Jane Eyre (1996)

Frankrijk / Italië / Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Franco Zeffirelli
met William Hurt, Charlotte Gainsbourg en Anna Paquin

De wees Jane Eyre wordt als jong meisje door haar tante naar een kostschool gestuurd. Daar leert ze om onderwijzeres te worden, en uiteindelijk zoekt ze werk buiten de school. Ze wordt aangenomen door de huishoudster van Thornfield Hall, Mrs. Fairfax. Gebaseerd op de roman van Charlotte Brontë.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Als ik de goede voor me heb (volgens mij wel, meen Paquin te herinneren) heb ik deze eens op school gezien, en vond ik het een mooi filmpje.

Ik vond het een geweldige film, vooral William Hurt was erg goed, echt een zwijmelfilm.

Dit is de enige die ik van de vijf Jane Eyre films gezien heb, maar het is zeker een mooie film. Vooral nu ik em op dvd heb kan ik net zo vaak kijken als ik wil!

Slechte verfilming. Ik heb m thuis maar kijk m nooit.

Dit is toch mijn favo Jane Eyre!! maar ik ben toch nog wel iets benieuwd met die verse van Timothy Dalton..

Ik vond William Hurt en Charlotte Gainsbourg net zoveel passie uitstralen als mijn ijskast. Mijn favoriet blijft de versie met Timothy Dalton.

Linnythepooh schreef:
daar sluit ik me bij aan

avatar van soom
Beetje vreemde en heel erg saaie uitwerking van het verhaal van Jane Eyre, sommige dingen lopen niet gelijk met wat ik gelezen heb in het boek. Ik heb de beste Jane Eyre en de beste mr. Rochester nog niet gezien, hoewel Charlotte Gainsbourg wel een aardige poging waagt. William Hurt past hier gewoon echt niet in de rol van Rochester, net als Timothy Dalton vind ik dit 2 vreemde keuzes.

avatar van Malibu Stacy
Mooie film, vooral William Hurt speelt goed.

avatar van Julie
een film die aan de verste verte niet kan tippen aan de BBC-minireeks met toby stephens en ruth wilson.
Maar toch, het was een aardige film. Ik bleef geboeid, de muziek was aardig en charlotte zette een aardige vertolking neer. Hurt zette voor mijn part niet echt een geloofwaardige Mr. Rochester neer. Hij geeft me niet het gevoel dat er werkelijk zo'n onbreekbare band is ontstaan tussen Jane en hem.

een 3 *

Een Jane Eyre verfilming die dicht bij het orgineel blijft.

avatar van Rocketship
Hoop deze snel te zien. De versie met Timothy Dalton was ook erg mooi maar toch zo laaang.

avatar van Bakshi
Nooit geweten wat een ongelofelijk prul verhaal dit is... Verschrikkelijk doktersromannetje.
Wel goed gemaakt, en goede acteurs, maar wat een vreselijke zoete hap...

avatar van Norma
De film gaat prima van start met Anna Paquin als de kleine Jane die meteen al duidelijk maakt dat ze een eigen wil en mening heeft.
Maar dan opeens is Jane volwassen en neemt Charlotte Gainsbourg de rol over. Helaas bezit zij hier nog geen fractie van Paquins charisma en blijft er een zouteloze Jane over van wie je je moeilijk voor kan stellen dat ze zo vrij van geest en aantrekkelijk voor de heer des huizes is.
Het verhaal is op zich enerverend genoeg want er vinden ontwikkelingen plaats waar menig soapserie inspiratie uit kan halen, maar ik vond de casting dusdanig flauwtjes dat ik de film toch als behoorlijk saai en oninteressant heb ervaren.

Zoet, saai, soap: bah.

avatar van eavymetal
Bakshi schreef:
Wel goed gemaakt, en goede acteurs, maar wat een vreselijke zoete hap...

Ik wil het verhaal die je in deze film ziet niet direct met een doktersromannetje vergelijken, maar ik vind het allemaal wel een beetje zoetsappig over komen.

Deze draait toch niet in de bioscoop?

Deze wel
Jane Eyre (2011)

kappeuter (moderator)
Af en toe gaat er iets fout met de koppelingen. Zal zo spoedig mogelijk hersteld worden.

avatar van milannn
Norma schreef:

Ik ben het volledig met je eens. Charlotte Gainsbourg speelde echt als een stijve trut en inderdaad zonder charisma. De film kon me verder ook niet echt interesseren, al begon het wel goed, maar Charlotte Gainsbourg haalde het niveau nog een stuk verder omlaag.

gauke schreef:
Een Jane Eyre verfilming die dicht bij het orgineel blijft.

Ik heb al vele filmversies van het overbekende verhaal gezien. In deze versie gaf de regisseur de stemming van de film weer door gebruik te maken van schaduwen (zij leken voor hem even belangrijk als het licht) en tinten grijs. De personages hield hij mysterieus en een uitstekende cast deed de rest.