Death Proof (2007)

Alternatieve titels: Grindhouse: Death Proof | Grindhouse Presents: Quentin Tarantino's Death Proof

Actie / Thriller

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Kurt Russell, Rosario Dawson en Vanessa Ferlito

Voor Austins coolste DJ, Jungle Julia, biedt het vallen van de nacht de gelegenheid zich te ontspannen met haar beste vriendinnen, Shanna en Arlene. Van Guero's tot aan de Texas Chili Parlor worden deze sexy chicks verlekkerd nagekeken. Niet alle aandacht is echter onschuldig: ongemerkt worden ze gevolgd door Stuntman Mike. Deze doorleefde rebel loert naar ze vanuit zijn opgevoerde Chevy Nova, en terwijl de meiden zich aan het bier zetten, loopt slechts enkele meters verder het toerental van Mike's geheime wapen gevaarlijk hoog op....

ah, de splitsing is een feit zie ik

Zoals ik al bij de niet-splitsing zei:

"Tarantino's nieuwste film mag er best wel zijn; goede B-film met strakke dialogen en ouderwetse actie (en camerawerk). En met een allesbehalve verwacht einde

3,5*"

avatar van Quentin
Leuk maar zeker niet geweldig, alhoewel ik Tarantino's intenties begrijp vond ik het soms toch wat saai. Verder wel erg geestig, een fantastische rol van Russell en heerlijke aktie.

Ben het wel eens met Ronald Ockhuysen:

Toch blijft de échte opwinding ditmaal uit. Omdat de virtuoos uitgevoerde kopie van een B-film in de eerste plaats een B-film blijft. Met dialogen die gaan slepen, en sfeerschetsen die zo ver afdrijven van de hoofdlijnen dat ze irritatie wekken. Daarmee is Death Proof geen mislukt avontuur. Tarantino bezit simpelweg te veel bravoure en talent om een sof te maken.

avatar van Niveath
Geweldige film. Ik heb me kapot gelachen. Snap alleen de genre-aanduiding niet. Ik vond het eerder komedie. En dat is ook het enige minpuntje. Kurt Russel speelt erg goed maar je wordt geen een keer echt bang van hem.

avatar van bioscoopzaal
(Oorspronkelijk geplaatst bij Grindhouse)

Voorlopig eerst maar de losse, langere versie van Death Proof gezien. Ik ben wel benieuwd geworden naar het volledige project; zeker omdat Death Proof naar meer smaakt. Jammer wel dat geen enkele van de fake trailers de oversteek heeft gehaald.

Dat terzijde is Death Proof op zich een heerlijke, bizarre en vooral originele film geworden. Beetje lang wel, zeker het eerste gedeelte, maar zodra het tweede groepje vrouwen in beeld komt, wordt het allemaal een stuk pittiger. Zeker hun dialogen zijn fantastisch en Kurt Russell als Stuntman Mike is nu al een icoon. Heerlijk ook al die "spielereien" in de marge: scènes die skippen en ontbreken, gekraak, krassen op de kopie, scènes in zwart wit, een halve openingsgeneriek en een knallend logo dat botweg wordt vervangen door een sobere 'title card'.

Ben trouwens erg benieuwd hoe de 'stripped down' versie van Death Proof eruit ziet. Ik kan in elk geval niet ontkennen dat de film best een halfuurtje kan missen, zeker in het begin. Maar het heerlijke retro-gevoel en de goede actie en dialogen maken dat ruimschoots goed.

3.5 sterren.

avatar van Prudh
Hulde voor Kurt Russell. Zijn rol maakte een hoop goed tegenover het doffe gekakel waarmee de rest van de film zich liet vullen. Ik hoopte eerlijk gezegd dat de onzin in Death Proof niet in woorden gebracht zou worden, maar in bloed en actie... Maar op zich was Death Proof best een aardige film. De uitwerking van deze Grindhouse feature is leuk gedaan door QT, met al die kleine fouten en het brakke verhaal. De dialogen zijn verder wel grappig, maar daarvoor ging ik niet naar de bios. Een kleine tegenvaller dus. Drie sterren vor Mr Icy Hot ( ) en die laatste car chase.

avatar van otherfool
Oeverloos, ellenlang geklets dat in eerdere QT's nog een pointe hadden, verzand hier in eeuh oeverloos, ellenlang geklets dat niet boeit of amuseert, maar slechts irriteert. Benieuwd of daar in de 'korte' versie een beetje stevig in geknipt is.

Veel knipoogjes, aardigheidjes, fijne quotes en een paar leuke actiescenes later is Tarantino daarin geslaagd wat hij wilde doen; een onzinnige, over de top B-film maken waarin elk grammetje verhaal er ééntje te veel is.

Maar dat maakt Death Proof natuurlijk niet direct tot een geweldige film... 2,5*.

Gek eigenlijk.

Deze film is een pak langer dan de Grindhouse versie maar ik kon amper aanduiden wat nieuw materiaal was.

Vond het nog steeds even saai allemaal. Twee goeie momenten kleuren de film (de crash halverwege en de laatste scene). Ook de enige momenten waarbij er filmisch wat gedaan wordt (behalve dan ouwe zooi nabootsen).

Dialogen waren saai, de 50/50 structuur van het verhaal irritant, Kurt Russell niet om aan te zien en Tarantino een prachtig voorbeeld van de nonacteurs die Grindhouse films sierden.

1*, saai niemendalletje.

avatar van thunderball
Deze gisteren eindelijk gaan kijken (langer blijven wachten tot hij hier in de regio ging draaien leek niet aan te raden) in Utrecht.

De film is zeker geen meesterwerk en ook bij lange niet Tarantino's beste:

het eerste gedeelte is vrij langdradig te noemen en de dialogen, die totaal niet wisten te boeien en vaak rond uit saai waren, werden niet bijster geweldig door de dames uitgesproken, nee sterker nog: ik had regelmatig het gevoel dat je naar uit het hoofd geleerde, opgezegde zinnetjes zat te kijken/luisteren. Met als resultaat dat ik niet echt in hun personages kon geloven.

Kijk, ik snap dat het Grindhouse genre bestond uit lange praatscene's om kosten te drukken, maar van een Tarantino verwacht ik wel dat hij er in ieder geval GOEDE dialogen uit weet te persen en geen saai geleuter.

Pas met de lapdancescene begon de film te lopen en kregen we een echte Tarantinofilm te zien (daarna werd de film ook steeds beter).

Het tweede groepje meiden was duidelijk een stuk minder lekker (nog zwak uitgedrukt), maar ze waren stukken beter op dreef en wisten wel raad met de teksten van Tarantino, kortom: stukken geloofwaardiger dan de eerste groep.

De blonde stuntvrouw was echt super cool en fantastisch op dreef, Wow! Wat een fantastisch wijf!

Russel had er duidelijk zin in en speelde eindelijk eens niet een aardige kerel.

De scene met de sherrif en zijn zoon (uit Kill Bill) was erg leuk en behoorlijk grappig.

De actie scene's waren gaaf en spectaculair.
En het einde en het plotseling The End was hilarisch. Ik ben echt luidlachend de bioscoopzaal uit gelopen!

Kortom: geen superfilm, maar wel 1 met toch erg veel possitieve redenen om hem te gaan zien en die je met de juiste instelling veel lol kan bezorgen!

Voorlopig 3,5 ster!

avatar van DieGo
Samen met Wouters zondag nacht om 2 uur nog in de openlucht bioscoop van Lowlands in ons t-shirtje naar Death Proof zitten kijken (en dat na 3 slopende festival dagen).

Geweldige film! Actiescenes zijn heerlijk over the top en echt fantastisch in beeld gebracht. Maar toch vooral erg genoten van de (zoals iemand omschreef) 'geouwewijf' scenes. Tarantino is echt een meester in het in elkaar flansen van lekker vlot lopende dialogen over de meest oninteressante en bizarre zaken. Tarantino zelf speelt nog een leuk bijrolletje en thumbs up voor Kurt Russel die de laatste jaren niet al te gelukkig was in het kiezen van rollen (Poseidon!) maar met Death Proof zijn carriere weer wat leven inblaast.

Eerste gedeelte 4 sterren, 2de gedeelte 2 sterren. Zo beoordeel ik hem ongeveer.

Het eerste uur is erg lekker, maf Tarantino gedoe, grappige dialogen, zeer vette muziek (misschien wel zijn beste soundtrack tot nu toe) en heerlijke dames (die dochter van Belafonte bewegend op muziek, damn!).

Maar dan begint de film halverwege weer opnieuw . Erg lelijke constructie en bovendien zijn de dames en dialogen opeens niet leuk en grappig meer maar slecht en geforceerd. De actie die dan volgt is wel grappig, maar duurt wel erg lang.

Ik hou het maar op 3 sterren voor het hele ding. Wel af en toe gelachen om die montage. .

avatar van Ajax&Litmanen1
Jeeee wat is Death Proof slecht zeg....kan best genieten van Tarantini films als Kill Bill, maar dit was werkelijk geen fuck aan. Op 2x een auto rit na van die psycho, viel er werkelijk niks te beleven en ergerde ik me vooral dood aan die zwarte vrouw die in het 2e deel van de film alleen maar nigga en bitch kon roepen.
Bepaald geen aanrader deze film...

avatar van Demoniac
Vaag...

Maar wel leuk! Aparte effecten, zoals kleine foutjes en streepjes door de film in beeld gebracht. Zelfs de kleur viel even weg.

Goede muziek.
Verder af en toe zeer goed camerawerk, leuk acteerwerk, maar ook lange gesprekken die eigenlijk nergens over gaan en soms wat langdradig worden. Wel weer een sterk einde. 3½ *

avatar van Mc
Mc
Planet Terror was helemaal geslaagd, en zelfs meer dan ik ervan had verwacht, maar daardoor, en door de commentaren van anderen was ik wel enigzins huiverig geworden voor Death Proof. Het concept leek briljant, maar de uitwerking werd door velen afgekraakt. Gelukkig viel het alles mee. Planet Terror en Death Proof vormen samen een geweldige Grindhouse double feature. Planet Terror als het compleet horrorwaardige deel, en Death Proof als de actiethriller in Tarantino-stijl. Want dat is het zeker. Verwacht geen aaneenschakeling van actiescenes zoals dat in PT het geval was, maar lange, leuke, grappige en soms geniale dialogen zo nu en dan versneden met wat geweldige achtervolgingsscenes. Death Proof is een geweldige film geworden, en viel alles mee.

Ook 4* , na al het gedoe rondom Grindhouse ben ik blij dat ik toch zo van deze twee heerlijke films heb kunnen genieten, en waarschijnlijk zelfs zo als de bedoeling is geweest.

avatar van Macmanus
Weinig aan.

Het eerste deel vond ik eigenlijk nog best te doen. Het duurde allemaal wel wat lang, veel te lange dialogen. Maar opzich hield ik het nog wel uit. 3 sterretjes had die daar nog wel verdient. Mede door het leuke slot. Maar daarna gaat het mis en gebeurt er wel erg weinig en is het een herhaling van het eerste deel maar nu is het licht en zijn de personages kut. Zoals die vreselijke Nieuw Zeelander. Zo overduidelijk dat die er alleen maar was zodat de scènes op de auto dan niet met een ander gedaan hoefden te worden. Geef haar dan minder tekst. En een vreselijke negerin. Tarantino is er al eens op gewezen door Spike Lee, en hoewel ik het nooit heel erg vond. Moet ik zeggen dat dit personage wel heel erg stereotiep is. Jeetje mina zeg.
Verder ook weinig leuks te beleven in de dialogen, hoorde erg vaak Tarantino zelf spreken in vrouw vorm. Raar vond ik ook dat in het eerste deel de springers en de zogenaamde vuiltjes op de film wel een paar keer langs kwamen maar in het tweede deel bijna niet. Behalve een nogal random zwart/wit deel, gebeurde dat ook bij oude Grindhouse films?

2 sterren, 3 voor het eerste deel, 1 ster voor de tweede.

avatar van Halcyon
Naar de oprechte oorzaak voor het onbezonnen verknippen van deze oorspronkelijk bedoelde double bill hebben we waarschijnlijk het raden, maar de kans dat commerciële motieven de artistieke eigenheid van dit project hebben gekelderd is niet gering. Aldus ging het grindhouse-concept helemaal naar de haaien waarna enkel een broze pastiche overbleef die van talrijke gimmicks aan elkaar hangt. Een brakke geluidsband, groezelige beeldkwaliteit en hier en daar een beeldlijnstoring die over het scherm danst. Best leutig allemaal, maar helaas slagen deze truckjes er niet in de dorre essentie te camoufleren: oersaaie, holle dialogen doorspekt met nutteloze vloeksalvo’s die vergeleken met Tarantino’s eerdere werk niet meer dan inspiratieloos en geforceerd aandoen. We moeten nog gaan geloven dat Pulp Fiction een gelukstreffer was. Toegegeven, het hele idee rond stuntman Mike en zijn moordende machine is een uitstekende katalysator voor hersenloze pulp, maar de regisseur van dienst haalt veel te weinig uit dit veelbelovende concept. Blijft over: een redelijk lege film die nu en dan de kijker wakker schudt met semi-spectaculaire autoachtervolgingen en enkele verplichte verwijzingen en die algemeen beschouwd maar net genoeg entertaint met z’n vele spitsvondigheden.

Een van de betere films van dit jaar. Quentin Tarantino heeft natuurlijk betere films gemaakt dan deze maar toch is dit ook best een goede film. De vrouwen zijn lekker wulps in deze film en de onnozele dialogen zijn schitterend. Quentin Tarantino is trouwens een meester in het toevoegen van muziek (vaak onbekende muziek) in films, ook in deze weer.

Kurt Russell speelt de bad guy in deze film en doet dat werkelijk perfect. De film is eigenlijk opgebouwd uit 2 opzicht zelf staande filmpjes. In het eerste gedeelte deelt Kurt Russell de koekjes uit (lekker grog) en in het 2e gedeelte krijgt Kurt Russell een koekje van eigen deeg terug. Geweldig hoe hij op het einde van de film zit te kermen als een klein kind in zijn ter pletter gereden auto. Wat er daarna met hem gebeurt is best wel grof maar wel schitterend.

Er zit minder actie/geweld in dan in zijn eerdere films (de eerste actie is pas na een minuut of 40), maar de actie die wordt toegepast is subliem. Ik vond het in ieder geval een zeer vermakelijke film.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Vrij slaapverwekkende film die uit drie kwart van de tijd bestaat uit een hoop vrouwenpraat. En dat andere kwart wordt dan nog verpest door een bleirende Kurt Russell. M'n verwachtingen waren hoog na het veel betere Planet Terror (4 sterren gegeven) van Robert Rodriguez.

Je kan komen met elementen als filmkennis van Tarantino en verwijzingen naar oude stijlen, ... Maar als de film in de eerste plaats niet goed is heb je daar ook niet veel aan. Waar ze in Planet Terror meer op hun plaats waren als odes aan de oude films, krijg je hier enkel die elementen en is m'n de film zelf vergeten. Laten we de actrices een hele tijd liggen zeveren tegen elkaar, dan vullen we de tijd ook wel...

Heel teleurstellend met slechts 1 scene, als Kurt Russel in het eerste gedeelte tegen de andere auto rijdt met de 4 meisjes erin zodat die ten dode zijn opgeschreven. Maar dat maakt de film niet goed. En ik heb al veel betere achtervolgingen gezien.

avatar van HarmJanStegenga
Death Proof; vandaag voor de derde keer gezien en deze film blijft toch één van mijn grote favorieten van de afgelopen jaren.

De film begint super. Tarantino's fetish voor voeten word ons ook in deze film voorgeschotelt en dat zien we dus ook in de eerste scene. De heerlijke muziek in de eerste scenes en het prachtige camerawerk door Tarantino zelf zorgden ervoor dat ik gelijk perfect in deze film zat.

De sfeer die heerst in het eerste deel van deze film is overweldigend wat mij betreft. Naast deze erg belangrijke factor zijn de drie meiden super. Alledrie zien ze er goed uit en vooral Vanessa Ferlito is een lust voor het oog. De acteerprestaties vond ik bijzonder goed. De drie meiden hebben veel plezier in het maken van deze film en dat is ook duidelijk te zien wat mij betreft. Dan komen we natuurlijk al snel op het punt waar Tarantino's films bekend om staan en waar hij in deze film ook vooral op is afgerekend: de dialogen. Wat mij betreft kon het in het eerste deel van deze film niet beter. De drie meiden die met hun heerlijke taalgebruik gewoon de dagelijkse dingen doornemen en daarbij het woord ''fuck'' maar al te graag gebruiken. Ik kan het niet helpen, maar ik vond het helemaal geweldig. Zelden zulke heerlijke dialogen gezien en wat mij betreft flikt Tarantino het op dat gebied zeker weer. Natuurlijk is het moeilijk om je niveau op dat gebied hoog te houden omdat voorgaande films als Pulp Fiction en Reservoir Dogs vooral bewonderd worden om hun magistrale dialogen. De twee voorgaande titels zijn op dat gebied ook onverslaanbaar wat mij betreft.

Eenmaal aangekomen in de bar terwijl het verschrikkelijk hard regent maken we voor de tweede keer kennis met ''stuntman Mike''. De manier waarop hij de meiden voor de eerste keer benaderd is briljant naar mijn mening. Kurt Russel bewijst in deze film ook zeker weer een acteur van topklassen te zijn. Ook de sfeer die heerst in deze bar is prachtig. Leuke muziek, mooie meiden en erg leuke dialogen zorgden ervoor dat ik me echt super heb vermaakt tijdens deze scenes. Als dan op een gegeven moment meneer Tarantino zelf ook weer een klein rolletje begint te spelen in deze film zwakt dat al snel af. De beste man kan beter achter de camera blijven wat acteren kan hij simpelgenoeg niet wat mij betreft. De beste scene uit het eerste deel van deze film is het moment dat alle meiden onder het afdak zitten terwijl het regent. Dan komt Mike die het voorelkaar krijgt om een lapdance te krijgen van Vanessa Ferlito. Ongelovelijk, wat een lekker wijf zeg en wat zijn dat ook een heerlijke scenes.

Als stuntman Mike het toch voorelkaar krijgt om een blonde stoot mee te krijgen in zijn auto zien we al snel dat zijn persoon behoorlijk ziek is in deze film. Op een gruwelijke manier komt de lifster aan haar einde, maar ik vind zeker dat ook die scenes erg goed zijn. Tarantino's keuze voor muzieknummer is zijn films is eigenlijk altijd wel goed. Net zoals in Pulp Fiction en Reservoir Dogs heeft Death Proof ook weer een paar heerlijke nummers in petto. De laastse scenes met de eerste meidengroep word ondersteund door zo'n heerlijk nummer: Dave, Dee, Dozy, Beaky, Mick and Tich met het nummer ''Hold Tight''. Kon het nummer zelf ook en vond het erg leuk om in deze film weer terug te horen.

Het tweede deel van de film is ook erg leuk en word weer met leuk camerawerk tot stand gebracht. De actrices zijn weer goed gecast wat mij betreft en Rosario Dawson is de grote uitschieter wat mij betreft. Ze is gewoon de beste van de tweede groep naar mijn mening. De dialogen zijn minder dan in het eerste deel en ook minder vermakelijk. Neemt niet weg dat ook dit deel van de film nog heerlijk wegkeek.

Zodra Zoë Bell in beeld word gebracht gaat het mis. Ik vond haar acteerprestatie erg slecht en een aantal dialogen werden eigenlijk grandioos verpest door haar aanwezigheid. Naarmate de film leek ze een beetje beter in haar rol te komen, maar erg goed word ze nooit. En terwijl ik lekker aan het wegkijken was werd er langzaam naar de laatste race toegewerkt. Het hoogtepunt uit dit tweede deel van de film. Kurt Russel is als stuntman Mike nog steeds het zieke mannetje en dat word ons weer erg duidelijk gemaakt in deze laatste scenes. Het gedoe van Zoé Bell op de motorkap is wel geinig, maar een beetje overtrokken wat mij betreft. Zo werd het een beetje ongeloofwaardig op een gegeven moment omdat de meiden nooit eens de moeite namen om even de auto te stoppen en haar in ieder geval van die doodsbedreigende motorkap te krijgen. Maarjah, alles komt toch goed op het eind en stuntman Mike word eens lekker inelkaar gemept. Als de aftiteling verschijnt horen we het nummer ''Chick Habit'' van April March en met zo'n heerlijk nummer kon het einde van de film eigenlijk niet meer stuk.

Het eerste deel van deze film geef ik vijf sterren en het tweede deel geef ik vier sterren. Misschien is Zoë Bell wel de boosdoener, maar wie weet is zij met een volgende kijkbeurt beter te pruimen en word mijn stem verhoogd. De stem blijft overigens op hetzelfde steken; een dikke 9! Vier en een halve ster dus....

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Deathproof is een lekker weghappende film. Jammer van het over de top gaan met de "beschadigde film" dit leidt af en toe af. Russell schmiert geweldig en de actie is prima. Geweldige score en nog coolere cinematografie zoals we gewend zijn van Tarantino. Maakte deel uit van de doublefeature Grindhouse die om commerciële redenen uit elkaar werd gereten. Goed.

avatar van sinterklaas
Weer een leuke nieuwe Tarantino film. Dit keer gemaakt voor de serie Grindhouse, maar toch helaas niet zijn allerbeste. De film is helemaal in de jaren 70 stijl gefilmt met strepen en tikken door het beeld met natuurlijk allerlij dingen van deze tijd. (behalve de Oldtimers dan) Film bevat in ieder geval goed acteerwerk waaronder Kurt Russel als een grappige cynische maar toch coole stuntman Mike. De cynische dialogen van hem waren fantastisch. De dames deden het ook goed. De reden trouwens dat dit niet QT beste film is is toch wel een beetje het feit dat de film op bepaalde momenten afhaakt. En dan heb ik het over dat vaak ellenlange wijvengewauwel van die meiden als ze ergens naartoe rijden. Maar Kurt Russel maakt toch weer een hoop goed. Maar is toch niet meer zo cool als word teruggepakt door die andere groep meiden. Was BTW ook een van de hoogdepunten van de film. Maar toch jammer dat het op bepaalde momenten afhaakt. (lees argument hierboven)

Maar desalnietemin toch een aangenaam filmpje. Quintinn heeft er ondanks dit niet in de 5* categorie staat er toch wel iets moois van weten te maken.

avatar van rokkenjager
Tarantino

Er zijn maar weinig cineasten die het keer op keer flikken om een grote orgie van te maken. Happen, kauwen, slikken, weg is nooit eerder zo plezant geweest. Het dwaze resultaat is bizar, excentriek, pakkend, origineel, humoristisch en vooral erg pulp. De dialogen mogen duidelijk zijn, zijn typisch Tarantino. Een enkel conversatie en je kan raken uit welk genie´s werk dat verschijnt. Het onderhoud is hilarisch, aantrekkelijk en bovenal uiteindelijk geniaal. Naar een paar grietjes luisteren die klappeien, over het feesten babellen, elkaar´s sex-ondervinding voorzeggen is nooit zo amusant geweest. Hulde voor Tarantino.

Kurt Russell is niet vastgesteld als een acteur die mijn aandacht weet te trekken. Echter gebruikt Tarantino hem voortreffelijk voor zijn doel. Genadeloos, onbarmhartig, stoer, onsympathiek en uiteindelijk, spijtig genoeg blijkt het een schlemiel. Wat als een kritiek mag worden gerekend. Tarantino himself is een prettige vondst. Eli Roth is met zijn zombie-kop gewoon bloody annoying. Vele nummers zijn me tijdens de film ontgaan, wat ik wel heb meegekregen is gewoon uitstekend. Perfecte timing en zorgvuldig gekozen. De intensiteit zit hem vooral in de sfeer. Je waant je echt in het stadje.

Overig bevat deze film de meest gave en de meest coole car-crash scène die ik heb ervaren. Wat een feest! - toegevend, er wordt ik de tweede gedeelte van de film allemaal wat minder boeiend. met als hoogtepunt het eet-scene. Maar zodra Russel weer op het witte doek verschijnt is de orgie weer als te voren. Eentje die eenvoudiger te verteren is dan je zou denken.

Ondanks niet al te hoge verwachtingen en wat prikkelbaarheid die mij her en der tegenhield om hier aan te beginnen, Heeft Tarantino het weer geflikt om een meesterwerk af te leveren. Hoe puberaal de man mag wezen, sensibiliteit voor ritme zal ie nooit verliezen.

avatar van Tommeh
Heerlijke onzin! Bij de eerste helft genoot ik van de dialogen, de stoere dames, de pakkende muziekkeuze en natuurlijk de geniale crashscene. Daardoor viel het begin van de 2e helft mij iets tegen, de karakters waren een stuk minder boeiend en het leek erop dat het verhaaltje dezelfde richting in ging.
Tot het moment dat ze achter hem aangaan om hem te grazen te nemen. Wat een geniale twist. Deze meiden waren gewoon nóg stoerder dan de vorige!

Tarentino mag dan inderdaad wat puberaal zijn (in Death Proof vliegen de fucks, bitches en motherfuckers weer ouderwets om je oren). Voor mij is en blijft het een held. 4*

avatar van DVD-T
Death Proof vanavond nog maar een kans gegeven in de hoop dat ik hem iets beter zou gaan vinden, maar helaas is hij mij iets slechter bevallen dan de vorige keer.

Wat ik wel aan Death Proof boeiend vond was Stuntman Mike, een geweldige rol van Russell en is hem ook echt op het lijf geschreven, zijn karakter wordt misschien niet zo goed uit gediept maar dat vond ik erg bijdragen aan de mysterie rond dit karakter.De car crash uit het eerste gedeelte en de achtervolging uit het tweede gedeelte vond ik geweldig om aan te zien(als Russell dan achter de dames aangaat).En die prachtige "American muscle" auto.Ook leuk vond ik de terugkeer van Michael Parks in de rol van Earl McGraw.Het beeld met die krassen ed. vond ik geweldig eveneens als die hele foute editing.Het is wel erg jammer dat ze dat beeld wat uit de tweede helft van de film hebben laten verdwijnen.

Dan komen we bij de minpunten.Het grootste minpunt waren die dames.Dat vond ik zulke ongeloofelijke irritante karakters, daar kon ik gedurende de film ook geen greintje symphatie voor opbrengen.in het eerste gedeelte vond ik dit nog wel meevallen, maar het tweede gedeelte.....Eerst een beetje stoer doen door iemand op te lichten om een auto mee te krijgen om daar vervolgens een stunt mee uit te halen, en als Mike zich daar dan mee gaat bemoeien zijn ze ontzettend bang om 2 sec later weer heel stoer achter hem aan te gaan omdat ze die ''fucker'' willen vermoorden.En dat moment dat die blonde dan ook nog eens een ijzeren buis pakt en vervolgens weer uit die auto gaat hangen na een traumatische gebeurtenis was voor mij helemaal de druppel.Normaal stoor ik me helemaal niet aan grof taalgebruik in films en van Tarantino zijn we dat ook wel gewend, maar zoals die dames dat in Death Proof doen kwam op mij geen moment geloofwaardig over.Vooral Kim die om de zoveel seconden in elke zin maar weer met bitch, motherfucker of nigger komt.Dat vond ik erg storend.De rest van de dialogen konden mij ook niet boeien.Ik vond het allemaal wat geforceerd overkomen.De plot had ook wel ietsjes meer uitgediept mogen worden.De muziek was trouwens wel weer heel goed

Ik hoop echt dat Quentin de volgende keer weer met wat beters komt.Een half puntje eraf dus.

avatar van Knisper
Behoorlijke matige film van Tarantino. Het eerste deel is echter nog wel aangenaam. Leuke dialogen (zoals we gewend zijn), leuke personages, knappe vrouwen en met de bar ook een leuke setting. Zelfs Kurt Russell slaagt er eindelijk eens een keer in niet op mijn zenuwen te werken. Heel aangenaam kijkvoer. Vooral de lapdance van Vanessa Ferlito is ook heel leuk gefilmd.

Ik heb echter weinig een film gezien die zo finaal de mist in gaat in het tweede deel. Van een stel meiden die leuk zijn om te volgen, komen we terecht bij een stel oninteressante dozen. Allereerst zijn ze met uitzondering van Winstead allen onaantrekkelijk, maar Tarantino flikt het ook nog eens om Winstead na een kwartier van het toneel te laten verdwijnen.. Zoe Bell is een belabberde actrice. Ze bewijst haar waarde dan weer wel in de actiescène, die duidelijk het hoogtepunt is van het tweede deel.

Echter nog veel onvergefelijker en vooral ook onbegrijpelijk is de stijlbreuk. Het tweede deel van de film is na een kort zwart-wit gedeelte, opeens kraakhelder gefilmd en de hele grindhouse-sfeer verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Nee, wat betreft Grindhouse laat Rodriguez zijn vriend alle hoeken van de kamer zien. 2,5*

avatar van ®Tc
Alles bij elkaar wel een vermakelijke film die heerlijke wegkijkt met leuke en humoristische dialogen., datzelfde gevoel heb ik bij Pulp Fiction. Enkel heeft Pulp Fiction zoveel meer dan deze film. Het acteerniveau in Death Proof is van een bespottelijk niveau, kan misschien wel de bedoeling geweest zijn maar zo laag moest het nu ook weer niet.

De dialogen zijn wel vermakelijk en leuk maar elke Tarantino film gaat het niveau toch naar omlaag, in de toekomst beter eens naar films uitkijken die het ook van wat anders moeten hebben.

De stuntscenes zijn enorm goed gefilmd. Voordaar bij de eerste moorden was fenomenaal, van elke personage werd getoond hoe ze de crash incasseerden. Echt een pareltje imo.

Kiezen tussen 3,5 en 4, omdat ik me toch goed geamuseerd heb en de soundtrack het laatste.

****

avatar van Denden 100 Piek
Zeer aardig eerbetoon aan die oude horrorfilms met gigantische buildups naar de climax. Nou moet ik zeggen dat de climax er zeker mag wezen, maar de buildup...de eerste helft van de film is aardig, met Kurt Russell in een combinatie van de badass zoals ik hem graag zie en een zielige oude man die af en toe zijn kicks nodig heeft. De climax van de eerste helft was ook goed te doen, maar veel te snel over. En dan komt de tweede helft...waarom vind Quentin Tarantino het nodig om de buildup uit oude horrorfilms hier over te nemen en vervolgens veel te langdradig en saai te maken door het te veranderen in één grote praatsessie tussen een stel meiden die heel geforceerd cool proberen over te komen? In de eerste helft van de film kon het er nog mee door, maar in de tweede helft vond ik het bijna niet uit te houden. Maar Kurt Russell maakt een hoop goed met zijn Stuntman Mike, waarmee hij stoerheid uitstraalt maar tegelijkertijd ook laat zien dat hij slechts een mens van vlees en bloed is. De grote finale maakt ook een hoop goed, want dan laat Tarantino de actie van het scherm afspatten met een ouderwetse en goed geregisseerde auto achtervolging.

Nog maar net 3 van de 5.

avatar van Jeewee
ik krijg het idee dat veel mensen deze film veel te serieus nemen. dit is gewoon een luchtige film die eigenlijk nergens over gaat.
maar dat is niet erg; want Tarantino zet zijn dialogen weer ijzersterk neer. hij heeft nog zeker weten zijn script- en regisseerkunsten behouden door de jaren heen.
Pulp Fiction is ook een film vol dialogen die nergens over gaan, maar toch is het een zeer vermakelijke film, en staat zeer hoog in de top 250.
Death Proof is een soort Pulp Fiction, maar dan van lagere kwaliteit.
En ga me niet vertellen dat er mensen zijn die Pulp Fiction serieus hebben genomen én hem goed vonden.

ik weet niet goed wat ik er anders over moet zeggen dan dat dit een leuke, grappige en vooral luchtige film van Tarantino is.

avatar van Captain Pervert
"Alles wat ik doe is toch wel leuk"

Een zinsnede uit het overbekende stukje "Jostiband" van Teeuwen, maar zeker van toepassing op Quentin Tarantino. Sinds Reservoir Dogs en Pulp Fiction heeft hij al een schare trouwe fans die als bezetenen iedere diepere laag uit zijn films proberen te halen. Want Quentin is zo briljant. Het slag mensen met de bekende Jules/Vincent-motelscène als poster aan de muur. Het slag mensen dat Ezekiel 25:17 uit hun hoofd kent.

Die mensen vinden deze film geweldig. Naast Quentin Tarantino zelf natuurlijk. Want ik denk dat het vooral de man zelf is die geniet van de expres overstuurde soundtrack, de expres wegvallende kleuren, de expres slechte beeldkwaliteit, de expres superslechte montage. Want als je daar even doorheen kijkt blijft er niets over, zeker niet qua verhaal. Of zou de plot ook expres zo slecht zijn? Natuurlijk, zullen de Quentinfans meteen roepen. Alles is expres slecht. Briljant toch?

Nou, nee. Want afgezien van de 'expres-slecht' gimmick, en een aantal leuke verwijzingen naar eerdere films (Daryl Hannah uit Kill Bill wordt genoemd en haar fluitje is een ringtone, de Big Kahuna Burger en de footmassage uit Pulp Fiction worden genoemd), blijft er helemaal niets over. Want de film komt nergens vandaan en gaat nergens naartoe. De dialogen zijn ook slecht en volkomen oninteressant. Je kan zo de hele film skippen naar de enige twee actiescènes uit de film.

Bottom line: een leuke gimmick maar verder een saaie film. Want met enkel een gimmick maak je geen film. Daar heb je ook nog een fatsoenlijk script voor nodig. En je komt er niet mee weg door de te zeggen dat dat script ook expres slecht is, want de expres-slecht grap is even leuk maar daarna wil je verdorie een fatsoenlijk verhaal om naar te kijken en zinvolle dialogen om naar te luisteren. Quentin. Briljant mannetje dat je bent. Met je ik-moet-zonodig-met-mijn-kop-weer-in-mijn-eigen-film. Alles wat je doet is niet automatisch leuk.

2 sterren.

P.S.

Als die chick op de motorkap zit, en dan roept "Faster black bitch, faster", is dat een verwijzing naar het jongetje uit A Perfect World die tegen Kevin Costner roept "faster Butch, faster" ?

avatar van Brooklyn
Geforceerd geheel wat nergens echt wil opbloeien. Dialogen zijn slecht en gemaakt 'cool', de vrouwelijke personages zijn zwaar irritant en ik had al helemaal nergens het idee te kijken naar een ode aan een oude Grindhouse film . Russel houdt het dan nog aardig, maar kan de boel ook niet redden. Eindigen met het geweldige 'Chick Habbit' van April March is dan wel weer aardig.

Heb me niet verveeld, maar was de prent 1 minuut nadat hij was afgelopen al weer vergeten.

Opnieuw gezien en buiten het geval dat Tarantino best een bekwaam filmmaker is, had hier toch flink de schaar in gemogen. Te lange en oer saaie gesprekken over niets -en dit écht over niets interessants- en dat zelfs tot twee keer toe. Het laatste half uur -met als hoogtepunt een jankende Stuntman Mike- maakt wel veel goed...