Sult (1966)

Alternatieve titel: Hunger

Denemarken / Noorwegen / Zweden

geregisseerd door Henning Carlsen
met Per Oscarsson, Gunnel Lindblom en Birgitte Federspiel

Pontus is een aan honger lijdende schrijver in Oslo anno 1890. Hij slentert de straten af op zoek naar liefde en een mogelijkheid om zijn werk gepubliceerd te krijgen. Veel vriendelijkheid en hartelijkheid komt hij er echter niet tegen en zijn zwakke gezondheid zorgt er mede voor dat hij zijn grip op de realiteit verliest.

avatar van badfans69
matige nordic film

Een sober, onverbloemd, rauw en documentair-achtig karakterportret, vol ellende, over het ego van een schrijver, vergezeld door honger en vernedering. De personages zijn koud en even deprimerend als de grijstonen in deze productie in zwart-wit. De film werd vooral gedragen door het spel van Per Oscarsson (overleden in 2010), die de neergang van de trotse, dwaze, gedisciplineerde jonge schrijver vorm wist te geven.

avatar van beavis
Onvoorstelbaar lage cijfers voor een film die toch bekend staat als een uitstekende adaptatie van een nobelprijs winnende schrijver. Ook helemaal niets sober of documentair aan. Af en toe geheel uitzinnig en als Oscarsson nóg manischer had gespeeld dan had hij de directe voorloper van Captain Jack Sparrow geweest... soms twijfel ik toch heel erg of mensen wel kijken naar de films die ze zien...

avatar van Verhoeven
Touché.

avatar van Darbie
beavis.......Hartelijk dank voor jouw bericht bij deze film.

{ en als ik dan het bericht van 3 woorden zie van badfans69, dan rest mij niets dan te denken........die heeft echt helemaal niets van deze film begrepen. }