Death Proof (2007)

Alternatieve titels: Grindhouse: Death Proof | Grindhouse Presents: Quentin Tarantino's Death Proof

Actie / Thriller

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Kurt Russell, Rosario Dawson en Vanessa Ferlito

Voor Austins coolste DJ, Jungle Julia, biedt het vallen van de nacht de gelegenheid zich te ontspannen met haar beste vriendinnen, Shanna en Arlene. Van Guero's tot aan de Texas Chili Parlor worden deze sexy chicks verlekkerd nagekeken. Niet alle aandacht is echter onschuldig: ongemerkt worden ze gevolgd door Stuntman Mike. Deze doorleefde rebel loert naar ze vanuit zijn opgevoerde Chevy Nova, en terwijl de meiden zich aan het bier zetten, loopt slechts enkele meters verder het toerental van Mike's geheime wapen gevaarlijk hoog op....

avatar van SillyBilly23
Een sappig werkje van Tarantino. Het duurt even voor de film op gang komt en je wordt ook wat in het duister gehouden waarover die precies gaat. ‘Death Proof’ is verpakt in een sexy 70’s look waardoor het leuk is om naar te kijken, vooral in het eerste deel waarbij we kennismaken met de personages waaronder de mysterieuze stuntman Mike.

Kurt Russell speelt op geniale wijze een psychopaat waarvoor je bijna sympathie zou krijgen, ware het niet dat hij jonge vrouwen achtervolgt en ze vervolgens op brute wijze vermoordt. De eerste keer wanneer Mike zijn sadistische kant toont, is best schokkend. Tenzij je al weet wat er gaat gebeuren, is deze twist leuk gevonden (met bijna een vette knipoog naar de camera wanneer hij in de auto stapt).

De vrouwen in kwestie zijn uitgesproken types die onbezonnen maar ook zeer gevat uit de hoek komen. Ik had er soms mijn plezier in om ze te zien discussiëren, hoewel die ‘bitch’ en ‘nigga’ niet perse hadden gehoeven. Hoewel het in zijn andere films vaak mannen zijn die lange dialogen voeren, domineren de vrouwen in Death Proof. De conversaties zijn luchtig en plezierig maar duren net iets té lang. Langer dan 5 minuten wordt het moeilijk om de aandacht vast te houden wanneer het eigenlijk nergens over gaat. Dit lag zeker niet aan de acteerprestaties van de vrouwen, zij deden volledig wat ze moesten doen. Toch denk ik dat de kwaliteit niet zou ondergedaan hebben mocht de film pakweg 20 minuten minder geduurd hebben.

De actiescènes zijn top en maken het wachten wel de moeite waard. De twist waarin het tweede groepje vrouwen beslist om achter de stuntman aan te gaan, komt echt uit het niets. Vanaf dan is het full ‘girl power’ en genieten geblazen. De achtervolgingsscènes zijn spannend en leuk gefilmd. Quentin geeft een vibe van puur entertainment door aan de kijkers. De film komt, ondanks het geweld, niet te zwaar of serieus over, mede door een dosis zwarte humor. Men had gerust nog een stapje verder kunnen gaan met het einde, dit kwam vrij plots en stond in contrast met de rest van de (nogal uitgerekte) film. Algemeen toch een leuke zit!

avatar van IH88
“I'm ok!”

Tarantino op z'n best. Death Proof is niet voor iedereen, dat is vanaf de allereerste scene duidelijk. Maar ik heb genoten van de film, en het is Tarantino zoals ik hem graag zie. Het is nog meer pulp dan normaal, en vanaf het begin met de vreemde overgangen, de zichtbare krasjes en het soms uitvallen van audio weet je dat je naar een ‘Tarantino classic’ zit te kijken. Zoals gewoonlijk zit het verhaal simpel in elkaar, maar het zijn de lange dialogen/monologen, de acteerprestaties, en gewoon de knettergekke hersenspinsels van Tarantino die het leuk maken. Zo'n scene met twee auto's die op elkaar botsen, waarbij je 4 of 5 keer achter elkaar ziet hoe iedereen doodgaat is puur genieten. Ook de zwart-wit opening van het tweede gedeelte, waarbij het opeens overgaat in kleur, zijn van die kleine dingen die het zo interessant maken om naar een Tarantino film te kijken.

Een autoracer heeft het gemunt op vrouwen, en de film is opgedeeld in twee gedeeltes. Met de altijd sterke Kurt Russell als gemene deler. Maar dit is een film waar de actrices excelleren, en Ferlito (nee, niet alleen voor de lapdance), Bell, Dawson, Poitier, McGowan en Winstead zijn allemaal geweldig. Vooral Bell is fantastisch en de typische Tarantino humor is voor haar gemaakt. En ze is in het echte leven ook een stuntvrouw, wat in deze film wel goed uitkomt. Death Proof is de laatste Tarantino film die ik nog moest zien en ik kan het nu eindelijk zeggen, de man weet geen slechte films te maken.

avatar van Vidi well
Zojuist deze film weer eens bekeken. Wat een gave film blijft dit. Ik snap de lage beoordelingen van sommigen niet zo. Deze film is perfect. De sfeer, de kleuren, de muziek, de goede gehavende kop van Kurt Russel, de bewust rommelige montage, de talloze verwijzingen naar andere films...

Als een diesel komt de film op gang, om tot een spectaculaire en bloederige climax te komen... waarna de volgende scene een zelfde verhaal lijkt te gaan vertellen als het begin van de film: drie jongen vrouwen die in een auto zitten te kletsen over koetjes en kalfjes.

De laatste scenes, waarin Zoe op de motorkap ligt, terwijl de auto van alle kanten geramd wordt, zijn super gemaakt. Geen computers, maar echt stuntwerk, en een zeer realistische achtervolging, waarin je de snelheid echt voelt. Een verademing in deze tijden waarin elke achtervolging onrealistisch snel gaan, maar elke spanning ontbeert.

En die achtervolging... Hoe vaak zie je de rollen omgedraaid worden in een achtervolging?

avatar van HarmJanStegenga
Halfje omlaag. Russell is geweldig en het eerste verhaal(tje) is ook super, vooral de scenes in de bar. Maar het 2e verhaaltje is duidelijk minder en Zoë Bell is gewoon een vreselijk actrice, tot aan vervelends toe.

avatar van jokemeistah
Weet iemand waar ik een blu ray kan vinden met NL ondertiteling.

Heb alle Tarantinos op blu ray, kan alleen Death Proof nergens vinden

avatar van Zandadder
jokemeistah schreef:
Weet iemand waar ik een blu ray kan vinden met NL ondertiteling.

Heb alle Tarantinos op blu ray, kan alleen Death Proof nergens vinden

klik Wel 2e hands.
Ik weet niet meer waar ik hem vandaan heb.

avatar van FlorisV
Met gemak de slechtste Tarantino. Ik vroeg me, bij gebrek aan ook maar enigszins boeiende dialogen, personages of verhaal, in de eerste helft vooral af hoe het kon dat Rosario Dawson zo bleek was geworden. Blijkt het ene Vanessa Ferlito te zijn. De enige die het bekijken waard was naast haar Rosario, die in het tweede deel pas in beeld komt, want voor het vrouwelijk schoon kun je deze verder beter overslaan. Ik vroeg me in het tweede deel ook al af wie die griet was die zo waardeloos acteerde, maar dat bleek dus eigenlijk een stuntvrouw, Zoe Bell.

Het laatste kwartier van de film is zeer vermakelijk met een vette achtervolgingsscene maar de rest is gewoon shit. Saai, met een hoop gelul zonder echt goede humor, geen vondsten en geen enkel interessant karakter. Alsof degene die het schreef net zo straalbezopen was als de eerste groep meiden halverwege. Die sms-jes sloegen ook nergens op en leken enkel bedoeld om weer een anachronisme erin te plakken.

De film had makkelijk in een half uurtje gepast en dan had je daarachter Planet Terror kunnen plakken.
De muziek is ook drie keer niks. Advies: doorspoelen tot het laatste kwartier.

avatar van Filmpje1
Een halfje omhoog. ik blijf er van genieten de dialogen in Tarantino films. verder de auto's, muziek, verwijzingen, top. ook leuk om te zien alle herkenbare locaties in het eerste deel in de stad Austin.(ik kom hier nog wel eens met vakantie)

Tarkus schreef:
Dit is voor mij de minste Tarantino film die ik al heb gezien.
Tegenover zijn beide Kill Bill-films is dit een ramp.
Het enige wat ik aan deze film wel goed vond wat de autoachtervolging op het einde van de film, maar voor de rest kon de prent me weinig boeien, en zeker niet het eindeloze gekwebbel van de meisjes.. om van in slaap te vallen.
De 2,5 sterren zijn louter en alleen voor de prachtige carchase op het einde.

De film eens opnieuw bekeken, omdat het 10 jaar geleden was dat ik hem gezien had.
Maar heb niets toe te voegen aan mijn eerdere mening, behalve dan dat de soundtrack ook best te pruimen valt.

avatar van Shadowed
Grindhouse Tarantino.

Het is een niet al te best filmpje geworden helaas. Tarantino is normaal meesterlijk in scenes met veel dialoog, maar hier zijn deze echter niet interessant genoeg. Het grindhouse sfeertje mag er zeker zijn, maar de film verliest van zijn andere Grindhouse film Planet Terror.

Er zitten genoeg meiden in om de boel soms wel op stelten te zetten. Echter zijn deze personages weinig boeiend en krijgen te weinig om interessante dingen mee te doen. Russell is zeker leuk als Stuntman Mike. Hij is het karakter dat wel weet te boeien.

De finale is leuk, maar de film is niet boeiend genoeg voor zijn te lange speelduur. Jammer, want Tarantino weet zeker het sfeertje over te brengen.

avatar van mcdaktari
Ik wil eerst even zeggen dat ik best wel een liefhebber van de Tarantino films ben, maar met Death Proof heeft hij wel bewezen dat hij toch ook behoorlijke kutfilms kan maken. Want om hier nou 4,5 ster voor te geven vind ik zwaar maar dan ook echt zwaar overdreven. Maar ja, het zal er wel mee te maken hebben dat Tarantino wel veel echte goeie films gemaakt heeft, dus dan moet deze automatisch ook maar hoog gewaardeerd worden? Omdat het toevallig ook een Tarantino is? Ik heb nu al zijn films gezien, met deze (Death Proof) heb ik best lang gewacht omdat ik vaak na een kwartiertje al afhaakte, maar nu toch maar eens helemaal gekeken en ik kan niks anders zeggen dan dat het de slechtste film is die hij tot nu toe gemaakt heeft. Gelukkig is de rest van zijn werk vele malen beter dan deze film. Maar als er van de 12 films die je gemaakt hebt één film tussen zit die niet goed is dan heb je het nog zo slecht niet gedaan dacht ik.
Ik kijk iig al weer uit naar zijn volgende, Once Upon a Time in Hollywood en Kill Bill 3. En niet te vergeten Untitled Star Trek Project.

avatar van arno74
Deze Tarantino bevat helaas veel te veel vermoeiende en oninteressante dialogen. Daar moet je je doorheen werken voordat het in het laatste kwartier op gang komt, het is dan zo voorspelbaar dat ik vooral blij was dat het was afgelopen. Als hommage aan jaren'70 grindhouse-films straalt het teveel dat B-niveau uit. Helaas. 1*

avatar van Vidi well
Afgelopen week weer eens gezien, en dit blijft toch genieten.

Deze film van ruim 10 jaar oud krijgt door actuele thema’s een nieuwe lading. Toen ik Death Proof destijds zag, was het voor mij vooral een parodie/eerbetoon aan typische filmgenres als slasher en carchase films. Maar toen ik de film vorige week weer bekeek, en de opening credits zag, ging ik hem anders bekijken.

De Weinstein broers staan prominent in beeld met hun namen, net als in elke Tarantino film tot nu toe. En Harvey is natuurlijk de laatste tijd negatief in het nieuws geweest, en wordt beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag richting vrouwen. Zijn naam groot in beeld, in een film waarin vrouwen vermoord worden door een typische man-man, dat zet toch wel aan het denken. Natuurlijk is dit met de ogen van nu bekeken, maar het opende in ieder geval mijn ogen voor een thema in de film dat ik nog niet zo duidelijk had opgemerkt: geweld tegen vrouwen in het algemeen, door mannen.

Slashers en carchase films zijn van oudsher erg ‘mannelijke’ genres. Vaak (zeker niet altijd) zijn het vrouwen die vermoord worden in slashers en speelt er een seksueel getint thema mee, waarbij de kuise maagd het overleeft, en seksueel actieve vrouwen helaas aan het mes, kettingzaag, of machete geprikt worden. De vrouw moet zich netjes gedragen, en zo niet, dan ben je aan de beurt. Het eerste deel van Tarantino volgt precies dit stramien: seksueel actieve vrouwen worden aangevallen door een gestoorde maniak.

En die maniak kan gezien worden als de stereotype macho-man: met zijn look, zijn praatjes, zijn auto, zijn rijgedrag (het pinkje dat de dames maken als hij weer eens hard wegscheurt zegt genoeg). De vrouwen daarentegen zijn niet de standaard onwetende schapen die we normaal zien in slasher’s. Deze vrouwen zijn cool, zelfstandig en niet op hun mondje gevallen. Hun vrouwelijkheid wordt enorm geseksualiseerd (korte broekjes, veel over sex praten, lapdance, cheerleader outfits). Deze vrouwen zijn in control en de mannen om hen heen komen over als wanhopig, gefrustreerd (die twee gasten in de bar zijn hier een duidelijk voorbeeld van)
Tarantino plaatst in deze film dus duidelijk de macho man in de rol van slasher, en maakt ‘ losbandige’ vrouwen specifiek tot zijn slachtoffers. Want geen één man wordt in deze film aangevallen. Als een roofdier spoort Stuntman Mike vrouwen op met zijn camera, achtervolgt ze en doodt ze wanneer het kan, met zijn wapen: een auto, toch vaak een voertuig dat in verband wordt gebracht met mannelijkheid (of de compensatie ervan). En hij speelt het zo slim, dat hij ermee weg komt (Denk aan het gesprek tussen de (bewust mannelijke?) agenten na het eerste deel), en de schuld nota bene in de schoenen van de vermoorde vrouwen kan schuiven omdat zij zich losbandig gedroegen (drank, drugs).

In het tweede deel van de film weet Tarantino echter een prachtige twist te geven door vrouwen de hoofdrol te laten spelen in een carchase, en de slasher opgejaagd te laten worden. Tekenend voor het macho gedrag is het moment dat hij de vrouwen van de weg afrijdt, en terwijl zij in doodsangst zijn, komt hij lachend de auto uit met de mededeling dat het allemaal een grapje was, het allemaal leuk was en lacht zich ondertussen kapot om hun lijden. . Simpelweg omdat zijn beleving van het hele gebeuren een heel ander perspectief had: hij is het roofdier, zij de prooi. Dat maakt nogal een verschil in hoe de situatie beleeft wordt. Het soort wegwuifgedrag dat je vaker hoort wanneer het gaat om aanranding, waarbij dit soort excuses ook gebruikt worden.

Na een plotseling getrokken geweer is de man echter ineens de prooi, en blijkt ook nog bijzonder kleinzielig als zijn achtervolgers hem precies hetzelfde aandoen als wat hij hen aandeed. De vele verwijzingen naar verkrachting die uitgeroepen worden tijdens deze laatste achtervolging lijken het onderliggende thema van seksueel overschrijdend gedrag nog eens te onderstrepen.

En daarnaast... het loom vertelde verhaal, de plotselinge gewelddadige actie, de fantastische achtervolgingen, de mooie filters, coole muziek, en geweldig acterende Kurt Russel maken deze film voor mij een favoriet: eentje die ik meerdere malen gekeken heb, en ook nog wel vaker zal gaan kijken.