Angela's Ashes (1999)

Verenigde Staten / Ierland

geregisseerd door Alan Parker
met Emily Watson, Robert Carlyle en Joe Breen

Uitgerekend wanneer heel wat Ieren afreizen naar Amerika in de hoop daar werk en geluk te vinden, verlaat de familie McCourt New York om terug te keren naar hun geboortestadje Limerick. Maar echt welkom zijn ze niet. De jonge Frank wordt door zijn nieuwe klasgenootjes gepest en uitgescholden voor 'Yank'. Vader McCourt is een dromer. Hij vindt geen baan en ontvlucht de verantwoordelijkheid voor zijn gezin in de lokale pub. Frank's moeder kan onmogelijk alleen instaan voor de opvoeding van de kinderen en op hulp van de familie hoeft ze niet te rekenen. Met een flinke dosis vechtlust en humor houdt Frank echter stand. Hij heeft namelijk een droom: schrijver worden en terugkeren naar Amerika.

Weet iemand waar je deze film goedkoop kan kopen?
De muziek is in ieder geval mooi en de film lijkt me van hetzelfde maar ik moet hem nog altijd zien (helaas) dus weet iemand wat?

JohnWilliams schreef:
Weet iemand waar je deze film goedkoop kan kopen?

Witte boekenmarkt....Heb ik hem ook vandaan..5 euro!!!!!

avatar van JohnWilliams
Witte Boekenmarkt? Nog nooit van gehoord.
En als ik er heen zou gaan, zou ik het niet in mijn hoofd halen om te vragen of ze een film hebben, snap je... boeken...

avatar van Ambru
JohnWilliams schreef:
Weet iemand waar je deze film goedkoop kan kopen?

Ik heb hem 2 jaar geleden gevonden in de fnac te leuven (belgië), voor 5 euro.

Zeer goede film, die je echt kan raken!! Verdiend een top 100 notering hier!!
Heel veel gevoel wat toch nooit overdreven of nep lijkt. Dit is echt zo'n film die je dagen later nog bijblijft!

avatar van LotteV
We hebben deze film bij aardrijkskunde gekeken. Ontroerende en goed geacteerde film.

avatar van brucecampbell
Zeer indringende en prachtig gespeelde film met een lange speelduur als enig minpuntje.

Sterke film met goede vertolkingen, vooral de drie jonge acteurs die Frank spelen.
Ook visueel gezien zit de film erg goed in elkaar.
De speelduur was iets te lang naar mijn mening en ondanks alle ellende die je voorgeschoteld krijgt, grijpt ie me niet echt naar de strot.
Ik had ook op het einde nog wat toelichting verwacht over het latere leven van Frank ( hij heeft ongeveer dertig jaar als leraar engels gewerkt) of hoe het zijn familie vergaan is, maar dat kwam niet aan de orde.
Ondanks dat toch zeer de moeite waard, aanrader!

Couch Potato
Ik vond dit een zeer indringende en goed gemaakte film, met goede dialogen, sterke vertolkingen en een steengoede cast.
ook de kinderen spelen met een echte naturel. Héél goed, ik had dit niet onmiddellijk verwacht, ben blij verrast.

rose
Wat een ellende kan een mens verdragen. Vond de duur van de film wat lang. Had van mij wel in anderhalf uur verteld mogen worden. Ik was niet zo stuk van Angela's acteerprestatie. Ze kwam niet echt sterk naar voren in haar rol, jammer.

Eindelijk gezien!

Prachtige film met een goede Cast.
Mooi boek en de film is ook erg goed, Alan Parker heeft zichzelf overtroffen door dit neer te zetten. De scenes waren erg goed en liepen goed in elkaar over. De muziek van John Williams maakte deze film 1 mooi en dramatisch geheel. Ook een mooi einde met die ondergaande zon, het vrijheidsbeeld en de muziek van Williams. Genoten heb ik met een hoofdletter G.

avatar van Kippie.
Ik kwam doodmoe van een barbeque af, rolde om half 1 de film in en al snel zat ik in het verhaal. Tot kwart voor 2 heb ik geboeid zitten kijken naar deze mooie film, en dat wil wat zeggen. 4*

avatar van Mads Smikkelsen
Geweldige film!! Je wilt niet met ze ruilen.......maar je wordt er wel helemaal in gezogen, ik bleef nieuwsgierig wat er ging komen. Heel goed geacteerd en je kon de po thuis ruiken.............Aanrader!!

avatar van depri83
Amerikaans-Ierse schrijver Frank McCourt overleden

De Amerikaans-Ierse schrijver Frank McCourt is zondagmiddag 19 juli 2009 in een verpleegtehuis in Manhattan overleden. Hij was 78 en leed aan de gevolgen van een hersenvliesontsteking. Ook had hij huidkanker. Dat heeft zijn broer Malachy McCourt maandag gezegd.

McCourt genoot zijn bekendheid door 'Angela's ashes', herinneringen aan zijn jeugd in het Ierse Limerick. De in 1996 gepubliceerde roman was een bestseller en leverde hem een Pulitzer Prize op.

avatar van bob de niro
Pfff,wat een narigheid en ellende allemaal zeg.Wel hele mooie film met goeie acteurs.Ik vond vooral de kleine frank heel goed spelen!3,5*

avatar van vistrida
Superfilm!!

avatar van Phantasm
Prima drama dat lekker wegkijkt, goed gemaakt, acteren was ook goed.

avatar van RuudC
Prachtfilm! Dit zijn nou interessante biopics! Tenminste niet een of andere nitwit die het lukt om met wat vaardigheden een populaire communitywebsite op te zetten, maar iemand die echt wat te zeggen heeft, die écht iets meegemaakt heeft. De setting daarbij mag ook gerust uniek genoemd worden. Terwijl Ierland leegstroomt, zijn er zowaar mensen die door pure armoede maar terugkeren naar Ierland. Ik kan het me wel voorstellen dat ze met de nek aangekeken worden, al vind ik het niet terecht.

Angela’s Ashes gaat over Frank McCourt die, door slechte gewoontes van zijn vader, te maken krijgt met bittere armoede in zijn jeugd. Iets wat we tegenwoordig niet kennen. Tegenwoordig ben je al arm wanneer je het moet doen met een versleten oude telefoon, geen A-merken kan kopen en niet kan uitgaan. Kijk vooral eens Angela’s Ashes, waar in de jaren dertig armoede betekende waarin je gewoon geen cent te makken had, dus niet of nauwelijks te eten hebt, dreiging met uitzetting uit je woning de dagelijkse realiteit had en slechte (of geen) kleding had. Alan Parker weet het perfect neer te zetten in een ongelooflijk mistroostig Limerick. Je ziet taferelen waar we ons nu op vakantie in verre bestemmingen over kunnen schamen.

De film is een ontroerend portret van een familie, waarbij de armoedefactor vooral te wijten is aan een goedzak van een vader die de verantwoordelijkheid niet aan kan en zo zijn hele gezin in zijn ondergang meesleurt, terwijl hij iedere cent verzuipt in de kroeg. Angela’s Ashes is pure blues in een keltische setting. Tussendoor doen zich wel kansen voor, maar dat voltrekt zich op mensonterende wijze. Schrik niet van de lange speelduur, want die wordt volledig gebruikt om de situatie bijzonder goed uit te leggen. We krijgen te zien hoe instanties met de situatie van de familie McCourt omspringt, maar zien ook wat van de politieke situatie (Ierland is verscheurd en verbitterd in die jaren), de kerk, de kroeg en een handvol bijzondere personen van Limerick. Het is een erg tragische, maar ongelooflijk mooie film. Het acteerwerk is fantastisch. Absoluut de moeite waard!

Aangrijpende verfilming door Alan Parker van de prachtige autobiografie van de Amerikaanse schrijver Frank McCourt over zijn rampzalige jeugdjaren in Limerick. De onvoorstelbare armoede en doffe ellende in een Ierse arbeiderswijk tijdens de depressiejaren wordt wellicht nog het best geïllustreerd door het feit dat het tijdens nagenoeg heel de film pijpenstelen regent. Je wordt er ondanks de muziek van John Williams niet vrolijk van.
Schitterende rol van Emily Watson, die conform de Ierse volksaard, een lach en een traan vrijwel naadloos in elkaar kan laten overgaan. Film is zeker zo goed als Parker’s al even sublieme The Commitments (1991).

avatar van Jan met de pet
Ellende en nog eens ellende is het verhaal van deze film, aangrijpende beelden en het lijkt wel of het constant regent in Limerick.......daarbij ook nog een waardeloze vader...3,5

avatar van tommykonijn
Ik heb het indrukwekkende boek een aantal jaren geleden gelezen en had sindsdien eigenlijk al veel interesse in de film. Na het zien van The Commitments had ik ook alle vertrouwen in regisseur Alan Parker om dit verhaal naar het witte doek te vertalen.

Zoals ik al hoopte, blijkt dit een waardige verfilming. Zelden een film gezien waar pure armoede zo treffend naar voren komt als in Angela's Ashes. Je voelt de kou en ruikt de stank bijna, maar realiseert je al gauw dat je de film zit te kijken terwijl je er warmpjes bij zit. Dat dit daadwerkelijk de realiteit was in Ierland omstreeks de jaren 30, en tegenwoordig in andere werelddelen nog steeds aan de orde van de dag is, is haast ondenkbaar. Zeer aangrijpend om te zien hoe de jonge kinderen één voor één het loodje leggen en hoe vader McCourt het gewoon niet kan opbrengen om zijn gezin te onderhouden. Enerzijds heb je een gruwelijke hekel aan hem, maar de situatie is anderzijds dusdanig uitzichtloos en ellendig dat je ook nog met hem meeleeft. Dergelijke tegenstrijdige gevoelens kom je zelden tegen bij personages, maar dit zijn dan ook geen personages maar echte mensen. Ondanks dat ik zowel Robert Carlyle als Emily Watson vaker aan het werk heb gezien, stond ik er totaal niet meer bij stil dat ik naar twee bekende acteurs zat te kijken. Subliem acteerwerk! Ook de jonge cast doet het goed, inclusief de drie acteurs die gestalte geven aan Frank.

Waar de film vooral goed in slaagt is het schetsen van een treffend tijdsbeeld. De sfeer is ontzettend mistroostig en grauw. Dat wordt benadrukt door de constante heftige regenval en de wederom voortreffelijke score van John Williams. Qua decors en aankleding is werkelijk overal aan gedacht om de situatie zo realistisch mogelijk in beeld te brengen en daar slaagt de film dan ook met vlag en wimpel in. Ondanks alle ellende zijn er ook enkele momentjes waar je als kijker haast geen lach kunt onderdrukken. Sommige elementen worden met humor gebracht; iets dat ik me ook nog van het boek herinner. Maar dit is natuurlijk absoluut geen komedie en met name de talloze heftige momenten blijven beklijven. Zo'n moment dat ook Frank de kroeg in gaat, ladderzat thuiskomt en tegen zijn moeder uitvalt komt binnen.

Het lange speelduur is geen enkel probleem, want elke minuut wordt benut. Ik zou tenminste geen scène kunnen opnoemen die overbodig voelt. De film is dan ook een mooi totaalplaatje: eigenlijk klopt alles wel. Verre van een prettige zit, maar het is een verhaal dat het verdient om verteld te worden en het wordt dusdanig goed uitgevoerd dat ik zeker kan zeggen dat ik onder de indruk was na afloop.