• 11.539 nieuwsartikelen

Met onder meer: River Phoenix, Lili Taylor en Richard Panebianco

Gesproken taal: Engels

Plot Dogfight

"A love story."

1963. De dag voor Eddie en zijn vrienden vertrekken naar het front in Vietnam, zetten ze nog eens goed de bloemetjes buiten. Ze spelen een gemeen spel: allemaal zoeken ze een meisje en wie op het einde van de avond het lelijkste meisje aan de haak heeft geslagen, wint. Eddie vindt Rose, een overtuigde pacifiste, achter de kassa van een coffeeshop. Zij heeft het spelletje al gauw door, maar ondertussen is Eddie echt verliefd op haar geworden ...

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van speedy23

speedy23

Dogfight is onderhoudend, grappig, bijwijlen zelfs ontroerend en er zit uiteraard een niet mis te verstane morele boodschap in verpakt. Het is vooral een aparte love story voor liefhebbers van romantische komedies. Regisseur Nancy Savoca bewees met haar tweede film (na het op verschillende festivals bekroonde True Love met Annabella Sciorra en Ron Eldard) opnieuw haar handvaste regie. Voor de fans van wijlen River Phoenix is Dogfight een geknipte gelegenheid om hem nog eens aan het werk te zien. De ware ster van deze film is echter de vrouwelijke hoofdrolspeelster Lili Taylor, die we later onder meer nog terug zagen in The Haunting en Ransom. In '99 speelde ze ook de rol van Janis Joplin in de biopic Janis, ook een film van Nancy Savoca. Dogfight weekt ook bij de iets oudere kijkers enige nostalgie los door de talrijke golden oldies op de soundtrack...

avatar van matthijs_013

matthijs_013

Erg goede film, met heel wat leuke scènes. De film had een heel mooi einde, en dat stukje in 1963 als ze naar dat beschaafde restaurant gaan en Rose weet niet waarom River Phoenix altijd zo scheldt, en dan vervolgens zelf ook scheldend gaat bestellen is echt grappig! Oftewel: Niet alleen een goede dramafilm, maar hier en daar ook erg grappig

*3,5

avatar van valerio2003

valerio2003

dit is echt een mooie film ,ik heb hem jaren gelden heel vaak gezien en kan me hem ook nog heel erg goed voor de geest halen

BBarbie

Film bracht niet helemaal wat ik ervan verwachtte op basis van de synopsis. River Phoenix en Lili Taylor zijn weliswaar erg goed bezig, maar het verhaal wist mij niet echt te boeien. Misschien was ik niet in de juiste stemming en moet ik de film binnenkort maar eens een herkansing geven.

scorsese

• 11925 berichten

Goeie film over een paar mariniers die de nacht voordat ze vertrekken naar Vietnam een wedstijd organiseren. Een liefdesdrama met een enigszins origineel verhaal dat zich afspeelt in 1963. Genoeg goeie scenes en twee mooie rollen van River Phoenix en Lili Taylor, die ook beiden oprecht overkomen. Mooi einde ook. Met gemak 3.5 sterren.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Spreekt tot het hart. De film speelt zich af op de laatste nacht voor een viertal marines naar Vietnam vertrekken, nota bene ook de dag voordat Kennedy doodgeschoten wordt. Wat een dogfight wedstrijd (synopsis beschrijft heel goed wat dat inhoudt) moet worden voor Rose en Eddie, bloeit open in een oprechte wederzijdse affectie . Het koppel ontroert, daar is geen ontkomen aan. Vooral Lili Taylor doet het hier goed, en laat je ook een beetje verliefd worden op haar, ondanks haar geitenwollen sokken imago. De vrouwen daarentegen zullen niet onbewogen blijven bij een hoogst aaibare River Phoenix. Een lieve film dus, maar op het einde snel en slordig afgewerkt. Zeker eentje om nog eens te herzien.

avatar van Crazyboy

Crazyboy

Leuke film. Eind was even gek, maar uiteindelijk ook goed te plaatsen. Een van Phoenix' sterkste films als je het mij vraagt, en ik heb er inmiddels aardig wat met hem gezien. Lees vooral niet het plot en kijk geen trailers: dat deed ik wel, maar de sfeer van de film bleek heel anders (beter) dan ik op basis van de info vooraf had verwacht. Vooral Rose was een verrassend goed personage.

avatar van macrobody

macrobody

Had 'm meer sterren willen geven omdat een film als deze niet meer kan in deze tijd. Alle tere zieltjes slaan gelijk op tilt. En ondanks dat het goed in elkaar steekt allemaal was het toch behoorlijk spanningsloos en laten we wel wezen, er was ook niet veel om naar te kijken.