Ikke Naken (2004)

Alternatieve titels: The Color of Milk | The Colour of Milk | Niet Naakt, Niet Gekleed

Noorwegen
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Torun Lian
met Julia Krohn, Bernhard Naglestad en Ane Dahl Torp

Volgens Selma is liefde 'de ergste van alle natuurrampen'. De logica is eenvoudig: moeder stierf bij Selma's geboorte 'de liefdesdood' (zoals dat heet) in het kraambed. Als liefde zoiets kan veroorzaken, is ze niet te vertrouwen. Selma zweert bij 'de wetenschap'; die is duidelijk en voorspelbaar. De Nobelprijs is haar doel. Het leven lijkt haar theorie over de liefde te bevestigen. Tante Nora heeft het zodanig aan de stok met haar verloofde dat de bruiloft keer op keer wordt uitgesteld. Jongens hebben een reptielenbrein. En ondanks het pact dat ze ooit sloot met haar vriendinnen -nooit interesse hebben voor jongens- gedragen de andere meisjes zich tegenwoordig al even idioot. Sinds deze zomer zijn ze 'op jongensjacht', proberen ze te tongkussen (met desastreuze afloop) en praten over niks anders meer. In medescholier Andy vindt ze een verwante ziel met wie ze over wetenschappelijke vragen kan discussiëren. Eén onderzoeksthema wordt hen aangereikt door 'de Zweed', een jongeman uit de stad: welke kleur heeft melk van binnen?

avatar van Lilyroos
Ik heb deze film dit weekend bekeken op Ned. 3 en vond hem heel ontspannend vooral door het mooie landschap. Ja, zelfs voor een 27 jarig iemand. Prachtig acteerwerk door de kinderen en zalige taal trouwens.

avatar van niethie
Enorm vertederend jeugdfilmpje die vooral opvalt door de intelligente, zowel komische als volwassen dialogen. Heb vaak helemaal dubbel gelegen door de opmerkingen van al die kinderen en het aandoenlijke taaltje dat Selma spreekt. Die laatste is een heel bijzonder meisje dat kwa inteligentie al ver het niveau van haar vriendinnetjes voorbij is maar zich grotendeels laat leiden door een angst, onzekerheid die haar ervan weerhouden te genieten van het leven en dus ook niet ziet dat het geluk niet ver van haar vandaan ligt, gaat wel iets verder dan de gemiddelde puber probleempjes dus. Ook het mooie zomerse sfeertje en de prachtige plaatjes van het Noorse platteland toverde een blijvende glimlach op mijn gezicht. Erg verfrissend! Verdiend wel wat meer waardering ook, past met gemak in het rijtje met films als My Life as a Dog en Stella...

3,5 sterren

avatar van Marvinleeaday
Wat een onwijs leuke film niet aalleen voor 27 jarige maar ook voor een 47 jarige. Geweldig weergegeven wat er in de beginnende pubers omgaat, natuurlijk wel anders dan in ons gehaaste leven. Heerlijk in een prachtige omgeving het veranderen van jongens/meisjes heb je niets aan tot een ontluikende verliefdheid. Een film waarbij je alle wereldproblemen ziet verdwijnen voor de pré puberale problemen.
Ik heb echt genoten zoals je wel merkt.

avatar van mikey
niethie schreef:
De dialogen en de gedachten (trouwens erg saai gebracht door de voice-over) zijn van een middelbare vrouw.. Wanneer je dat laat vertellen door een kind is het intelligent. Wanneer je ze laat vertellen door een volwassen vrouw zou het infantiel zijn geweest.

avatar van lars-pixar
Ik ben wel fan van Noorse jeugd films die mensen hebben daar wel oog voor maar deze film viel mij erg tegen. Ook na het uur verwachten ik nog iets leuks maar hellaas de film eindigde erg saai en teleurstellend. 1,0*

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd en 'k vond het wel een leuk filmpje. 'k wist niet direct wat te verwachten, maar de film kon me wel boeien tot het einde en hij groeit ook. Het is een soort jeugdfilm, maar het hoofdpersonage kwam redelijk volwassen over. De film raakt vooral het thema liefde aan, maar de film kwam zeker niet klef over en er was zeker ook ruimte voor humor (de slang). De kinderen kwamen erg overtuigend over, dus dit was ook een pluspunt.
De moeite om te bekijken.

avatar van ella9084
Superieure film over ontluikende seks en liefde. Dat kan niemand beter dan de Scandinaviers.

Mooie film over een jong meisje in haar pubertijd en de grote vragen van het leven. De sfeer is geweldig zoals in Mitt liv som hund. Hoewel dit een heel ander verhaal is en minder indringend.
De acteerprestaties waren geweldig. Een genot om naar te kijken.

avatar van stefan dias
In deze film klopt zo ongeveer alles. Geen flauw sentiment of overdreven tofdoenerij. Het decor en de acteurs zijn al goed genoeg.

En uiteraard is er de perfect gecaste Selma (leuke naam trouwens) waarmee zo'n film toch altijd staat of valt. Hij staat! En hoe. Hoe leuk die crush, die ze heeft op de veel oudere Zweed. Voor iedereen zooooo herkenbaar. En hier heel teder, niet te flauw neergezet. Er wordt ook niet té veel op gefocust. De film is soms hakketakkerig gemonteerd, wat de sfeer van het geheel volledig ten goede komt. Ik heb altijd al een zwak gehad voor (goede) jeugdfilms en dit is weer een echte topper!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Eindelijk deze noorweegse coming of age film gezien en hier zoals verwacht ook zeker geen spijt van gehad.
Ikke Naken is een heerlijk rustig voortkabbelend filmpje met levensechte personages en zonder ook maar voor een seconde ongeloofwaardig te worden.
Het is niet een film waar in erg veel gebeurd maar dat is ook zeker niet nodig, de sfeer is goed voelbaar en je hebt als kijker al vrij snel sympathie voor de jonge Selma die zo haar eigen gedachtes over liefde er op na houd.
De film heeft een happy-end maar het was gelukkig niet geforceerd of niet passend.
Voor de liefhebbers van coming of age films zeker het bekijken waard.

avatar van Phantasm
Leuk om een keer gezien te hebben.

Geestig filmpje over een puberende tiener, die zich —mede door het gedoe met de volwassenen in haar omgeving— geen raad weet met haar hormonen en van de weeromstuit alles in het leven probeert te rationaliseren, totdat de hormonen haar onvermijdelijk de juiste richting wijzen. Leuke karakterstudie, met gevoel voor humor gemaakt. Geen echte topper, maar alleszins onderhoudend door de spitse dialogen en het bedachtzame acteerwerk van de jonge Julia Krohn.