Once upon a Time... in Hollywood (2019)

Alternatieve titels: Once upon a Time in... Hollywood | Once upon a Time in Hollywood

3,58 (2027)
2027 stemmen

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / China
Komedie / Drama

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Leonardo DiCaprio, Brad Pitt en Margot Robbie

De zomer van 1969. Rick Dalton, een acteur op zijn retour, voelt aan dat zijn dagen als leading man in tv-series stilaan geteld zijn. Hij vindt troost bij zijn rechterhand en stuntman, Cliff Booth genaamd, die tevens zijn chauffeur en klusjesman is. Rick ziet met lede ogen aan hoe Hollywood een nieuw tijdperk ingaat, waarin het toeval wil dat Daltons huis zich vlak naast dat van de beroemde Poolse regisseur Roman Polanski en diens mooie vrouw Sharon Tate bevindt.

Brad Pitt en Leonardo DiCaprio zijn weer ouderwets goed in deze verder wat minder sprekende Tarantino. Zij houden het interessant. De al door oogsttijd genoemde scènes van DiCaprio zijn geweldig (met de tussentijdse tot zichzelf gerichtte peptalk in de trailer als goede derde). En ik kan ook geen acteur bedenken die de geweldadige climax van de film zo had kunnen spelen als Pitt. Tarantino mag blij zijn dat hij met zijn opgebouwde status zulke acteurs tot zijn beschikking heeft, want zonder die twee was dit ondermaats geweest. Nu is dit een memorabele film met iets te weinig echt memorabele scènes om echt hoog te scoren.

avatar van AC1
AC1
Duidelijk geen film voor verhaaltjeskijkers.

Sommige scenes - het bezoek, de scene met Pitt op het eind - zijn zo sterk en ‘strange’ tegelijk, dat ze haast aanvoelen als kunst. Er zijn echter ook wat minder interessante stukjes en het geheel bleef me wat onduidelijk. Als hij niet zolang duurde had ik m nog eens gekeken.

Totaal niet mijn ding...

avatar van Vidi well
Voor de derde keer gezien. Wederom genieten van elke scene, het acteerwerk, de muziek, de filmscenes die een verhaal in het verhaal zijn, de western-horror halverwege, en de fantastische Leone-tribute scenes in de Western-scenes... talloze hoogtepunten. Desalniettemin vind ik het laatste kwartier maar een Enogszins flauwe bedoening. De opbouw is goed, met Dicaprio die dronken tekeer gaat met de blender in zijn hand. Maar alles wat er naar komt voelt nogal geforceerd en het valt uit de coole toon van de rest van de film. Dat truukje deed hij in Death Proof toch beter.

4* blijft gewoon staan.