Reise der Hoffnung (1990)

Alternatieve titels: Journey of Hope | Umud'a Yolculuk

Zwitserland / Turkije / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Xavier Koller
met Necmettin Çobanoglu, Emin Sivas en Yaman Okay

Een vriend heeft een visum geregeld zodat een boer, zijn vrouw en hun zevenjarige zoon vanuit Turkijë naar Zwitserland kunnen reizen om een nieuw bestaan op te bouwen. Al snel merken ze dat het niet zo makkelijk is.

Zeer aangrijpende film. De niet al te rooskleurige (zei hij met gevoel voor understatement) situatie van emigranten wordt zeer pijnlijk in beeld gebracht. Je blijft je erover verbazen waar die mensen hun moed en (vooral) hoop vandaan blijven halen.

avatar van Anatolia
Kreeg een Oscar voor beste Buitenlandse Film in 1991.
Vooral de reis over de Alpen (te voet) is zeer indrukwekkend.

Als er een film moet zijn die op DVD moet uitkomen, dan is het deze.

Hartverscheurende film over Turkse asielzoekers, die door gewetenloze mensensmokkelaars eerst helemaal kaal geplukt worden en vervolgens in meer dan barre omstandigheden in het grensgebied tussen Italië en Zwitserland aan hun lot overgelaten worden. Een hemeltergend verhaal, geïnspireerd door ware gebeurtenissen. Schrijnende film met een imposante hoofdrolrol van Necmettin Çobanoğlu.
Versloeg destijds in de strijd om de oscar voor beste niet-Engelstalige film o.a. Ju Dou. Ik ben blij dat ik niet hoef te kiezen, want ook dat is een indrukwekkende film.