Sitcom (1998)

Frankrijk

geregisseerd door François Ozon
met Évelyne Dandry, Marina de Van en François Marthouret

Een gezin komt volledig op zijn kop te staan als het nieuwe huisdier, een afgedankte laboratoriumrat, een mysterieuze invloed blijkt te hebben. De dochter stort zich op kinky seks, de studentikoze zoon kondigt plotseling aan dat hij homo is en past zijn garderobe drastisch aan... Intussen gaat moeder op zoek naar de liefde die ze in haar uitgebluste huwelijksleven mist.

Uitermate slechte holle film.

kappeuter (moderator)
Uitermate grappige, aparte film.

errug gelachen

Hilarisch aparte film. Mooie satire op de sitcom. Alleen een heel raar einde...

avatar van Goodfella
Nog geen 3 gemiddeld?!? What is wrong with you people!

M'n eerste kennismaking met Ozon had nauwelijks beter kunnen uitpakken. Heerlijk geschift verhaaltje vol krankzinnige situaties en rariteiten. Verhaal lijkt op een mix tussen Happiness en Visitor Q. Verwacht dus iets met incest, gehandicapten en dikke ratten . Perfecte ongein dus, absoluut niet iets waar je veel meer achter moet zoeken lijkt me. Ideale speelduur ook voor een werkje als dit, zoiets moet uiteraard ook weer niet té lang duren.

avatar van Dopke
Een beetje vreemd, maar ergg lekker

Ben erg benieuwd naar meer van deze man.

avatar van tovenaar
Uiteindelijk stelt het verhaal natuurlijk niet veel (bijna niets?) voor, maar in de categorie vermakelijke onzin scoort deze film zeker bovengemiddeld. Een rat, wat incest, vreemde humor, Sitcom is een leuk tussendoortje, maar absoluut geen masterpiece.

avatar van 93.9
Vandaag de dvd gezien plus 1 van de korte films die erbij zit.
De hoofdfilm is gewoon goed (3 en halve ster).
Denk dat je er idd wel van moet houden, maar mij kan het allemaal niet vreemd genoeg zijn.
De korte film(14 min.) over die homosexuele jongen die naakt gaat zonnen vond ik ook erg goed.
Daarom ipv 3enhalve, 4 sterren.

Redelijk goede film; de rat op het einde had voor mij eruit gemogen. Verpest voor mij persoonlijk de rest van de film, ondanks dat ik de symboliek hiervan wel begrijp vond ik het een zwaar minpunt! 3 sterren daarom

avatar van BlueJudaskiss
Eh, bah. Vanwege 8 Femmes en Swimming Pool is Francois Ozon mn favoriete regisseur, maar ik vond deze een beetje vreemd. Alhoewel 'bah' een beetje overdreven is. Ik hou het wel gewoon op vreemd. Toch nog 2,5 *

avatar van Redlop
Beetje te banaal en te opzichtig taboes in beeld willen brengen zonder scherpe dialogen en vooral zonder humor. Fataal voor een parodie. Slechtste Ozon. 1*

avatar van Pepito
Duidelijk een film waarin Ozon nog zoekende is.
Op zich is het af en toe wel grappig, maar nergens echt hylarisch. Er worden veel taboes te geforceerd er doorheen gejaagd. Desondanks zeer vermakelijk en typisch frans.

avatar van Freud
Wat een geweldige film . Erg goed gemaakt, met veel melodrama, klichés, belachelijke stereotypes, overdrijvingen en kitsch (er moeten meer woorden uitgevonden worden voor dit soort films, bij Almodovar zit ik ook steeds weer in hetzelfde vocabularium te spitten ) De film is geweldig grappig, ongelooflijk flauw en helemaal fout tegelijk. Toen de moeder bij haar zoon in bed kroop dacht ik even dat het er toch wat over ging, maar zodra je daar overheen bent is het gewoon een heerlijk grappige film. De cameravoering is ook schitterend, de gigantisch grote closeups werken prachtig, en er zitten ook erg veel knipoogjes in naar alle mogelijke conventies uit soaps en slechte thrillers, vind ik altijd leuk. Uiteindelijk ben je zo gewend aan bepaalde opeenvolgingen van shots of bepaalde bewegingen dat je automatisch een bepaald vervolg verwacht, Ozon speelt daar erg goed mee, door juist helemaal niks te laten gebeuren, of door op die manier dingen te vertellen over de personages die voor de rest helemaal niet uit de film blijken, of door gewoon met veel plezier de hele conventie klakkeloos over te nemen. Het verhaal is op dezelfde manier opgebouwd, de ene helft is enorm voorspelbaar, en de andere helft is zo totaal verkeerd en vergezocht dat het haast hilarisch wordt.
Ozon is volgens mij een erg onderschat regisseur (door mij alvast wel), ben geweldig benieuwd wat voor dingen hij nog allemaal gemaakt heeft . Om te beginnen moet ik Le Temps qui Reste maar eens wat meer sterren geven, dat was eigenlijk ook wel een goeie film .

Kijk, dit zijn tips Maar eens proberen vinden.

avatar van Alastor
Vermakelijk filmpje inderdaad. Ik heb er bij vlagen hartelijk om kunnen lachen. De film heeft echter beduidend minder uitstraling dan Ozon's latere '8 femmes'.

avatar van Freud
Het is een film van een beginnend regisseur en dat valt wel op, maar verknoeit de film niet. Bovendien is Sitcom beduidend professioneler dan de eerste films van iemand als Almodovar. Al ben ik wel benieuwd naar zijn later werk, als hij de charme van deze film kan combineren met de visuele flair van bijvoorbeeld 5x2 moet dat zeker de moeite zijn. Zondag spelen ze Les Amants Criminels, ik kijk er nu al naar uit .

Freud schreef:
Zondag spelen ze Les Amants Criminels, ik kijk er nu al naar uit .

Zeker kijken, vind ik dusver de beste Ozon. Lekker speels filmpje

avatar van maxcomthrilla
Een zeer lekker experimenteel filmpje. Aparte humor die toch wel overkomt. Bij tijden ook zeker bizar al had de film wel een flinke aanloop nodig. De scènes met de moeders des huize vond ik het aangenaamste. Maar ook de dochter is af en toe hilarisch! Verder ook prachtige beelden vooral in dat zwembad als ze met z`n drieën in therapie gaan.

De film doet naarmate het einde steeds surrealistischer aan en laat je nadenken, en dat is ook wel eens fijn. Zeker een aangename kennismaking met Ozon! 3,5*

avatar van Martin Van K
Heel leuk filmpje! Ozon experimenteert er op los in Sitcom: ik had het gevoel dat hij zowat al zijn ideeën omtrent cinema in deze film eens wilde uitproberen. Verschillende clichés omtrent sitcoms moeten er aan geloven en de film stapelt vreemde en komische scènes op, met op het eind dan nog een stukje pure horror. Het leukste vanal is dat deze vreemde combinatie dan nog wonderwel werkte ook! 4*

avatar van Rianneke_Dan
Hele aparte vage film.
Ik had al wel zoiets verwacht, maar het was een erge 'vreemde' film.
OPzich vond ik dat ook wel weer leuk aan de film, ook erge rare maar toch komische scene's.
Het einde vond ik alleen heel erg jammer, verpest het een beetje voor mij.
Al met al een heel apart filmpje.

avatar van Naomi Watts
Heerlijk absurd filmpje van Ozon.

Een achtbaan rit vol met bizarre personages (een waar rariteiten kabinet), weirde gebeurtenissen, wat incest, ratten. De perfecte formule om een sick funny flick te maken. Iets serieus moet je er echt niet achter zoeken. Imo vooral goed te vergelijken met Miike's Bizita Q.

avatar van mikey
Franse film over mensen die doen aan vrije tijdsbesteding, behalve de vader. Daarom dat die beste man uiteindelijk buiten de boot valt. De film kabbelt een beetje voort als een rustig beekje ook al schijnen de voorvallen ronduit schokkend te zijn. Het viel allemaal best mee. Verder te verwachten veel kitsch, camp en onderbroekenlol. Het monster was trouvvens eng en de scene was cheap maar effectief in beeld gebracht.

avatar van ralfsjam
opzich een aardige film van Ozon, maar niet 1 van zijn betere. heb 1 keer moeten lachen, en had op meer gehoopt. maar al met al toch niet slecht. 3-tje. kon wel erg genieten van vader!!!

Blijft een eng beest die rat met zijn rode ogen ..

Een bijzonder en beladen familiebeeld met saamhorigheidsgevoel, vol met cynisme (soms giftige humor), kwaadaardig- en bitterheid; een mengsel van een inktzwarte komedie en een kluchtspel; absoluut een van de betere films van Francois Ozon. Hij laat de kleurrijke omgeving scherp contrasteren met de oplopende spanning binnen de familie.

Vroege maar schitterende Ozon. Niet alleen een parodie op sitcom en zowat alle mogelijke clichés, maar ook een stevige knipoog naar grootmeesters als Almodovar, Fellini, Pasolini en zelfs... Kafka...