• 15.792 nieuwsartikelen
  • 178.172 films
  • 12.220 series
  • 33.993 seizoenen
  • 647.351 acteurs
  • 199.057 gebruikers
  • 9.374.511 stemmen
Avatar
 
banner banner

Death Proof (2007)

Actie / Thriller | 113 minuten
3,23 3.223 stemmen

Genre: Actie / Thriller

Speelduur: 113 minuten

Alternatieve titels: Grindhouse: Death Proof / Grindhouse Presents: Quentin Tarantino's Death Proof

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Quentin Tarantino

Met onder meer: Kurt Russell, Rosario Dawson en Vanessa Ferlito

IMDb beoordeling: 7,0 (331.511)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 7 juni 2007

Plot Death Proof

"A crash course in revenge."

Voor Austins coolste DJ, Jungle Julia, biedt het vallen van de nacht de gelegenheid zich te ontspannen met haar beste vriendinnen, Shanna en Arlene. Van Guero's tot aan de Texas Chili Parlor worden deze sexy chicks verlekkerd nagekeken. Niet alle aandacht is echter onschuldig: ongemerkt worden ze gevolgd door Stuntman Mike. Deze doorleefde rebel loert naar ze vanuit zijn opgevoerde Chevy Nova, en terwijl de meiden zich aan het bier zetten, loopt slechts enkele meters verder het toerental van Mike's geheime wapen gevaarlijk hoog op....

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Het loopt niet alleen niet lekker, het is gewoon erg vaak erg saai.... daarbij klopt er geen drol van het Grindhouse principe met krassen en cuts, want soms zeggen ze zaken twee keer. (Erg knap om het 'erbij' te editen als de film gebroken is. )


avatar van bioscoopzaal

bioscoopzaal

  • 2805 berichten
  • 4325 stemmen

(Oorspronkelijk geplaatst bij Grindhouse)

Voorlopig eerst maar de losse, langere versie van Death Proof gezien. Ik ben wel benieuwd geworden naar het volledige project; zeker omdat Death Proof naar meer smaakt. Jammer wel dat geen enkele van de fake trailers de oversteek heeft gehaald.

Dat terzijde is Death Proof op zich een heerlijke, bizarre en vooral originele film geworden. Beetje lang wel, zeker het eerste gedeelte, maar zodra het tweede groepje vrouwen in beeld komt, wordt het allemaal een stuk pittiger. Zeker hun dialogen zijn fantastisch en Kurt Russell als Stuntman Mike is nu al een icoon. Heerlijk ook al die "spielereien" in de marge: scènes die skippen en ontbreken, gekraak, krassen op de kopie, scènes in zwart wit, een halve openingsgeneriek en een knallend logo dat botweg wordt vervangen door een sobere 'title card'.

Ben trouwens erg benieuwd hoe de 'stripped down' versie van Death Proof eruit ziet. Ik kan in elk geval niet ontkennen dat de film best een halfuurtje kan missen, zeker in het begin. Maar het heerlijke retro-gevoel en de goede actie en dialogen maken dat ruimschoots goed.

3.5 sterren.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Vond het retro gevoel juist teveel een deja-vu gevoel (Kill Bill).


avatar van Capo Regime

Capo Regime

  • 45 berichten
  • 731 stemmen

Nou nou wat een kritiek allemaal, persoonlijk vond ik het een geniale film. ten eerste wil ik zeggen dat ik ook mijn twijfels had (door alle kritiek over deze film) of tarantino voor de zoveelste keer een meesterwerkje kon creeeren. maar dat bleek allemaal onnodig want ja hoor tarantino kant het nog steeds. alles zit erin voor de tarantino fans, zinloos geweld, gescheld, geniale soundtrack, legendarische oneliners. ten tweede vind ik de verwijzingen naar zijn oeuvre geniaal, bijvoorbeeld de kill bill ringtone, dat gesprek van het tweede groepje meisjes in een café deed me sterk denken aan reservoir dogs of die vraag aan Rosario Dawson '' did you guys havesex,..., no but he did give me a foot massage'' deed me weer denken aan Pulp Fiction samen met the big kahuna burger. als je de kunstzinnigheid van deze film niet snapt of niet wil snappen dan is het niets meer dan de gemiddelde film, maar dat is nou eenmal altijd zo met tarantino films. toen ik die film zag snapte ik precies wat de bedoeling was van de maker en dus geef ik het een 4.5, en raad ik iedereen aan om het toch ff te kijken.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Vond de zaken die je aanhaalt verre van kunstzinnig, eerder uitgekauwd... Laat hij lekker klassiekers recyclen en niet zijn eigen werk....


avatar van thomzi50

thomzi50

  • 1991 berichten
  • 2530 stemmen

Capo Regime schreef:
de verwijzingen naar zijn oeuvre geniaal

Het is wel leuk, zo'n verwijzing naar eerder werk op z'n tijd, maar ik vind het eerder iets extra's leuks dan iets wat de film werkelijk een meerwaarde geeft. Bovendien vind ik de verwijzing een ringtone van de tune van je vorige film nou niet bepaald geniaal, nogal makkelijk bedacht toch?


avatar van feanaro surion

feanaro surion

  • 5765 berichten
  • 1770 stemmen

Vind het ook vreemd dat die punten worden aangehaald als 'sterke punten', het zijn leuke extraatjes, niet meer, niet minder.


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8555 stemmen

Eens met de drie vorige heren, zie niet echt de 'kunstzinnigheid' van de eerder opgesomde verwijzingen in. Het is aardig maar niet meer dan dat, er zitten veel leukere verwijzingen voor de liefhebber in de film dan de citaten uit Tarantino's eigen werk.


avatar van JJ_D

JJ_D

  • 3815 berichten
  • 1344 stemmen

Wordt het nu niet overbodig dat de stemmen van 'Grindhouse' bij Tarantino's algemene regisseursgemiddelde worden gerekend?


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8555 stemmen

Lijkt me niet dat daar een makkelijke oplossing voor is en zo belangrijk is het toch niet?


avatar van N811

N811

  • 1459 berichten
  • 913 stemmen

toch apart in de database


avatar van JJ_D

JJ_D

  • 3815 berichten
  • 1344 stemmen

Quentin schreef:

Lijkt me niet dat daar een makkelijke oplossing voor is en zo belangrijk is het toch niet?

Neen, belangrijk is het niet; maar misschien moet 'Grindhouse' gewoon van de site? Men kan beide films toch afzonderlijk quoteren, of is er een verschil tussen de afzonderlijke en de gezamelijke release?


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8555 stemmen

Ja behoorlijk, de losse release zijn echt een stuk langer en in het geval van Death Proof ook echt een andere kijkervaring. Tevens zijn er aan Grindhouse enkele erg leuke neptrailers toegevoegd.


avatar van Salto

Salto

  • 258 berichten
  • 149 stemmen

Capo Regime schreef:
Nou nou wat een kritiek allemaal, persoonlijk vond ik het een geniale film. ten eerste wil ik zeggen dat ik ook mijn twijfels had (door alle kritiek over deze film) of tarantino voor de zoveelste keer een meesterwerkje kon creeeren. maar dat bleek allemaal onnodig want ja hoor tarantino kant het nog steeds. alles zit erin voor de tarantino fans, zinloos geweld, gescheld, geniale soundtrack, legendarische oneliners. ten tweede vind ik de verwijzingen naar zijn oeuvre geniaal, bijvoorbeeld de kill bill ringtone, dat gesprek van het tweede groepje meisjes in een café deed me sterk denken aan reservoir dogs of die vraag aan Rosario Dawson '' did you guys havesex,..., no but he did give me a foot massage'' deed me weer denken aan Pulp Fiction samen met the big kahuna burger. als je de kunstzinnigheid van deze film niet snapt of niet wil snappen dan is het niets meer dan de gemiddelde film, maar dat is nou eenmal altijd zo met tarantino films. toen ik die film zag snapte ik precies wat de bedoeling was van de maker en dus geef ik het een 4.5, en raad ik iedereen aan om het toch ff te kijken.


Jij hebt gesproken


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

Hulde voor Kurt Russell. Zijn rol maakte een hoop goed tegenover het doffe gekakel waarmee de rest van de film zich liet vullen. Ik hoopte eerlijk gezegd dat de onzin in Death Proof niet in woorden gebracht zou worden, maar in bloed en actie... Maar op zich was Death Proof best een aardige film. De uitwerking van deze Grindhouse feature is leuk gedaan door QT, met al die kleine fouten en het brakke verhaal. De dialogen zijn verder wel grappig, maar daarvoor ging ik niet naar de bios. Een kleine tegenvaller dus. Drie sterren vor Mr Icy Hot ( ) en die laatste car chase.

3*


avatar van titan

titan

  • 1609 berichten
  • 4415 stemmen

Een flinterdun verhaaltje en veel te veel oninteressant vrouwengeklets is wat Tarantino ons dit maal te bieden heeft. Wanneer stopt de beste man nou eens met het eren van zijn helden en gaat hij zelf weer eens wat goeds en interessants verzinnen? 2,5*.


avatar van gotti

gotti

  • 14075 berichten
  • 5886 stemmen

Zal het niet zo zijn dat, wat Tarantino ook maakt, hij altijd van heldenverering beschuldigt zal worden?


avatar van feanaro surion

feanaro surion

  • 5765 berichten
  • 1770 stemmen

Ben het met je eens, denk het ook..


avatar van otherfool

otherfool

  • 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Oeverloos, ellenlang geklets dat in eerdere QT's nog een pointe hadden, verzand hier in eeuh oeverloos, ellenlang geklets dat niet boeit of amuseert, maar slechts irriteert. Benieuwd of daar in de 'korte' versie een beetje stevig in geknipt is.

Veel knipoogjes, aardigheidjes, fijne quotes en een paar leuke actiescenes later is Tarantino daarin geslaagd wat hij wilde doen; een onzinnige, over de top B-film maken waarin elk grammetje verhaal er ééntje te veel is.

Maar dat maakt Death Proof natuurlijk niet direct tot een geweldige film... 2,5*.


avatar van thomzi50

thomzi50

  • 1991 berichten
  • 2530 stemmen

gotti schreef:

Zal het niet zo zijn dat, wat Tarantino ook maakt, hij altijd van heldenverering beschuldigt zal worden?

Hij kan het wel op verschillende manieren doen, dat eren, lijkt me. Nu heeft hij het zelf ook continu over "de ode aan de B-Film", als ik me niet vergis.


avatar van gotti

gotti

  • 14075 berichten
  • 5886 stemmen

Wat ik bedoelde te zeggen is dat wanneer Tarantino iets totaal Tarantinoiaans maakt, hij wellicht nog steeds van copycat gedrag beschuldigt wordt, omdat hij nu eenmal deze stempel opgeplakt heeft gekregen door velen. Ik vraag me af of Tarantino ooit nog eens iets 'unieks' kan maken...


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Zijn stijl/handelsmerk is er immers een van copycat/ode gedrag. Alleen jammer dat hij nu zichzelf aan het copieren is....


avatar van mikoetje

mikoetje

  • 3 berichten
  • 5 stemmen

heb hem gisteren gezien en vond hem eerlijk gezegd niet zo goed en langdradig dat zal mss wel komen doordat ik niet een echte tarantino fan ben


avatar van Capo Regime

Capo Regime

  • 45 berichten
  • 731 stemmen

thomzi50 schreef:
(quote)

Het is wel leuk, zo'n verwijzing naar eerder werk op z'n tijd, maar ik vind het eerder iets extra's leuks dan iets wat de film werkelijk een meerwaarde geeft. Bovendien vind ik de verwijzing een ringtone van de tune van je vorige film nou niet bepaald geniaal, nogal makkelijk bedacht toch?


mensen let op wat ik zeg, dit zijn niet de enige redenen dat ik het geweldig vond, maar een van. en waar hebben het hierover, '' extratjes'' doen wat ze moeten doen Ze geven iets extra's, door extra's wordt een film iets eigens en aparts en heeft meer dan de middelmatige film. waar jullie zeggen het zijn maar extratjes zeg ik: het zit hem in de details. en over het te lang zijn van de film en of gesprekken: kijk ik begrijp het helemaal als het niet jouw ding is, zo ken ik mensen die het gesprek over voetmassages en hamburgers bij pulp fiction slaap verwekkend vinden, en hoewel ik het er niet mee eens ben, kan ik me er wel heel goed wat bij voorstellen. en dan zijn de dialogen ook bij death proof inderdaad slaap verwekkend. maar als je het bij de andere tarantino's wel leuk vond, dan vind ik het raar als je het nu wel opeens slecht vind.


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

Wat een onzin zeg. Bij een film als deze verwacht je simpelweg geen ellenlange (en onbeduidende) dialogen. Sterker nog, ik vond het niet gepast. Dat de film van QT is moet daar niets mee te maken hebben, hij had er gewoon meer actie in moeten stoppen.

edit: En ja, ik smul van de dialogen in Pulp Fiction en Resevoir Dogs


avatar van thomzi50

thomzi50

  • 1991 berichten
  • 2530 stemmen

Ik vind de dialogen van Pulp Fiction en deze film onvergelijkbaar. Bij deze film zijn het een stuk te lange en nietszeggende dialogen, bij Pulp Fiction zijn ze weliswaar ook onbeduidend maar werken ze nog perfect tussen de overige actiescènes (en duren ze dus niet zo lang). Bovendien is daar nog een topcast in topvorm.


avatar van Capo Regime

Capo Regime

  • 45 berichten
  • 731 stemmen

Prudh schreef:

Wat een onzin zeg. Bij een film als deze verwacht je simpelweg geen ellenlange (en onbeduidende) dialogen. Sterker nog, ik vond het niet gepast. Dat de film van QT is moet daar niets mee te maken hebben, hij had er gewoon meer actie in moeten stoppen.

edit: En ja, ik smul van de dialogen in Pulp Fiction en Resevoir Dogs

sorry misschien jij niet, maar ik denk dat de meeste mensen die bekend zijn met tarantino's werk wel degelijk onbeduidende gesprekken verwachten. hij is namelijk beroemd om zijn gesprekken om doodgewone zaken die meestal niet in films zitten. en ook om op thomzi te reageren, begrijp me niet verkeerd pulp fiction is wel degelijk een betere film hoor, incl dialogen, maar ik zeg alleen dat als je dat leuk vond dat dan dit ook in het zelfde straatje zou moeten passsen.


avatar van finalman

finalman

  • 1767 berichten
  • 1579 stemmen

Reinbo schreef:

Nipte 2,5 voor de meesterlijke autoscenes en coole Kurt.

je gaf hem 3


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8555 stemmen

Capo Regime schreef:

sorry misschien jij niet, maar ik denk dat de meeste mensen die bekend zijn met tarantino's werk wel degelijk onbeduidende gesprekken verwachten. hij is namelijk beroemd om zijn gesprekken om doodgewone zaken die meestal niet in films zitten. en ook om op thomzi te reageren, begrijp me niet verkeerd pulp fiction is wel degelijk een betere film hoor, incl dialogen, maar ik zeg alleen dat als je dat leuk vond dat dan dit ook in het zelfde straatje zou moeten passsen.

Mwah, de dialogen uit Death Proof zijn toch van een ander niveau dan in Pulp Fiction. Alhoewel ik ze niet vervelend vond waren ze lang niet zo uitdagend en soms zelfs saai, iets dat ik overigens juist wel bij de intenties van deze film vond passen.


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

Capo Regime schreef:

(quote)

sorry misschien jij niet, maar ik denk dat de meeste mensen die bekend zijn met tarantino's werk wel degelijk onbeduidende gesprekken verwachten. hij is namelijk beroemd om zijn gesprekken om doodgewone zaken die meestal niet in films zitten. en ook om op thomzi te reageren, begrijp me niet verkeerd pulp fiction is wel degelijk een betere film hoor, incl dialogen, maar ik zeg alleen dat als je dat leuk vond dat dan dit ook in het zelfde straatje zou moeten passsen.

Jij trekt nu conclusies voor een immense groep personen, maar je kan het nergens op staven. Je geeft het zelf al aan: "je denkt dat veel mensen iets verwachten", maar weten doe je het allerminst. Excuseer me als ik dan weinig van je bericht aantrek