• 8.345.631 stemmen

Natural Born Killers (1994)

Actie / Misdaad | 118 minuten
3,45 2.464 stemmen

Genre: Actie / Misdaad

Geregisseerd door: Oliver Stone

Met onder meer: Woody Harrelson, Juliette Lewis en Tom Sizemore

Releasedatum: 6 oktober 1994

• tv Vrijdag om 19:05 uur op Film1 Action

Plot Natural Born Killers

"The media made them superstars."

Mickey en Mallory Knox zijn Amerika's meest sexy en monsterlijke duo seriemoordenaars. In hun rode convertible scheuren ze over Highway 666 en laten ze een spoor van lijken achter. Wayne Gale is de maker van het programma American Maniacs, waarin hij zijn kijkers een dieet voert van bruut geweld en massamoordenaars. Als Mickey en Mallory worden gearresteerd, grijpt Wayne zijn kans: een exclusief interview vanuit de gevangenis moet de kijkcijfers opvijzelen...

imageimageimageimageimageimageimage

Mallory Knox

Warden Dwight McClusky

Det. Jack Scagnetti

Mallory's Mom

London Boy

frans123 schreef:

....en plaatsvervangende schaamte...zo slecht en zo smakeloos.......Parodie in een parodie.

Nochtans een audiovisuele achtbaanrit. Een tour de force, met fantastisch in beeld gebracht anarchistisch geweld en een heerlijke soundtrack.

Heb net Stones autobiografie gelezen, dus herziening van zijn werk staat al op de agenda. Zal ook deze smaakexplosie zeker weer eens aan doen.

Alathir schreef:

Een film die kant noch wal raakt of vlees noch vis is. Hoe je het ook omschrijft dit is in feite gewoon bagger. Elke tien seconden overgaan van kleurbeelden naar zwart-wit. Dan een keertje een animatie ertussen, dan een dier zoals een konijn en dan weer een blote borst. Waar ben je als regisseur dan in godsnaam mee bezig.

Ik vind het echt vreemd dat hier voor een licht psychedelische trip wordt gekozen. Wat voegt dat toe aan het verhaal? Daarnaast ook serieuze verheerlijking van geweld. De boodschap die deze film brengt daar kan ik moeilijk achterstaan.

De boodschap van de film is dat de Amerikaanse media bovenmatig geobsedeerd zijn door geweld. Waarom kun je daar niet achterstaan?

Dat is ook de reden dat de film gebruik maakt van ongeveer alle bestaande visuele media (van video tot 35 mm en van 8 mm tot animatie), het medialandschap is immers ook divers. Maar of het nu de krant, het journaal of de radio is. Geweld is hun favoriete onderwerp.

Basto schreef:

Dat is ook de reden dat de dilm gebruik maakt van ongeveer alle bestaande media (van video tot 35 mm en van 8 mm tot animatie), het medialandschap is immers ook divers. Maar of het nu de krant, het journaal of de radio is. Geweld is hun favoriete onderwerp.

Dat zal wel, maar ik vind de boodschap slecht verpakt.

frans123 schreef:

Dat zal wel, maar ik vind de boodschap slecht verpakt.

Dat kan, het is een extreme vorm.

avatar van Alathir

Alathir

Basto schreef:

Ik denk dat Amerikaanse media tegenwoordig door iets anders geobsedeerd zijn. Geweld zou dan nog beter zijn ja, maar bij mijn weten ging de film niet over de media, maar ik kan verkeerd zijn. Is al even geleden. Ik vond dat de regisseur geweld hier net lijkt te promoten, of de media geobsedeerd zijn door geweld heeft daar volgens mij weinig mee te maken, het ging me om wat de regisseur hier liet uitschijnen.

Alathir schreef:

Dan zul je de film toch echt nog een moeten kijken. Het is toch echt een satire op de overdreven aandacht die de media voor geweld heeft. De hele film draait notabene om het mediacircus rondom Mickey & Mallory.

Alathir schreef:

Jij hebt het goed "'gezien"". Niks film met boodschap. We weten toch dat Tarantino graag choqueert. "'Kijk mij een s durven en doen- ".

frans123 schreef:

Je bent weer slecht op de hoogte. Het script is door Stone zodanig herschreven dat Tarantino er zich openbaar van gedetacheerd heeft. En als er nu een Amerikaans regisseur is die constant wat zeggen wil, is het Stone wel.

Tarantino Feud

"The Social Construction of Nature and Oliver Stone's Natural Born Kill" by Jeremy Withers - lib.dr.iastate.edu

Tarantino Feud

Joh houd op met dat gedrocht van Stone. Geen letter waard.

frans123 schreef:

Joh houd op met dat gedrocht van Stone. Geen letter waard.

Weer een sterk onderbouwde comment, zoals we je kennen….

Basto schreef:

Weer een sterk onderbouwde comment, zoals we je kennen….

Bassie, ik kwam er niet door heen. Ik vond alles er aan naar.. en niet eens het geweld, wat jij denkt.. Na een half uur uit gezet. Punt. Fellini heeft ook missers gemaakt...Kunnen we er nu mee stoppen??

frans123 schreef:

Bassie, ik kwam er niet door heen. Ik vond alles er aan naar.. en niet eens het geweld, wat jij denkt.. Na een half uur uit gezet. Punt. Fellini heeft ook missers genaakt...Kunnen we er nu mee stoppen??

Je mag m slecht vinden, want smaken verschillen, maar loop niet te verkondigen dat de film geen boodschap heeft en de vorm nergens op slaat.. Zeker aangezien je m niet eens heb afgekeken.

Basto schreef:

Als ik iets niet lekker vind, hoef ik het ook niet helemaal op te eten, om tot een ander oordeel te komen....Jij nooit een film uit gezet??

frans123 schreef:

Jawel, maar dan ga ik daarna niet hoog van de toren blazen over de inhoud en de thema’s die aan bod komen. Laat staan ontkennen dat er thema’s (die er huizenhoog bovenop liggen) niet aan bod komen. Kul uitkramen, is dat.

avatar van alexander038

alexander038

Alathir schreef:

Ik vind ook dat je een film wel uitgekeken moet hebben voordat je een stem plaatst.

Staat volgens mij ook gewoon in de site regels.

avatar van Gastel

Gastel

Basto schreef:

Maar vind je niet dat het punt van de film op een gegeven moment wel gemaakt is? Er wordt m.i. te ver gegaan in het tonen van het geweld, het is gewoon lelijk en vervelend om te zien. Aan de hand van Robert Downey's karakter en de nieuwsrubrieken op de achtergrond wordt de boodschap veel beter duidelijk gemaakt, dat had nog wel wat meer uitgewerkt kunnen worden. Dan had je al dat te expliciete geweld niet nodig gehad.

Gastel schreef:

Het explicite geweld gaat mij niet snel vervelen. Het wordt ook kleurrijk in beeld gebracht. Wel vind ik dat de film te lang duurt en het op het eind gaat slepen. Juist het gedoe in de gevangenis met Downey vond ik minder, omdat toen het punt wel gemaakt was. Daarom 4* en geen 5*. Maar voor een scherpe analyse moet ik m herzien. Iets wat wel op de planning staat.

Basto schreef:

Precies Bassie "'je vindt dat de film te lang duurt..".Een uurtje of twee deze shit trek ik niet. Het is vnl de vorm , de invulling die mij erg tegen stond: animatie, kleur en dan weer zwart-wit ...en weer kleur, (dode?) dieren , elke seconde een ander beeld ....met een snelheid door de geluidsbarriere....pffff ..Vervelend, stom, irritant, en uiterst vermoeiend.

Zo nu heb ik het onderbouwd Bassie; totaal niet mijn ding.

frans123 schreef:

Zo nu heb ik het onderbouwd Bassie; totaal niet mijn ding.

Bassie.......kussssss...hahahahaha