• 8.347.862 stemmen

Reise der Hoffnung (1990)

Drama | 109 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titels: Journey of Hope / Umud'a Yolculuk

Oorsprong: Zwitserland / Turkije / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Xavier Koller

Met onder meer: Necmettin Çobanoğlu, Emin Sivas en Yaman Okay

Oorspronkelijke taal: Duits

Plot Reise der Hoffnung

Een vriend heeft een visum geregeld zodat een boer, zijn vrouw en hun zevenjarige zoon vanuit Turkijë naar Zwitserland kunnen reizen om een nieuw bestaan op te bouwen. Al snel merken ze dat het niet zo makkelijk is.

Zeer aangrijpende film. De niet al te rooskleurige (zei hij met gevoel voor understatement) situatie van emigranten wordt zeer pijnlijk in beeld gebracht. Je blijft je erover verbazen waar die mensen hun moed en (vooral) hoop vandaan blijven halen.

avatar van Anatolia

Anatolia

Kreeg een Oscar voor beste Buitenlandse Film in 1991.

Vooral de reis over de Alpen (te voet) is zeer indrukwekkend.

avatar van hasanordek

hasanordek

Als er een film moet zijn die op DVD moet uitkomen, dan is het deze.

BBarbie

Hartverscheurende film over Turkse asielzoekers, die door gewetenloze mensensmokkelaars eerst helemaal kaal geplukt worden en vervolgens in meer dan barre omstandigheden in het grensgebied tussen Italië en Zwitserland aan hun lot overgelaten worden. Een hemeltergend verhaal, geïnspireerd door ware gebeurtenissen. Schrijnende film met een imposante hoofdrolrol van Necmettin Çobanoğlu.
Versloeg destijds in de strijd om de oscar voor beste niet-Engelstalige film o.a. Ju Dou. Ik ben blij dat ik niet hoef te kiezen, want ook dat is een indrukwekkende film.