Death Proof (2007)

Alternatieve titels: Grindhouse: Death Proof | Grindhouse Presents: Quentin Tarantino's Death Proof

Actie / Thriller

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Kurt Russell, Rosario Dawson en Vanessa Ferlito

Voor Austins coolste DJ, Jungle Julia, biedt het vallen van de nacht de gelegenheid zich te ontspannen met haar beste vriendinnen, Shanna en Arlene. Van Guero's tot aan de Texas Chili Parlor worden deze sexy chicks verlekkerd nagekeken. Niet alle aandacht is echter onschuldig: ongemerkt worden ze gevolgd door Stuntman Mike. Deze doorleefde rebel loert naar ze vanuit zijn opgevoerde Chevy Nova, en terwijl de meiden zich aan het bier zetten, loopt slechts enkele meters verder het toerental van Mike's geheime wapen gevaarlijk hoog op....

Mr_White
Voor de mensen die klagen over te lange dialogen en te weinig actie, dat is precies het Grindhouse-principe. Films met lage budgetten dus is er weinig geld voor uitgebreide actie-scènes en dan vul je dus een film op met dialogen of ellenlange nietszeggende shots.

miepke
Ik hou van de lange dialogen.
In de film zit ook de nodige humor, ik heb soms echt hardop moeten lachen.
Heerlijke Tarantino film, moet ik zeggen.
Leuke personages, de film ging vlot voorbij.
Ik geef.
Ja.
4*.

avatar van davidov
Mja... uhm.... geinig filmpje...
Ik weet het van de verwijzingen, en ik weet dat men een bepaalde stijl wil nabootsen, maar het doet me gewoon vrij weinig. Je kan ook 2 uur lang een stilstaande foto laten zien en zeggen dat het "verveling" moet uitstralen en het vervolgens een uiterst succesvolle film noemen.... ik noem het prut. En dat heb ik ook een beetje bij deze film. ja het is lekker cheap, cheesy en komt echt over als een jaren 70 film.... maar het is en blijft een matige film net als die dingen uit de jaren 70.

Film wist me eigenlijk alleen tijdens de thriller/horror stukjes te boeien en bij de rustige delen was ik al snel mijn aandacht kwijt. QT's "geweldige" dialogen gingen weer eens aan mij voorbij omdat de beste man zich soms naar mijn idee net iets te geweldig kan vinden. De film komt hier en daar dan ook over alsof het heel wat voorstelt maar uiteindelijk lijkt het meer op een geinig project van een regisseur die denkt dat hij het gemaakt heeft... maar ok dat mag de film niet beinvloeden...

Wel moet ik zeggen dat ik genoten heb van de actie scenes en dat die erg mooi in beeld waren gebracht. Tevens was het einde op z'n zachtst gezegd wel verrassend en bevredigend.... maarrrr meer dan 3* kan ik de film dan ook niet geven en dat is precies wat voor mij past bij de film. 3* is namelijk de rang die ik geef aan films "die je niet in de bioscoop MOET zien, maar die nog best eens geinig kunnen zijn om op een regenachtige dag bij de videotheek te huren".

avatar van Capo Regime
davidov schreef:
Mja... uhm.... geinig filmpje...

Als een plaatje een uurlang wordt getoond en het moet verveling voorstellen, dan moet je er niet naar toe gaan als je het niet leuk vindt, maar er zijn weer genoeg mensen die daar in kunst zou den kunnen zien en daarover zouden kunnen filosoferen. wat mij irriteert is dat je wist wat je ongeveer kon verwachten: 1) je kent tarantino's stijl 2) de beste man wil een B film nadoen. lijkt dat je geen goed idee dan zal de film tegenvallen. het is netzoiets als als iemand die niet tegen bloed kan horror slasher films gaat kijken ofzo. je moet wel een beetje anticiperen. ik heb het bijvoorbeeld niet zo op high school films, dus die ga ik ook niet zo snel kijken.

Reinbo
Mr_White schreef:

Onzin, Grindhouse films duurde 80-85 minuten, deze 114........

@ Capo: Ik ben Tarantino liefhebber, ik wist wat ik ongeveer kon verwachten en heb me toch verveeld. Het zijn toch duidelijk de zwakste dialogen die hij ooit geschreven heeft. Niet mee eens, noem mij maar dialogen uit zijn eerdere films die minder zijn dan het eindeloze geneuzel ove wiet halen en filmsetromances uit deze film.

avatar van Stuntman_Jasper
Wat is nou de preciese speelduur hiervan? Bovenin staat 127, hierboven staat 114.

Mr_White
Reinbo schreef:

Onzin, Grindhouse films duurde 80-85 minuten, deze 114.......

En de Grindhouse-versie (samen met Planet Terror dus) is maar 80-85 minuten lang. Als stand-alone film is de film inderdaad langer maar we kijken dan eigenlijk niet de versie zoals hij bedoeld was.

avatar van davidov
Capo Regime schreef:

Hmmm gedeeltelijk heb je gelijk, maar in dit geval helaas niet .
Ik kan er namelijk wel tegen, maar ik bedoelde wat anders.

Stel je wil een hele slechte film maken, en dat lukt je.... dan is je opzet gelukt, proficiat! Maar dat maakt het dan nog geen goede film

Wat ik sterk vond aan de film waren de "horror" stukken.... echter dat was helaas nog geen 20% van de film. De overige 80% vond ik maar matig geschreven, als men daar een half uur uit had geknipt (wat ook zo is in de originele versie) dan was de film er alleen maar beter op geworden.... dus kan ik nu niet zeggen dat de film ijzersterk in elkaar zat.

Heeft de film het gewenste slechte effect van pulp uit de jaren 70? Ja... Vind ik de film in zijn opzet een succes? Ja.... Vind ik het een goede film, nee niet echt... als film had het beter in elkaar kunnen zitten en tevens toch die slechte sfeer van de jaren 70 kunnen behouden

L. luchtloper
Voor een groot deel vond ik de film irritant, maar volgens mij was dat bewust Tarantino's bedoeling. Daarnaast vond ik hem vaak voorspelbaar en het einde vond ik snel even in mekaar gezet en niet goed dus. Wel heb ik genoten van de scene waarin het eerste 'irritante' vriendinnengroepje wordt afgemaakt.

Maar verder een zwakke film van Tarantino.

1 ster voor de crash en 1 ster voor de filmtechnieken en de auto.

Met andere woorden 2 sterren.

Buitengewoon flauw filmpje van een duidelijk gefrustreerde en navelstaarderige Tarantino. Het concept 'imitatie' is hier duidelijk het probleem, aangezien de imitatie van de b-film zelf een visueel en inhoudelijk inferieure prent heeft opgeleverd.

Tarantino denkt trouwens nog steeds dat zijn dialogen de scherpste van de aardbol zijn, maar hier slaat hij de bal toch weer eens mooi mis. Beetje alsof hij zelf 'tarantino'-achtig wilde klinken. Pseudo-coole dialogen die deze keer veel te lang aanslepen en niet boeien.

Bovendien is het 'ik ben de grootste van de wereld'-aspect hoogst irritant; de constante verwijzingen naar zijn eigen films doen ons echter meer en meer verlangen naar nog eens een Tarantino die regisseert en zich niet uitsluitend wijdt aan vormexperimenten.

Voer voor analytici en filmwetenschappers, maar als film niet echt veel soeps. Het wordt hoog tijd voor een nieuwe stap in de carriere van Tarantino, want het is lang geleden dat we nog eens een film voorgeschoteld kregen in plaats van uitsluitend een ode aan god moge wete wie allemaal al.

Die knokpartij aan 't einde joh! Geweldig!

avatar van thesleepinghero
Lijkt me wel een lachen film, heb hem nog niet gezien, maar ga dit zekers nog doen....

avatar van Colombo
Ik vond hem niet zo boeien maar aardig voor een 3tje.

avatar van Quentin
Je geeft anders slechts een halve (!) ster.

sju
Death Proof is zonder twijfel de meest rare film van Tarantino tot nu toe en, misschien niet zijn beste, maar wel erg toffe en keiharde film. De film week vooral af in setting (landelijke gebieden van Texas) en de lichte kleuren.
De film is gewoon heerlijk voor Tarantino-fans, vanwege al zijn verwijzingen naar zijn eigen films (en daar is niets mis mee), van voetmassages tot Earl McGraw en Son number One.
Tijdens de dialogen zit je echt te twijfelen of Tarantino een soort geslachtmetamorfose aan het ondergaan is… De meeste dialogen zijn weer hilarisch, maar sommige uit het eerste deel zijn wat minder.
Buiten kijf staat de kwaliteit van het acteerwerk van de hele cast (een hoop gezichten die ik nooit eerder heb gezien) en de kwaliteit van de actie: misschien is zijn achtervolgingsscène inderdaad wel de beste uit de filmgeschiedenis, zoals gepoogd…
De liefde voor film druipt er duidelijk vanaf en Death Proof zet mij echt aan tot opzoeken en kijken van films als de originele Gone in 60 Seconds en Vanishing Point en andere B-pulp. Vooral het gevoel dat ik na het kijken heb, ook nu nog, is heerlijk!
4,5* maar Grindhouse kan, als Rodriguez zijn beloftes waar maakt, 5 sterren krijgen, omdat daar onder andere de mindere dialogen uit het eerste deel van de film zijn geknipt…! (wachten op de DVD’s )

avatar van otherfool
sju schreef:
Buiten kijf staat de kwaliteit van het acteerwerk van de hele cast

Ook van Zoë Bell? Je zou denkelijk de eerste zijn...

L. luchtloper
Damn, moderators ik heb me vergist, dacht dat Grindhouse and Death Proof een en dezelfde film was. Ik heb slechts Grindhouse gezien. Please verwijder mijn stem Death Proof.

avatar van Mug
Mug
Ik denk eerder andersom, je bericht bij Grindhouse lezende. Tevens kun je zelf je stemmen verwijderen.

L. luchtloper
Mug je hebt gelijk, ik denk dat menig bioscoop verkeerd de film aangeeft. Euroscoop Lanaken meldde op de digitale bordjes: Grindhouse, terwijl het dus Death Proof was.

Ik heb Grindhouse bericht en stem maar verwijdert.

avatar van Quentin
In Maasmechelen stond anders: "Grindhouse: Death Proof"

Max en Joep
misschien moet Grindhouse gewoon verwijderd worden op deze site:
dat lijkt mij persoonlijke het meest logische.

MoMe is immers geen Amerikaanse site.

avatar van Quentin
Wat een onzin, Grindhouse is gewoon een geheel andere film. Zodra 'Grindhouse' in de VS op dvd is bestel ik het schijfje.

Max en Joep
een "geheel andere film" lijkt me een tikje overdreven.......

avatar van Quentin
Toch is het zo, Death Proof en Planet Terror zijn anders gesneden voor Grindhouse (DP is een dik half uur korter!), tevens zijn er een aantal neptrailers aan Grindhouse toegevoegd en heeft de double feature-structuur weldegelijk invloed op de kijkervaring.

Max en Joep
jaja, ik weet precies wat Grindhouse inhoudt.

Maar het blijven primair wel ongeveer dezelfde 2 films.
dus nogmaals:
een GEHEEL andere film lijkt mij persoonlijk overdreven.

avatar van feanaro surion
Andere film misschien wel, geheel andere kijkervaring niet.

avatar van Ravenstein
Dit is de eerste film waarbij ik de zaal verlaten heb voor het einde. En we waren zelfs niet de eerste om te vertrekken!! Reeds 2 koppels vertrokken voor ons...

Wat een saaie film! Ongelofelijk! Praten, praten en nog maar eens praten. En dat zonder ooit maar een beetje interessant te zijn. Het stuk tussen Vanessa Ferlito en Kurt Russel over de lapdance, daar kreeg ik nog even mooie Tarantino te zien en die lapdance zelf mocht er natuurlijk meer dan zijn.
Tweede helft van de film, nog meer gepraat, zelfs nog minder interessant dan de eerste helft. Tijdens het ontbijt van de meisjes werd het ons toch iets te veel en hoewel we wisten dat er nog een naar 't schijnt coole autoachtervolging zou komen (en daar ben ik absoluut fan van. Elke film zou trouwens minstens 2 autoachtervolgingen en natuurlijk ook een stuk of 3 hardcore sexscenes moeten bevatten), beslisten we de film te laten voor wat hij was en op café te gaan, waar we ons tenminste zouden kunnen vermaken.
Ik zal ooit het einde van de film wel eens zien op DVD of zo.

(verwijderd)
Eigenlijk alles bij elkaar genomen heel slecht, een ongeloofelijk teleurstellend einde, hele irritante wijven die 90 procent van de tijd stoere dialogen uitslaan, alleen stuntman mike bakt er wat van de rest is gewoon pure bagger.

sju
otherfool schreef:

Ook van Zoë Bell? Je zou denkelijk de eerste zijn...

Ja juist van Bell, want zij maakt opvallend indruk voor een voormalig stuntvrouw. Zij is juist heel fris en heeft het meest komische moment van de film... en ik ben niet de eerste: Tarantino was ook helemaal weg van haar

Ravenstein schreef:
Elke film zou ook een stuk of 3 hardcore sexscenes moeten bevatten