Dead of Winter (1987)

Thriller / Horror

geregisseerd door Arthur Penn
met Mary Steenburgen, Roddy McDowall en Jan Rubes

In het vooruitzicht haar grote kans te krijgen begeeft de jonge actrice Katie McGovern zich naar de afgelegen villa van producent Dr. Joseph Lewis, die zich zeer lovend uitlaat over haar videotest. Met behulp van Mr. Murray ondergaat ze een metamorfose die haar doet lijken op de actrice die ze moet vervangen. Maar wanneer ze beseft in welke val ze zit, is het reeds te laat.

avatar van speedy23
Hoewel Arthur Penn (Little Big Men, Target) al beter werk afleverde, zorgt deze Dead of Winter toch weer voor de nodige suspense. Hoofdrolspelers Mary Steenburgen en Roddy McDowall laten zich van hun beste kant zien. Het scenario is gebaseerd op de B-film My Name is Julia Ross uit 1945 met Nina Foch...

avatar van valerio2003
wat was dit een enge en spannende film,jammer dat ik hem nog nooit op dvd hebt gezien

Is deze ook te koop op dvd?
Zie ehm nooit liggen.
Film ooit eens gezien en wat een spannende film is dit zeg.

Hoewel deze film al ruim 20 jaar oud is ziet hij er niet echt gedateerd uit. Verhaal is best goed en soms ook spannend en Mary Steenburgen speelt haar rollen in deze film goed.

En nog is deze film niet te koop terwijl er wel veel bagger wordt uitgebracht.

avatar van DjFrankie
Net gezien op MGM. Spannende film en zeker een mooie verhaal lijn.
Leuke film om te bekijken.

avatar van Actarus
Deze zou ik zo graag eens willen terugzien hé. Nergens te vinden!?
Weet er niets meer van, alleen dat ie een hoog triller-gehalte had...

Aan thriller-elementen niets tekort in deze film met horror-allure.
Arthur Penn heeft zijn film goed en evenwichtig opgebouwd, weet de spanning stelselmatig op te drijven en kan bovendien rekenen op een uitstekende Mary Steenburgen.
Roddy MacDowall daarentegen vind ik wat belachelijk in zijn overacting.
Is het plot op zichzelf natuurlijk met een korrel zout te nemen, camerawerk en setting zijn best OK.

avatar van Flat Eric
Altijd leuk, van die verhalen waar mensen tegen hun wil worden opgesloten in een huis. Zo ook deze. Een mal plot maar desondanks heb ik me er wel mee vermaakt. Er zit spanning in maar een horror zou ik het niet noemen.

avatar van dutchtuga
Rare keuze van 88 Films om deze op te nemen in hun Slasher Classics Collection. Niet dat de film verder slecht is. De locatiekeuze is erg tof en ook Steenburgen doet het goed, al kan ik niet hetzelfde zeggen over Rubes en McDowall. Lees meer in mijn langere recensie:

avatar van baspls
De jonge actrice Katie McGovern gaat naar de afgelegen villa van filmproducent Dr. Joseph Lewis om een demo op te nemen. Daar aangekomen en ingesloten door een sneeuwstorm bemerkt ze dat iets niet helemaal in de haak is.

Dead of Winter is een prima Horror-filmpje. Mary Steenburgen (bekend van Back To The Future III) speelt een goede hoofdrol en gaat zelfs erg goed om met de meerdere rollen die ze tegelijk moet spelen. Ook de intense scenes weet ze heel goed over te brengen. Jan Rubes (Witness) vond ik in de dialogen nogal theatraal en gemaakt overkomen, naar het einde van de film doet hij het wel een stuk beter moet ik zeggen. Roddy McDowall (Planet of the Apes, Fright Night) gaf ook niet echt zijn beste acteerprestaties, maar zette wel een erg leuke rol neer.

De film is vrij simpel maar toch sterk opgenomen. Geniaal waren ook het lange slow-motion shot en het toch wel bijzonder sfeervolle huis. De sfeervolle setting, geslaagde piano-muziek en slimme kleine trucs in de opnames maken de film tot een gelaagde productie. Het verhaal is niet heel bijzonder, en uiteindelijk ook niet helemaal uitgewerkt. Maar dat is niet bijzonder storend.

Kortom, leuk Canadees filmpje omgezien te hebben. Misery vond ik toch wel veel beter in het concept.

avatar van wihu61
Idioot verhaal en twee volkomen ongeloofwaardige "bad guys". Lang niet meer zoiets slechts gezien...

avatar van clubsport
speedy23 schreef:

das grappig die film heb ik niet al te lang geleden al eens gezien , dus deze wil ik daar best eens mee vergelijken .