Hostel (2005)

Horror

geregisseerd door Eli Roth
met Jay Hernandez, Derek Richardson en Eythor Gudjonsson

Drie jongens, twee Amerikanen en een IJslander, trekken door Europa. Tijdens hun reis wordt hen verteld over de hemel op aarde voor de Amerikaanse backpackers: Een "Hostel" in Slowakije waar het krioelt van de gewillige Oost-Europese dames. Wanneer ze op de plaats van hun bestemming aangekomen zijn, maken de jongens binnen de kortste keren kennis met aantrekkelijke dames uit Slowakije. Dus het feest kan losbarsten. Langzaam maar zeker komen de jongens erachter dat er méér aan de hand is dan zij denken.

avatar van sabsabsab
Deze film was nogal realistisch vergeleken part 2 en 3.

congo
Geweldige horrorfilm.

Met Cabin Fever bewees Roth al zijn fanatisme voor het horror/slasher genre maar met Hostel maakt hij toch wel zijn top film. Het Amsterdam gedeelte is natuurlijk helemaal aan de hand van Tarantino, maar helaas is dat nogal ongeloofwaardig in beeld gebracht. Voor de zoveelste keer begrijpen de Amerikanen niet dat we hier in Nederland niet Duits spreken! Maar dat is niet zo'n groot probleem, want het campy sfeertje (de scènes op de wallen) stralen helemaal uit. Ook de humor die we van Eli Roth gewend is hierbij ook aanwezig. Het kijkt allemaal lekker weg.

Maar zodra de heren in Slowakije arriveren verandert de campy sfeer in een soort mistige, duistere sfeer. Er komt nog wat humor aan bod, maar de mysterieuze omgeving zegt al zo van: hier klopt iets niet. Vervolgens veranderd het hele filmpje in een rottig, grimmig en vunzig filmpje: de martelkamers zijn duister en vunzig en alle martelingen zijn erg sadistisch gespeeld, maar zo behoren ze te zijn in het torture porn genre. Je kan de situatie vergelijken met films zoals The Texas Chain Saw Massacre: een plek die helemaal niet klopt.

Een erg leuk horrorfilmpje met vermakelijke gore en natuurlijk leuke humor. Hostel mag wel als een van de beste van het martelporno genre worden behandeld.

avatar van %%%%%%
HoneyRyder schreef:
iedereen over de wereld denkt dat nl duits is, duits klinkt gewoon als nederlands.

Sorry,maar dit ga je niet menen.

Meneer Bungel
congo schreef:
Geweldige horrorfilm.
2,0* is niet veel dan...?

heerlijke horrorfilm, een van mijn favoryte horrorfilms!
Omdat ie zo lekker bloederig is.
slurp jam!

absoluut niet bestemd voor mensen met een zwakke of zwakkere maag.

avatar van night rider
%%%%%% schreef:

Sorry,maar dit ga je niet menen.

LoL

avatar van tattoobob
Heerlijke eerste uit de reeks,de films die daarna kwamen waren 3 x niets!!

avatar van ibendb
Eindelijk eens herzien.
Hostel stond in mijn gedachten als een zieke, saaie splatterfilm, maar nu ik de film nogmaals zie, valt 'ie nog mee. De gore is niet zo erg als ik me herinner. De enige scène die ik wel nog zal herinneren is dat met de sneden in de voeten. Verder duurt het erg lang tegen dat het verhaal echt begint. Het acteerwerk is best goed en de omgeving ziet er erg grimmig uit. 3*

Dh PING
Sterke horrorfilm.

Het begin is een beetje traag bij momenten. Het seksistische reisje naar de Wallen en de coffeeshops zijn op zich wel grappig, maar worden op begeven moment saai en eentonig. Ook is Amsterdam zelf totaal niet geloofwaardig (waarom wordt er, for fock's sake, Duits gesproken in plaats van Nederlands?). Doordat dit voor een langdurige tijd terugkomt, vraag je je af wanneer het nou eigenlijk qua toon veranderd in horror. Maar op begeven moment gebeurd het: de film wordt naar en eng. De horror is er dan eindelijk.

Het ziet er allemaal geweldig uit: die donkere, deprimerende martelkamers in combinatie met het grijzige stadje brengen enorm veel toevoeging aan de sfeer van de film. De film bevat echt een aantal shots waardoor je gelukkig kunt uitblazen: im happy i'm not one of the characters.

Eli Roth maakt een schitterende toevoeging aan een al geweldig subgenre binnen de horror industrie: torture porn. Een mooie nieuw subgenre dat, naar mijn mening, wel de toekomst is geworden van horror. Verder mochten ze naar mijn mening de naam Tarantino wel wat minder vaak terug laten komen op de hoes van de dvd en poster enz.; dat is gewoon puur gedaan zodat de mensen de film gaan zien omdat er een bekende naam bij de crew staat.

4,0 sterren

avatar van Whunter
Je bent echt ziek als je dit soort praktijken leuk vindt.

Qua filmwaardering is het wel een 4, maar verdwijnt als blijkt dat het echte beelden zijn.

avatar van Askikker
Inderdaad geen Saw, en inderdaad is de eerste helft niet veel.
Toch wel onderhoudend, en de gore is best oké.

Dat ze Duits spreken op een Amsterdamse hostelkamer is dus helemaal niet raar. Roth heeft zelfs nog de moeite genomen allemaal fietsen en Nederlandse kentekenplaten te laten figureren.
Hij heeft zelf getracht de straat nog een Nederlandse naam te geven; Herengracht straat
hahaha.

Wat ik veel verwonderlijker vind is dat in films de toiletpotten altijd tot de rand met water gevuld zijn.

avatar van Peake
Vermakelijke pulp die refereert aan de klassieker The Texas Chainsaw Massacre.

Dra. Pouke
Krachtige horrorfilm.

Toen de film begon werd ik eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld; ten eerste was Amsterdam erg ongeloofwaardig neergezet (ik bedoel ik weet dat we een Germaanse taal hebben, maar Duits spreken we in Nederland niet). En op het begin is er seks. Veel seks en naakt. Maar dit was absoluut niet doelloos ( het was zelfs op een zeer komische toon gefilmd). En dit kan allemaal wel leuk en aardig zijn, maar als een horrorfilm begint als een seksistische komedie begin je je toch wel een beetje zorgen te maken: maar uiteindelijk krijgt de film sfeer en een bijzonder horror karakter. Je komt terecht in een vicieuze cirkel van gruwel.

De film ziet er qua set design geweldig uit. De nare martelkamers en taferelen in combinatie met het grijzige stadje Slowakije en de freaky, enge mensen die er wonen. Erg nare sfeer.

Eli Roth is naar mijn mening een geweldige horror regisseur die een geweldige toevoeging heeft weten te maken aan het toppe torture-porn genre, iets wat ik erg interessant en verfrissend vind om te kijken in de moderne horror. Tarantino: jij moet opflikkeren, jij verdient geen enkele eer. Pure naamsbekendheid!

avatar van psycholamp
Meeste mensen in hostels in Amsterdam zijn dan ook vaak geen Nederlanders, maar buitenlanders, zoals Duitsers bijv. De Nederlanders spreken toch echt, al zij het belabberd, Nederlands. Luister maar goed.

avatar van FillumGek
En dan lees je je eigen comments terug van zeven jaar geleden... What was I thinking? Dit is namelijk helemaal geen slechte film. Hij scoort op een aantal punten juist uitstekend.

Het intro duurt best lang, maar als Nederlander ben je toch geboeid omdat een klein gedeelte zich in Amsterdam afspeelt. Veel drugs en hoertjes dus, maar geen één persoon die ook maar een beetje Nederlands spreekt. Zo jammer. De buitenlandse sfeer geeft een onbehaaglijk gevoel met de vreemde Oostblok accenten en onverstaanbare gesprekken. En je weet dat eigenlijk niemand te vertrouwen is.

De cast is, in tegenstelling tot wat ik zeven jaar geleden zei, goed. Het acteerwerk is gemiddeld, maar met enthousiasme en laat ik de mooie vrouwen, met name Barbara Nedeljakova, niet vergeten. Veel naakt ook in deze film, maar de troef komt toch in de vorm van gruwelijke marteling.

De make-up en special effects zijn erg goed, fascinerend ook om te zien hoe ze dat allemaal in elkaar flansen. De scenes in de oude fabriek zien er ontzettend smerig uit en geven het gevoel dat, mocht je de situatie overleven, alsnog sterft aan tientallen infecties. De soundtrack is ook best sterk en het verhaal is ook bovengemiddeld. In eerste instantie wilde Roth een documentaire maken over deze waargebeurde taferelen, maar toen het onmogelijk bleek besloot ie er maar een film van te maken.

Goede horrorfilmdus met een nare, vieze sfeer, party's, naaktheid en vooral veel torture porn.

Hostel

Een origineel concept voor een horrorfilm, een griezelig en verlaten Slowakije als locatie, naar uitziende figuranten en gruwelijke martel taferelen. Als horror regisseur kun je je niks beters wensen dan deze middelen. Toch gaat het mis, maar waarom?

Het antwoord daarop is Eli Roth. Het lijkt wel een luie flikker die het liefst een dutje wil doen in de regiestoel. Hij doet geen enkele moeite om deze bovenstaande genoemde middelen (waar een regisseur als hij trots op mag zijn) glans te geven. In plaats van dat hij deze middelen op de landkaart zet en zijn eigen kwaliteiten (spanning en sfeer creëren) gebruikt, lijkt het wel dat hij blij is met deze middelen en dat het voor hem een kans is om de kleine kinderachtige details in beeld te brengen. En ja, hij laat ook echt alles in beeld brengen! Deze film bevat meer tieten dan achter de ramen van de Amsterdamse wallen en meer F-woorden dan de hippies gebruiken op een Woodstock concert. Dit doet bijzonder kinderachtig aan, en zorgt ervoor dat de sfeer die op 't laatste moment nog wordt geprobeerd te maken niet meer binnenkomt. En dat terwijl Roth met Cabin Fever wel raad wist met spanning en sfeer.

Van opbouw spreken we overigens ook niet. Nee joh denkt Roth, nee dat komt allemaal wel. Roth ziet het maken van horrorfilms volgens mij eerder als een manier om de macho uit te hangen bij de dames van de cast. Alsof hij op Spring Break is! Volgens mij zat Roth de hele tijd te fluiten naar de Slovakiaanse dames en te fantaseren: "neuken, die dames moeten t bed in met die backpackers, close-ups van tieten (oh nee mag waarschijnlijk niet van censuur)". Er is hierdoor geen opbouw of wat dan ook! Ook dit stelde me teleur want in Cabin Fever deed hij dit ook goed.

Ik vind 't jammer dat Eli Roth dit concept aan zich voorbij laat vliegen, want nu is dit verhaal niet meer origineel. Je kunt 't maar 1 keer doen, niet nog een keer!

*2,0

avatar van Lana*
Ohh pff wat een aparte film.
In het begin nog ff terug gekeken of ik wel de juiste film zat te kijken, heel vreemd. En later zo bruut dat mn maag er van omdraaide. Bah. Niet mijn ding.

Lana* schreef:
Ohh pff wat een aparte film.

In Se7en worden mensen op gruwelijke wijze gedood, in Hansel & Gretel worden heksen afgeslacht en in The Cabin in the Woods worden tieners een voor een afgemaakt.

Naar mijn mening kun je "bruut" wel verwachten in een film als deze, dus best wel vreemd dat je de film kijkt wetende dat martelingen niet je ding zijn.

Maar ja er zijn zoveel mensen die zeggen "dit gaat te ver, dus is het niks".

avatar van Lana*
JvB Lucas dat klopt. Maar bij se7en zie jehet niet echt hoe die mensen vermoord worden. Of Ja je ziet wel hoe maar ze zijn dan of al dood of bijna dood. Dat kan ik wel hebben.
Hansel & gretel is totaal anders. Dat is lang niet zo realistisch als dit. Als de moord gepleegd word Door een heks word het voor mij al een stuk makkelijker omtekijken. Ik kan gewoon niet tegen martelingen al helemaal niet zo echt.

Lana* schreef:

Een film als Se7en mikt veel meer op het suggestieve, waardoor het voor mijn gevoel een stuk spannender en zelfs meer verontrustend overkomt. Mijn andere vergelijking was met name om te laten zien hoe mensen geweld anders beleven bij een film met een veel komische toon dan een film zoals dit. Een film zoals Hostel bevat een veel heftigere toon (hoewel ik dat persoonlijk nog wel vind meevallen dankzij het flauwe over-de-top begin) maar bij wijze van spreken blijft het geweld hetzelfde. Pure commerciële verheerlijking van geweld durf ik wel te zeggen en daar gaat veel te veel van het publiek in mee.

Ik was zeer verrast met de uitkomst van de film. Ik had een SAW achtig iets verwacht waar het erom draait je misselijk te maken maar dat viel nog wel mee hier (paar momenten daargelaten)
het was een goed verhaal en mooi uitgewerkt. toch ben ik ondanks de slechte dingen die ik lees over opvolgende delen toch best benieuwd en wil ik die ook zeker een keer gaan kijken

avatar van mikey
Whunter schreef:
Je bent echt ziek als je dit soort praktijken leuk vindt.

Eh? De beelden zijn echt maar het is wel gespeeld...

avatar van Flipman
Flip-Man is confused...

Whunter schreef:
Je bent echt ziek als je dit soort praktijken leuk vindt.

Hoe kom je daar in godsnaam bij? ; dat dit echte beelden zijn?

avatar van T.S.S.A.
Een film die ik meer kon waarderen om de humor dan de daadwerkelijk horror. Er zit amper gore in en wat voorbij komt is vaag in beeld gebracht en naar mijn smaak allemaal wat te mild. Plot was grappig, maar zo'n film kijk je voor de spanning en de gore... En dat viel mij heel erg tegen.

Tsja....

Ik had deel 2 en deel 3 eerder gezien voordat ik deel 1 had gekeken.
Deel 1 heb ik net pas gekeken en die 2 delen erna ongeveer een jaar geleden.

Wat me bij staat bij deze films was de gore en bruutheid.
Dus vanzelfsprekend verwachten ik hetzelfde bij deel 1...

Tot mijn verassing vind ik deel 1 een beetje ... flauwtjes.
Ik vond de film wel goed maar de martelingen vielen me tegen..
Het duurde 40 minuten voordat ze met de 1st begonnen..
Bij deze 1st kill was eigenlijk niks te zien en dat viel me echt zwaar tegen.
Geluid af en toe van geschreeuw of wat snijwerk, maar het echte werk zag je niet.
Dit was eigenlijk bij de 2de persoon want bij de 1st zag je maar een heel klein stukje toen alles al gebeurt was, duurde misschien 15 sec en je zag niks van een marteling.

Bij die laatste gebeurde er eindelijk wat meer.
Dat vond ik een top stukje dat die vent een pistool op ze hoofd richt, ik zat toen te denken van yoh goos 'wees blij als hij je een kogel geeft' zonder lijden in 1 keer klaar.
En ja hoor die vent legt ze pistool neer en je hoort dat die gaat beginnen met een kettingzaag ' daar ga je '

Al met al is het een goeie horrorfilm... ik sta eigenlijk niet achter de woorden maar goed..
Zat nergens op het puntje van me stoel, was ook niet eng of zo en dat vind ik echt jammer.
Eerlijk gezegd vond ik hem gewoon tegenvallen.

Acteer prestaties waren goed , daar niet van.
Het verhaal was ook goed te doen heb me in princiepen nergens verveeld, al duurde het wel wat lang allemaal maar oke , dat hoort nu eenmaal bij de ' Hostel reeks '.

Ik had er meer van verwacht , dat sowieso.

1,5 punten voor de sfeer en het idee
1 punt voor de acteer prestaties
Wou eigenlijk 0,5 geven voor de kills en martelingen maar goed al met al toch een krappe 1

Greetzzzz

* Toch maar een halve puntje erbij gedaan

een zeer goed horrorfilm. 2 en 3 zijn ook goed. Zitten bij de top voor de liefhebbers van dit genre.

Wat een slechte film zeg...

avatar van jippie2010
Ik vond het een tegenvallende film. Ik heb ooit deel twee bekeken, en wat mij betreft is deel 1 het zwakst. De eerste scenes zijn kwalitatief pover, en de film bouwt eigenlijk nergens echt spanning op.
Het plot is misschien luguber en sinister, maar de uitwerking allerminst. *2,5

avatar van dvdfreak123
Nog eens herbekeken blijft een goeie ranzige film de gore is zeer goed ja acteerprestaties moet je bij zo een film natuurlijk niet naar kijken e. Maar spanning enzo zitr toch wel zeker in na herkijkbeurt toch weer van genoten