My Best Friend's Birthday (1987)

36 minuten (bewaard gebleven versie) / 70 minuten (originele versie)

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Craig Hamann, Quentin Tarantino en Crystal Shaw Martell

Mickey is jarig. Maar een top verjaardag heeft hij niet, want zijn vriendin heeft hem zojuist verlaten. Zijn goede vriend Clarence probeert hem daarom op te vrolijken, door hem de beste verjaardag te bezorgen die hij nooit meer zal vergeten. Maar dit blijkt nog lang niet zo makkelijk als gedacht.

In Film > Overige films > My Best Friend's Birthday (1987, Quentin Tarantino):

My Best Friend's Birthday (1987) - imdb.com

In 1987 maakte Quentin Tarantino zijn aller eerste film af. Helaas kwam de helft van deze film om bij een brand nog voordat de film vertoont kon worden. Al wat resteerde waren 37 minuten materiaal.

Ik heb mijn handen weten te leggen op dit materiaal en de film bewerkt. Ik heb hem hergemonteerd, het donkere groene beeld verandert naar licht zwart/wit en muziek toegevoegt zodat de film in mijn ogen een stuk vermakelijker is om te zien. Bovendien denk ik dat Tarantino's werk veel meer tot zijn recht komt. Ik hoop dat de anderhalve maand werk die ik hier in heb gestopt gewaardeert word.

Veel plezier bij het kijken!

Hierbij de trailer:

En de film zelf opgesplitst in vier delen:

Part I : My Best Friend's Birthday (Daja Edit) Part I - YouTube
Part II: My Best Friend's Birthday (Daja Edit) Part II - YouTube
Part III: My Best Friend's Birthday (Daja Edit) Part III - YouTube
Part IV: My Best Friend's Birthday (Daja Edit) Part IV - YouTube

Als je hebt gekeken, laat me alsjeblieft weten wat je er van vind.

Cheers,
Dennis Daja

avatar van 606
netjes gedaan

en maakt Quentin het ook nog af ??

en ja hoor ben de eerste en het wordt gewaardeerd

avatar van JP
JP
Cool hoor, de echte Tarantino dialogen zijn al goed aanwezig...

avatar van MXO
MXO
Ik kijk ze later Dennis, ik ben ontzettend benieuwd!

Erg leuk gedaan. Al opgestuurd naar de man hemzelf?

Hierbij de film hoes.

Bedankt voor jullie positieve berrichten, ik zit inderdaad wel te denken om een schijfje met mijn bewerking op te sturen. Maar ik denk dat de kans heel klein is dat hij het bekijkt...

Aan de andere kant Tarantino kijkt sowieso alles wat op een beeldscherm komt en beweegt!

avatar van mikoz
Mooi werk hoor!

Nooit geweten dat dit eigenlijk zijn eerste film moest worden.

avatar van european-vision
ben erg benieuwd.......

avatar van kaztor
Dank je, dank je, dank je!

AddictedToMovies
Is dit geen plagiaat, en zo nee, hoezo niet? Ik ben erg benieuwd, zal ze binnenkort kijken. Quentin was zelf nooit tevreden met z'n eerste film.

avatar van Drs. DAJA
Net als met Kubrick die niet blij is met Fear and Desire is het wel heel interessant studiemateriaal naar een regisseur.

Zou niet begrijpen wat er plagiaat aan is.

AddictedToMovies
Nou, meestal als je een liedje gebruikt, wordt ie al van youtube gegooid (bij mij iig), en hier gebruik je filmmateriaal van iemand anders (met liedjes erbij).

AddictedToMovies
ik heb 'm gezien, en het is nog best een grappige film. Veel scenes en dialogen komen rechtstreeks uit True Romance. Wat ik zelf erg leuk vond, was de Elvis-discussie. Wat ik minder geslaagd vond was de vechtscene.

Alleen moet ik zeggen dat ik het niet altijd eens ben met de muziekkeuze. Het beeld heb je goed 'verbeterd' met zwart-wit, maar ik weet niet of ik zoveel muziek erin had gestopt. Soms is die ook net iets te hard zodat de dialogen moeilijk te volgen zijn, en als het over Eddie Cochran gaat wordt er Elvis-muziek gespeeld, en als het over Elvis gaat andere muziek (die ik niet kende). Misschien was een rustiger instrumentaal nummer beter geweest (simpel rockabilly deuntje zonder zang) of zo. Voor de rest prima gemonteerd, alleen weet ik niet of de tussenteksten nodig waren geweest.

avatar van Drs. DAJA
Muziek staat soms inderdaad wat harder vooral zodat de enorme ruis (die de dialoog gelijkwaardig stoort) niet opvalt. Enkele nummers had Tarantino er al ingestopt overigens zoals Ballroom Blitz tijdens de Elvis-dialoog. Jailhouse Rock heb ik er onder gezet omdat het lekker matcht met de titels en een goed rock 'n' roll gevoel geeft.

Plagiaat is als ik het goed heb het artistieke werk van een ander stelen en dit onder je eigen naam verkopen. Muziekmaatschappijen zouden inderdaad over een enkel nummer kunnen vallen en de rechten van de film zijn volgens mij niet in handen van een maatschappij, zal waarschijnlijk Tarantino zijn. Als hij 't er niet mee eens is moet ie me maar een belletje geven .

avatar van Drs. DAJA
Overigens kan een muziekmaatschappij er ook voor kiezen om het nummer gewoon te laten staan. Zo heeft Universal Pictures mij een pm verzonden over het gebruik van Queen's It's a Beautiful Day in een clipje wat ik er voor heb gemaakt. Ze wouden er op wijzen dat het nummer hun eigendom was maar dat ze de clip graag als promotievideo online wouden houden.

Drs. DAJA schreef:

Dan moet dat een goed filmpje zijn, want bij mij wordt het vaak er meteen afgeflikkerd als ik iets op youtube zet met een nummer. Dat van de ruis verandert de zaak natuurlijk, en neem ik die klachten weer in. Puik gedaan dus!

avatar van ASman
Die anderhalve maand wordt ook van mij uit op een warm applaus ontvangen ! Knap werk !

avatar van Rascal Ryan
Ik heb allereerst het gewone materiaal gekeken van deze film op youtube.

Heel interessant om te bekijken. Ik vind QT echt een slechte acteur qua interactie. Hij is wel geweldig in monologen en discussies. Daar kan ik vaak geen genoeg van krijgen. Mag altijd graag interviews van de man zien.

Hetzelfde typetje speelt hij ook als Mr Brown (Reservoir Dogs), Jimmie (Pulp Fiction) en Chester (Four Rooms). Niet echt een veelzijdige acteur dus. Gelukkig is hij wel een veelzijdige regisseur.

avatar van Drs. DAJA
Kijk Sukiyaki Western Django eens, da's een leuke Tarantino rol! Bovendien, ach ja, ik zie de beste man ook niet zo zeer als acteur. Eigenlijk gewoon een geweldige vent voor cameo's.

avatar van zorgibia
Heb het nu pas kunnen bekijken maar vind dat je hier mooi werk mee geleverd heb!

Kon de film wel appreciëren

Dit is echt een goeie film, je moet deze zien!!!

puckb96
Is dat hem echt? Wat jammer, dat hij hem nooit heeft hermaakt. Ik denk dat het een hit was geworden hoor. Tarantino is sowieso de master achter wrede misdaad, heerlijke humor, mooie meisies en onzinnige dialoog.

sweinsteiger

avatar van Shadowed
De eerste Tarantino.

Ik zie dat gebruiker Drs. DAJA hem heeft hergemonteerd. Ikzelf ga ooit ook waarschijnlijk zijn versie kijken.

avatar van Kondoro0614
Lijkt me toch leuk eens mee te pakken.

avatar van Donkerwoud
Zoals bij zoveel amateurcineasten die hopen op een regisseurscarrière in Hollywood: gemaakt uit liefde voor film, maar zonder geld of ervaring om iets bijzonders met het materiaal te kunnen doen. Het enige verschil is dat dit provisorische passiewerkje gemaakt is door Quentin Tarantino. En dan is het toch erg leuk om te zien hoe sommige overbekende elementen - zoals zijn lang uitgespannen dialogen en de verwijzingen naar film- en muziekgeschiedenis - al terugkomen in een rudimentaire vorm. Ik moest ook gniffelen om het idee dat 'My Best Friend's Birthday' (1987) lijkt op tig Tarantino-hommages, waarmee jonge mensen overal ter wereld iets probeerden mee te pikken van de hipheid en de glans van de meester zelf. Ook diens talent kwam niet uit de lucht vallen en hij moest ergens beginnen om te komen waar hij nu is. Een fijne gedachte in aanloop naar 'Once Upon a Time in Hollywood' (2019) als zijn nieuwste hypergestileerde film met sterrencast.