• 10.579 nieuwsartikelen

Gesproken taal: Fins en Zweeds

Releasedatum: 19 januari 2012

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot Svinalängorna

Leena, 34 jaar oud, krijgt op een ochtend voor Kerstmis een telefoontje met het bericht dat haar moeder op sterven ligt. Ze reist voor het eerst sinds haar donkere kindertijd terug naar haar geboorteplek, waar haar moeder in het ziekenhuis ligt. We zien hoe haar leven zich in de jaren 70 gevormd heeft in een huishouden vol alcohol en misbruik.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Boenga

Boenga

boemboem27 schreef:

Na ruim half uur geken te hebben was mijn geduld op.

Een jaar of tien terug ging ik naar de Britse ska-band Madness kijken.

Een uur lang nummers die ik niet kende, en die zelfs niet onder de noemer 'ska' vielen. Tegenvaller..

Daarna speelden ze hun 9 of 10 hits op een rij: geweldig feest.

Jammer van dat eerste uur, maar héél erg van het concert genoten.

Ook hier zie ik in verschillende commentaren dat er weinig enthousiasme is over het eerste half uur. Maar dat het uiteindelijk een prima film wordt.

Niemand vraagt om verder te kijken na die eerste 30 minuten. Maar het is wel héél jammer om punten te geven op iets waarvan je nog geen derde gezien hebt.

Het eerste uur van Madness kreeg van mij 1,5*. Dat neemt niet weg dat ik élke zaterdagavond naar dat concert zou willen gaan.

avatar van Robi

Robi

Al sneller herzien dan ik van tevoren had gedacht, maar dat was helemaal niet erg. Ik vond het toen al een goede film, maar ik vind hem nu nog veel beter. Er wordt zo ontzettend mooi geacteerd in een in en in triest en emotioneel verhaal. Vooral het jonge meisje speelt super mooi. Alleen haar blik al zegt genoeg. Dan hoeft ze verder niets meer te zeggen. En dan zaten er meer hele mooie elementen in de film. Bijvoorbeeld als ze Zweedse woorden leert. Waarbij ze alles wat er bij haar speelt van zich afschrijft. Deed me ook denken aan Mitt liv som hund. Waar het jongetje alles wat hij erg vindt relativeert naar het hondje Leika in de Spoetnik. Mooie maar ook ook erg treurige film. Alleen jammer dat ik die titel waarschijnlijk niet kan onthouden voor als ik hem t.z.t. weer terug wil zien.

avatar van Fervet opus

Fervet opus

Wat een prachtige, zware, donkere film. En wat een goede actrice is het meisje dat de (deprimerende) jeugd portretteert van de hoofdpersoon. Een familiedrama pur sang.

avatar van Joy4ever

Joy4ever

Zware kost dit. Wel heel overtuigend gebracht. Het belang van een "goede" jeugd is zo belangrijk. Je kunt het ook niet meer overdoen. Het is belangrijk om op later moment waar mogelijk traumatische zaken te verwerken zodat je verder kunt in je leven. Trouwens een geweldige rol van zowel de jonge als oude Leena.

avatar van charmie

charmie

Echt mijn best gedaan en plichtmatig helemaal uitgekeken. Prima acteurs daar niet van, maar voor de rest: wat een deprimerende ellende. Nergens humor, amper tot geen lichtpuntjes, weerzinwekkende handtastelijkheden, in één woord vreselijk. Nee, ik ga hier niet nog een keer naar kijken, maar pak Under Solen er maar weer eens bij. Kan ik geen genoeg van krijgen. Zo mooi.

avatar van Boenga

Boenga

charmie schreef:

Nergens humor

Dit heet dan ook een 'drama'.

Ben je ontgoocheld als je naar een komedie kijkt, en er nergens drama in kan vinden ?