Allt Flyter (2008)

Zweden
Komedie / Drama

geregisseerd door Måns Herngren
met Jonas Inde, Amanda Davin en Benny Haag

Frederik, een werkloze redacteur en een ambitieuze recreatieve sporter, zit in een diepe midlife-crisis. Zijn huwelijk ligt in scherven, zijn vrouw wil hun opstandige tienerdochter bij hem laten intrekken om haar eigen carrière uit te bouwen en na een catastrofale nederlaag is het ook met de toekomst van zijn geliefde hockeyteam zeer slecht gesteld. Een nieuwe uitdaging, dat heeft hij nodig! Uit een gek idee groeit voor Frederik een nieuwe passie: synchroonzwemmen.

avatar van RuudC
Best grappig om te zien hoe een aantal mannen (met blijkbaar een midlife crisis) gaan synchroomzwemmen. Wat begint als een grap voor een vrijgezellenavond, loopt uiteraard langer door dan gepland is. Ieder heeft zijn eigen achtergrond, maar wel dezelfde motivatie. Dat het uitgerekend kunstzwemmen betreft, is dan wel weer een leuke en vooral originele keuze. Zeker omdat de sport hierin nog enigszins serieus wordt genomen. De originaliteit gaat helaas niet op voor het verhaal zelf. Het is leuk gedaan en de beelden roepen bij mij herinneringen op van de tijd dat ik zelf in Zweden woonde. Het plot is in ieder geval goed en daarmee is Allt Flyter een prima filmpje om gezellig met z’n tweetjes te zien.

avatar van Epitaph
Dit lezende heeft dit een hoog ''The Full Monty'' gehalte.

avatar van nightbreed
Epitaph schreef:
Dit lezende heeft dit een hoog ''The Full Monty'' gehalte.

Daar dacht ik ook meteen aan toen ik het verhaal las.

Zeer vermakelijk werkje by the way.

Matige film waarin een groep mannen besluiten om een synchroon-zwemteam te beginnen. Hun redenen om dit te doen zijn helaas wat zwak onderbouwd. Ook is het verloop nogal voorspelbaar. Zeker niet slecht, maar de film weet eigenlijk nergens in uit te blinken en deze Zweedse equivalent van The Full Monty is ook verre van origineel. Net geen 3.0 sterren.

avatar van Euro551
Bijzonder verhaal. Zweedse films zijn over het algemeen goed. Net als deze.

avatar van Ayres
Ik was hem gisteren aan het kijken toen bekend werd dat de frans examens zijn uitgelekt!!!
Toen heb ik hem niet meer gevolgd helaas, maar wat ik ervan zag zag er prima uit.

De intentie was, denk ik, een welwillende film te maken over mannenvriendschap en solidariteit. Maar voor mij is de regisseur zijn doel voorbijgeschoten: ik zag een clichématige, afgrijselijke komedie met gladde en banale humor en mannen in vrouwenbadpakken, waarin, ook al werden vrouwen niet al te best afgeschilderd, op een gekunstelde en geforceerde wijze emancipatiedoeleinden (zowel vrouw als homo) werden ingebouwd, maar in de kern o zo discriminerend. Snel vergeten maar!

avatar van 93.9
Wat een lage waardering voor deze vrolijke feelgood film.
Mannen in vrouwenkleding voor de grap is heel flauw en niet leuk.
Maar had niet echt het gevoel dat er opzettelijk gediscrimineerd werd.
Kort samengevat is het leuk kijkvoer.