• 15.915 nieuwsartikelen
  • 178.822 films
  • 12.257 series
  • 34.050 seizoenen
  • 648.769 acteurs
  • 199.218 gebruikers
  • 9.385.353 stemmen
Avatar
 
Quentin Tarantino

Rechten: Gage Skidmore, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons.

Quentin Tarantino

Geboren: 27 maart 1963 (62) in Knoxville, Verenigde Staten

Bekend van: Pulp Fiction, Reservoir Dogs en Inglourious Basterds

IMDb profiel: Quentin Tarantino

Wikipedia: Quentin Tarantino (wikicode: 10520 )

740 reacties

Over Quentin Tarantino

Quentin Tarantino is een Amerikaans filmregisseur, acteur en scenarioschrijver. Hij is een exponent van de filmstijl nouvelle violence, vanwege zeer expliciete geweldsscènes. Kenmerkend voor het werk van Tarantino zijn verder de talloze verwijzingen naar andere films.

Met Pulp Fiction (1994) won hij de Gouden Palm voor de beste film op het Filmfestival van Cannes. Daarnaast won hij de Oscar voor beste originele scenario, naast nominaties voor onder andere beste film en beste regisseur. Ook Inglourious Basterds (2009) ontving Oscarnominaties voor onder andere beste film, beste regisseur en beste originele scenario. Voor het scenario van Django Unchained (2012) won hij zijn tweede Oscar; de film werd genomineerd in de categorie beste film. In 2015 kreeg hij een ster op de Hollywood Walk of Fame.

Bekend van

Volledige filmografie (116)
4,26 (12.466)

Pulp Fiction

1994 • 154 minuten
als Jimmie Dimmick
5.091 reacties
4,04 (8.446)

Reservoir Dogs

1992 • 99 minuten
als Mr. Brown
2.517 reacties
3,96 (7.982)

Inglourious Basterds

2009 • 153 minuten
als First Scalped Nazi / American Soldier in 'Pride of Nation' (onvermeld)
5.575 reacties
3,76 (7.224)

Kill Bill: Vol. 1

2003 • 111 minuten
3.144 reacties
3,77 (6.041)

Sin City

2005 • 124 minuten
2.315 reacties
3,74 (5.769)

Kill Bill: Vol. 2

2004 • 136 minuten
1.447 reacties
4,01 (5.217)

Django Unchained

2012 • 165 minuten
als The LeQuint Dickey Mining Co. Employee
2.178 reacties
3,64 (3.790)

Jackie Brown

1997 • 154 minuten
als Answering Machine (stemrol) (onvermeld)
645 reacties
3,82 (3.535)

True Romance

1993 • 119 minuten
904 reacties
3,45 (3.406)

From Dusk till Dawn

1996 • 108 minuten
als Richard Gecko
916 reacties
3,23 (3.224)

Death Proof

2007 • 113 minuten
als Warren
1.388 reacties
3,64 (2.910)

The Hateful Eight

2015 • 168 minuten
als Narrator (stemrol) (onvermeld)
937 reacties
2,82 (2.706)

Hostel

2005 • 94 minuten
1.464 reacties
3,44 (2.563)

Natural Born Killers

1994 • 118 minuten
547 reacties
3,56 (2.448)

Once upon a Time in... Hollywood

2019 • 161 minuten
als Red Apple Ad Director (onvermeld) (stemrol)
1.031 reacties
2,80 (1.049)

Four Rooms

1995
188 reacties
3,55 (1.030)

Grindhouse

2007
961 reacties
3,13 (118)

Sly

2023
14 reacties
2,92 (60)

Full Tilt Boogie

1997
13 reacties
3,33 (38)

Baadasssss Cinema

2002
17 reacties
3,25 (32)

Django & Django

2021
6 reacties
3,16 (28)

Robert De Niro, L'Arme du Silence

2023
5 reacties
1,66 (19)

Destiny Turns on the Radio

1995
1 reactie
2,79 (19)

My Best Friend's Birthday

1987
28 reacties
3,28 (9)

Z Channel: A Magnificent Obsession

2004
4 reacties
-

God Said, 'Ha!'

1998
0 reacties
-

John Travolta - Rückkehr nach Hollywood

2015
0 reacties
-

Number One on the Call Sheet

2025 - 2025 (TV-serie)
0 reacties

Samengewerkt met

Reacties


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van JDSsmetje

JDSsmetje

  • 6568 berichten
  • 2312 stemmen

Ik weet niet hou hij het doet Tarontino, na ongeveer 10 films een gemiddelde van 3,90. Amai


avatar van yeyo

yeyo

  • 6354 berichten
  • 4621 stemmen

In Film > Cast en crew > Tarantino:

Zijn er nog mensen die Tarantino z'n gezeik helemaal beu zijn over hoe dat z'n films volzitten met verwijzingen naar obscure cultfilms uit de jaren 70? Over zijn nieuwe Inglorious Basterds las ik zelfs hoe het in percentages werd uitgedrukt. "Deze is voor 15% een hommage aan de spaghetti western". Tjonge jonge, Sergio Leone must be spinning in his grave.

Het lijkt bovendien een soort toenemende trend te zijn. Terwijl hij in Reservoir Dogs, Pulp Fiction en Jackie Brown een beetje subtiel verwees naar z'n favoriete pulp, draaien zijn films er de laatste tijd blijkbaar volledig rond. Kill Bill was al behoorlijk erg, maar in zijn Grindhouse project samen met Rodriguez is hij er in mijn ogen over gegaan. Je kan het creatief noemen, ik vind het overdreven. Ik kijk ook liever naar oudere films, maar mensen als Tarantino moeten zich erbij neerleggen dat de tijden veranderd zijn. Hij mag nog zo hard proberen om zijn films te laten overkomen als echte "grindhouse", het ziet er toch geforceerd en allesbehalve authentiek uit. Maak je een film of wil je gewoon speciaal doen door iets eigenaardig na te apen? Vraag ik me dan af.

Waarschijnlijk vind hij het van zichzelf behoorlijk artistiek en briljant dat hij zo met de conformistische wetten van de mainstream cinema tart. Maar ik denk dat mensen die in de jaren 70 de exploitation maakten, waar Tarantino zo naar opkijkt, hun "oeuvre" allesbehalve als kunst beschouwen. Hij zou misschien beter wat meer op de inhoud van zijn films gaan letten, want kwalitatief constateer ik dan weer dat er een serieus dalende trend is. Iets wat niet velen zullen ontkennen.


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23767 berichten
  • 4598 stemmen

Wat een onzin allemaal. Tarantino mag dan wel inspiratie halen uit oudere films, hij geeft aan alles z'n eigen draai mee. Waarom zou Sergio Leone zich om moeten draaien in z'n graf? Omdat je een statistiekje gelezen hebt? Omdat de beginscéne van Inglourious Basterds een typische, rustige ''westernshot'' is, ondersteund door muziek van Morricone? Het beeld wordt ingevuld met zijn eigen personages, acties en eigen geschreven monologen, dialogen, zodat hij totaal een eigen draai aan z'n werk geeft. Niks mis met regisseurs die dingen halen uit oudere, favoriete films en dit op een totaal eigen manier in hun eigen film verwerken. Tarantino geeft het tenminste toe, veel regisseurs ''jatten'' zonder dat ze het ooit toe zullen geven. Heeft dus helemaal niks met eigenaardig na-apen te maken.

yeyo schreef:

Waarschijnlijk vind hij het van zichzelf behoorlijk artistiek en briljant

Dat maak jij ervan. Als Tarantino opzoek was naar glorie, had ie wel typische oscarfilmpjes proberen te maken ofzo. Nu doet hij waar hij zelf zin in heeft en wordt hij geinspireerd door zijn eigen favoriete films. Tarantino is duidelijk een filmmaker die erg, maar dan ook heel erg veel plezier heeft in het maken van z'n films. Was ook duidelijk te zien op de set van The Basterds.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6354 berichten
  • 4621 stemmen

HarmJanStegenga schreef:

Niks mis met regisseurs die dingen halen uit oudere, favoriete films en dit op een totaal eigen manier in hun eigen film verwerken.

Natuurlijk niet, want dit deed bv. Leone op zijn beurt ook wel. Zoals ik al zei, Tarantino wist het in zijn eerste films te beperken, maar in bv. die Grindhouse film lijkt het alsof hij het er echt voor doet. Het is niet meer een ode aan een film, maar het zo accuraat mogelijk proberen na te maken. Zie niet in wat voor "eigen draai" hij aan Death Proof wou meegeven.

HarmJanStegenga schreef:

Als Tarantino opzoek was naar glorie, had ie wel typische oscarfilmpjes proberen te maken ofzo.

Ik zeg ook niet dat hij op zoek is naar glorie, maar vind dat hij een snobistische mentaliteit heeft.

Al bij al vind ik hem ook een goede regisseur hoor, Pulp Fiction en Reservoir Dogs behoren tot m'n favoriete films, maar ik vind dat steeds meer dat in zijn films de "hommage" teveel centraal staat. En dat is heel spijtig.


avatar

Nomak

  • 11620 berichten
  • 0 stemmen

Wat een onzin dat Sergio Leone zich zou omdraaien in zijn graf.

Sergio Leone heeft zelf meer gestolen van Akira Kurosawa dan Tarantino van Leone.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6354 berichten
  • 4621 stemmen

Het gaat er mij niet om dat hij "steelt". Dat kan me geen fluit schelen, want bijna elke regisseur doet het. Het gaat er mij om hoe hij zijn films op een steeds meer zelfingenomen wijze promoot, terwijl ze per film slechter worden.



avatar

Meneer Bungel

  • 13163 berichten
  • 0 stemmen

rokkenjager schreef:

Tarantino's top 20 sinds 1992.

Leuk lijstje, wel.. Ik ben nu(en na het zien van de 'eerste monster-scene' op YouTube) wel benieuwd geworden naar 'The host', en nog meer naar 'Memories of murder' eigenlijk... Ook 'Inglorious basterds' begint steeds meer te lonken.


avatar

speranza

  • 24668 berichten
  • 0 stemmen

Nomak schreef:

Wat een onzin dat Sergio Leone zich zou omdraaien in zijn graf.

Sergio Leone heeft zelf meer gestolen van Akira Kurosawa dan Tarantino van Leone.

Gelet op jouw nummer één en nummer twee mag ik aannemen dat je hem dat inmiddels vergeven hebt.


avatar

Nomak

  • 11620 berichten
  • 0 stemmen

Jazeker hoor.

Ik heb respect voor Leone, in mijn ogen heeft hij het westerngenre naar een hoger niveau getild met enkele zeer goede films en één absoluut meesterwerk.


avatar van JDSsmetje

JDSsmetje

  • 6568 berichten
  • 2312 stemmen

Er zitten ook een aantal films tussen met nogal irritante acteurs, altans mijn mening. (jackie chan, chris tucker ...) . Dacht ook dat ie wat meer onbekende films zou zeggen.


avatar

neo

  • 15387 berichten
  • 8146 stemmen

Voor wie niet het hele filmpje wil kijken:

Battle Royale , Anything Else. Audition, Blade, Boogie Nights, Dazed & Confused, Dogville, Fight Club, Fridays, The Host, The Insider, Joint Security Area, Lost In Translation, The Matrix, Memories of Murder, Police Story 3, Shaun of the Dead, Speed Team America en Unbreakable


avatar van FinkPloyd

FinkPloyd

  • 639 berichten
  • 1848 stemmen

Jep, alleen is het The Blade (van Hark Tsui) en niet Blade (van Stephen Norrington en met Wesley Snipes), en Friday en niet Fridays.


avatar

Meneer Bungel

  • 13163 berichten
  • 0 stemmen

FinkPloyd schreef:

Jep, alleen is het The Blade (van Hark Tsui) en niet Blade (van Stephen Norrington en met Wesley Snipes), en Friday en niet Fridays.

En als we dan toch even bezig zijn: The host is níet op de gebruikelijke MM-manier(Host, The) te vinden maar letterlijk als The Host en anders onder de charmante naam Gwoemul.


avatar

Meneer Bungel

  • 13163 berichten
  • 0 stemmen

Meneer Bungel schreef:

Vernieuwde toplijst:

1. Jackie Brown (5,0*)

2. Pulp Fiction (4,5*)

3. Reservoir dogs (4,5*)

4. Death Proof (4,0*)

5. Kill Bill 1 (3,5*)

6. Kill Bill 2 (3,5)

En ook Pulp Fiction en Reservoir Dogs naar 5,0*.


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23767 berichten
  • 4598 stemmen

01. 5,0* - Pulp Fiction (#5)

02. 5,0* - Inglourious Basterds (#8)

03. 5,0* - Reservoir Dogs

04. 4,5* - Death Proof

05. 4,0* - Jackie Brown

06. 3,5* - Kill Bill: Vol.1

07. 3,0* - Kill Bill: Vol. 2

Fantastische vent. Beide Kill Bill's ga ik zeker nog een keer herzien. Zou me niks verbazen dat die beide met een punt omhoog gaan na herziening. Voor de rest blijft Pulp Fiction hét meesterwerk van QT, maar heeft ook Inglourious Basterds een behoorlijke indruk achtergelaten, briljante film.


avatar

mister blonde

  • 12685 berichten
  • 5360 stemmen

JDSsmetje schreef:

Ik weet niet hou hij het doet Tarontino, na ongeveer 10 films een gemiddelde van 3,90. Amai

Met een beetje muggenziften kom ik op 5 (eigen) films...


avatar

Meneer Bungel

  • 13163 berichten
  • 0 stemmen

Meneer Bungel schreef:

(quote)
En als we dan toch even bezig zijn: The host is níet op de gebruikelijke MM-manier(Host, The) te vinden maar letterlijk als The Host en anders onder de charmante naam Gwoemul.
Foutje, toch wel zo te vinden.


avatar

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Update:

1. Reservoir Dogs (5,0*)

2. Pulp Fiction (5,0*)

3. Kill Bill: Vol. 1 (5,0*)

4. Grindhouse (4,5*)

5. Jackie Brown (4,0*)

6. Kill Bill: Vol. 2 (4,0*)

7. Death Proof (4,0*)

8. Inglourious Basterds (3,5*)

Jackie Brown herzien en die is me heel goed bevallen. Over IB

heb ik wat twijfels na mijn eerste kijkbeurt. Tot nu toe zijn minste.

Wel weer enorm veel filmtips opgedaan aan de hand van die film.


avatar

speranza

  • 24668 berichten
  • 0 stemmen

1. 4* Sin City

2. 4* Reservoir Dogs


avatar van yeyo

yeyo

  • 6354 berichten
  • 4621 stemmen

Sin City is niet eens van Tarantino, hij regisseerde enkel een klein stukje ervan.


avatar

speranza

  • 24668 berichten
  • 0 stemmen

Hij is één van de drie regisseurs van bovenstaande film. Ik heb deze film daarom meegenomen in mijn opsomming van zijn goede films.


avatar

13woutie13

  • 4384 berichten
  • 0 stemmen

3.5* Reservoir Dogs

3.0* Pulp Fiction


avatar

mister blonde

  • 12685 berichten
  • 5360 stemmen

speranza schreef:

Hij is één van de drie regisseurs van bovenstaande film. Ik heb deze film daarom meegenomen in mijn opsomming van zijn goede films.

Nee, Rodriquez is de regisseur. Sin City is gewoon niet zijn film.


avatar

Nomak

  • 11620 berichten
  • 0 stemmen

mister blonde schreef:

Nee, Rodriquez is de regisseur. Sin City is gewoon niet zijn film.

Dan moet zijn naam hier op MovieMeter maar worden verwijderd.

Zolang als zijn naam hier staat kan en mag iedereen ervan uitgaan dat hij de regisseur van die film is.


avatar

mister blonde

  • 12685 berichten
  • 5360 stemmen

Dat is mijn probleem verder niet. Hij is gewoon niet de regisseur van die film. Dat 'iedereen' verder van iets wil uitgaan wat niet zo is moet 'iedereen weten'.


avatar

Nomak

  • 11620 berichten
  • 0 stemmen

Wat is jouw probleem dan wel?

Als iemand niet op de hoogte is van de achtergrond van een film of een regisseur en hier op de site terecht komt waar Quentin Tarantino als regisseur van Sin City staat, dan is het toch logisch dat die persoon er ook vanuit gaat dat die informatie klopt.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6354 berichten
  • 4621 stemmen

Tarantino regisseerde slechts één korte scène en nog niet eens zo een goeie.


avatar

Nomak

  • 11620 berichten
  • 0 stemmen

Dat kan toch niet zomaar iedereen weten.

Jullie doen net alsof dat verplichte kennis is.


avatar

Milanboy

  • 16 berichten
  • 660 stemmen

Ik kan haast niet meer wachten tot QT een nieuwe film maakt. Er is hier ooit eens iets gepost over een mogelijke film met de Vega Brothers. Iemand die weet ofdat nog steeds tot zijn plannen hoort?