Once upon a Time... in Hollywood (2019)

Alternatieve titels: Once upon a Time in... Hollywood | Once upon a Time in Hollywood

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / China
Komedie / Drama

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Leonardo DiCaprio, Brad Pitt en Margot Robbie

De zomer van 1969. Rick Dalton, een acteur op zijn retour, voelt aan dat zijn dagen als leading man in tv-series stilaan geteld zijn. Hij vindt troost bij zijn rechterhand en stuntman, Cliff Booth genaamd, die tevens zijn chauffeur en klusjesman is. Rick ziet met lede ogen aan hoe Hollywood een nieuw tijdperk ingaat, waarin het toeval wil dat Daltons huis zich vlak naast dat van de beroemde Poolse regisseur Roman Polanski en diens mooie vrouw Sharon Tate bevindt.

avatar van Bobbejaantje
Brix schreef:
Hoewel ik verre van een Tarantino fan ben wist hij me met deze film wel te strikken.
Zeer van deze "trip down memory lane" genoten.
Ik vraag me wel af hoeveel een jeugdiger publiek meekrijgt van al hetgeen Tarantino in de film gestopt heeft, overduidelijk of subtiel ?
Wie kent tegenwoordig al die TV series en films nog die er langs komen ?
Voor mijzelf was het in ieder geval een feest van herkenning.

Bij mij is het eerder omgekeerd, het voorgaande werk van QT kon ik beter smaken.
Maar als het voor jou een feest van herkenning is, zit je idd op een heel ander level.

Voor te laat geboren sukkelaars is er intussen wel deze Once Upon a Time in Hollywood References guide. Deze gids bewijst toch ook hoeveel eindeloos plezier QT zelf aan zijn film heeft gehad.

avatar van Brix
Bobbejaantje
Vooral oudere westernliefhebbers zullen aan hun trekken komen lijkt mij
En dank voor de link (references guide)
Die ga ik alsnog uitpluizen.

N.B.
Ik bedoelde overigens niet dat er helemaal geen andere films van Tarantino zijn die ik kan waarderen.

avatar van Waackx
Tja, ik ben voorlopig weer klaar met films; ik kijk er al weinig maar als je zogenaamd de 2 hoogtepunten van vorig jaar in 1 dag ziet (Joker en deze) en 2 keer denkt, wat is hier goed aan ?

nee geef mij maar dan een 2/3 uur durend theater stuk als Resevoir Dogs of The Hateful Eight dan een 2 en half durende film waar ik naar 2 acteurs zit te kijken (die naar mening niet bij Tarantino horen) waarvan de ene cowboyacteur is en de ander wat rond loopt in een Hawaii-shit een paar vuistslagen uitdeelt (Oscarmateriaal nou nee naar mijn mening, maar goed blijkbaar was de concurrentie zwak).

Ik dacht het een film over Manson zou zijn , veel scenes met Pitt en DiCaprio samen en wat meer actie en goeie dialogen maar het werd uiteindelijk een strontvervelende zit.

avatar van Rickyman
Nee hoor, er gebeurde juist ontzettend veel. Voor mij was het gewoon weer genieten en dat kan je misschien wel voorspelbaar en cliché noemen. Typische Tarantino.

Volgens mij bestaat er amper zoiets als een acteur die niet bij het werk van een regisseur hoort.
Een van Tarantino zijn specialiteiten is bovendien dat hij vrijwel altijd de meest uiteenlopende
acteurs weet te laten excelleren, tot en met de bijrollen. Komt nog eens bij dat beiden Pitt en DiCaprio
al eerder geweldig acteerden in een film van hem. De keuze voor deze film pakte ook andermaal buitengewoon positief uit. Pitt won er zelfs een Oscar mee. Ondertussen dan weer wel hopen op
veel scenes met Pitt en DiCaprio samen. Dat komt op zijn minst nogal tegenstrijdig over.

avatar van Koerok
Kwam een beetje traag op gang, maar begon daarna toch te boeien. In een mum van tijd waren we al 2 uur verder, terwijl ik had verwacht dat het toch wel een hele lange zit zou zijn. Ik ben niet lyrisch, maar er zitten weer een aantal mooie typische Tarantino-scenes in die het de moeite waard maken. Daarnaast het goede spel van Pitt, DiCaprio en Robbie, en een keur aan leuke camio's (Michael Madsen, Kurt Russel, Tymothy Olyphant, Damian Lewis) zorgen uiteindelijk voor een goede voldoende.

avatar van Waackx
klara schreef:

Ik heb nooit gezegd gehoopt; ik verwacht van een film met deze lange speelduur wel wat meer screentime tussen beiden hoofdrolspelers, ik vind het bijzonder weinig.

En ik vond DiCaprio een te gemakkelijke keuze voor Django en Pitt voor Bastards, bovendien ik vind beiden films op een paar scenes na geen geweldige films.

Na Kill Bill 1 en 2 heeft hij na mijn mening maar 1 echte goede film gemaakt en dat is H8.