiende 4*

avatar van chatsmit
Goed nee, vermakelijk jawel mits je van vechtkunst houdt

avatar van Shinobi
"I knew you had it in you."

Qua narratief is het wel erg dun te noemen en het is te zien dat de film ongeveer hetzelfde stramien volgt als de meeste martial arts films uit de jaren '80 en -'90. Hier hoef je zeker geen verrassingen in te verwachten.

Waar de film wel in uitblinkt zijn de vele vechtscènes, de film lijkt daaruit samen te hangen. En dat is maar goed ook, want als kijker krijg je een keur aan goed gechoreografeerde explosieve gevechten voorgeschoteld met daaronder een pompende score. Nu heb ik zelf al aardig wat martial arts films gezien, maar wat er in deze film vertoond werd is echt verfrissend. Het gaat er lekker hard aan toe, dit is mede te danken aan de protagonist Tiger Hu Chen. De manier waarop hij zichzelf steeds aan elke stijl aanpast is mooi om te zien. In het begin ziet het er allemaal nog 'fluweelachtig' uit, maar dat wordt gedurende de film alsmaar rauwer en rauwer.

Hierbij mag ik uiteraard Keanu Reeves niet vergeten, als regisseur doet hij het zeker niet onverdienstelijk. Er zit een mooie donkere consistente stijl over de gehele film en het is te merken dat Reeves zelf ook een groot martial arts fanaat is, hij draaft zelfs nog even op tegen het einde om zijn moves te laten zien. De vechtscènes zijn met interessante shots goed in beeld gebracht, waardoor het niet steeds hetzelfde riedeltje is. Ik was met name erg gecharmeerd van het gevecht op het vrachtschip waar Tiger het tegen de twee broers opneemt en het licht opeens begint te flikkeren, de moves zagen er zo erg hallucinerend uit.
Helaas blijkt maar weer eens dat Keanu Reeves nog steeds niet kan acteren.

Al met al een geslaagde martial arts film voor debuterend regisseur Reeves. Ik ben stiekem alweer benieuwd naar zijn volgende project.

Dikke 3,5 sterren.

avatar van aSMoDeuS
Zelfde zo'n saaie film gezien. Weinig originele vechtscenes, slap verhaal en erbarmelijk acteerwerk van Reeves.

avatar van brave71
choreografie van de vechtscenes was over het algemeen goed.

het verhaal is 1 die we al tig keer hebben gezien, dus niet erg origineel.
had keanu ook liever niet in de film gezien, past er niet goed in en het laatste gevecht was erg nep en een grote teleurstelling, vooral omdat keanu natuurlijk een stijve plank is die niet kan vechten.

film voor de mensen die van dit genre houden, maar echt niets bijzonders, een hele krappe 2.5

avatar van Goodfella1812
Sluit me volledig aan bij de woorden van brave71, op wat aardige vechtscenes na heeft deze film echt niets meer te beiden dan een gemiddelde B-film uit Azie. Het is dat ik van dit soort films hou, vandaar nog net een heel erg krap 6je.

Wat Keanu Reeves betreft is m'n hoop gevestigd op 47 Ronin!

avatar van filmkul
Matig regie debuut van Reeves. Het begint aardig. De eerste vechtscenes zijn best spectaculair en fraai vorm gegeven. Echter na een aantal gevechten heb je het wel gezien en begint de film zeer eentonig en voorspelbaar te worden. Naar het eind toe wordt het een hele zit.
Het verhaal is verre van origineel.
Net aan voldoende.

Je moet een liefhebber zijn van Martial Arts films om deze te kunnen waarderen.

Is het ergens wel mee gezegt. Geen onaardig debuut voor Reeves trouwens.

avatar van dope
Redelijke film, goeie gevechten

avatar van DragQueen
Geen vlekkeloos debuut van Reeves als regisseur. Toch levert het een onderhoudende en vermakelijke film op. De verschillende vechtkunsten worden goed neergezet en uitgevoerd. Ook is alles prima in beeld gebracht. Ongetwijfeld zal Reeves zijn knok ervaringen van The Matrix mee hebben genomen. Zelf mag hij dan ook nog even vechten in de film, en daar hoop je stiekem dan ook op. Het verhaal is verder niet bijster bijzonder, en het acteerwerk is niet van de hoogste plank. Maar blijft wel een bijzonder vermakelijke vechtfilm over, die het waard was om eens te zien. 3 Sterren.

avatar van blurp194
Onder de regie van Reeves wordt iedereen een slechte acteur.

Triest om te zien hoe Tiger Hu Chen - heet hij echt zo of is dat een foutje in de vertaling - alle slechte eigenschappen van Keanu Reeves overneemt. Hij acteert als een strijkplank, geen emotie of expressie te bekennen. Reeves zelf is natuurlijk op zijn gewone belabberde niveau, of nog slechter zelfs - geen regisseur in de buurt om hem op een hoger plan te trekken.

Het verhaal is zo dun als het papier waarop het geschreven is - rijstpapier waarschijnlijk. Troep van de onderste plank, belabberd. De gevechten, waar je dan nog iets van zou kunnen verwachten, zijn op een dermate trieste manier gefilmd dat er ook geen lol meer aan te beleven valt. Wellicht als je er overheen stapt dat de cameraman onzichtbaar is, dat het dan wat beter verteerbaar is - alle scenes in de betonnen kamer gaan uit van een paar camera's in de hoeken, maar precies die beelden krijgen we nooit te zien. Onjuist, onverteerbaar onjuist - en nog erger omdat dat filmen precies een rol in het verhaal speelt.

Bij elkaar genomen is het geheel ongeveer even spannend als wanneer je anderhalf uur zit te kijken naar hoe iemand met een Wii of Playstation een of ander martial arts spelletje aan het doen is. Meh.

avatar van blurp194
Oh en dat was dan m'n 1000ste review-of-persoonlijke mening. Misschien had ik daar toch een andere film voor moeten uitkiezen

avatar van 606
Mijn gedachten waren er al voordat het in de film werd gezegd, als je zo kunt vechten ben je een levende moordmachine. Gevechten waren erg mooi gefilmd en verhaal was ook niet eens zo slecht. Je zit echt met verbazing te kijken wat zo'n klein iel mannetje kan aanrichten.

3,5 ster

avatar van Metalfist
Reeves komt beter tot zijn recht als regisseur dan als acteur

Als er één genre is waar ik het afgelopen jaar verliefd op ben geworden dan is het toch wel het kung fu genre. Ik concentreer me voornamelijk op de oudere films van onder andere Shaw Brothers, Jackie Chan of Jet Li maar probeer de nieuwe films toch ook wel eens mee te pakken. Bij Man of Tai Chi had ik niet zo'n erg hoge verwachtingen, de Westerse pogingen à la Man With Iron Fists uit dit jaar zijn niet echt goed te noemen, maar toch was ik wel benieuwd naar het regiedebuut van Keanu Reeves.

Toch valt het op dat hier een stuk meer in had gezeten. Om te beginnen had Reeves er niet voor mogen kiezen om de rol van Donaka voor zijn rekening te nemen want dat werkt werkelijk voor geen meter. Ik vraag me of het misschien niet beter had gewerkt wanneer hij hier iemand anders voor had gekozen want het grote probleem met het personage is dat hij totaal geen uitstraling heeft. Meer zelfs, de one-liners zoals 'Does it matter?' zijn lachwekkend. Op zich ook wel wat een standaard opzet (de Aziaat VS de Westerling) maar dat stoorde me een pak minder dan het erg houterige acteren van Reeves. Het erge is dan ook dat hij dat precies overbrengt op Tiger Hu Chen maar dat is nog ergens te begrijpen omdat Chen eigenlijk in de eerste plaats een stuntman is (hij werd dan ook bevriend met Reeves ten tijde van de Matrix trilogie) en maar geleidelijk aan is beginnen acteren.

Op narratief vlak is er ook wel wat mis met Man of Tai Chi maar dit soort films kijk ik niet voor het verhaal. Zoals gezegd een standaard opzet maar bon, het blijft enigszins boeien en dat is altijd mooi meegenomen. Dit soort films valt of staat dan ook met de gevechten en daar heb ik hier een dubbel gevoel bij. Het is mooi meegenomen dat Tiger Hu Chen ogenschijnlijk wel wat ervaring heeft met de vechtstijl. De evolutie van de zachte Tai Chi naar de wredere versie werkt goed maar Reeves gaat voor de rest wel regelmatig de mist in. Zo is het gevecht tussen Tiger en de twee broers op de boot op papier waarschijnlijk indrukwekkend maar het oogt enorm lelijk en het stroboscoop effect haalt compleet de vaart uit de scène. Voor de rest nogal veel van hetzelfde, altijd een gevecht in de grijze kamer met de spiegel, en dat begint op den duur wel wat te vervelen.

Mocht Reeves zich enkel hebben bezig gehouden met de regie en een imposanter iemand gecast hebben voor de rol van Donaka, dan had de film ongetwijfeld een hogere score gekregen. Nu is hij zelf een smet op het geheel maar ook de gevechten zijn niet altijd even goed geslaagd en naar het einde toe begint de film serieus te slepen.

avatar van Phantasm
Prima aktiefilm die lekker wegkijkt.

avatar van tattoobob
Niet zo veel aan deze film.....voegt niets toe aan andere asian vechtfilms.
Ik werd er niet warm of koud van.....Reeves heeft best potentie als badguy dat wel.
Alleen het komt allemaal niet uit de verf......magertjes!

We moeten natuurlijk deze vechtfilms van vandaag de dag niet gaan vergelijken met Bruce Lee want daar was er helaas maar een van en die zal ook nooit meer terugkomen. Dus gewoon lekker kijken met het verstand op nul en dan is het 'n leuke film voor 'n koude winteravond.

petermagne schreef:

Vandaar ook 2 sterren ?

avatar van DonOswaldo
Enigszins vermakelijk, al dan wel voornamelijk door de actie die rijkelijk aanwezig is. Ik verwachtte die actie in het begin weleens wat harder, maar kwam wat dat betreft in het tweede gedeelte genoeg aan mijn trekken. Een simpel, clichématig verhaaltje waar enigszins in mee te gaan is, al boeit dat gebeuren met de detective - zeker in het begin - totaal niet. Ik blijf het ook wel jammer vinden, die acteurs die bij een regisseursdebuut zo nodig zelf een grote rol moeten spelen. RZA ging het laatst met The Man with the Iron Fists ook niet goed af, en hier toont het zich vooral zichtbaar in Keanu's acteerspel. Ik vond het daarentegen wel leuk om Iko Uwais in een bijrolletje te zien.

avatar van james_cameron
Middelmatig regiedebuut van Keanu Reeves, die voor de gevechtsscenes zijn oude Matrix-leermeester Yuen Woo-Ping inhuurde. Deze gevechtsscenes zijn dik in orde, maar na een spannend en energiek begin zakt de film al snel in. Vooral richting einde wordt alles steeds slechter, met als dieptepunt het vervelende duel tussen hoofdrolspeler Tiger Hu Chen (die als stuntman tevens bij de Matrix-films was betrokken) en Reeves zelf. Reeves is gewoonweg te houterig qua vechtstijl om te kunnen overtuigen. En laten we maar zwijgen over zijn akteerwerk... zo houterig heb ik Reeves sinds Bram Stoker's Dracula niet meer gezien. Nee, regisseur Reeves brengt het er zo slecht nog niet af; de film zit technisch redelijk goed in elkaar, maar hij had zichzelf absoluut niet de rol van bad guy moeten geven. In een klein rolletje duikt overigens ook Iko Uwais uit The Raid nog op.

Beter dan ik gedacht had.

Reeves heeft in ieder geval respect voor de Chinese kant van het verhaal. Geen gebrekkige Engelse dialogen en vooral ook: een paar interessante acteurs. Yam is dan een wat voor de hand liggende keuze, maar Mok is toch eerder een van China's verborgen juweeltjes. Ze krijgen beiden niet erg veel werk, maar toch fijn hen te zien in plaats van één of andere random Chinees zonder acteerervaring.

Reeves zelf is jammer genoeg niet om aan te zien (bijna grappig hoe serieus hij hier uit de hoek probeert te komen) en Tiger Chen is maar een matige lead. Beheerst de kunstjes wel, maar is duidelijk niet een A-lister qua martial arts.

De film bevindt zich ergens tussen Man with the Iron Fists (ook een throwback naar de jaren '90 martial arts, maar dan een wat ander hoekje) en Tai Chi Zero (maar die is dan weer grappiger en moderner). Had vooral wat problemen met de ontwikkeling van de "Dark Chi". Hou zelf wel erg van Tai Chi als stijl in martial arts films, maar al snel vond ik er nog maar weinig van terug in de Dark Chi. Begrijp dat het aanvallender moet, maar dat had wat mij betreft op een mooiere manier verwerkt kunnen worden in de bestaande stijl.

Visueel was het ook wat teleurstellend. Camerawerk is aan de flauwe kant, volgens mij had Davis nog niet veel ervaring met martial arts films. Jammer dat Reeves zich op dat gebied niet wat beter heeft laten bijstaan door enkele HK legendes. Nu komen de gevechten niet tot hun volle effect.

Maar vervelen doet de film niet, er zit zeker genoeg actie in en hoewel de gevechten wat mij betreft beter gekund hadden, zaten er nog steeds genoeg leuke moves en mooie momenten in. Reeves zelf was een complete miscast en visueel mist het impact, maar verder is het aardige filler.

avatar van JakobFugger
Flitsend geschoten recht-toe-recht-aan actiefilmpje van Reeves. Verhaal doet klassiek aan, de actie is prima, alleen jammer dat Reeves een zak aardappelen naspeelt.

Mooie gevechten.
Top film als je van vechtfilms houd

avatar van tattoobob
Ik hou van vechtfilms.......geen topfilm

avatar van Pazmaster
De gevechten zijn zo slecht nog niet. Het verhaal kan ermee door, Maar het acteerwerk van Reeves is wel dramatisch. Leuk tussendoortje maar meer ook niet. 3 kleine sterren

JakobFugger schreef:
...alleen jammer dat Reeves een zak aardappelen naspeelt.

Vermakelijk filmpje, vechtscenes goed, alleen hadden ze de 'matrix-effecten' wel achterwege mogen laten ! De eindscene was wel erg fout Jammer !

6- voor het vermaak...

avatar van Gang_Star
Redelijk regiedebuut van Keanu Reeves, waarin hij zelf als acteur een matige rol neerzet. Een film met een matig verhaal, vol met actie, maar de actie is vaak gewoon oke. Ik hou het er maar op dat ik er meer van had verwacht.

avatar van Sanderkeuh
Mijn verwachtingen waren laag voor het regiedebuut van Keanu Reeves, maar dit smaakt naar meer.

Je krijgt een oubollig plot in een moderne setting met sterke vechtscènes.
De acteerprestaties zijn niet om over naar huis te schrijven maar storen doen de acteurs niet.
Reeves lijkt wat onwennig en afstandelijk in zijn rol als bad guy van dienst, maar zijn aanpak werkt eigenlijk wel bij het personage.
Maargoed, de film draait natuurlijk rond de gevechten. Prima choreografie, die bovendien goed uitgevoerd is en voldoende variatie bevat, en ondersteund door lekker opzwepende muziek.
Ook visueel was het zeker niet mis. De film oogde natuurlijk, ik ben blij dat ze van de kleurfilters afblijven.

Als acteur is Reeves al een tijdje niet relevant meer, maar zijn werk als regisseur zal ik zeker volgen.