Four Rooms (1995)

Komedie / Actie

geregisseerd door Allison Anders, Alexandre Rockwell, Robert Rodriguez en Quentin Tarantino
met Tim Roth, Madonna en Antonio Banderas

Op oudjaarsavond in hotel Mon Signor in Los Angeles staat bediende Ted (Tim Roth) er helemaal alleen voor. Plotseling raakt hij dan verwikkeld in vier vreemde situaties. Als eerste komt hij in een kamer waar een groep heksen een ritueel willen uitvoeren, maar ze missen sperma. Vervolgens komt Ted in een kamer terecht waarin een gewapende man zijn vrouw op het bed heeft vastgebonden. Daarna wil een gangster dat Ted voor zijn vervelende kinderen zorgt terwijl hij en zijn vrouw naar een feest zijn en als laatste wil Hollywoodster Chester Rush de hotelbediende gebruiken voor een nogal vreemd spelletje.

avatar van xaid
Ajax&Litmanen1 schreef:
Ik heb Four Rooms maar om een reden bekeken, het stoorde me enorm dat ik bij mijn overzichtslijstje van bekeken films van Tarantino deze steeds als enige zonder stem zag staan
haha klopt exact hetzelfde? ik zal er ook wel aan moeten geloven ?

avatar van xaid
Room 1: 1.0*
Room 2: 2.0*
Room 3: 3.5*
Room 4: 2.5*

Gemiddeld: 2.25 *

avatar van Don Homer
De butler was het best .

avatar van Collins
Een anthologiefilm die zich afspeelt in een hotel. Het levendige en blijmoedige middelpunt van vier bizarre episoden is piccolo Tim Roth in een zeer aanwezige rol. Een goed acteur, die zich in deze film overgeeft aan een vorm van overacting die soms goed geplaatst is en een gulle lach oplevert, maar die ook regelmatig op de grens van irritatie balanceert. Zijn overdreven aangezette mimiek en overdreven gesticulatie zorgen op sommige momenten voor zoveel nervositeit en onrust, dat zijn performance teveel afleidt van het verhaal. Tim beheerst zijn grenzen niet. Op die momenten is Tim niet meer leuk en had ik Tim graag een corrigerende tik gegeven.
"Four friends, telling four stories, making one film". Aldus luidt het motto van de film. De vier vrienden Allison Anders, Alexandre Rockwell, Quentin Tarantino en Robert Rodriguez regisseren onafhankelijk van elkaar vier verhalen. De uitgangssituatie is steeds hartstikke leuk. Tim Roth belandt in diverse hotelkamers in de meest vreemde situaties en moet zich daar uit zien te redden.
Niet elk verhaal is even geslaagd. Over de momenten van irritatie die Tim Roth genereert, heb ik het al gehad. Daarnaast onderscheiden de verhaaltjes zich in kwalitatief opzicht. Eigenlijk is het enige echt geslaagde segment dat van Robert Rodriguez. “The Misbehavers” is een hilarisch filmpje met goed acteerwerk in een zeer geslaagde bizarre mis-en-scène. Ik heb er hartelijk om moeten lachen.
Met enige goodwill zou je de bijdrage van Tarantino met de titel "The Man from Hollywood" nog als redelijk geslaagd kunnen kwalificeren. De goodwill ontstaat door de prettige dialogen en prima interacties tussen de personages. De andere twee episoden kunnen niet op veel bijzondere ingrediënten bogen en zijn gewoon onder de maat.
Four Rooms is een middelmatig werkje.