• 8.487.316 stemmen

Oorspronkelijke taal: Zweeds

Releasedatum: 19 januari 2012

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot Svinalängorna

Leena, 34 jaar oud, krijgt op een ochtend voor Kerstmis een telefoontje met het bericht dat haar moeder op sterven ligt. Ze reist voor het eerst sinds haar donkere kindertijd terug naar haar geboorteplek, waar haar moeder in het ziekenhuis ligt. We zien hoe haar leven zich in de jaren 70 gevormd heeft in een huishouden vol alcohol en misbruik.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van narva77

narva77 (crew films)

• 11901 berichten

Huh, geregisseerd door Pernilla August?

Grappig, ik wist niet dat zij óók al regisseerde!

Lijkt me wel aardig in ieder geval!

avatar van zembla

zembla

Aangrijpende film die nog lang blijft hangen. Zweden levert hier weer een toppresstatie op filmgebied. Kijken dus.

avatar van badfans69

badfans69

Met Noomi uit de Millennium trilogie. Met Engelse subs goed te volgen, een aanrader

avatar van LesAutres

LesAutres

Als studente Zweeds heb ik vorig jaar dit boek moeten lezen; waarin het hoofdpersonage, Leena, overigens nog een kind is. Ik ben erg benieuwd naar de film.

avatar van Stijn B.

Stijn B.

Zulke drama's komen wel meerdere keren uit per jaar. Het uitstekende acteerwerk (Noomi Rapace is subliem) tilt de film ver boven de middelmaat uit.

Maar als film in de competitie van het Filmfestival van Gent valt hij toch wat licht uit tegenover bv. "We Need to talk about Kevin" en "Blue Bird".

De makers hanteren een redelijk klassieke manier van verfilmen voor dit soort drama's (geluid wordt stilgezet als de dochter de oren toedekt van haar broertje,... // het werken met flashbacks om de tragische familiegeschiedenis weer te geven)

Quotering: 7,5 / 10

avatar van Willemweetniet

Willemweetniet

Ik dacht altijd dat Ola en Noomi broer en zus zijn, maar ze zijn dus getrouwd.

avatar van Redlop

Redlop

Zware kost, aangrijpend gebracht vanuit perspectief van Leena die terugkijkt naar haar kindertijd.

In dit interview vertelt Pernilla August dat ze veel geleerd heeft van haar ontdekker Ingmar Bergman en dan vooral de manier waarop hij met acteurs omging.

Mede daarom - het acteerwerk - stijgt de film uit boven vergelijkbare sociale drama's. Tehilla Blad steelt als de jonge Leena de show.

avatar van wibro

wibro

Hoe zou het toch komen dat in de Scandinavische landen zulke zwaarmoedige films gemaakt worden? Omdat de dagen in de winter zo kort zijn? Je zou het haast wel denken. Ook deze film was weer een drama in het kwadraat, die mij op een of andere manier niet wist te raken. De reden is dat ik de laatste tijd murw gebeukt ben met drama's zoals Tyrannosaurus, King's Island en oa de film "We need to talk about Kevin". Te veel sociale drama's gezien dus. Slecht is deze film zeker niet wat vooral aan de jonge actrice Tehilla Blad lag die in de rol van de jonge Leena een zeer sterke persoonlijkheid neerzette. Dankzi haar voortreffelijk acteerwerk krijgt deze film van mij ondanks alle kommer en kwel daarom alsnog een voldoende.

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2072 berichten

Aangrijpend en heftig drama, ik werd er helemaal in getrokken. Het verhaal, de flasbacks, het fenomenale acteerwerk, grote klasse!

avatar van Redlop

Redlop

Ik dacht nog... waar ken ik die Tehilla Blad toch van???

Verrek ja, ze speelt ook in de Millenium reeks- de jongere versie van Noomi Rapace. In Millenium een knap bijrolletje, maar in Svinalängorna speelt ze een hoofdrol.

avatar van Movie-Addicted

Movie-Addicted

Matig

gauke

Scandinavië is sterk in oprechte, sociale en emotionele familiedrama's. Een Zweedse tragedie: ten gevolge van huiselijk geweld en alcoholisme in een disfunctioneel gezin worden oude wonden opengereten. Alhoewel geen origineel verhaal, een sterk filmdebuut van de Zweedse actrice Pernilla Augustoog: met oog voor detail toont ze vooral de hulpeloosheid van kinderen. Na 'The Millenium Triology' opnieuw een imponerende acteerprestatie van Noomi Rapace en hetzelfde geldt voor een authentieke Tehilla Blad.

avatar van Toontje35

Toontje35

Heftig verhaal en heftige film. Zeer sterk geacteerd. Mn door de jonge Leena

Er zit ook een spanning in de film. Tezamen met de dramatiek maakt dit een mooie film

avatar van Zeriel

Zeriel

• 2056 stemmen

Ik kon hier met moeite mijn aandacht bijhouden, tot het einde, wat dan weer wel goed was.

Het kan misschien aan mij liggen, maar ik had lange tijd niet door dat we naar een jonge en een volwassen versie aan het kijken waren van dezelfde persoon. Dat hadden ze wel wat duidelijker kunnen maken. Ik had nergens het gevoel dat dit zich in 2 verschillende tijdperken afspeelde.

avatar van nightbreed

nightbreed

Prachtige en aangrijpende dramafilm en topacteerwerk.

avatar van Decec

Decec

Een redelijk dramafilm...

Prima verhaal...

Redelijk acteerwerk...

Prima achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital)...

Mooi HD kwaliteit...

Wel sowieso 1 van de mooiste titels ooit.

avatar van Decec

Decec

Voor mij niet...

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Prima drama. Mooi neergezet verhaal wat vaker voorkomt dan we denken. Goeie film.

BBarbie

Sterk emotioneel drama over jeugdherinneringen aan een asociaal gezin, waar huiselijk geweld, verloedering, verwaarlozing en alcoholisme de boventoon voerden. Ik ben na haar sterk acteren in de Millennium-trilogie opnieuw aangenaam verrast door het optreden van Noomi Rapace, maar het is toch vooral de film van de jonge Tehilla Blad, als de hulpeloze jeugdige versie van het hoofdpersonage.

avatar van Eibmoz

Eibmoz

De eerste helft een beetje rommilige film maar dankzij het sterke einde toch 4* waard!

avatar van Movsin

Movsin

Aangrijpende film over een gezinsdrama door overmatig alcoholgebruik en de trauma's die zulks op de kinderen heeft teweeggebracht.
Enkele gruwelijke scenes en ook toch wel ontroering.
Eigenlijk was de vader de boosdoener en de moeder alleen maar onbekwaam de kinderen in bescherming te nemen.
Flinke acts, zeker van Noomi Rapace.

avatar van 93.9

93.9

Zeer zwaarmoedige en loodzware film.

Erg goed geacteerd. Meeslepend gebracht en dus een zeer ruime voldoende.

avatar van Boenga

Boenga

Klassiek real life verhaal dat na een wat aarzelende start overgaat in een beklemmend drama.

Vooral de thuissituaties bij de jonge Leena zijn heel sterk en beklijvend. De jonge actrice is geweldig en duwt de kille ellende vanop het scherm tot in het hart van de kijker.

Denneappel

Schitterende film die inderdaad nog lang blijft hangen. Wat is die Noomi Rapace een goeie actrice. Ik vind haar op het moment een van de beste. Inderdaad ook de jonge Leena schitterend gespeeld. Wat een ellende maakt dat meisje mee. De ontwikkeling van het broertje had ik niet meteen in de gate maar bij het de zoveelste ker kijken van de film heb ik hem meer in de gaten gehouden. Afschuwelijk hoe hij zich innerlijk ontwikkeld. Vind er geen woorden voor. Nogmaals schitterende film waar ik het bijna nooit droog bij hou. Vooral ook op het einde als je ziet dat de visuele cirkel rond is. De manier van huilen van Noomi Rapace ging mij door merg en been heen.

avatar van Robi

Robi

• 2029 berichten

Een jonge moeder krijgt een telefoontje dat haar moeder ernstig ziek is en vraagt of ze wil komen. Haar man en haar kinderen weten niet eens dat ze nog een moeder heeft en gaan haar voor het eerst ontmoeten.

Maar zo worden ook de oude wonden en haar trauma van een moeilijke jeugd weer opgerakeld. Het is een erg mooie film en er wordt fantastisch geacteerd. Een film die ik zeker nog wel eens ga zien en die nu nog even nadreunt.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Sterk portret van een disfunctioneel gezin waar een alcoholverslaving aan de basis ervan ligt. We zien het gezin door de ogen van de kleine Leena die omwille van haar verslaafde ouders de zorg opneemt voor haar kleine broer. Gelukkig heeft ze af en toe haar vlucht in het zwemmen waar ze het alles behalve slecht doet.

De film is opgebouwd in twee delen waarbij we Leena zien als kind en als volwassene met een eigen gezin. De voortdurende sprongen in de tijd stoorden me niet. De montage zat prima. Dat komt ook omdat beide verhaallijnen interessant genoeg zijn en ze moeiteloos met elkaar verstrengd zijn.

Prima acteerwerk overigens, zeker van Noomi Rapace, maar eveneens de kleine Leena. Het is ook een film met een zekere moraal. Ik kan me zeker in de plaats stellen van de oude Leena. Het is haar recht om de banden met haar ouders door te knippen, maar de bloedband blijft steeds emotioneel zwaar en onverwoestbaar. Sterk!

scorsese

Goeie film over een vrouw die haar doodzieke moeder bezoekt nadat ze haar jarenlang niet heeft gezien. Het eerste gedeelte is soms wat saai, maar hierna volgen een aantal sterke scenes waar de impact van alcoholisme en huiselijk geweld binnen een gezin pijnlijk duidelijk wordt. Prima verteld via vele flashbacks en uitstekend acteerwerk van de gehele cast.

avatar van Creative-lady

Creative-lady

Wat ik van de film vind? Hmmm... Ergens vond ik het wel mooi, maar ... Leena wilde niet naar haar zieke mama gaan... Maar als we de scènes van in haar kindertijd zien, dan had ze toch geen problemen met haar mama?

We hebben ook niet gezien, hoe de vader gestorven is ...