• 15.747 nieuwsartikelen
  • 178.055 films
  • 12.206 series
  • 33.975 seizoenen
  • 647.065 acteurs
  • 199.000 gebruikers
  • 9.371.740 stemmen

Horrorfilm Challenge #2

zoeken in:

remorz

• 2497 berichten
  • 2739 stemmen

48. Good Boy (2025)

Speelduur: 72 min

FTV: 2 punten

Puntentotaal: 104 punten

-

Subgenre: 49. Haunted House Horror

Themaklassement: 45 punten (2-3-5-6-9-10-11-16-17-19-22-23-31-32-33-35-36-37-44-47-48-49-51-53-56-57-58-60-61-67-68-70-71-72-73-75-76-79-80-84-86-89-90-91-100)

Een horrorfilm vanuit het perspectief van een hond? Yes, please!

Goed, je kijkt niet werkelijk door de ogen van de hond en dat is maar goed ook, je zou verstoken blijven van het aanzicht van de meest charmante en innemende hoofdpersoon die deze challenge te bieden heeft.

Indy (retriever wiens echte baasje regisseur Leonberg is) verhuist samen met baasje Todd naar het verlaten huis van Todds overleden opa. Daar is echter iets niet pluis en ontwaart Indy schaduwachtige gedaantes in de hoeken van het huis, wordt hij wakker gemaakt door gestommel in de nacht en heeft hij onheilspellende nachtmerries over de vorige bewoners (mens én hond).

https://scariesthings.com/wp-content/uploads/2025/03/GoodBoy-1024x527.jpg

Een gimmick uiteraard, maar het werkt op gezette tijden best goed. Veelal vraag je je tijdens het kijken af hoe ze de hond zover hebben gekregen en hoe goed onze aandoenlijke viervoeter loopt te acteren. Het mag geen wonder heten dat de film gedurende 400 dagen over drie jaar verspreid opgenomen is “because, well, it’s a dog.”

Als kijker volg je dus Indy’s nieuwsgierigheid, angst, wantrouwen en heldhaftigheid en blijven de gezichten van de mensen buiten beeld of uit focus. Hoogstens vang je fragmenten van telefoongesprekken of dialogen op, waardoor het mysterie redelijk aan de vage kant blijft. Uiteindelijk is het geen straf om een kleine 72 minuten naar een retriever te kijken, maar een beetje light voor de doorgewinterde horrorfans is het wel. 3* en een dikke aai over de bol.

Kondoro

• 11519 berichten
  • 2861 stemmen

14. Das Cabinet des Dr. Caligari (1920)

71 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 26

Subgenre: 01. 1920s Horror

Themaklassement: 12 punten

(Voltooid: 01, 11, 35, 46, 63, 71, 72, 79, 84, 97, 99, 100)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/5000/5129.jpg?cb=1669673512

Iedereen die mij een beetje kent en/of volgt hier weet dat ik totaal geen fan ben van dit soort oude werkjes. Mijn dopamine brein verlangt naar veel spektakel en daar zijn toch werkjes van honderd jaar niet altijd even geschikt voor. Toch zet ik mij er wel over, want ik ben uiteraard wel gewoon geïnteresseerd in de historie van film, en dan brengt de horrorfilm challenge toch een mooie optie om ook deze oude werkjes langs te gaan. Hoewel ik er dus niet een directe fan van ben, is een uur aan film nou ook niet het einde van de wereld, en heb ik me stiekem nog best wel weten te vermaken.

https://assets.mubicdn.net/images/film/1569/image-w1280.jpg?1745490167

Het verhaal is opzich wel leuk, zoals ik al zei; niet altijd even makkelijk om te volgen, maar ingewikkeld was het nou ook niet. Opzich best leuk bedacht allemaal, en een duidelijke grondlegger van verschillende top horrorfilms die in de toekomst zouden verschijnen. Bizar ook om te denken dat iedereen al best een tijdje is overleden die spelen in deze film. Om te zien dat er destijds als zo is na gedacht om een film, en ook de passie maakt deze film toch een stukje kunst wat onze samenleving met zich mee draait; en laat ook zien dat deze films anno 105 jaar later nog steeds bekeken worden, en nog steeds een bepaalde indruk achterlaat, ook bij mij. Toch een stukje verplichting als film en- horrorliefhebbers.

https://a.ltrbxd.com/resized/sm/upload/oe/3p/f6/22/the-cabinet-of-dr-caligari-1200-1200-675-675-crop-000000.jpg?v=984293f982

Volledige mening (met spoilers!)

Tartarus

• 378 berichten
  • 3497 stemmen

84. Inner Demons (Film, 2014)

85 minuten

ftv= 2p

puntt= 182

subgenre= 37 documentary/mockumentary horror

themakl= 84

Middelmatig filmpje over een bezeten tiener. Carson is een tienermeisje en verslaafd aan drugs. Ze gebruikt omdat ze eigenlijk bezeten is door een demon. Een reality show komt haar filmen en proberen van de drugs af te helpen. Dit is wel een vrij unieke invalshoek en dat sprak me wel aan. Helaas wordt de film al snel een doorsnee demonen film en rolt het van het ene cliché in de ander. Af en toe werd het wel even spannend en het eind sprak me ook aan. 2,5*

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4886 stemmen

Ik kom wel niet toe aan het kijken van films. Veel te veel verplichtingen en privé/professioneel een intens, drukke periode.

Maar het lijstje bijhouden kan ik wel tussendoor

Zo maar eventjes 997 films heb ik al aan het lijstje toegevoegd.

Hiervan heb ik weeral 32% gezien. Concreter, ik heb er daarvan 328 gezien.

stef89

• 150 berichten
  • 1498 stemmen

25. Dead of Winter (Film, 1987) - MovieMeter.nl

100 minuten

FTV, 2 punten

Puntentotaal: 49

Bron: Amazon Prime

Eigen score: 3*

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

14. L'Ultimo Squalo (Film, 1981)

aka The Last Shark

85 minuten

FTV

Puntentotaal: 26 + 2 = 28

https://assets.mubicdn.net/images/film/112598/image-w1280.jpg?1745491798

Zowat elke haaienfilm na Jaws wordt gemakkelijkheidshalve een Jaws rip-off genoemd door de fans zelfs Piranha en Orka hoewel deze niet over een haai gaan en het verhaal toch niet hetzelfde stramien volgt. Hooguit zou je kunnen zeggen dat Jaws een soort van inspiratiebron is voor latere films over roofvissen. Dat ik zowel Piranha en Orca veel betere films dan de Spielberg klassieker heb ik al meerdere malen gezegd. The Last Shark is wel duidelijk een Jaws rip-off die hierdoor een hele tijd verboden werd om te vertonen. Gelukkig worden films bewaard en zijn ze op een moment toch weer beschikbaar voor het grote publiek zij het vaak vele jaren later wanneer de film al lang in de vergeethoek is beland. Sommige groeien zelfs uit cultfilms op die manier, deze wellicht niet. Ondertussen zijn er al (te) veel haaienfilms uitgebracht waardoor ik begrijp dat The Last Shark hier nog moeilijk een plekje kan veroveren in het lijstje van de betere haaienfilms.

Bij de recensies van de kijkers die van de film hebben genoten waaronder ik mezelf ook kan rekenen ( recesnies op letterboxd want op MovieMeter grijpen de meeste toch weer de opportuniteit aan om Jaws te bewieroken als de betere film dus daar heb je niks aan) las ik opvallend vaak dat The Last Shark de beste Jaws rip-off was. En hoewel ik nog wel wat haaienfilms op stapel heb, zou ik er voorlopig wel in meegaan. De film heeft inderdaad weinig eigen smoelwerk qua verhaal en personages. Wat de film dan wel heeft en Jaws niet is een pak meer actie, veel meer haai doorheen de gehele film, een lekkere vaart, behoorlijk wat slachtoffers en de onderwaterbeelden zijn prachtig. Al moet de horror dan vooral komen van de haaienkop die soms vervaarlijk boven water komt en zijn scherpe tanden toont. Er worden wel wat lichaamsdelen afgebeten en soms hele lichamen verzwolgen vaak weinig expliciet, maar dat is zowat bij alle haaienfilms uit deze periode. Betere film dan Jaws ja zeker want ik waardeer films films als deze toch nog steeds op horror en entertainmentsgehalte. The Last Shark heeft een relatief korte duur, geen lange aanloop en geen oeverloos lang gezwets over de aanpak van de jacht op de haai of oninteressante zijplotjes (de grootste pijnpunten van Jaws voor mij). Dat Jaws omwille van nostalgie nog steeds erg geliefd is en het verdient zeker credit als de pionier in het genre. De andere argumenten zijn vaak zwaar subjectief van nostalgische fans en voor mij niet genoeg reden om de film op een pedestal te plaatsen. Misschien is het goed dat ik Jaws pas als volwassene heb gezien en de hype niet heb meegekregen hoewel ik eigenlijk zelden vatbaar ben geweest voor hypes en de films die je moet gezien hebben omdat iedereen die zogezegd goed vindt. Van nostalgie heb ik eigenlijk ook niet zo veel last. De herziening van bijvoorbeeld Poltergeist en The Blair Witch Project viel vies tegen al was ik daar nu ook niet meteen grote fan bij de eerste kijkbeurt.

The Last Shark krijgt zeker nog wel eens een herziening.

ik zie nu ook de recensie van ibendb die heel duidelijk grote fan is van Jaws dus ik hoef em deze al niet meer aan te raden. Dat bedoel ik nu dus met nostalgie en de subjectieve argumenten die er uit voortkomen. Ik snap wel dat je als fan niet blij bent met Jaws rip-offs maar ze verbieden uhm neen dat zou mijn interesse enkel meer triggeren en mij nog meer afzetten tegen naar wat mij betreft overhypete klassiekers met vooral nostalgische waarde. Neigt soms wat teveel naar snobisme. Mja dus dan liever naar de hel om wat slechte maar wel entertainened films te kijken dan naar de hemel om enkel films te kijken die de meerderheid goed vindt maar ik oeverloos saai vind

joolstein

• 10829 berichten
  • 8915 stemmen

82 Panggonan Wingit 2: Miss K (2024)

103 minuten

FTV 2 punten

Puntentotaal: 176 + 2+ = 178 punten

Persoonlijke waardering; 3,5*

Sub-genre: 67. Prequel / Sequel Horror

Themaklassement: 65 + 1 = 66 punten

Voltooid; 1-41, 43, 44, 45, 46, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 56, 57, 58, 59, 61, 62, 64, 65, 65, 66, 70, 75, 78, 83, 86, 93

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BN2EwYmY3YmMtY2EwYi00YjRmLTlkMjYtZmQ4ZThjNjFmMjIzXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg Dit is het vervolg op Panggonan Wingit (The Haunted Hotel) en het is een aardige stap vooruit ten opzichte van zijn voorganger, maar nog wel steeds een standaard spookhuis-film. Deze heeft een meer gestructureerde verhaallijn met een strak tempo. Solide acteerprestaties, geweldige locaties en een aantal goede Visuals. Het spookhotel in Semarang werd vervangen voor een appartement in Surabaya. De derde etage voor de zesde en de vloek van "drie dagen, middernacht" veranderd naar "vier dagen, zonsondergang" Oh en er zijn niet één maar twee spoken. De echte "verrassing" zat meer in de plotwending en hoe de film eindigde. Ook het Indonesisch traditionele dansen was een zeer goede toevoeging. Waardoor dit toch best fris bleef.. En er zijn natuurlijk de bloederige scènes! Al duurt het een tijdje voordat het echt losbarst! Ja dit was een behoorlijke horrorfilm uit Indonesië!

joolstein

• 10829 berichten
  • 8915 stemmen

83 My Valentine (2020) - IMDb

79 minuten

FTV 2 punten

Puntentotaal: 178 + 2+ = 180 punten

Persoonlijke waardering; 2*

Sub-genre: Geen, even iets buiten de lijst

Themaklassement: 65 + 1 = 66 punten

Voltooid; 1-41, 43, 44, 45, 46, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 56, 57, 58, 59, 61, 62, 64, 65, 65, 66, 70, 75, 78, 83, 86, 93

https://i0.wp.com/bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2020/01/INTD_205-0756R-scaled-1.jpg?ssl=1 Een slaapverwekkende bubbelgum-roze, puinhoop. Simpel voor de hand liggend maatschappelijk onderwerpje over een popzangeres waarvan haar liedjes en artistieke identiteit zijn gestolen door haar ex-vriend/manager en gebruikt voor zijn nieuwe vriendin/protegé. Blijkbaar is dit licht geaspireerd op iets wat ook was gebeurd? Maar eerlijk gezegd gebeurde hier gewoon helemaal niks bijzonders. Personages praten en praten, die Valentine en Trezzure praten daarnaast vet irritant, er zijn wel een paar moorden maar die zijn ook niet opvallend en vier volledige videoclip-intermezzo's...dat lijkt mij duidelijk een gevalletje van script- armoede..? Bijkomend probleem enkel kijkers die zoete elektro-teen-pop kunnen waarderen vinden dat tof...de rest zit ermee opgescheept...zucht...het kan allemaal dus wel heel flitsend en hip zijn maar dat maakt dit niet beter.

joolstein

• 10829 berichten
  • 8915 stemmen

84 Musarañas (2014)

91 minuten

FTV 2 punten

Puntentotaal: 180 + 2+ = 182 punten

Persoonlijke waardering; 3*

Sub-genre: 68. Psychological Horror

Themaklassement: 66 + 1 = 67 punten

Voltooid; 1-41, 43, 44, 45, 46, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 56, 57, 58, 59, 61, 62, 64, 65, 65, 66, 68, 70, 75, 78, 83, 86, 93

https://cineycomedia.com/wp-content/uploads/2014/12/MG_3851.jpg Naar beproefd recept...door elementen te gebruiken uit films als Repulsion (1965) The Beguiled (1971) en Misery (1990) is de herkenbaarheid groot eveneens als de waardering. Er is niets nieuws onder de zon als het gaat om vertelkunstjes...maar alles wat het doet, doet het nog best behoorlijk. Zonder twijfel zorgen het decor, de kostuums en de zussen Montse (Macarena Gómez) en Nia (Nadia de Santiago) dat je meegezogen wordt in de wereld die zich afspeelt in het Spanje van de jaren 50. Het is dus niet zozeer dat de film slecht is, verre van dat, maar het is gewoon dat allemaal meer een kabbelend nuchtere sfeer en voorspelbaar melodrama is. De film blijft nog steeds leuk en komt weg van een teleurstelling door het laatste "bloederige" derde deel

cinemanukerke

• 1821 berichten
  • 1037 stemmen

Ik verlaat voor eventjes mijn leslokaal en breng een tussendoortje. Zo krijgt mijn dochter ook de kans om wat rust te nemen voor het verdere vervolg.

Het filmfest Gent (van 9/10 tot 25/10) brengt oa een retrospectieve van de cineast Nicolas ROEG. Het festival heb ik in de jaren '90 van zeer dichtbij kunnen volgen en nu nog steeds zeer interessante programmatie. Het laat me dan ook toe om deze schitterende film te registreren die ik als één van de beste paranormale films ooit beschouw.

18. Don't Look Now (Film, 1973)

RW ( 110 minuten) – 1 punt

Puntentotaal 34

Subgenre : 63. Paranormal / Supernatural / Ghosts Horror (afgevinkt : 15, 21, 24, 26, 32, 41, 44, 49, 63, 66, 67, 70, 80, 84, 86, 88, 92, 98)

Eigen score : 4*

https://i0.wp.com/projectedfigures.com/wp-content/uploads/2015/04/iu-2-e1587372006868.png?fit=700%2C378&ssl=1

Meermaals gezien, het is dan ook één van mijn 100 favorieten. Op de filmpagina hier op MM heb ik 2 uitgebreide commentaren geschreven. hieronder een uittreksel :

We kunnen Dont’ look now in beelden samenvatten : water (verdrinking/Venetië), rood (gevaar en verdriet), glas (onheil en gebroken gezin), kerk (gevaar van spiritualiteit). Inhoudelijk is het naar oude gewoonte zeer vaag maar hier een dramatische poging. De schuld van Sutherland is wat verdoken vertelt. Zijn weg naar de boete is dan ook het plot. De rode dwerg die hij als zijn dochter aanziet (onschuld dat zijn ondergang wordt), zijn gave om de toekomst te zien (wordt letterlijk gezegd) maar door zijn rationaliteit wordt genegeerd (Christina is dead, dead, dead).

Maar Don’t look now is ook een paranormale thriller, met een vormgeving dat aansluit bij de Giallo, Venetië als een bedreiging en labyrint, het kleur rood als leidmotiv, de barokke decor, de score van Pino Donaggio die een lyrisch en macabere sfeer creert, waarin het leggen van mozaiken door Sutherland in de film een symboliek is hoe we de film moeten zien nl stukjes van de film als een puzzel in elkaar leggen tot we het geheel zien.

Don't look now is ook te zien tijdens het filmfest in het kader van het classics programma met Roeg als cineast én als Dop (Director of Photographie). Met Theresa Russel als voorzitter van de jury van de officiële competitie op het 52 ste editie van het festival en die als actrice in 6 films van Roeg te zien was. Van 8 tot 19 october in Gent. Meer info : filmfestgent.be

joolstein

• 10829 berichten
  • 8915 stemmen

Maar het lijstje bijhouden kan ik wel tussendoor Zo maar eventjes 997 films heb ik al aan het lijstje toegevoegd.

Hiervan heb ik weeral 32% gezien. Concreter, ik heb er daarvan 328 gezien.

Ik zit op 606 of 997 dat is goed voor 60% gekeken. Het blijft een mooi aantal..

Tartarus

• 378 berichten
  • 3497 stemmen

85. The Wind (Film, 1986)

92 minuten

ftv= 2p

puntt= 184

subgenre= 38 elementalweather horror

themakl= 85

Tegenvallende film ondanks de mooie verschijning van Meg Foster. De Amerikaanse Sian verblijft in Griekenland om een boek te schrijven. Ze krijgt te horen dat er 's nachts een wind is die dodelijk is. Dan wordt de eigenaar van het huis vermoord en komt de moordenaar achter Sian aan. Zwakke film die zo ongeloofwaardig is dat het niet fijn meer wegkijkt. Sian maakt de meest domme beslissingen, het is me niet duidelijk wat de schrijvers hier mee wouden bereiken. Af en toe werd de film wel een beetje spannend, maar dan gebeurde er weer iets waarvan ik dacht "Serieus!!" en dat haalde alle spanning weg. Foster en Hauser spelen hun rollen goed, maar dat is niet genoeg om de film te redden. 2*

Woland

• 4796 berichten
  • 3816 stemmen

50. Daimajin (Film, 1966)

Speelduur: 84 minuten (FTV, Japan)

Punten: 2 (totaal 114)

Thema: 81. Something Weird Video

Voltooid: 50/100 (1-4, 13-17, 19, 21, 22, 27, 31-33, 38, 39, 42, 46, 47, 49-52, 55, 56, 58, 60, 62, 69-73, 76, 77, 79, 81, 89-100)

Beoordeling: 3.5*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/13000/13016.jpg?cb=1610091709

Gezien de poster, de marketing, de synopsis, gezien alles is het al duidelijk waar deze film naartoe werkt, dus als een verrassing komt het niet dat er een gigantisch stenen beeld tot leven komt. Het duurt wel even voor het zover is, en laten we eerlijk zijn, dat is ook wel het hoogtepunt van de film. Voor die tijd gebeurde er een stuk minder, maar was het alsnog wel een fraaie, wat langzame folkloristische film over Japan in de samoeraitijd. Leuk gedaan, mooi historisch beeld met prima kostuums en sfeer, en een prima ontknoping.

mezzanine

• 398 berichten
  • 2939 stemmen

33. Funny Games (1997)

89 min

RW: 1 punt

totaal punten: 60

Subgenre: 68. Psychological Horror

Totaal subgenres: 33/100 (1, 6-8, 11,19-22, 24, 28, 34 - 37, 40-42, 49, 52, 54, 57, 59, 61, 67, 68, 70, 79, 90, 91, 97, 99, 100)

Had ‘m al eerder gezien, maar mijn zoon kwam hiermee. het blijft toch een overrompelende stomp in je maag, een van heftigste pure horrorfilms, terwijl er amper bloed aan te pas komt. Heel even lijkt er een moment van catharsis voor het publiek, je hoopt heel even dat dit verhaal anders zou kunnen eindigen, maar eigenlijk weet je al dat dat tegen beter weten in is.

Haneke speelt een heel slim spelletje, je kunt op verschillende niveaus naar deze film kijken, je wordt ook direct aangesproken op je eigen kijkgedrag, waardoor deze film nog wel even nazindert.

https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/assets.filmhuisdenhaag.nl/assets.filmhuisdenhaag.nl/containers/assets/funny-games-80-1200-1200-675-675-crop-000000.jpg/2c94f9fc78bee6a76d366acb06ef7038.jpg

Tartarus

• 378 berichten
  • 3497 stemmen

86. The Hunger (Film, 1983)

97 Minuten

ftv= 2p

puntt= 186

subgenre= 39 erotic horror

themakl= 86

Stijlvolle film over vampieren. Miriam is een vampier en ze leeft van het bloed van haar minnaars/minnaressen. Die blijven jong totdat ze heel snel verouderen. John begint heel snel te verouderen en Miriam zegt dat ze hem niet kan helpen. Hij zoekt dan hulp bij Sarah, maar zij gelooft hem niet. Wanneer Sarah naar hem op zoek gaat, ontmoet ze Miriam. Daarnaast gebeurt er nog heel wat, maar dit is een film om zelf te gaan kijken, niet om over te lezen. De drie hoofdrolspelers zijn erg sterk en de gehele film wordt prachtig gefilmd. De muziek is ook geweldig in de film, dat begint al met het geweldige Bauhaus.Het enige minpunt is dat sommige vragen onbeantwoord blijven en vooral wat meer informatie over Miriam ontbreekt. Wie of wat is zij nou precies? De film deed wat kort aan en had van mij makkelijk een half uur langer mogen duren. 4*

wendyvortex

• 5196 berichten
  • 7268 stemmen

10. Secta Siniestra (1982)

89 minuten

FTV

Puntentotaal: 19 punten

Thema: 40. European Horror

Afgehandelde thema's: 10, 11, 18, 40, 57, 63, 67, 70, 98, 100

Themaklassement: 10 punten

Waardering: 3*

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh3YhPTcMPCQrc7aRI4ed7-26G3z1ja7o-gDF00tOu5cu5n8x2Y6_C12JOBGjuE8onlFo9hwnkDAKNNOzDRZhz8SYBXuWX5H2_jV3Fsg0pUIc8nYKFtJ7Jz2w25uVfX8BRTza1znR2Vc4xyLnOYcVilZd1K2YahyFKuAnGui08QK6mLs3etDvfVImi1DfZv/s892/bloodysect38.jpg

85e van de 87 films van Ignacio F. Iquino. Een veelfilmer a la Jesus Franco. Gespecialiseerd voornamelijk in lesbische softcore voor oude vieze mannetjes. Maar kijk hier toch nog een poging tot een horrorfilm. Is het goed? Nou nee, dit is nogal van het dramatische overacteren door zo'n beetje de hele cast. En de special effects zijn bij vlagen van een niveau waar Ed Wood Jr. zich nog voor zou schamen. Let echter wel op de shoutout naar The Shining. Verhaal is ook aardig rampzalig maar in het kort op neer dat Satan weer eens als baby ter wereld moet komen en daarvoor weer eens een willekeurig stel voor wordt uitgezocht. Nou ja wel een willekeurig stel met nog een krankzinnige ex-vrouw opgesloten op zolder. Absolute hoogtepunt is de strijd tussen één van de satanische cultleden en het zesjarige neefje van het echtpaar. Kortom alleen voor degenen die echt houden van de betere slechte film.

Martijnnn

• 2248 berichten
  • 2409 stemmen

2. Longlegs (Film, 2024)

Wat een tegenvaller. Het lijkt alsof grote delen van de film gewoon missen, zal wel bewust zijn gedaan om het spanned te houden maar het werkt niet. Maika Monroe acteert niet, ze is gewoon aanwezig en de beloofde Nicolas Cage is veel te weinig in beeld. Deze heeft overigens ook geen achtergrondverhaal, die bestaat ook gewoon maar.

2*

101 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 4

3: The Monkey (Film, 2025)

https://deadline.com/wp-content/uploads/2024/08/The-Monkey.-.jpg

Puur toevallig dat ik 2 films achter elkaar kijk van dezelfde regisseur. Ik had na Longlegs behoefte aan een wat minder serieuze film en dat is The Monkey wel. Ik kan het wel waarderen dat hij niet echt de komedie richting inslaat. Best wat creatieve kills ook.

3*

98 minuten

FTV (2 punten)

Totaal 6.

mezzanine

• 398 berichten
  • 2939 stemmen

34. Perché Quelle Strane Gocce di Sangue sul Corpo di Jennifer? (1972)

94 min

totaal punten: 62

Subgenre: 47. Giallo Horror

Totaal subgenres: 34/100 (1, 6-8, 11,19-22, 24, 28, 34 - 37, 40-42, 47, 49, 52, 54, 57, 59, 61, 67, 70, 79, 90, 91, 97, 99, 100)

Bovengemiddeld goede giallo. Alle ingrediënten zijn aanwezig: heerlijke seventies vibes, prachtige vrouwen, in bijzonder edwige fenech, onze moordenaar in regenjas, hoed en voor verandering eens bruine handschoenen.

Plot is natuurlijk niet ineens heel hoogstaand, maar werkt wel goed, dat is ook wel eens anders en tempo ligt lekker hoog en film heeft ook nog humor.

Visueel is het niet de meest uitgesproken giallo, maar wel heel verzorgd en veel erg mooie shots.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjHdYHhgk9Ie23cfFOSsumYBfLZZr1rItcbf0gKL63JJ4r4PzZ6yNcEAGYVU8gdi5qX9CmtgtZiDRSV6s9_ptzYNvlqQqyDR7qlXdyB57u6d9OpUuQyMeyiLu-877o18qgT_ekSlC5959Y/s1600/iris1.png

mezzanine

• 398 berichten
  • 2939 stemmen

35. Moon Garden (2022)

93 min

totaal punten: 64

Subgenre: 44. Fantasy, Dark Fantasy & Fairy Tale Horror

Totaal subgenres: 35/100 (1, 6-8, 11,19-22, 24, 28, 34 - 37, 40-42, 44, 47, 49, 52, 54, 57, 59, 61, 67, 70, 79, 90, 91, 97, 99, 100)

Zag deze vorig jaar al paar keer langskomen. Wat een visuele parel, dit passieproject van Ryan Steven Davis. Prachtig hoe hij met beperkte middelen zulke mooie fantasiewerelden weet te creëren. Deed denken aan fantasy versie van mad God of low budget versie van de fantasyscenes in pand labyrint. Verhaal is redelijk simpel, maar raakte mij wel, sterke soundtrack, totaalplaatje klopt gewoon helemaal.

https://hunterword.com/wp-content/uploads/2023/05/moongarden-3-edit.jpg

Kondoro

• 11519 berichten
  • 2861 stemmen

15. The Battery (2012)

101 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 28

Subgenre: 65. Post-Apocalyptic & Dystopian Horror

Themaklassement: 13 punten

(Voltooid: 01, 11, 35, 46, 63, 65, 71, 72, 79, 84, 97, 99, 100)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/94000/94176.jpg?cb=1366645634

Met een budget van maar zesduizend dollar kun je niet veel verwachten. En ook ik was wat misleidt aangezien de film echt erg hoog scoort op IMDb waar ik de score totaal niet snap. Ook op Letterboxd scoort de film onwijs hoog, misschien ben ik dan toch iets té kritisch geweest? Wat mij eigenlijk heel erg tegen stond was de tijdsduur, die 100 minuten is echt iets té veel van het goede, want Gardner weet dat maar amper op te vullen en komt dan met echt een lading en vooral saaie opvulscene waar we één van de tweede hoofdpersonages met ene hoofdtelefoon zien, die eigenlijk ook helemaal niks aan het doen waren.

https://image.tmdb.org/t/p/w780/aBkXssraMHtgdCa25PBSKQcm4Ff.jpg

Qua verhaal is het allemaal ook niet zo boeiend hoor. Ik ken ook geen honkbal dus het is allemaal leuk en aardig, maar ik zie geen connecties. Zoals ik al zei kwamen er rond het einde wel wat meer zombies in voor, ik waardeer vooral het feit hoe Gardner hier toch van een onwijs laag budget een aardig C-filmpje wist neer te zetten. Toch duurt het allemaal wel gewoon heel lang, en zit er maar weinig in, en dat vond ik toch een afknapper.

https://chlotrudis.org/wp-content/uploads/2017/12/thebattery.jpeg

Volledige mening (met spoilers!)

oup

• 587 berichten
  • 3181 stemmen

30. Dýrið (2021) - 106 min - IJsland

Bron: MUBI

FTV (2): totaal aantal punten = 60

Subgenre: 38. Elemental / Weather Horror

Themaklassement: 30 punten

Complete subgenres: 5, 7, 10, 13, 22, 23, 32-34, 36, 38-40, 45-48, 50, 54, 58, 65, 68, 71, 74, 78-80, 94, 97, 100

Eigen rating: 3,5*

Ja, deze kan ook prima als Art / Slowburn. Maar daar heb ik nog wat anders voor klaarliggen. Dýrið is een erg bijzondere film, met Grootmeester Béla Tarr (!) aan boord als executive producer, waarbij regisseur Valdimar Jóhannsson optimaal gebruikmaakt van de schitterende IJslandse omgeving. Het tempo is zeer sereen. Zo rustig dat je in het begin echt even afvraagt waar je naar aan het kijken ben. Maar als je jezelf ervoor openstelt, ontvouwt zich langzamerhand een prima film die mij gaandeweg helemaal meekreeg. Toch zal dit zeker niet ieders kopje thee zijn. Ben je op zoek naar een spannende horror dan ben je hier ook niet perse aan het juiste adres.

Na het zeer goede Svinalängorna (2010) pas mijn tweede (?!) film met de uitstekende actrice Noomi Rapace. Toch snel eens wat meer opsnorren van haar. Zo staat Män Som Hatar Kvinnor (2009) al jaren te wachten (maar ik wil eerst de trilogie van Stieg Larsson nog lezen voordat ik op die films duik). Deze challenge komt toevallig ook Prometheus (2012) (horrorlabel op LB) met Rapace nog aan de beurt.

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4886 stemmen

32. Murdercise (2023)

84 minuten

FTV (2punten) + 14 Punten - Totaal : 78 punten

subgenre: 92. Turkey Horror (<5.0 IMDb)

Voltooide subgenres 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,15,16,17,18,19,21,27,32,40,42,44,48,55,56,61,70,71,92,98

Themaklassement: 32 punten

Eigen score: 1.5*

https://supermarcey.com/wp-content/uploads/2023/11/murdercise-03.png

Morgen een verlofdagje Dan maar eventjes profiteren en een filmpje meepikken na een avondje creatief bezig zijn in de kunstacademie.

Vreselijk. Een Turkey-rating waardig. Er is echt niks goeds te vinden in deze film. Of toch bijna niet. Ik vond het niet echt horror. De horror die ik ervoer was de onmacht over mijn dichtvallende oogleden. Humor is ver zoek. Buiten het moment dat die wannabee ZZ-TOP vent in een aerobic pakje voor de camera sprong. En echt vrouwelijk schoon valt er hier ook niet te bewonderen. Het leken wel afgedankte ex-porno actrices die geklasseerd werden als niet-bruikbaar. De enige twee die nog iet of wat aantrekkelijk uitzagen waren die blonde aan het begin van de film met twee mega-boobs en Dementieva. De hoofdrolspeelster zag er snoezig uit na de make-up-sessie. Te mijden dus!

John Milton

• 24221 berichten
  • 13386 stemmen

https://i.ibb.co/sp3Hfc4k/image.png

‎The Official Top 25 Horror Films of 2025, a list of films by Horrorville • Letterboxd

Ranked by average Letterboxd member rating according to 'horror' genre tags.

Eligibility rules:

• Feature-length narrative films included only.

• Films must have their first national release in any country in 2025.

• Films with only festival screenings in 2025 included until the end of the year.

• There is a 1,000 minimum view threshold.

Ik zag er slechts 8, Fréwaka nog wel klaarliggen voor een subgenre. Hoop zijn hier ook nog niet te zien geweest en nog niet te pindakazen, als ik het zo zie. Nog maar even geduld dan.

De nummer 1 ben ik het wel mee eens

Daarna zouden bij mij Weapons en Bring her Back komen

John Milton

• 24221 berichten
  • 13386 stemmen

92. Hallow Road (2025)
80 minuten - Verenigd Koninkrijk / Ierland
FTV - 2 punten - Totaal = 182 +14 = 196
Thema 73: Road Movie Horror - Voltooid: 73/100 (1-73)
Bron: Pindakaas

https://i0.wp.com/movizark.com/wp-content/uploads/2025/09/0c189467c8799f010354a3cf067aae1de2a7990e8ad02944c40e75841a1a02bd.jpg?resize=1920%2C768&ssl=1

De tiener Alice is in paniek wanneer ze laat op de avond met haar auto een voetganger aanrijdt. Haar ouders krijgen van haar een verontrustend telefoontje om haar met deze situatie te helpen. Ze moeten snellen tegen de klok en ontdekken gaandeweg dat ze niet de enige bestuurders zijn op Hallow Road.

Na de slotaflevering van anthology serie Monsterland, is Hallow Road het tweede werk dat ik van Babak Anvari zie deze challenge. Bij de horrorchallenge van 2017 zag ik zijn film Under the Shadow (2016), waar hij wellicht nog het meest bekend van is. Het in slechts 17 dagen opgenomen Hallow Road leek een uitgelezen kans voor het subgenre road movie horror, al zal ik de eerste zijn om toe te geven dat dit eigenlijk meer een thriller is, uit dezelfde koker als Steven Knight's Locke (2013) met Tom Hardy, een film die weinig meer behelst dan een man in een auto die telefoongesprekken voert. In dit geval zijn het ouders Rosamund Pike en Matthew Rhys, die hun tiener dochter aan de lijn hebben die iemand heeft aangereden.

https://i0.wp.com/filmupdates.net/wp-content/uploads/2025/05/hallow-road-header.jpg?fit=2500%2C1667&ssl=1

Pike en Rhys zijn beiden prima acteurs, maar kennelijk geen Tom Hardy; Hallow Road kon mij nergens ècht grijpen zoals Locke dat wel deed, en ook nog zonder de horrorelementen. De film is geenszins slecht, en ik applaudisseer de durf om in feite met slechts 3 acteurs, zo'n film te willen maken. Maar ik miste toch iets, en het oprechte drama van Locke maakte op mij meer indruk dan de bovennatuurlijke component van Hallow Road.

Een ruime voldoende, maar ik had op iets meer gehoopt.

3,2*

John Milton

• 24221 berichten
  • 13386 stemmen

93. Spontaneous (2020)

97 minuten - Verenigde Staten

FTV - 2 punten - Totaal = 184 +14 = 198

Thema 74: Romantic Horror - Voltooid: 74/100 (1-74)

Bron: Skyshowtime

https://a.ltrbxd.com/resized/sm/upload/u0/bs/en/ip/spont-1200-1200-675-675-crop-000000.jpg?v=ff421f7fd8

Mara is een tiener en zit op een doodgewone middelbare school. Mara weet echter niet wat haar overkomt als sommige scholieren plotseling exploderen. Dan ontstaat er een romance tussen Mara en haar klasgenoot Dylan. Maar hoe lang zal dat duren? En wie is de volgende die explodeert?

Voor de degelijke sc-fi-horror No One Will Save You (2023) met Kaitlyn Dever, leverde Duffield deze atypische coming-of-age romkom tienerhorrorcomedy af, die met een 7.8 een uitstekende metascore heeft, al is dat slecht over 7 reviews. Dat is me iets teveel lof, maar Duffield maakt hier wel een heel behoorlijk debuut, vol in bloedfonteinen exploderende tieners, dat mij wel met een glimlach voor het scherm hield.

https://i.ytimg.com/vi/Cp77dxli1C0/maxresdefault.jpg

Dat komt naast de premisse en dat Duffield het interessant weet te houden, voor een groot deel door de charmante performance van Katherine Langford. Ik zag nog niet veel van de Australische actrice; alleen Love Simon en Knives Out, maar ze heeft een erg leuk hoofd om naar te kijken, ook als blondine, wat haar een beetje een Kathryn Newton look geeft. Ik zal niet meteen 13 Reasons Why gaan kijken, maar ze staat hiermee wel op de one to watch radar.

De verliest wel wat stoom in de tweede helft (wat ook een andere toon aanslaat), maar deze eigenzinnige high school horror was beduidend aardiger dan ik aan de hand van de poster had verwacht. 3,5* van Collins, Film Pegasus, ibendb, Lady of Horror/Brabantze, Onderhond, Scorsese en Shadowed. De joolstein en Tonypulp gaven zelfs vier sterren.

Ik sluit me in het eerste kamp aan.

3,6*

John Milton

• 24221 berichten
  • 13386 stemmen

94. Lore (2017–2018)

54 minuten - Verenigde Staten

FTV - 2 punten - Totaal = 186 +14 = 200

Thema : Geen - Voltooid: 74/100 (1-74)

Bron: Prime

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMzhkNDc1ZDMtZjc3OC00ZWUyLWJhMDktYTVjNzU5YTg2YzI4XkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

In aflevering 1 van seizoen 2 van anthologieserie Lore, Burke and Hare: In The Name of Science, beginnen twee verstoten Ierse immigranten in Schotland een 'carrière' als grafrovers om de doden aan artsen te verkopen, maar besluiten dat het veel gemakkelijker is om hun eigen voorraad aan te leggen. Hiermee worden ze het meest productieve duo van massamoordenaars in de geschiedenis.

Gebaseerd op de Burke and Hare murders, waar ik eerlijk gezegd nog nooit van had gehoord, maar een fascinerende geschiedenis is. Maar opeens ontbreekt de narration van podcast host en creator Aaron Mahnke, en het voelt daardoor opeens toch behoorlijk anders. Ik ben benieuwd hoe de rest van dit tweede seizoen gaat bevallen, aangezien de show hierna gecanceld werd en de gemiddelde waarderingen per aflevering toch wel lager liggen dan bij seizoen 1; vijfjes en zesjes in plaats van overwegend zevens.

We shall see. Het kijkt wel makkelijk weg als je bent opgepiept tijdens de waakdienst wegens een zieke collega.

3*

- - - - - -

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t15.5256-10/117336670_1190557254663892_6772618804732068476_n.jpg?stp=dst-jpg_s960x960_tt6&_nc_cat=109&ccb=1-7&_nc_sid=50ce42&_nc_ohc=FzVI1mzH1bgQ7kNvwHuQ6nE&_nc_oc=Adk7qvdyg1Bkky6DJSbuUr4dq43krsVq9Z2hR3D7138TuoEeg1aczMWY1k9-ictJeE6bJzizbyiO5xKHv-H0CzTR&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&_nc_gid=u4z7I0VnqCZ_wGkh9Mc7Ww&oh=00_Afd4V2XMfiJS3_bhiw6sVvmYyGjHU2RHV9W7-sbsb9gAag&oe=68EE2B97

Aangevuld met Alter Horror short The Gaze (2020) (6 minuten) op YouTube, waarin een actrice op weg naar huis na een fotoshoot, herhaaldelijk wordt nagesist, totdat ze de juiste man tegenkomt.

Niet best.

1,5*

John Milton

• 24221 berichten
  • 13386 stemmen

95. Lore (2017–2018)

36 minuten - Verenigde Staten

FTV - 2 punten - Totaal = 188 +14 = 202

Thema : Geen - Voltooid: 74/100 (1-74)

Bron: Prime

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNmQ2YmJmY2YtZTNhNC00MzE5LWEzOWMtZjMxZjQxMWViMzUxXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

In aflevering 2 van seizoen 2 van anthologieserie Lore, Elizabeth Bathory: Mirror, Mirror, haalt de verouderende Gravin Báthory, die bijna geen maagdelijke boeren meer heeft om hun jeugdige essentie uit te zuigen, een stralende edelman binnen om een nieuwe cyclus van marteling en moord te beginnen.

Wie is dat lieve brunetje die Lady Margit speelt, dacht JM (op dit tijdstip werkt het brein op zijn wat meer basale functies)... Het is Ella Hunt, die ik (helaas!) niet meer heb gezien sinds Anna and the Apocalypse (2017)! Feest! Helaas is dat gedoe aan het hof met de adel niet echt mijn ding; ik trek het van Visconti al niet, laat staan met televisie. Leuke plaatjes van Křivoklát Castle in Tsjechië, en Eggers zou hier vast een mooie film van kunnen maken. Maar deze aflevering schiet wel wat tekort om echt te boeien.

Dan liever nog een keer Anna and the Apocalypse!

2,3*

- - - - - -

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNWU3ZDc2MGQtZjVmZS00MjNlLWJiZTEtNGY5Mzk4Y2QwMmFiXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Aangevuld met Alter Horror short Asking for a Friend (2019) (25 minuten) van regisseur Kelsey Bollig, op YouTube, waarin Blake en Q jeugdvriendinnen zijn, huisgenoten en soulmates. Na een lange dag waarin ze haar #girlboss-status op het werk heeft moeten verdedigen, kan Blake alleen nog maar denken aan de nacho's die Q heeft beloofd te maken voor het avondeten. Maar naast de nacho's heeft Q ook onverwachts iemand in hun appartement vermoord. Door een reeks zeer grafische en hilarische situaties komen de meisjes in contact met hun innerlijke seriemoordenaars en besluiten ze zelf het lichaam te lozen. Hun naïviteit en onervarenheid leiden tot een weekend vol ongelukjes met drugs, huishoudfolie en een lichaam dat om de een of andere reden maar niet wil stoppen met bloeden. Hoe komen ze in vredesnaam van dat kadaver af?

Het acteerwerk is niet geweldig, maar Bollig heeft deze short wel de nodige energie meegegeven. En naast het aardige gegeven, leuke practical effects! Best indrukwekkend, hoor. De regisseur zelf speelt het lijk niet onverdienstelijk.

3,2*

Dentheman

• 492 berichten
  • 641 stemmen

John Milton schreef:

(afbeelding)

‎The Official Top 25 Horror Films of 2025, a list of films by Horrorville • Letterboxd

(quote)

Ik zag er slechts 8, Fréwaka nog wel klaarliggen voor een subgenre. Hoop zijn hier ook nog niet te zien geweest en nog niet te pindakazen, als ik het zo zie. Nog maar even geduld dan.

De nummer 1 ben ik het wel mee eens

Daarna zouden bij mij Weapons en Bring her Back komen

Ik snap dus die hele hype rond Sinners niet zo goed eerlijk gezegd. Ik vond het zeer zeker geen slechte film, setting en tijdsgeest kon mij vooral bekoren, maar ergens gaat hij voor mij toch linksaf waar ik rechtsaf had verwacht/gehoopt...

Soort Black snake moan meets 30 days of night, geen horror pur sang, als je hem beoordeelt als actie-horror dan kan ik de hoge beoordelingen wel volgen echter zal zo'n film bij mij persoonlijk niet snel op 1 in een dergelijk lijstje eindigen.

Maar daar heb je hem al, persoonlijk, over smaak valt niet te twisten

Ik ben wel benieuwd waarom jij, en velen met jou, hem zo goed vindt? Ik baseer het vaak vooral op eerste indruk en onderbuikgevoel en kijk wat minder "technisch", dus mogelijk mis ik zaken die op de goede beoordeling van invloed zijn.... Altijd interessant om een andere invalshoek/benadering te zien!

john mcclane 2

• 3489 berichten
  • 6576 stemmen

Dentheman

• 492 berichten
  • 641 stemmen

33) Delirium (Film, 2018)

Speelduur: 96 minuten

Datum van zien: donderdag 9 oktober 2025

FTV: 2 punten (28 FTVs)

Puntentotaal: 75

Waardering: 2,5

Themaklassement: subgenre 58 - mystery horror

Punten themaklassement: 33/100

Behaalde subgenres: 1, 2, 3, 4, 5, 6 , 7, 8, 9, 10, 11, 13, 17, 19, 21, 23, 32, 33, 34, 35, 37, 40, 45, 49, 58, 60, 66, 68, 72, 80, 84, 85 en 87

Review: Horror waar de psyche en hoe dit kan samensmelten met de werkelijkheid in betrokken wordt trekt mij altijd wel, biedt een breed palet aan mogelijkheden, maar tegelijk ook de valkuil van been there, done that.

Helaas vervalt deze film voor mij een beetje in het laatste, waardoor ik hem met geen mogelijkheid beter dan gemiddeld kan scoren, ook lukt het mij lastig Topher Grace anders te zien dan zijn slungelige rol uit That 70s show

https://i.postimg.cc/59mnftbh/Delirium-2018.png

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.