Once upon a Time... in Hollywood (2019)

Alternatieve titel: Once upon a Time in Hollywood

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / China
Komedie / Drama

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Leonardo DiCaprio, Brad Pitt en Margot Robbie

De zomer van 1969. Rick Dalton, een acteur op zijn retour, voelt aan dat zijn dagen als leading man in tv-westerns stilaan geteld zijn. Hij vindt troost bij zijn rechterhand en stuntman, Cliff Booth genaamd, die tevens zijn chauffeur en klusjesman is. Rick ziet met lede ogen aan hoe Hollywood een nieuw tijdperk ingaat, waarin het toeval wil dat Daltons huis zich vlak naast dat van de beroemde Poolse regisseur Roman Polanski en diens mooie vrouw Sharon Tate bevindt.

• vanaf 20 december te koop op dvd en blu-ray

avatar van SergioMalick
Inderdaad eerst maar eens wachten op de blu-ray. Sinds ik deze film voor de tweede keer heb gezien, begint het me steeds meer te dagen hoe geniaal de rol van Di Caprio is. Het is natuurlijk niet de eerste keer dat een acteur een acteur speelt, maar hij doet dit zo ontzettend overtuigend, dat het ook niet meer opvalt dat je naar een acteur zit te kijken. En juist in andere films begint het me steeds meer op te vallen dat je naar acteerwerk zit te kijken. Voorheen was ik nooit zo bezig met het bestuderen van de acteurs die in werkelijkheid een script volgen, maar tegenwoordig lukt het me maar moeilijk om personages los te zien van de acteur. Zo is Joker voor mij Joaquin Phoenix en absoluut geen joker. Snapt iemand het nog?

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Van mij mag de film hier ook wel terugkomen in de bios met die extra scènes, maar dat zal vast niet gaan gebeuren. Hopelijk staat de lange versie inderdaad wel gewoon op de blu-ray maar vast wel toch?

avatar van Halcyon
Goh... ik begin toch een beetje het gevoel te krijgen dat als je één Tarantino gezien hebt, je ze allemaal gezien hebt.

avatar van Basto
Halcyon schreef:

Zijn stijl is idd steeds dezelfde, maar het is wel leuk dat hij steeds een ander genre bij de hoorns vat. Gelukkig is hij ook wijs genoeg om na 10!films iets anders te gaan doen. Mij verveelt het nog niet.

avatar van Tommy De Vito
Een iets andere film dan dat we van Tarantino gewend zijn. Geen 'chapters', geen lange dialogen meer en minder geweld. Niks mis mee, want waarom zouden we 9 keer naar hetzelfde kunstje moeten kijken, als het ook anders kan. Dat bewijst hij wel met deze 'Once upon a Time ... in Hollywood, dat het dus ook anders kan.
Het heeft prima uitgepakt als je het mij vraagt. De film wordt gedragen door momenteel de beste acteur van Hollywood mister DiCaprio himself en door Brad Pitt. Ook zeker een pluim voor Brad Pitt, een heerlijk- en overtuigende rol zet hij hier neer als de rechter hand van Dalton (DiCaprio), Cliff Booth. Maar DiCaprio is ook gewoon weer geweldig, zoals altijd. Niet zijn beste rol, want dat blijft voor mij zijn personage Jordan Belfort in TWOWS. Maar hij laat weer in een aantal scènes zien waarom hij zo geroemd en gewild is in Hollywood. Al Pacino is waarschijnlijk gecast om de naam ‘Pacino’, want dit is een rol die makkelijk door een andere acteur vervuld had kunnen worden. Ik denk dat hij maar plus- minus 10 minuten in de film te bewonderen was. Jammer vond ik ook dat Madsen er heel even in voorkomt, het schijnt dat hij meer te zien was maar dat de bepaalde scènes maar dat deze uitgeknipt zijn.

De jaren ’60 sfeertje is perfect gecreëerd! Je wordt heerlijk meegezogen in het Hollywood wereldje van de jaren ’60, nota bene het jaar ’69. Ja, de sfeer is uitstekend en de soundtrack niet minder. Maar toch moet ik wel even kwijt dat bepaalde scènes toch overbodig waren. Althans ze voegen weinig tot niks toe. Maar dit gezien vanuit een ander perspectief, is dit precies wat Tarantino voor ogen had. Een scene voor ogen hebben en het gewoon willen filmen en in de film stoppen. Ongeacht wat het publiek ervan vindt. Tarantino beschouwt deze film dan ook als een persoonlijke film, een ode aan Hollywood maar ook aan zichzelf als het ware. Ik denk dat de verwachtingen voor heel veel mensen erg hoog zijn, gezien de cast, Tarantino, zijn vorige werken en dan toch een beetje bedrogen uit de bioscoop komen. Je hebt een bepaalde verwachting van zijn films en dan pakt het anders uit dan anders.

Maar waar ik mijn review mee opende, dit is alleen maar mooi (vind ik). Uiteraard is dit niet zijn beste werk, maar ik heb mij uitstekend weten te vermaken! Is haast ook onmogelijk, tenzij je niet verder kijkt dan je neus lang is. Want er is kwaliteit genoeg in deze negende film van Tarantino. Alleen wil ik nog wel één aspect benoemen die ik erg jammer vond, dat Dalton de vlammenwerper pakte en dat Aziatische meisje in zijn zwembad kapot brandde. Waarom? Ze was al halfdood. Daarnaast was ze niet in staat om Dalton nog te vermoorden, dat was niet eens haar missie. Grappig was het wel, daar niet van, maar ja dat is Tarantino hé! ****

De film is eigenlijk veel te lang. Maar het laatste half uur is fantastisch. Je moet wel wat voorkennis hebben van de geschiedenis van Marlon Manson, want anders had deze film een 2.5 gescoord.

avatar van Graaf Machine
shrink schreef:
Je kunt hem ook Charles Manson noemen, dan weet je zeker dat je hem niet verwart met Marilyn Manson.

avatar van schoonetoonen
Leuke film. Ik ben geen fan van het werk van Tarantino, met name door zijn grove gewelddadige keuzes, maar deze film viel in goede aarde (einde een beetje daargelaten, natuurlijk).
Er gebeurt niet heel veel, maar alles is met smaak in beeld gebracht, en zoals al eerder opgemerkt speelt DiCaprio een heel mooie rol. Alles in de film etaleert een overgangsperiode in de Amerikaanse cinema in de jaren 60, mooi gedaan.

Graaf Machine schreef:

Je hebt gelijk haha