Ma (2019)

Thriller / Horror

geregisseerd door Tate Taylor
met Octavia Spencer, Luke Evans en Juliette Lewis

Een eenzame vrouw ontmoet een groep tieners. Als ze hoort dat de jongeren graag de bloemetjes willen buitenzetten, nodigt ze hen in haar huis uit. Tijdens het feesten gebeuren er echter eigenaardige zaken waardoor de vrienden de bedoelingen van de vrouw in vraag stellen.

• Vanaf 30 mei in de bioscoop

Vanaf 30 mei in de bioscoop (Universal)

avatar van Daan258
Vond de trailer maar niks.

avatar van dennismiddelhar
Top film met een onverwachte einde

avatar van jacobine_rodijk
dennismiddelhar schreef:
Top film met een onverwachte einde

Weet je zeker dat je op de juiste film stemt?

avatar van mcdaktari
Ik vind Octavia Spencer best wel goed acteren, daarvoor alleen al wil ik deze film graag zien.

avatar van clockwork72
Jaja dit lijkt me wel wat. Goeie trailer ook, klikte hem aan zonder iets van het verhaal te weten en dacht dat het een komedie was.

avatar van clockwork72
Lol, kan er wel om lachen

avatar van Shinobi
"That bitch is crazy."

Op de één of andere manier hoopte ik een beetje op een titel à la 'Get Out', maar deze film komt daar nergens bij in de buurt.

Een groepje verveelde jongeren kan hun geluk niet op als ze Sue Ann ontmoeten, gezien ze zonder veel aarzeling drank voor hen koopt en ze zelfs uitnodigt om bij haar thuis te feesten. Maar zodra Sue Ann zich steeds opdringeriger begint te gedragen, beginnen de jongeren zich wel af te vragen of ze de juiste keus hebben gemaakt. Dit lijkt de opmaat te zijn naar een hoop gestoorde dingen, maar ergens gaat men alsnog de mist in.

Het grootste probleem is te vinden in de opbouw van het verhaal; er worden allerlei plotpunten bijgehaald die nauwelijks uitgewerkt worden. De pacing lijdt hier zichtbaar onder, waardoor er nooit een lekkere flow in de film zit. Daarbovenop wordt er nog getracht om het racisme aan te kaarten, maar dat is er ook zo met de haren bijgesleept.

Echt eng of spannend wil 'Ma' helaas nergens worden. Octavia Spencer lijkt nog het grootste plezier in haar rol te hebben, omdat ze waarschijnlijk nooit meer zo een kans krijgt. Als kijker moet je het duidelijk van haar rare fratsen hebben. Qua horror maakt het slotstuk gelukkig nog veel goed, temeer omdat al het voorgaande weinig indruk maakt.

Al met al een redelijke horror die nogal vormloos aanvoelt. Met een duidelijkere focus had hier meer in kunnen zitten.

Kleine 3,0 sterren.

Get out was een hele fijne, daar komt deze film bij lange na niet in de buurt. Het duurt allemaal nogal ff voordat de daadwerkelijke actie (horror kan ik het niet noemen) gaat beginnen. Goed en wel begonnen, is de film ook alweer bijna afgelopen.. De rol van Ma werd overigens wel sterk gespeeld!

avatar van John Milton
Ik voeg me bij Shinobi. Weinig aan toe te voegen.

avatar van Hega
Hier moet ik me ook bij aansluiten

avatar van Flat Eric
Sweet revenge.

Een aardig wraakfilmpje waarbij ik toch wel enige sympathie voor Ma kon opbrengen.
Octavia Spencer was de ster van de show. De rest hing er maar stereotiep bij.
Een horror zou ik het echter niet noemen, het is eigenlijk allemaal wat te tam op dat gebied. Het laatste kwartier zou je dan nog wel als zodanig kunnen benoemen maar vond ik eerder komisch dan eng. Het zal me niet bijbljven verder maar was voor een middag filmplezier vermakelijk genoeg.

avatar van Zwolle84
Leuk!

Eigenlijk net zo leuk als ik had verwacht. Voordat ik de commentaren hier las, moet ik erbij zeggen, want het is een veel vlottere film dan je op basis daarvan zou verwachten. Loopt als een trein zelfs.

En ik ben blij dat ik eindelijk eens op m’n plek ben gezet met m’n commentaar op Octavia Spencer. Want eerlijk is eerlijk: ze speelt hier de pannen van het dak. Zo’n heerlijk over the top psychorol ligt haar ook gewoon veel beter dan dat rechtschapen dramagedoe.

Geen verrassingen verder op basis van wat de trailer al verklapte, maar dat is hier dus een dik pluspunt.

Nogmaals: leuk!

avatar van mrklm
Octavia Spencer is veel te goed voor dit soort flauwekul, maar het is wel louter en alleen aan haar te danken dat deze thriller goed uit te houden is. Zij speelt de rol van Sue Ann, de nieuwe assistente van de plaatselijke dierenarts wiens toegang tot en kennis van medicijnen goed van pas komt wanneer ze losbandige, feestende tieners naar de kelder van haar afgelegen huis weet te lokken om zo aan de arm der wet te ontsnappen. De tieners zijn stuk voor stuk kleurloze, bordkartonnen karakters en regisseur Tate Taylor begaat een enorme blunder door flashbacks te gebruiken waarin we te weten komen wat Sue Anns motieven zijn. Dat Spencer desondanks een memorabele schurkenrol neerzet zegt iets over haar enorme talent. Het is bovendien bijzonder prettig om de briljante Juliette Lewis weer eens te zien in een rol van betekenis.

avatar van surgeon8
Goede opbouw van het verhaal, zeker niet langzaam maar gepast. Heerlijke psycho rol voor Spencer. Heb me de hele film goed vermaakt.

avatar van barcam
Get Out was ijzersterk maar deze film lost de verwachtingen niet in.
Octavia Spencer speelt een glansrol maar het verhaal is totaal ongeloofwaardig en voorspelbaar.
Deze film heeft een 16 plus rating dus dacht ik dat men voluit voor gore en schrikmomenten zou gaan maar het was spijtig genoeg een flauwe psychologische thriller.
Had ook totaal geen voeling met de tiener personages die allemaal even irritant waren en mix waren van alle mogelijke clichés in het genre.
Goed om eens te bekijken maar snel weer vergeten.

avatar van Ajax&Litmanen1
Donderdagavond toch maar even meegepakt in de bios, aangezien ik die Blumhouse horrorfilms best wel waardeer. Sowieso levert het de laatste jaren veel meer leuke horrorfilms in de bioscoop op. Het is wel vaak formulewerk, maar er zit wel budget en werk in gestoken. En ik vind dat een hoop van die films best wel een leuke draai aan het horrorgenre nog geven. Deze Ma vind ik overigens niet echt horror, eerder een thriller.

Maar welke naam je 'm ook geeft, ik heb me er mee vermaakt, ondanks een voorspelbaar plot en een veel te lange aanloop voordat het lekker los gaat. De reden dat Ma best wel geslaagd genoemd mag worden heet Octavia Spencer. Ze speelt erg sterk en heeft er ook zichtbaar plezier in om zo'n verknipt personage te spelen. Maar het is wel jammer dat je al redelijk snel ziet waarom ze zo is. Slechts helemaal op het eind gaan alle remmen nog eens los als ze de slachtoffers fysiek aan pakt. En ik had wel meer willen zien van het plot met haar dochter Genie. Dat verhaal had potentie, maar er werd weinig uitgehaald. Zoals de hele film beter had gekund, maar alsnog de moeite van het kijken waard is. Leuk tussendoortje.

avatar van Spartaan1986
Het duurde veel te lang voordat ie een beetje op gang kwam en toen het zover was was de film ook al snel afgelopen. Tot die tijd zit je te kijken naar een luchtig komedie/drama met prima acteerwerk van vooral Octavia Spencer en Juliette Lewis. Ondanks dit spel en het originele uitgangspunt pakte de film mij geen moment en blijft over een prima avondvuller, die nergens bijzonder of spectaculair weet te worden.

avatar van Shadowed
Kijkt wel lekker weg.

Na het zien van de trailer had ik wel mijn twijfels. Het zag er allemaal wel heel melig uit moet ik zeggen. Kreeg ook nergens het gevoel dat horror om de hoek ging kijken, en tijdens deze film is dat ook nauwelijks gebeurd. De thriller neemt duidelijk de overhand.

Taylor gooit heel veel in zijn film. Er gebeurd heel veel. Echter is dat in een duur van 99 minuten nogal slordig. Er gebeuren bijvoorbeeld erg veel dingen die niet afgemaakt worden of zelfs weinig aan het gevoel toevoegen. De "sorry" spam-appjes van Spencer bijvoorbeeld.

Taylor levert een typische tienerhorror af. Het gefeest van de tieners neemt de gehele eerste helft eigenlijk de film in. De inleiding is wel erg lang en het duurt dus ook lang voordat het genre thriller/horror echt om de hoek komt kijken, maar uiteindelijk komt het langzaam op gang.

Het is dan ook goed dat Taylor zijn film niet saai maakt. Mede omdat er zo veel gebeurd. Wetend dat Taylor behoorlijk de tijd kan nemen voor zijn films (The Help duurde bijvoorbeeld al bijna 150 minuten). En het geeft daarmee het gevoel dat Taylor moest knippen in de film.

De film durft ook nergens echt los te gaan. Eventjes leek het die weg op te gaan, maar dat was toen eigenlijk al na 5 tot 10 minuten klaar. Uiteindelijk blijf je dus wel een beetje op de honger zit omdat de kijkwijzer en het genre toch wel iets beloofde. Maarja.

Het is moeilijk te zeggen dat Spencer hier niet de showstealer is. Duidelijk lol in haar compleet geflipte personage. Van de tieners zelf is de kracht wat minder, maar voldoende om het nog leuk te maken. Miller had bijvoorbeeld wel zin in haar rol. En Fogelmanis had ook echt wel een koppie voor zijn rol. Daarbuiten zien we ook nog even Lewis terug en geeft Taylor zichzelf ook nog een klein rolletje.

Het is genoeg voor een voldoende, maar er had meer ingezeten en ingemoeten eigenlijk. Er zit zo veel in dat je je niet afvraagt waarom dit niet nog even naar de 2 uur getrokken wordt. Maar dan klagen er weer andere mensen denk ik zo.

avatar van Hollywood007
Beetje jammer. Het enige leuke aan deze film is het acteerwerk van 'ma' voor de rest heel voorspelbaar werkje. 13 in een dozijn en niet meer dat.

avatar van Walter S.
Prima film met een gestoorde ma die nog een rekening te vereffenen heeft. Jammer dat de trailer al zoveel verklapt, maar verder gewoon een goeie film die doet wat ie moet doen.