Death Proof (2007)

Alternatieve titels: Grindhouse: Death Proof | Grindhouse Presents: Quentin Tarantino's Death Proof

Actie / Thriller

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Kurt Russell, Rosario Dawson en Vanessa Ferlito

Voor Austins coolste DJ, Jungle Julia, biedt het vallen van de nacht de gelegenheid zich te ontspannen met haar beste vriendinnen, Shanna en Arlene. Van Guero's tot aan de Texas Chili Parlor worden deze sexy chicks verlekkerd nagekeken. Niet alle aandacht is echter onschuldig: ongemerkt worden ze gevolgd door Stuntman Mike. Deze doorleefde rebel loert naar ze vanuit zijn opgevoerde Chevy Nova, en terwijl de meiden zich aan het bier zetten, loopt slechts enkele meters verder het toerental van Mike's geheime wapen gevaarlijk hoog op....

avatar van SillyBilly23
Een sappig werkje van Tarantino. Het duurt even voor de film op gang komt en je wordt ook wat in het duister gehouden waarover die precies gaat. ‘Death Proof’ is verpakt in een sexy 70’s look waardoor het leuk is om naar te kijken, vooral in het eerste deel waarbij we kennismaken met de personages waaronder de mysterieuze stuntman Mike.

Kurt Russell speelt op geniale wijze een psychopaat waarvoor je bijna sympathie zou krijgen, ware het niet dat hij jonge vrouwen achtervolgt en ze vervolgens op brute wijze vermoordt. De eerste keer wanneer Mike zijn sadistische kant toont, is best schokkend. Tenzij je al weet wat er gaat gebeuren, is deze twist leuk gevonden (met bijna een vette knipoog naar de camera wanneer hij in de auto stapt).

De vrouwen in kwestie zijn uitgesproken types die onbezonnen maar ook zeer gevat uit de hoek komen. Ik had er soms mijn plezier in om ze te zien discussiëren, hoewel die ‘bitch’ en ‘nigga’ niet perse hadden gehoeven. Hoewel het in zijn andere films vaak mannen zijn die lange dialogen voeren, domineren de vrouwen in Death Proof. De conversaties zijn luchtig en plezierig maar duren net iets té lang. Langer dan 5 minuten wordt het moeilijk om de aandacht vast te houden wanneer het eigenlijk nergens over gaat. Dit lag zeker niet aan de acteerprestaties van de vrouwen, zij deden volledig wat ze moesten doen. Toch denk ik dat de kwaliteit niet zou ondergedaan hebben mocht de film pakweg 20 minuten minder geduurd hebben.

De actiescènes zijn top en maken het wachten wel de moeite waard. De twist waarin het tweede groepje vrouwen beslist om achter de stuntman aan te gaan, komt echt uit het niets. Vanaf dan is het full ‘girl power’ en genieten geblazen. De achtervolgingsscènes zijn spannend en leuk gefilmd. Quentin geeft een vibe van puur entertainment door aan de kijkers. De film komt, ondanks het geweld, niet te zwaar of serieus over, mede door een dosis zwarte humor. Men had gerust nog een stapje verder kunnen gaan met het einde, dit kwam vrij plots en stond in contrast met de rest van de (nogal uitgerekte) film. Algemeen toch een leuke zit!

avatar van IH88
“I'm ok!”

Tarantino op z'n best. Death Proof is niet voor iedereen, dat is vanaf de allereerste scene duidelijk. Maar ik heb genoten van de film, en het is Tarantino zoals ik hem graag zie. Het is nog meer pulp dan normaal, en vanaf het begin met de vreemde overgangen, de zichtbare krasjes en het soms uitvallen van audio weet je dat je naar een ‘Tarantino classic’ zit te kijken. Zoals gewoonlijk zit het verhaal simpel in elkaar, maar het zijn de lange dialogen/monologen, de acteerprestaties, en gewoon de knettergekke hersenspinsels van Tarantino die het leuk maken. Zo'n scene met twee auto's die op elkaar botsen, waarbij je 4 of 5 keer achter elkaar ziet hoe iedereen doodgaat is puur genieten. Ook de zwart-wit opening van het tweede gedeelte, waarbij het opeens overgaat in kleur, zijn van die kleine dingen die het zo interessant maken om naar een Tarantino film te kijken.

Een autoracer heeft het gemunt op vrouwen, en de film is opgedeeld in twee gedeeltes. Met de altijd sterke Kurt Russell als gemene deler. Maar dit is een film waar de actrices excelleren, en Ferlito (nee, niet alleen voor de lapdance), Bell, Dawson, Poitier, McGowan en Winstead zijn allemaal geweldig. Vooral Bell is fantastisch en de typische Tarantino humor is voor haar gemaakt. En ze is in het echte leven ook een stuntvrouw, wat in deze film wel goed uitkomt. Death Proof is de laatste Tarantino film die ik nog moest zien en ik kan het nu eindelijk zeggen, de man weet geen slechte films te maken.

avatar van Vidi well
Zojuist deze film weer eens bekeken. Wat een gave film blijft dit. Ik snap de lage beoordelingen van sommigen niet zo. Deze film is perfect. De sfeer, de kleuren, de muziek, de goede gehavende kop van Kurt Russel, de bewust rommelige montage, de talloze verwijzingen naar andere films...

Als een diesel komt de film op gang, om tot een spectaculaire en bloederige climax te komen... waarna de volgende scene een zelfde verhaal lijkt te gaan vertellen als het begin van de film: drie jongen vrouwen die in een auto zitten te kletsen over koetjes en kalfjes.

De laatste scenes, waarin Zoe op de motorkap ligt, terwijl de auto van alle kanten geramd wordt, zijn super gemaakt. Geen computers, maar echt stuntwerk, en een zeer realistische achtervolging, waarin je de snelheid echt voelt. Een verademing in deze tijden waarin elke achtervolging onrealistisch snel gaan, maar elke spanning ontbeert.

En die achtervolging... Hoe vaak zie je de rollen omgedraaid worden in een achtervolging?

avatar van HarmJanStegenga
Halfje omlaag. Russell is geweldig en het eerste verhaal(tje) is ook super, vooral de scenes in de bar. Maar het 2e verhaaltje is duidelijk minder en Zoë Bell is gewoon een vreselijk actrice, tot aan vervelends toe.

avatar van jokemeistah
Weet iemand waar ik een blu ray kan vinden met NL ondertiteling.

Heb alle Tarantinos op blu ray, kan alleen Death Proof nergens vinden

avatar van Zandadder
jokemeistah schreef:
Weet iemand waar ik een blu ray kan vinden met NL ondertiteling.

Heb alle Tarantinos op blu ray, kan alleen Death Proof nergens vinden

klik Wel 2e hands.
Ik weet niet meer waar ik hem vandaan heb.

avatar van FlorisV
Met gemak de slechtste Tarantino. Ik vroeg me, bij gebrek aan ook maar enigszins boeiende dialogen, personages of verhaal, in de eerste helft vooral af hoe het kon dat Rosario Dawson zo bleek was geworden. Blijkt het ene Vanessa Ferlito te zijn. De enige die het bekijken waard was naast haar Rosario, die in het tweede deel pas in beeld komt, want voor het vrouwelijk schoon kun je deze verder beter overslaan. Ik vroeg me in het tweede deel ook al af wie die griet was die zo waardeloos acteerde, maar dat bleek dus eigenlijk een stuntvrouw, Zoe Bell.

Het laatste kwartier van de film is zeer vermakelijk met een vette achtervolgingsscene maar de rest is gewoon shit. Saai, met een hoop gelul zonder echt goede humor, geen vondsten en geen enkel interessant karakter. Alsof degene die het schreef net zo straalbezopen was als de eerste groep meiden halverwege. Die sms-jes sloegen ook nergens op en leken enkel bedoeld om weer een anachronisme erin te plakken.

De film had makkelijk in een half uurtje gepast en dan had je daarachter Planet Terror kunnen plakken.
De muziek is ook drie keer niks. Advies: doorspoelen tot het laatste kwartier.

avatar van Filmpje1
Een halfje omhoog. ik blijf er van genieten de dialogen in Tarantino films. verder de auto's, muziek, verwijzingen, top. ook leuk om te zien alle herkenbare locaties in het eerste deel in de stad Austin.(ik kom hier nog wel eens met vakantie)

Tarkus schreef:
Dit is voor mij de minste Tarantino film die ik al heb gezien.
Tegenover zijn beide Kill Bill-films is dit een ramp.
Het enige wat ik aan deze film wel goed vond wat de autoachtervolging op het einde van de film, maar voor de rest kon de prent me weinig boeien, en zeker niet het eindeloze gekwebbel van de meisjes.. om van in slaap te vallen.
De 2,5 sterren zijn louter en alleen voor de prachtige carchase op het einde.

De film eens opnieuw bekeken, omdat het 10 jaar geleden was dat ik hem gezien had.
Maar heb niets toe te voegen aan mijn eerdere mening, behalve dan dat de soundtrack ook best te pruimen valt.

avatar van Shadowed
Grindhouse Tarantino.

Het is een niet al te best filmpje geworden helaas. Tarantino is normaal meesterlijk in scenes met veel dialoog, maar hier zijn deze echter niet interessant genoeg. Het grindhouse sfeertje mag er zeker zijn, maar de film verliest van zijn andere Grindhouse film Planet Terror.

Er zitten genoeg meiden in om de boel soms wel op stelten te zetten. Echter zijn deze personages weinig boeiend en krijgen te weinig om interessante dingen mee te doen. Russell is zeker leuk als Stuntman Mike. Hij is het karakter dat wel weet te boeien.

De finale is leuk, maar de film is niet boeiend genoeg voor zijn te lange speelduur. Jammer, want Tarantino weet zeker het sfeertje over te brengen.