King of the Hill (1993)

geregisseerd door Steven Soderbergh
met Jesse Bradford, Jeroen Krabbé en Lisa Eichhorn

De jonge Aaron leeft samen met zijn vader, z'n moeder en z'n broertje in een hotelkamer ten tijde van de crisisjaren. Als zijn moeder wordt opgenomen in een sanatorium, vader een baan ver van huis accepteert en zijn broertje door geldgebrek onderdak krijgt bij familie, blijft Aaron alleen achter in het armoedige hotel. De intelligente Aaron wordt gedwongen om het op allerlei manieren in zijn eentje te redden.

avatar van geronimo
Hele mooie ontroerende film.

Onwijs mooie film, waarin de armoede van een familie heel goed in beeld is gebracht. Na King of the hill, besef je je pas hoe gelukkig we ons mogen noemen.

FisherKing
Ongewoon goede film ! indrukwekkend..

Niet alleen ontroerend / aangrijpend, maar soms ook komisch (zoals het gesprek tussen de schoenen). Aaron (nog heel jonge Jesse Bradford) heeft, misschien door de nood der omstandigheden, een uitgebreide fantasie. Daarmee weet hij zich uit enkele benarde situaties te redden.
De poster van moviemeter (en van imdb) vind ik minder mooi dan de voorzijde van de DVD (UK).

Prima film, begrijp niet dat deze schijnbaar door zo weinig mensen is gezien. Hij is bijna 20 jaar oud en dan zo weinig stemmen?

avatar van Insignificance
Criterion komt met een blu-ray.

This evocative period piece, faithfully adapted from the memoir by the novelist A. E. Hotchner, is among the ever versatile Soderbergh's most touching and surprising films.

Vaak leuk, een Soderberghje. Ben benieuwd.

avatar van Geno
Het is een op alle gebied integere en bijzonder verzorgde film. Nergens neigt het naar sentimentaliteit; erg knap; dat had funest geweest voor de film, omdat het thema zich daar makkelijk toe leent, en vooral omdat het al met al een schril verhaaltje bleef...

Het acteren van de jonge Jesse Bradford (als Aaron) is verbluffend; zijn innemendheid neemt je de hele film mee.

Toch blijft het allemaal te iel, waardoor de film als geheel me niet echt kan raken. Beklijven zal het zeker niet...

Ondanks mijn bewondering kom ik niet verder dan een 3 *

avatar van Filmkriebel
Ontroerende coming of age over opgroeien tijdens de economische crisis van de jaren '30 in de V.S. De malaise is goed voelbaar: Aaron (prachtig geacteerd door Bradford!) en zijn ouders dreigen uit het hotel gezet te worden, het broertje wordt ondergebracht bij andere familieleden en de andere bewoners op de verdieping proberen het hoofd boven water te houden. Eén van die medebewoners is Lester, een leuk rolletje van Adrian Brody, maar je hebt ook het epileptische buurmeisje dat binnengesloten leeft en mr. Mungo die met een hoertje samenleeft. De film bereikt een climax wanneer Aaron helemaal alleen komt te staan in het gebouw. De toon is vrij somber en de armoede sijpelt langzaam maar zeker binnen op het witte doek.

Goeie film over een jongen die met zijn vader en moeder noodgedwongen in een hotelkamer leeft. Ondanks dat deze film zich tijdens de grote depressie afspeelt en ook wat dramatische wendingen kent, heeft het geheel toch een warme, nostalgische sfeer. Verder gewoon een mooi verhaal, prima aankleding en een goeie cast.

avatar van 93.9
Aardige film. Wel erg sentimenteel na een tijd. Ook al die karikaturen zoals Bromsnor doen de film geen goed.