Ma (2019)

Thriller / Horror

geregisseerd door Tate Taylor
met Octavia Spencer, Diana Silvers en Juliette Lewis

Een eenzame vrouw ontmoet een groep tieners. Als ze hoort dat de jongeren graag de bloemetjes willen buitenzetten, nodigt ze hen in haar huis uit. Tijdens het feesten gebeuren er echter eigenaardige zaken waardoor de vrienden de bedoelingen van de vrouw in twijfel trekken.

avatar van Macmanus
Tv film

Eerste wat opvalt is dat de film er niet uit ziet. Buiten wat split diopter shots is het extreem karig wat deze film toont. Er is op papier genoeg om minimaal wat sfeer te brengen maar niks van dit. Het is heel lelijk belicht en hij lijkt wat met de close ups te willen doen soms maar het is zo half bakken dat het nergens overtuigd.

Wat rest is een opvallend lange en voorspelbare aanloop naar een zo mogelijk nog voorspelbaardere climax. Begrijp ook echt niet waarom je zo een regisseur als dit op een film als deze zet. Het script is matig maar met een jonge hond op de stoel had je misschien nog wat kunnen doen met de sfeer.

avatar van SaintEye
Leuke film. Gewoon goed.

avatar van clockwork72
Aardig maar had veel meer mee gedaan kunnen worden. De film heeft een ellenlange opbouw en waar het dan uiteindelijk naar toewerkt is behoorlijk teleurstellend. Ik verwachte een iets meer duistere thriller/ horror film, maar het is eerder thriller/comedy geworden. De hele tijd zit je te wachten waar dit allemaal naartoe gaat gedurende de 90 minuten, maar het gaat nergens heen en dat is het probleem. Het character Ma is opzich nog vrij goed uitgewerkt met al haar maniertjes alleen er zit totaal geen spanningsboog in deze film waardoor je daar ook niet zo veel aan hebt. Al met al behoorlijk teleurstellend, keek erg naar deze film uit maar hij viel me bar tegen.

avatar van leatherhead
Matig. Doet denken aan films als Greta, al komt deze Ma er dan nog wat slechter vanaf. Flauw thrillertje dat vooral te lijden heeft onder een nogal saaie, kleurloze regie. Het oogt inderdaad als een veredelde TV film en het plotverloop is al na minuut één zo klaar als een klontje. Wat het dan nog had kunnen redden was simpelweg een hoop mindless genrepret, maar ook daar toont de film niet genoeg in huis te hebben.

Het streepje horror stelt weinig voor, spannend is de film nergens, Spencer doet het op zich niet slecht maar het nogal lui geschreven personage + flauwe backstory zitten haar teveel in de weg om echt leuk te worden. Enige wat nog een klein beetje uit de verf kwam was het komische element. Met name enkele zwartkomische momenten springen er nog wel uit, zo kon ik wel smakelijk lachen om die aanrijding van die vrouw.

Met een wat eigenzinnigere regisseur had hier best een leuke genrefilm ingezeten, dit was gewoon niet al teveel soeps. Taylor probeert van allerlei verschillende walletjes te eten maar niks wil echt goed werken en het blijft op alle gebieden te mak. Met moeite 2*.

Erg matig.

Blumhouse moet een beetje opletten met dit soort films. Hij is iets te trots op het feit dat hij veel geld weet te winnen met films die niet zo duur zijn. Da's uiteraard niet erg, budgetten is Hollywood zijn ridicuul, anderzijds mag je als kijker niet het idee hebben dat er langs alle kanten bezuinigd is op een film.

Da's hier absoluut wel het geval. Spencer doet het dan nog wel goed, maar de rest van de film is eigenlijk redelijk ondermaats, en vooral een samenraapsel van elementen uit betere en bekendere films. De aanloop duurt veel te lang en is zoutloos, het middenstuk is niet dreigend genoeg en het einde niet freaky genoeg.

Hier en daar zit er wel een leuk momentje in en écht slecht is het ook nergens, maar het voelt zo makkelijk aan. Alsof men echt het puur noodzakelijke heeft gedaan om de film in de bios te krijgen en zo te cashen op het concept horrorfilm, waar toch wel mensen op af komen ongeacht de feitelijke kwaliteit.

avatar van DjFrankie
Onderhoudend maar geen hoogvlieger. Is ook een redelijk voorspelbare film.

Aardige film waarin een vrouw haar kelder beschikbaar stelt voor een aantal tieners om drinkfeestjes te organiseren. Een ouderwets aandoende psychologische thriller die wellicht niet echt spannend wil worden en wat voorspelbaar is, maar wel gemakkelijk wegkijkt. De cast doet niets verkeerd en Octivia Spencer heeft zichtbaar plezier in de titelrol.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Goedkoop griezelen.

Regisseur Tate Taylor begaf zich al eens eerder op het thriller-pad met The Girl On The Train, een meesterwerk vergeleken met deze film. Nu kon die film leunen op een sterker script, maar dat is niet het enige waar het hier aan schort. Budgettair gezien is het ook een pak minder, maar dat zou eigenlijk niet zoveel uit mogen maken bij een film als deze. Creativiteit kost geen geld.

Het helpt in ieder geval niet mee dat het er allemaal ook echt goedkoop uitziet. Als een doorsnee Tv-film. Men zal een beetje bezuinigd hebben op van alles, maar met name op de suspense. Een ieder heeft binnen 10 minuten door hoe het in elkaar steekt, hetgeen het griezelen ook niet ten goede komt. Daarnaast verloopt alles te langzaam en te voorspelbaar. Middelmaat alom dus.

**½

Met dank aan Universal Pictures voor het recensie-exemplaar.

avatar van Noodless
Simpel verhaal dat niks speciaals qua decors, locaties, sfeer te bieden heeft. Heel eenvoudig , maar toch op één of andere manier voldoende weet te entertainen. Dat is vooral te danken aan de jonge cast, maar vooral aan Octavia Spencer die een prima rol vervult als Ma. Door de voorspelbaarheid weet de film ook niet echt spannend te worden. 6/10

avatar van IH88
“What kind of mother parties with high schoolers?”

Aardige thriller. De film wordt gemaakt door Octavia Spencer, en in mindere mate Silvers en Lewis. Want het verhaal is echt te inspiratieloos en conventioneel. Van spanning is geen sprake, en sommige scenes zijn eerder belachelijk en komisch dan spannend. Het komt door de actrices en de korte speeltijd dat het allemaal nog aardig werkt en lekker wegkijkt, maar deze acteerkanonnen verdienen beter.

avatar van m1chel
Octavia Spencer is vooral bekend van haar indrukwekkende acteerprestaties in dramafilms als Hidden Figures en Fruitvale Station. Voor haar rol in The Help werd de actrice in 2012 zelfs al eens bekroond met een Oscar in de categorie Beste Vrouwelijke Bijrol. In Ma, een thriller met horrorelementen, bekleedt ze echter een totaal andere rol dan we gewend zijn van haar. Ze speelt de rol van de totaal gestoorde Sue Ann, die een groep tieners in haar greep krijgt. Door drank voor de tieners te kopen en hun haar kelder aan te bieden als drinkplaats, weet zij zich in eerste instantie erg populair te maken bij de tieners. Het levert haar de koosnaam “Ma” op. Alles verandert als Maggie, een van de tieners, in de gaten krijgt dat er wel hele vreemde dingen gebeuren aangaande Sue Ann. Maggie wordt gespeeld door Diana Silvers, die met deze film haar eerste hoofdrol wist te bemachtigen. Daarnaast zien we Juliette Lewis als de moeder van Maggie en dat zorgt voor een aangename mix van ervarenheid vergezelt door een frisse wind. Als we vervolgens zien dat Tate Taylor de regisseur van dienst is, mag je de verwachtingen iets opschroeven. Hij bracht ons al het eerder genoemde The Help en de thriller The Girl on the Train. Schijn bedriegt echter.

Toch begint de film niet eens zo verkeerd. We zien hoe Maggie samen met haar moeder verhuist naar Ohio en daar probeert om zo snel mogelijk vrienden te maken. Dit lukt en ze gaat al snel met hun mee op stap. Uiteraard wordt er flink wat alcohol genuttigd en daar komt uiteindelijk Sue Ann in beeld. Toch is het verdacht dat zij de tieners zonder vragen helpt aan hun geneugten en zelfs haar kelder aanbiedt als onderdak. Alles is echter geoorloofd, al is er een regel: ze mogen niet in het huis van Sue Ann komen. Als kijker voel je direct aan dat er iets niet pluis is, iets wat wordt bevestigd als ze de tieners telefonisch gaat stalken. Het zorgt er uiteindelijk voor dat Maggie zo snel mogelijk van Sue Ann af wil komen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Als Sue Ann lucht krijgt van alles begint ze het leven van Maggie flink zuur te maken, iets dat weinig verhullend gebracht wordt naar de kijker. Zo zien we hoe Sue Ann problemen heeft op haar werk, waar ze constant over haar donder krijgt omdat ze zich met andere zaken als werken bezighoudt. Sue Ann voert duidelijk iets in haar schild en als de film vordert blijkt hier een link te zijn met haar verleden.

Klinkt wellicht spannend, maar vanaf dat punt stapelen de clichés zich steeds verder op. An sich ook geen probleem, je zou een vermakelijke film over kunnen houden, maar helaas ligt het er allemaal veel te dik bovenop. Gelukkig wordt het nergens saai en gebeurt er genoeg om de volle speelduur te kunnen entertainen, maar de manier waarop doen soms de wenkbrauwen fronzen. Vooral bij het einde vliegt de film volledig uit de bocht. Alle remmen gaan los en ranzigheden worden niet geschuwd. Het is overduidelijk dat de makers inzetten op dat alles een klomp op de maag moet gaan veroorzaken, maar vooral doordat alles zo verschrikkelijk ongeloofwaardig wordt overgebracht werkt dit compleet averechts. Zo komt er niets terecht van de beoogde uitkomst en afloop en zijn deze vooral kinderlijk eenvoudig. Het zorgt er onderaan de streep voor dat Ma eigenlijk weinig meer is dan een veredelde televisiefilm, die per ongeluk in de Nederlandse bioscopen is beland.

Ma heeft een aardig uitgangspunt, maar stikt van de plotgaten en ontspoort richting het einde volledig. Op papier had Ma best een interessante film kunnen worden. Met Octavia Spencer en Juliette Lewis heeft de film de ervaring in huis voor de camera en met de regisseur van The Help aan het roer lijkt het niet mis te kunnen gaan. Toch doet de film uiteindelijk meer verkeerd doet dan goed. Zo roept het verhaal uiteindelijk meer vragen op dan dat het beantwoordt, vooral naar het einde toe raakt het geheel eigenlijk kant noch wal. Dan worden nog een aantal ranzigheden aan toe gevoegd om het punt te kunnen maken, maar eigenlijk lijkt dit vooral gedaan om een bepaald publiek aan te trekken. Bijzonder genoeg verveelt de film nergens en had er met een betere uitwerking veel meer in kunnen zitten. Nu kunnen we weinig anders stellen dat het eindresultaat uiteindelijk zeer matig is, met goedkoop ogend camerawerk, waarbij er zo een heel arsenaal aan genregenoten is op te noemen die een stuk beter zijn.

avatar van mikey
Wanneer een groepje drankzuchtige tienurs bij de lokale 24/7 volwassenen aanspreken voor alcohol, heeft Ma beet en verschaft ze de tieners naast grote hoeveelheden bocht, een warm plekje voor uitbundige drankfeesten, plus wat akelige momenten.

Grappige wolf in schaapskleren flick over een gestoord mens die niet alleen de tieners (en haar bazin) tergt, maar ook de ouders van het tuig. Grappig omdat Sue Ann een aantal leuke momenten heeft.
Maar dan blijkt het verhaal een totale chaos. Het einde is gelukkig dan wel weer hilarisch slecht. Met name het CGI vuur dat uiteindelijk voor verlossing moet zorgen. Om nog maar te zwijgen van Lewis en haar emotionele uitbarsting. Bijzonder staaltje van gebrek aan inspiratie of talent.

De soundtrack is een anachronisme. Ma zelf is een kind van de J80 maar draait alleen 70's disco.

avatar van Kenzomovies
Goeie horror/thriller. 1 van de betere die ik gezien heb in een tijdje. Verveeld geen minuut.
Heb deze meteen ook aangekocht na hem gezien te hebben in de cinema

avatar van jeroentjuhhhhh
Nog ééntje voor het gestaag groeiende lijstje middelmaat van Blumhouse. Vol met kleurloze, vlakke genrefilms die voor steeds minder geld gemaakt moeten worden en door louter ongetalenteerde regisseurs zonder eigen stempel. Taylor dan voornamelijk wanneer het op horror aankomt, natuurlijk. 'Ma' is wel een ultiem voorbeeld wat dat betreft: uitgangspunt is zo gek nog niet, maar wanneer je een script schrijft, dan werk je doorgaans in actes, waarbij hier de eerste twee gewoon 90% van het geheel vormen. Dat zorgt voor een middenstuk waarin geen enkel incident genoeg aanleiding geeft om verder te gaan in het verhaal / te escaleren. Om vervolgens aan het einde met niets verheffends te komen.

avatar van Daan258
Pfffff....
Ben ik blij dat ik destijds de keuze heb gemaakt om de film toch niet in de bios te zien.
Veel bekende gezichten maar geen beste film.
Heel wat domme tiener personage's, cliché en ontzettend saai verhaal en voordat er iets gebeurd ben je meer dan een uur verder.

Echt helemaal niks.