Hostel (2005)

Horror

geregisseerd door Eli Roth
met Jay Hernandez, Derek Richardson en Eythor Gudjonsson

Drie jongens, twee Amerikanen en een IJslander, trekken door Europa. Tijdens hun reis wordt hen verteld over de hemel op aarde voor de Amerikaanse backpackers: Een "Hostel" in Slowakije waar het krioelt van de gewillige Oost-Europese dames. Wanneer ze op de plaats van hun bestemming aangekomen zijn, maken de jongens binnen de kortste keren kennis met aantrekkelijke dames uit Slowakije. Dus het feest kan losbarsten. Langzaam maar zeker komen de jongens erachter dat er méér aan de hand is dan zij denken.

avatar van Confusie
Ik geil niet op gore maar wel op een huiveringwekkend uitgangspunt, en dat heeft deze film zeker.

avatar van SanderPuntCom
Op Halloween nacht had ik normaal voorzien om in de cinema Annabelle, Rec 4 en Welp te gaan beleven. Toen dat niet doorging leek het beruchte Hostel me wel het juiste alternatief.

Ik snap niet dat hier zoveel commotie rond is. Qua sfeer zit Hostel wel goed, lekker onheilspellend. Maar maar maar, het duurt verdomd lang voordat er iets gebeurt. ik denk (ongeveer) dat de 45 eerste minuten voor velen waaronder ikzelf als doodsaai worden aanzien.

Wat de martelingen betreft zit het wel goed (in de smerige kelder), al zijn die snel voorbij en in mijn ogen dan weer niet zo heel goor. En natuurlijk moet er weer iemand ontsnappen. Die passage werd heel onrealistisch en vol met clichés gemaakt, net zoals eigenlijk gans de film is. Zonde.

Ik moet wel toegeven dat de film een goed einde heeft, dat maakt ook nog een beetje goed.

toen ik dit de eerste keer zag was het shock effect enigzins groot aanwezig. Afgelopen weekend herzien en het kon me een stuk minder boeien. Ontzettend zwakke acteerprestaties van een deel van de cast. Het enige wat ik hetzelfde ervaar is de constant aanwezige nare sfeer.
De martelingen zijn in een zucht voorbij als je ze achter elkaar zou zetten dus de meest schokkende horror film is het zeker niet (kan me herinneren dat ie zo werd gepromoot in 2005/6). Het zijn meer je eigen gedachten erbij die de ranzigheid voeden.
en ik was blij toen het zeer vervelende Josh personage koudgemaakt werd

Ik vond de film erg tegenvallen omdat het script me niet boeide. De horror blood & gore scenes zijn prima. Daar kan ik een beetje tegen. Maar het script gaat nergens over. Fantastische locaties! Tsjechie dacht ik?

avatar van Kondoro0614
Hostel

Gister gingen we na een paar kameraden toe. Vorige week waren we begonnen met Hostel 2 dus, nu wouden wij eerst Hostel kijken en daarna verder gaan met part twee. Maar bij het kijken van Hostel had ik eerder het gevoel dat ik na een super grote pornografische film zat te kijken dan naar een horror film. De ene naakt scene na de ander. Natuurlijk vind ik dat niet erg, ik ben wel voorstander van een beetje vrouwelijk schoon. Maar ik denk dat je de helft van de film naaktheid hebt en dan pas in het midden begint het leuke. En dan met het leuke bedoel ik de bloederige, pijnlijke scene's waarvan je graag wilt dat je zoiets nooit zelf hoopt mee te maken. Want het was wel erg ziek! En dan ook nog het feit dat ze Amsterdam proberen te gebruiken voor een 1 of andere stad in Duitsland, nee dat zit me niet lekker!

Het acteerwerk vond ik van alle acteurs erg slecht. Je kon gewoon zien dat ze zinnen uit het hoofd aan het werken waren. Jay Hernandez, Derek Richardson en Eythor Gudjonsson. Overigens is Hostel de enigste film van Eythor Gudjonsson waar die ooit in heeft gespeeld. Ik vond de drie heren echt matig acteren. Barbara Nedeljakova heeft nog wel flinke bulten voorop... Mooie meid ook. En ook bij Jana Kaderabkova is het zelfde. Alleen in Hostel en Hostel II... Maar goed maakt niet uit

Het verhaal was flinterdun en het was soms beetje saai om te volgen. Kwa spanning zat het wel goed en dan vooral toen ze in het dorpje aankwamen was lachen. De schoffies van een kinderen waren leuk bedacht maar ze hadden het script wel wat beter kunnen opbouwen en het misschien opnemen in het echte Amsterdam. Als Nederlander vind ik dat echt heel irritant om te zien.. Maar goed, kan aan mij liggen! Het concept is wel weer geinig maar de film heeft echt zo zijn klote momenten, helaas!

avatar van Marvinleeaday
Ik dacht een komedie te gaan kijken maar dat bleek een vergissing.

avatar van Argyle
Niet erg bijzonder. Zitten wel leuke stukjes bij.

een 6

avatar van lowlander69
een zieke en walgelijke film!

avatar van sandero16
Gisteren is goed gaan zitten voor deze film .

Wat een heerlijk filmpje zeg. Het is precies waar ik van houd. Vooral de omgeving en de mensen pasten precies bij deze film. Heerlijk duister en sober dat Slowakije.

Het verhaaltje was niet zo heel bijzonder. Het is mij ook niet echt duidelijk waarom die mensen eigenlijk zo aan het martelen waren. De martelaars waren er, maar de reden was me niet zo duidelijk. Volgens mij had het iets te maken met haat naar andere nationaliteiten.

Acteerprestaties waren matig, maar de gore scènes maken veel goed.

avatar van Mr-Mcmovie
sandero16 schreef:
Gisteren is goed gaan zitten voor deze film .

Zeker part 2 bekijken zou ik zeggen, daar zie je waarom en wordt het goed uitgelegd.

avatar van Mr-Mcmovie
Na lange tijd herzien.

Blijft een prachtige horror van Roth.
Weet nog dat het ook lang wachten was op deze in 2005 voor de kijkers hostel konden zien (wat nu beetje het zelfde was met the green inferno)
Heerlijk grimmig sfeertje.
Aantal mooie shots in scenes.

Viel me op voor in Amsterdam te zitten dat in hostel wel veel meer Duitsers aan het praten waren (misschien zijn Amerikanen bekender met de taal Duits dan Nederlands )

Prachtige zieke dingen op en top op zijn Eli roth's.

Quentin tarantino presenteert deze prent, en misschien gaf Roth een kleine ode aan tarantino toen dat op de tv in het hostel pulp fiction op stond.

Heb nu juist de Director's cut gezien bleek dus een totaal ander einde te hebben (was helemaal verbaasd) nu ja beter of niet vond het beetje weird: Paxton dat de dochter ontvoert van die Duitser dat Josh martelde en op hun trein zat. Terwijl in de gewone versie maakt hij de man op de trein af. Wel leuk dat ik dat nu voor de eerste maal zag.

Verder vond ik Jay hernandez een prima keuze voor paxton en slecht bezig was hij nooit nu ja misschien had zijn personage in de film wel vaak domme beslissingen genomen maar zal wel aan het script liggen wat bijna in elke horror is.

Heerlijke opbouw eerste 45minuten wat we ondertussen van Eli Roth gewoon zijn en dat de man daarna volledig ervoor gaat en hoe smerigder hoe beter en dat was hier ook het geval, maar kan wel begrijpen dat veel mensen Eli Roth zijn werk niet waarderen aangezien de promoties als trailers en artikels de kijker meer laat doen watertanden door het opblazen dat de film van begin tot einde puur twisted en horror is terwijl zijn films een kleine opbouw eerst krijgt en dat Roth na het startschot volledig nuts gaat was bij zijn twee hostel films en cabin Fever en the green inferno, en ook zelfs bij knock knock vond ik. Ik hou wel van dat soort gedoe wat hij in zijn films verwerkt.

een hele goeie horror film en blijft lekker spannend ook

avatar van Alathir
Ja dit is een goede horrorfilm. De gore is in de tweede helft van de film rijkelijk aanwezig, net zoals in de eerste helft van de film een heleboel naakte vrouwen konden bewonderd worden. Het verhaal is natuurlijk erg dun, ook al aangezien er nog niet echt is uitgelegd waarom de martelingen aan de gang waren. De film kwam me eigenlijk bekend voor, maar ik weet niet of ik hem ooit al gezien had, misschien is een stukje. Deel 2 is zeker voor één van de volgende dagen. Een (wan)smakelijk tussendoortje dit en een must-see voor de gore liefhebber. De film doet waarvoor hij gemaakt is en dat is om te vermaken. Daarom 3.5*.

avatar van woeler82
Een ranzige horrorfilm, hoe ziek moet je zijn om zo'n films te bedenken, deel 2 gaat nog een stapje verder.
Ik kijk die voor de 2 de keer , alleen heb ik daar niet zo'n goed gevoel erbij toen ik hem zag, je moet een sterke maag hebben

avatar van Approve
Ze zeiden dat je deze film moest zien als je Saw ook goed vond. Dus ik besloot deze te kijken. Maar de enige vergelijking die nog een beetje in de buurt komt is het martelen, maar dat is niet eens hetzelfde. Bij Saw is het de 'traps', hier niet.

De film heeft een trage maar goede opbouw, je begint eerst een beetje de personages te leren kennen. Ze reizen een beetje rond in Europa en er gebeuren dingen die het verhaal versterkt. Het verhaal was niet zo bijzonder, maar wel realistisch. Ze worden naar Slowakije gestuurd en dan komt er wat sfeer. De scene in die 'Torture Museum' was best sterk, de sfeer zat er goed in, toen ze die jongen volgden. De jongens moesten de kamer delen met een paar meisjes, beetje verdacht, maar ik dacht er helemaal niet over na. Bleek dat de meisjes bij de 'tegenstanders' hoorden, eigenlijk het hele personeel daar. Kwam toch aan als een verrassing.

En dan begint het pas echt, De scene dat Paxton meegesleurd werd door een gangetje was goed, je zag allemaal martelingen. De spanning was er. Je wist dat er iets ging gebeuren zodat hij kon ontsnappen, ik wist hoelang de film duurde en het kon niet zo zijn dat de drie personages nu al dood waren. En ja hoor, de ontsnapping zag er erg knullig uit.. man glijdt uit over vingers en valt met kettingzaag op been. De rest van de ontsnapping was lekker spannend. Toen hij in de auto zat en weg kon rijden, keerde hij weer terug om het Chinese meisje te redden. Achja er moet toch wat gebeuren.

Het verhaal was prima, de gore was er. De muziek was goed. Goede, realistische opbouw van de film, de sfeer zat erin. Een lekker filmpje.

avatar van Duke Nukem
Ik heb de drie Hostel-films gezien en vind deze en het tweede heel goed en vernieuwend. De derde vind ik een stuk minder, die is dan ook niet geregisseerd door Eli Roth.

De Hostel-films zijn tot nu toe toch het beste werk van Roth. Origineel idee dat realistisch oogt, spannend opgebouwd. Alleen begint de film een beetje traag en begint het pas echt spannend te worden eens de vrienden in Slowakije aankomen.

Er zit genoeg blood en gore in deze film en er zijn ook wat mooie borsten te zien (want waarom niet?). Alleen jammer dat er in Amsterdam Duits en geen Nederlands wordt gesproken (of moeten dat Duitse toeristen voorstellen?).

Deze film heb ik al op dvd aangeschaft, binnenkort ga ik ook de tweede wel aanschaffen.

avatar van Elchapo
1 van de beste horrorfilms....4 stars.

Matige horrorfilm met een zwak verhaaltje.
Had de indruk dat ik alles al eens had gezien (Saw).
Povere vertolkingen ook....

avatar van wimaroca
Kan me niet boeien,wat een paar slechte acteurjes,zeg......en de scene's zijn allemaal even donker
is nog geen 1% van saw.deel 1

avatar van Left4Dead
In een verleden was het nog schokkend. Een kopie van Saw dan wel, iets anders ingepakt maar zeker jatwerk.

Maar dit werk staat niet eens in de schaduw van Saw. Nee, vooral het acteerwerk is wel zo belabberd dat je de prent gewoon op drie keer snelheid wilt afspelen zodat je er snel doorheen bent. Want wees nou eerlijk, het begin is wel zo verschrikkelijk langzaam en totaal niet boeiend, dat je eigenlijk het prentje eruit wilt gooien.

Het verhaaltje wordt in eerste instantie in een verschrikkelijk scrip gegijzeld voor ongeveer drie kwartier voordat de beloofde body horror gaat plaatsvinden. Tot die tijd krijg je een kwelling door slechte muziek en accenten toebedeeld, dat is dan ook al bijna horror te noemen. Low budget op het hoogste niveau. Om het cheapy effect nog een groter demensie te geven wordt de film vol pubergedrag gestort. Een voordeel daarbij is dat we nog wat tieten te zien krijgen, maar dat is dan ook echt wel het enige pluspuntje die ik tevoorschijn kan toveren voor het eerste gedeelte.

Het tweede deel van de film laat de horrorzijde dan eindelijk zien, daar waar je die verschrikkelijke eerste drie kwartier voor hebt moeten doorstaan. En dat gaat gelukkig dan nog wel goed en al snel valt het op dat alles als een Déjà vu aandoet. Na nog meer onzinnig chit chat komen we dan eindelijk aan op de plek waar het om draait. Let the blood run free denk je dan bij jezelf.

Maar ook hier is alles maar mager, daarnaast zit er zoveel knulligheid in de prent gedouwd dat je gewoon moet lachen van de stupiditeit. En dat is eigenlijk wel de kern van alle bij Hostel. Het is een slapstick geworden, voor de horror kom je bedrogen uit. Daarom dit keer een halve ster eraf, twee die over blijven en dan ben ik absoluut mild. Wat een crap dit....... te treurig voor woorden.

avatar van Shadowed
Positief verrast.

Hostel is een horror trilogie waar ik bij mijn eigen verbazing nog niet aan begonnen was. Roth is tot nu toe niet een regisseur die me zo verrast heeft. Knock Knock was helemaal niet goed, Death Wish half. Wel was hij weer leuk in Inglourious Basterds.

Hostel is een film die me dan wel weer heeft verrast. Het duurt wel erg lang voordat de film in z'n genre stapt, maar hij doet het wel goed in zijn genre. De martelingen zijn donker en best spannend bij vlagen. Helaas is het altijd wel snel voorbij.

Een redelijke horrorfilm, maar niet zo schokkend of vies als ik had verwacht. Maarja.

avatar van TornadoEF5
Deze film heeft dus de reputatie één v/d betere horrorfilms te zijn. De film zelf is absoluut niet goed. Dus het enige dat er overblijft is de gore zelf, die uiteindelijk inderdaad niet te soft is. Dus als je dat wilt zien, go ahead. Ik heb zelf denk ik toch wel wat meer verhaal nodig. En het verhaal van de meeste horrorfilms is toch echt wel een stuk beter dan wat we hier te zien krijgen. En deze horrorfilm heeft verder totaal geen sfeer.

De (LANGE) aanloop is echt belachelijk, en historisch slecht. Dat hele avontuurtje in Amsterdam hangt vol met onwaarheden en stereotiepen, met vooral oninteressante personen die niet kunnen acteren. Wel grappig dat men denkt dat Nederland vol stoere binken zit. En ik begrijp niet waarom er plots Duits gesproken werd. Ik heb sowieso al het idee dat men een heel ander beeld van Europa creert dan het eigenlijk is. Slowakije wordt ook compleet verkeerd voorgesteld. En de auto's die we te zien krijgen in de film stralen één en al jaren '70 / '80 uit. Het kapsel en gedrag van de locals of de muziek waarop ze dansen zijn toch ook behoorlijk gedateerd, zelfs voor 2005. Maar dingen die daar aan bod komen zoals de jeugdcriminaliteit of de vrouwelijke lokkers vind ik gewoon erg flauw gedaan. Die kinderen alleen al doen zo enorm afbreuk aan die film. En het feit dat er in Slowakije zo weinig mensen wonen dat we steeds keer op keer die vetzak of dezelfde personages tegenkomen. Al is dat wel een cliché dat we veel vaker terugzien in een horrorfilm, zeker als men probeert te vluchten. Het is wel een cliché waar ik mij enorm aan erger.

Het is ook niet geloofwaardig. Quasi elke keuze kan je in vraag stellen. De grootste keuze die je in vraag kan stellen, waarom dat meisje redden dat je amper kent, en van wie haar oogbol half uit dat gezicht ligt. Als ik haar was, zou ik gewoon smeken om mij dood te schieten. Korte pijn. Uiteindelijk pleegt ze later ook zelfmoord, en dat is bijna nog het enige geloofwaardige wat in die film gebeurt. Maar als ik in de plaats van die jongen was, zou ik gewoon zorgen dat ik daar weg ben. Ik zou me wellicht ook al niet zo bekommeren om die vrienden. Al wordt er zodanig slecht geacteerd, en zit het vol toevalligheden dat je eigenlijk daar al weet dat er iets niet pluis is.

Het voelt ook erg ouderwets aan. Je ziet aan een film als deze hoe high-school en horror films gelukkig enorm geëvolueerd zijn in 2018. Ik zou zelfs durven zeggen dat deze film gedateerd is, want het verschil van de horrorfilms van toen en de horrorfilms die we nu zien, is zeer groot.

Het grootste minpunt is het gebrek aan sfeer. Het is totaal afwezig in deze film. Horrorfilms vind ik vaak mooi omwille van de sfeer. Maar goed, misschien ben ik dan toch een pak meer voor geestenfilms dan voor dit subgenre, hoewel ik Saw en Wolf Creek (erg) goed vond, en deze vergelijkbaar zijn met dit.

Ik had nog Hostel part II en part III op de digicorder staan, maar die laat ik wel schieten. Het hoeft niet.

kaztor schreef:
Ik snap niet waarom er zoveel een probleem hebben met het 'rustige 1ste helft'-patroon van films zoals deze of Wolf Creek. Ik vind dat dat er juist moet zijn om de martelingen etc. meer impact te geven. Als er enkel en alleen maar in geslacht wordt wordt het gewoon een saaie, eentonige bende zoals zoveel 'major' horrorfilms.

Ik heb geen probleem met een rustige 1ste helft. Integendeel zelfs. Maar dan moet het goed uitgevoerd worden. Een rustige eerste helft kan gebruikt worden om de context uit te lichten (waarom het verhaal starten in Amsterdam. Start dan al direct in Slowakije?). Een rustige eerste helft kan gebruikt worden om de hoofdrolspelers beter voor te stellen (en op een interessante niet saaie manier). Een rustige eerste helft kan (en moet vooral) gebruikt worden de sfeer te belichten en een eerste aanzet te geven wat tot komen gaat. Het enige wat ik in deze horrorfilm zag, was één jump scare (wat veel horrorfilms trouwens gebruiken om al een opwarmertje te geven). Bijvoorbeeld in The Invitation of veel geestenfilms vind ik dat dit deel goed gedaan wordt. In hetzelfde genre is het eerste deel van Wolf Creek ook interessant. Misschien omdat er niet van de hak op de tak wordt gesprongen qua locatie, er beter geacteerd wordt en de film met respect omgaat voor Australiërs, en ze niet neerzet zoals in één of andere sitcom dat gedaan zal worden. En dan nog eens niet grappig. Een film als Saw slaat die rustige eerste helft dan weer over, dus het kan ook anders.

TornadoEF5 schreef:

Deel 2 is al wel stukken beter dan deze bagger.

kos schreef:

Deel 2 is al wel stukken beter dan deze bagger.

Tja, ik heb hem verwijderd van de digicorder. Het zal voor een andere keer zijn. Ik moet ook nog te veel films zien. Als deel 1 het niet doet, dan laat ik die andere delen voor nu wel schieten.

avatar van rebelkush
Blijft goed!

Goed verhaal.
Ranzige scene's.
Acteerprestatie's matig.
Mooie meiden.
Einde is verdomd goed.

avatar van Duke Nukem
Deze film vandaag voor de tweede keer gezien en ik blijf hem sterk vinden! Origineel idee, realistisch uitgewerkt, heel spannend ook vooral naar het einde toe. De acteerprestaties zijn niet denderend en veel zaken kloppen niet, zoals de mensen in Amsterdam die Duits i.p.v. Nederlands praten. De martelscènes vallen nog mee qua ranzigheid (behalve dat oog van het Japans meisje), in vergelijking met de vervolgfilms die naar ik mij herinner veel bloederiger waren!

avatar van Fisico
Hostel is een herziening van een hele poos terug. Verbazingwekkend ook hoe veel ik me nog van de film kon herinneren. Hostel kwam destijds bijna tegelijkertijd uit met Saw, die andere gore slasherprent. Hostel is niets meer dan een combi tussen American Pie met zijn goedkope blote borsten versus het gore van Saw. Alleen is het plot wat minder, veel minder.

Hoewel de gruwelelementen best nog tof zijn om te zien. Dat oog bvb is vies en die boormachine/kettingzaag zijn best interessante marteltuigen, maar voor de rest stelt het allemaal niet zoveel voor. Ergens in een Slowaaks dorp komen rijke lui samen om voor veel geld de kick te beleven van het martelen en het doden. De ultieme kick naar verluidt, ver voorbij de achterhaalde kicks van seks, drugs en rock & roll. De aanloop naar the clue neemt veel tijd in beslag. Je wordt wat zoet gehouden met blote borsten, maar vooral met archislechte acteerprestaties van onder meer het olijke trio. Ze verdienden haast niet beter zou je bijna denken.

Het plot rammelt langs alle kanten en een aantal zijsprongen zijn ongeloofwaardig en niet interessant zoals die kinderbende bvb. Let’s kill for a bubble gum! ... Naar het einde toe neemt de film een loopje met zichzelf waarbij het hoofdpersonage ineens de stoere held wordt op wraak uit is. De betrokkenheid is nul en dat geldt zowel voor de personages als voor de film. Geen sfeer, geen spanning, nada. Alleen wat geweldsporno met blote tetten. 2,5* is nog mild, maar in mijn db op 20 alvast een afronding naar beneden.

avatar van alexspyforever
Ok het zal wel zijn omdat ik de vorige films van Roth maar dom vond, dat ik deze links had laten liggen. Nu moest iemand deze nomineren dus een gelegenheid om deze dan maar eens op te zetten. Voor de echte gorehound valt het al bij al nog mee. Zoals vaak moet men zich door een zekere niet echt boeiende opbouw van niet al te interessante personages worstelen van ongeveer drie kwartier. Dan gaat het uiteindelijk toch los. Op zich wel een leuk idee met martelingen al zijn ze vaak kort en niet verschrikkelijk expliciet. Een en het ander ziet er nogal knullig uit zoals die ene kerel die over de vingers uitglijdt van zijn slachtoffer en vervolgens zijn eigen been amputeert met een kettingzaag, dat vreselijk fake uitziende oog van het Chinese meisje dat moest afgeknipt worden en lijkt zeker af te kijken van andere films zoals Texas Chainsaw Massacre en wellicht ook Herschell Gordon Lewis. De onstnapping en wraakgedeelte vond ik eigenlijk nog toffer. Deel 2 gaat kennelijk niet verder waar deze eindigt als ik zo het plot lees? Had best wel willen weten hoe dat verder ging.