• 11.737 nieuwsartikelen
  • 9.058.414 stemmen

Once upon a Time in... Hollywood (2019)

Komedie / Drama | 161 minuten

Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Brad Pitt en Margot Robbie

Gesproken taal: Engels, Italiaans en Spaans

Releasedatum: 15 augustus 2019

Plot Once upon a Time in... Hollywood

"In this town, it can all change… like that"

De zomer van 1969. Rick Dalton, een acteur op zijn retour, voelt aan dat zijn dagen als leading man in tv-series stilaan geteld zijn. Hij vindt troost bij zijn rechterhand en stuntman, Cliff Booth genaamd, die tevens zijn chauffeur en klusjesman is. Rick ziet met lede ogen aan hoe Hollywood een nieuw tijdperk ingaat, waarin het toeval wil dat Daltons huis zich vlak naast dat van de beroemde Poolse regisseur Roman Polanski en diens mooie vrouw Sharon Tate bevindt.

Social Media

avatar van De filosoof

De filosoof

• 2084 berichten

De filosoof schreef:
Eigenlijk zit de film nog slimmer in elkaar: de Manson-hippies besluiten Rick aan te gaan vallen omdat acteurs zoals hij, die cowboys en FBI-agenten spelen, de Amerikanen hebben geleerd te moorden met hun gewelddadige films waardoor we nu oorlog in Vietnam hebben en zo. Dat verklaart denk ik het groteske geweld aan het einde van de film: niet alleen doet Tarantino wat de Manson-hippies van hem als filmregisseur verwachten - een gewelddadige film maken - maar boven op de wraak die de hippies willen nemen op de acteurs plaatst Tarantino een soort superwraak van de acteurs/film op de Manson-hippies. Zo beschouwd is de film een afrekening door Hollywood met Charles Manson die dacht af te rekenen met Hollywood.

Toen ik de film in de bioscoop zag was ik teleurgesteld maar nu ik ‘m gisteren op TV voor de tweede keer heb gezien vind ik ‘m toch wel vermakelijk. Wat Tarantino doet is niet alleen werkelijkheid en spel of fictie door elkaar halen (van acteurs die acteurs – dus de ‘echte’ mensen – achter de filmset spelen tot de verdraaiing van een historische gebeurtenis) maar zet in die gelaagdheid alles ook bewust op de kop: de man die in zijn films de stoere cowboy (of FBI-agent) speelt is in werkelijkheid een watje terwijl zijn stand-in – als het ware zijn schaduw – ook in het echte leven de ware (cowboy)held is. En in diezelfde omkering van werkelijkheid en fictie verslaat de held van de film onder invloed van LSD de Manson-hippies in plaats van dat die onder invloed van LSD (de vrouw van) filmmaker Polanski verslaat.

avatar van Zandkuiken

Zandkuiken

Eens herbekeken en wederom erg genoten van deze kleurrijke, meanderende ode aan het Hollywood van eind jaren '60, vlak voor het failliet van de zorgeloze, vrije hippie-tijd.

Voor sommigen zal het allemaal wat te kabbelend zijn, maar persoonlijk vind ik het heerlijk toeven in het universum dat QT neerzet. Ik las ergens dat je de sfeer in deze film kan vergelijken met die aan het eind van je laatste zorgeloze, lange zomervakantie, en zo voelde ik het ook aan.

Voornamelijk het duo DiCaprio, heerlijk silly als onzekere acteur voor wie het label has-been dreigt, en Pitt als zijn toeverlaat en coole stuntman gaan met de film aan de haal. De rest van de cast is eigenlijk bijkomstig.

Het plot, in welke mate daar sprake van is, is ook niet zo belangrijk. Het gaat om de sfeer en de 2 hoofdpersonages. Paar fantastische scènes wel, zoals de vechtscène tussen Cliff en Bruce Lee. Ook het hele stuk op Spahn Ranch is memorabel. Daarnaast zat ik te genieten van zowat elk moment dat Rick Dalton in beeld komt. Geweldig komisch personage.

Na een paar films die me minder lagen zoals The Hateful Eight en Django Unchained, komt Tarantino met een prent die meer ontspannen en melancholischer is. Zeker niet elke fan van de regisseur zal dit even goed kunnen smaken, maar ik vind het 1 van zijn allerbeste films. 4,5*

avatar van shrink

shrink

• 2014 berichten

Door het laatste uur krijgt hij nog een voldoende. Maar wat is het de eerste anderhalf uur toch ongelofelijk saai. Jammer. Les is more!

avatar van wimaroca

wimaroca

Ik snap niet wat hier nu mooi aan is aan deze film,is hélémaal niks aan.

Wat een waardeloze film,telkens van de hak op de tak,allemaal verschillende verhaaltjes!!!!

Ik snap niet waarom deze top-acteurs hier aan meedoen.

endan ruim 3.5 sterren

avatar van Movie_Hvdm