ad

Oorspronkelijke taal: Zweeds

Releasedatum: 20 september 2012

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Simon och Ekarna

"Every family has a secret."

Twee Zweedse gezinnen komen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog door de omstandigheden dichter tot elkaar. Twee jongens uit die gezinnen worden in die jaren volwassen. Eén van die jongens, Simon Larsson, krijgt te horen dat hij een geadopteerd kind is van een joodse vader uit Duitsland. Na de oorlog gaat Simon op reis om zijn achtergrond te verkennen...

image

Naar het boek van Marianne Fredriksson.

Het scenario is opmerkelijk genoeg van de Nederlandse actrice / scenarioschrijver Marnie Blok

Vanaf 20 september in de bioscoop (Just Film)

avatar van -Dolf-

-Dolf-

Prima film!

avatar van tukkerstein

tukkerstein

• 2045 berichten

Redelijke film. Aardige sfeer en redelijk boeiende verwikkelingen in de gezinssfeer. De film maakt halverwege een tijdsprong die de vaart een beetje in de film houdt. Dit kan toch niet voorkomen dat de film wél lekker voortkabbelt maar nooit echt boeit. Geen film die mij lang zal bijblijven.

avatar van Redlop

Redlop

Knap oorlogsdrama zonder dat de oorlog in beeld komt. Je ervaart toch de angst voor de oorlog sterk, sterker dan bij de doorsnee WOII film.

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2071 berichten

Eens met Redlop. Een oorlogsdrama, een verweven familiedrama. En prachtig in vele opzichten, de muziek, het spel en de schitterende vormgeving. Een lange film die me geen minuut te lang duurde. De rating op IMDB werkte niet mee aan mijn verwachting, maar deze keer vind ik die rating echt veel te laag.

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Totaal niet boeiend. Het kabbelt maar een beetje voort zonder dat het echt interessant wordt. De film heeft ook geen echte hoogtepunten. Ik vond het best saai zelfs. Ik vind 2 uur ook een beetje aan de lange kant voor een verhaal als dit. Maar misschien is dit gewoon niet mijn ding. 2,5 ster

gauke

Een emotioneel complex familie-epos waarin drama op drama wordt gestapeld, rond verwarring, onbegrijpelijkheden, verdrongen en onuitgesproken herinneringen, schaamte en schuld. Een propvolle levensroman over de hoogtes, dieptes en keerpunten van het leven, dat meerdere tientallen jaren omvat. Het verhaal wordt verteld met o.a. innemende beelden van het mooie skandinavische schilderachtige landschap. De regiseusse heeft oog voor kleur, licht en beweging, de cameravoering is rustig, bijna statisch en detaillistisch en de muziek is behoorlijk bombastisch.

avatar van A.L.I.E.N

A.L.I.E.N

Mooie film, met een stijl die ik niet echt gewend was (de vele montages, de langdurige muziek), maar dit is niet negatief, ik vond het wel iets hebben. Het begint zeer goed, Zweden tijdens de jaren '40 dat letterlijk omringt is door Oorlog. Het Zweedse leger dat mobiliseert, De houding tegenover de joden etc... Na de oorlog begint er een heel ander verhaal, over de hoofdpersoon Simon die z'n achtergrond wil verkennen.

Toch best wel goed uiteindelijk, deze Zweedse speelfilm.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Ik kan er niks aan doen, maar ik vond de film geen bal aan.

avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

Traag, Saai, Rommelig.

Echt een jank filmpje, zonder één duidelijke verhaallijn.

Mooi geschoten, maar verder weinig echt vermakelijk en boeiend.

scorsese

Redelijke film waarin de jonge Simon zich niet helemaal thuis voelt waar hij opgroeit. De film speelt zich grotendeels af tijdens WOII, maar de oorlog zelf komt niet voorbij. Een mooi verhaal en ook mooi in beeld gebracht. Ondanks dat er genoeg gebeurd, had de film met gemak iets korter gekund.

avatar van Decec

Decec

Een mooie dramafilm...

Mooi verhaal...

Prima acteerwerk...

Perfect achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital)...

Super mooi HD kwaliteit...

Mooi landschap/omgeving...

avatar van oemoemenoe

oemoemenoe

avatar van lovecraft

lovecraft

Zoveelste melodramatische Tweede Wereldoorlogfilm met vioolklanken, sex, verstoorde familierelaties en overacterende deelnemers in de schier eindeloze lijst melodramatische Tweede Wereldoorlogfilms met vioolklanken, sex, verstoorde familierelaties en overacterende deelnemers.

Dit keer Scandinavisch.

Een halve ster, omdat ik dit soort films inmiddels wel kan dromen.

avatar van K. V.

K. V.

'k had er eigenlijk iets meer van verwacht. 'k vond dat de film eigenlijk wel goed begon en het eerste uur vond 'k wel interessant en meeslepend, maar na de tijdssprong vond 'k het toch allemaal wat minder en kon het me dus ook minder boeien.

De film zag er wel goed uit en bevatte af en toe mooie poëtische (natuur)beelden en de cast deed het eigenlijk ook niet slecht.

Een beetje jammer van het tweede deel, wat anders was dit wel een prima film geweest, nu spijtig genoeg iets minder.

avatar van Fransman

Fransman

Hoeveel drama kun je kwijt in een film? Veel dus. Misschien een beetje teveel. En dan ook nog veel symboliek, natuurgeweld, menselijk onvermogen. Alles overgoten door een zware score klassieke muziek. Ga er maar aanstaan. Film duurt twee uur, maar ik had het gevoel dat het er drie waren.

Begrijp me niet verkeerd, ik vond het een prachtige film. Waar veel in gebeurt. En zeker geen melodrama. Dat die roman van Marianne Fredriksson een bestseller was, dat is niet zo moeilijk te begrijpen. Rode koontjes en traantjes. Vooral bij vrouwen denk ik. Ach die kinderen... Ik vond het gedeelte voor de tijdsprong sterker dan het tweede deel, waarin de vriendschap tussen de twee jongens ook uit beeld raakt. Maar ik vond degene die de oudere Simon speelt minder sterk.

Technisch valt hier niets op aan te merken. De fotografie, locaties en decors zijn prachtig. Maar het is ook wel heel erg Zweeds. Dus loodzwaar. Bergmann zou er verlekkerd naar gekeken hebben. Twee uur, zonder zelfs maar een heel klein ironisch grapje. Om wat te relativeren. Nee, daarvoor moet je niet bij de Zweden zijn.

avatar van stefan dias

stefan dias

• 2092 berichten

Klef verhaaltje dat vooral heel zwak in beeld gebracht werd. Muffe, veel te mooie plaatjes, met kostuums die allemaal recht van de stomerij kwamen. Zo was het zogenaamde 'arbeidersmilieu' nog steeds heel burgerlijk en netjes. Duffe beeldvoering met de natuurbeelden die de klassieke muziek moesten verbeelden nog als dieptepunt, het leek wel 'Interludium' van destijds. Qua acteren vond ik alleen de oude Inga die zijn echte moeder was iets echt doorleefd te hebben…

Verder vond ik het maar een saaie boel die zich tergend traag naar zijn einde sleepte.

BBarbie

Vrij zwartgallige film over joodse kinderen in Zweden tijdens en vlak na de Tweede Wereldoorlog. Een film over angst, opgekropte woede en onbegrip. Hoewel de film op sommige momenten best aangrijpend is, brengt ie toch niet helemaal wat ik ervan verwachtte. Probleem is een beetje dat het secure eerste (en tevens mooiste) deel van de film een tamelijk springerig en fragmentarisch vervolg krijgt. Wel een voldoende, maar het houdt niet over.

avatar van sperwer 27

sperwer 27

(gezien op vrijdag 9 september 2015)

Het verhaal van joodse jongens en hun familie tijdens W.O. II, hun voorbestemming en hun levensweg.

Simon groeit op bij adoptieouders (geen joden). Hij is introvert en heeft een grote liefde voor muziek.

Het botst met zijn adoptievader. Hij gaat op zoek naar zijn ware identiteit. Een filmverhaal vol gebeurtenissen. Boeiend, maar je moet het blijven volgen.

Twee mooiste figuren volgens mij: Karin, zijn adoptiemoeder en Simon. Af en toe prachtige beelden!

avatar van bloepie

bloepie

mooie film....

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Zoals boekverfilmingen soms zijn: het gaat in sneltreinvaart langs de belangrijkste gebeurtenissen, terwijl je het gevoel krijgt 'iets' te missen om het volledige plaatje te kunnen snappen. Visueel heeft het mooie sfeerschetsen van de veranderende seizoenen op het Zweedse platteland. Al blijft het een tikkeltje conventioneel met saaie shots, toneelplichtig acteerwerk en wat geforceerde symboliek (wolkenkamelen, fluistereiken) Toch raakte Simon's zoektocht naar zijn Joodse identiteit me voldoende om meegesleept te worden in zijn persoonlijke problemen tegenover de grote tragedie van de Jodenvervolging. Hier had wel meer uitgehaald kunnen worden. Misschien in de vorm van een televisieserie? Of door inhoudelijk in het verhaal te snijden om meer de nadruk te leggen op interessante elementen?

Theunissen

Deze Drama film was gisteren te zien op de Belgische televisiezender "Canvas", maar omdat ik toen al andere filmplannen had, heb ik hem maar gepindakaasd (ik had de film ook kunnen opnemen, maar het andere vind ik handiger) en zowel gedeeltelijk gisternacht (eerst uur) en vandaag (laatste uur) bekeken. Opzicht was dat ook best goed gedaan want in het eerste uur draait het om de jaren vlak en tijdens de Tweede Wereldoorlog en het laatste uur draait om de jaren daarna. In het eerste uur is hoofdrolspeler Simon (gespeeld door Bill Skarsgard) ook nog een kind en in het tweede uur is hij min of meer al volwassen.

Hoewel het verhaal gewoon goed en mooi in elkaar steekt (spat ook visueel gezien van het scherm) en zeker weet te boeien en interesseren, is het aan de andere kant ook wel langdradig (duurt ook bijna twee uren), traag en saai en zeker wat betreft de oorlogsjaren had ik wat meer drama verwacht. Behalve de zoektocht van Simon naar zijn verleden (hij is immers een geadopteerd kind, iets wat hij wel pas na de oorlog krijgt te horen en ook met opzicht een logische reden daarvoor), in de tweede helft van het verhaal, gebeurt er eigenlijk weinig bijzonders. Dat houdt niet in dat ik het tweede gedeelte van het verhaal beter vond, want dat vond ik juist het eerste gedeelte en dat vanwege de mooie en goede rollen van Stefan Gödicke (in de rol van vader Erik) en Helen Sjöholm (in de rol van moeder Karin) die zich als een goede vader en moeder (houdt enorm veel van Simon, maar krijgt deze liefde niet echt terug van Simon) ontfermen over de twee kinderen Simon en Isak (die ze ter bescherming, omdat hij Joods is, opnemen van een rijk persoon, te weten zijn vader Ruben waar Simon een goede band mee heeft).

In het tweede gedeelte van het verhaal loopt Simon ook vooral zijn lul achterna met o.a. de joodse Iza (gespeeld door de mooie Duitse Katharina Schüttler, die ook wat bloot is te bewonderen en die ik wel wat weg vond hebben van onze Carice van Houten), waarmee hij ook voor het eerst seks heeft. Vanwege het joodse verleden van Iza, zegt ze o.a. tijdens het vrijen (tenminste als je het zo kan omschrijven), "Kleine viezerik. Sla me". Dus waarschijnlijk is ze tijdens de oorlog als hoer gebruikt geworden door de Duitsers. Nadat het al snel spaak loopt met Iza, treft hij de zekere Klara (gespeeld door Erica Löfgren), waarmee hij ook gelijk in bed duikt en die naderhand wel zijn vriendin wordt.

Nadat Simon van zijn oorspronkelijke moeder Inga (gespeeld door Cecilia Nilsson), oftewel de zus van Karin, een brief (best apart want in die brief staat ook "Hij vraagt of u net zo nat bent als de beek" ) krijgt te lezen van zijn joodse vader (die muziekleraar was en viool speelde), gaat Simon de zoektocht naar zijn vader beginnen in de laatste 30 minuten van het verhaal. Alvorens hij daaraan begint hekelt hij ook nog zijn adoptieouders Erik en Karin en gaat hij verhuizen naar Ruben, die hem helpt zijn vader te vinden. Dat levert best een aardig einde op met ook nog een aantal verrassingen (misschien wel niet echt verrassend) in petto, zoals dat de echte vader van Simon al is overleden. Het einde was best mooi en zeker ook tragisch en met name als adoptiemoeder Karin overlijdt.

De cast speelt verdienstelijk tot goed en vooral Stefan Gödicke en Helen Sjöholm in de rol van de adoptieouders van Simon. Hoofdrolspeler Bill Skarsgard in de rol van Simon deed het opzicht ook gewoon goed, maar hem vond ik niet bepaald sympathiek. Jan Josef Liefers in de rol van de rijke Ruben, doet het overigens ook goed. De cast in deze film is overigens best beperkt. De filmtitel komt zeker ook in het verhaal aanbod (ook op het einde) want Simon zijn enige vriend was vroeger een eikenboom, waar hij veel tijd bij doorbracht (o.a. via een soort van boomhut, waarin hij vaak wegdroomde).

Al met al gewoon een goede en mooie Scandinavische (mede gefinancierd door Nederland) Drama film, maar wel eentje die misschien wat te langdradig en traag is (zeker het eerste uur) en ook misschien een tikkeltje saai is.

avatar van nadrin

nadrin

Knape boeiende film

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Een film die nog een hele poos blijft hangen. Prachtige beelden, fabelachtige muziek en mooi acteerwerk. 4☆

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Damn, zo dacht ik even de Nederlandse film Simon (2004) ontleend te hebben, maar dat bleek niet zo. Al duurde het wel eventjes vooraleer ik dit door had. Voordeel is wel dat ik deze anders nooit zou gezien hebben.

Simon is het verhaal van een klein jongetje die in tegenstelling tot zijn hard werkende arbeidende ouders het liefst met zijn neus in de boeken zit. Het contrast tussen hem en zijn vader is groot en emoties tussen beiden balanceren tussen haat en liefde, tussen begrip en onbegrip.

Het begint echter allemaal vrij goed. Vooral de jonge jeugdjaren van Simon waren best boeiend. Mooie uitdieping ook van de jeugd van Simon en Isak, zijn joodse vriendje die hij leert kennen in het lyceum. Er werd veel aandacht besteed aan de cinematografie en de mooie beelden van Zweden de rest. Vanaf de volwassenheid van de kinderen wordt het langdradiger en minder boeiend. Het grote geheim wordt wel kenbaar gemaakt, maar voor de rest kabbelt het maar een beetje verder. De zoektocht naar zijn vader boeide me minder, maar het dreigende oorlogsgebeuren was steeds aanwezig gedurende de hele film. De plotwending was misschien wat voorspelbaar, maar stoorde niet. Leuk om eens gezien te hebben. Geen topper, maar net voldoende voor mij.

avatar van james_cameron

james_cameron

Fraai gespeeld en mooi in beeld gebracht zweeds drama, wellicht iets te lichtgewicht qua aanpak om emotioneel echt doel te raken, maar in ieder geval wel meeslepend en onderhoudend. De unaniem sterke cast en het continu boeiende verhaal zorgen in ieder geval voor een aangename kijkervaring.