Sofies Verden (1999)

Noorwegen
Drama / Fantasy

geregisseerd door Erik Gustavson
met Silje Storstein, Tomas von Brömssen en Andrine Sæther

Sofie is een doodgewoon Noors meisje. Op een dag ontvangt ze een videoband waarop een zekere Alberto Knox staat, die vanuit het oude Griekenland rechtstreeks tegen haar praat. Ze gaan elkaar ontmoeten bij verschillende gelegenheden, en gedurende de film neemt Alberto Sofie mee op een ontdekkingsreis langs de geschiedenis van de filosofie, van het oude Griekenland, over het Romeinse rijk, de middeleeuwen, de renaissance en verder tot op de dag van vandaag. Onderweg beginnen ze zich te realiseren dat ze slechts fictie zijn van een schrijver's gedachten, en zetten een plan op touw om te ontsnappen naar de realiteit.

gimli f
Volgens mij is van deze film de lange versie laatst als serie op Nederland 3 geweest, in acht afleveringen.
Wat ik in ieder geval van die serie weet, is dat het een lange versie van "de tv-film" is. En voor zover ik weet is er nog maar een film over dit geweldige boek gemaakt, en wel een Noorse met de naam Sofies verden.

Laat ik dus maar iets zeggen over in ieder geval die serie, die een lengte had van ongeveer 180 minuten.
Natuurlijk een verfilming van het boek, dus dat kan voor velen al interessant zijn! Het boek is toch een van de bekendere en meest verkochte boeken van de afgelopen tien jaren...

De serie (en waarschijnlijk dus ook de film) zat mooi in elkaar, was goed en mooi gefilmd, had prachtige beelden van de verschillende in het boek beschreven oudheden, goed acteerspel en natuurlijk een zeer leuk en origineel verhaal (waar je wel van moet houden, echter).

Het boek is een theoretische verhandeling over de wereld der filosofie, verpakt in een modern sprookje- een prachtig verhaal.

Over de film/ serie kan als klein minpunt wel gezegd worden dat het verhaal misschien wat te theoretisch is- zeker voor de mensen die het boek niet kennen of niet leuk vinden, of voor de mensen die niets om filosofie geven.
In het boek is er nog genoeg ruimte voor het persoonlijke verhaal/ leven van Sofie, maar in de film/ serie kwam dat moeilijker naar voren.
Nogmaals: je moet vooral van het boek of het verhaal willen houden, en niet zozeer denken aan hoe theoretisch het allemaal is...

Rest me te zeggen dat ik de serie, vertoond op de tv, toch zeker een 3,5 en misschien wel een 4 geef, en dat ik voorlopig nog geen cijfer voor deze film geef hier, omdat ik dus de lange versie van de tv-film heb gezien, en omdat ik eerst definitief zeker wil weten of dat dan wel van deze film was (99|% zeker).

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik later niet alsnog een cijfer geef (een 4 bijvoorbeeld).

Kijk eens aan...

Deze film was dus wel degelijk een bioscoopsucces, in vooral Noorwegen natuurlijk, maar blijkbaar ook in Nederland (?).
En de regisseur werd, volgens de ZDF, genomineerd voor een Oscar voor beste regisseur, waarschijnlijk voor dit filmpje dus.
Verder spreekt de zender over zoiets als een "buitenklasse-categorie" film...

Maar goed:
voor de fans (van het boek en van goede, mooie films):
ZODADELIJK (zondagmiddag 15:10) op de tv, de ZDF!

Wel is dat de bioscoopfilm, dus geen 3 maar 2 uur. En ik kan me voorstellen dat dit geweldige verhaal beter in 3 uur kan worden uiteengedaan...

Maar: gewoon kijken!

En: reactie op eerder bericht: de serie was inderdaad de lange versie van Sofies verden, en, ach, ik geef gewoon een cijfer, en wel een 4!

vanmiddag gezien op tv, leuke film, mooi aangekleed.
Als filmosoof houd ik wel van een film met filosofische thema's.
Misschien ook maar eens 't boek lezen. Of ben ik al "bedorven" en had ik eerst het boek moeten lezen en dan pas de film zien ?
To read or see, that's the question.

gimli f
To read, that's the answer.

Simpelweg: als je de film mooi en interessant vond, raad ik je ten zeerste aan om het boek te lezen- want: nog leuker!

Wat mij verder opviel:
de film is eigenlijk NOG mooier als de serie. Dat komt volgens mij omdat de serie meer als jeugdserie bedoeld was, en de film wellicht iets minder.
Veel van de scenes die vooral voor het "jeugd-aspect" nuttig zijn in de (mini)serie, zijn in de film grotendeels weggesneden. En met resultaat!

Dustyfan
Ik heb juist alleen de bioscoopversie van deze film gezien, en hoewel het een behoorlijk lange film is, verveelt-ie geen moment. Met een filmkeuring van 10+ (zeer terecht) kan ik dit geen kinderfilm noemen. Nou ben ik alleen nog opzoek naar de DVD-versie.... (andere afdeling van deze site...)

waar kan ik de hele versie (van 180 minuten) vinden?

avatar van Xenophon
Vonden jullie het echt zo'n leuke film allemaal?
Ik vond 'em nogal tegenvallen eerlijk gezegd. In het boek is het juist zo aardig dat je een crash-course filosofie krijgt met een leuke verhaallijn erbij. Dus half-half zeg maar. Maar de film richtte zich vooral op het verhaal, en minder op de filosofie. Er komen maar een paar voorbij, en dat vind ik wel jammer. Ik heb trouwens geen idee hoe je het boek anders zou moeten verfilmen, maar ik denk ook niet dat dit boek goed verfilmbaar is...
Het boek is gewoon veel beter, en de film voegt vind ik niet meer toe dan wat mooie (dat wel) plaatjes bij het boek.

avatar van BlueJudaskiss
Ik heb dus niet de tv-serie gezien, maar ik kan me voorstelen dat die beter is dan dit. Twee uur is gewoon veel te weinig voor een boek van 600 pagina's. 2*

AddictedToMovies
Op school deze film gezien voor filosofie. Hoewel ik het vak geweldig en de behandelde filosofen erg interessant vind, heeft de film me niet weten te overtuigen. Die lelijke score, het vervelende acteerwerk en het onboeiende camerawerk maakt het toch allemaal wat saai.

Het verhaal is erg interessant. Het is een leuke manier om de filosofen en filosofische ideeën door de eeuwen heen te leren kennen. Vervolgens word je ook aan het denken gezet door de kernvragen van de film: 'Wie ben ik?' en
bestaan we echt?'. De verschillende ideeën erover door allerlei beroemde filosofen is ook erg interessant. Als de film wat dieper op de filosofen in ging, en minder rond Sofie's 'gewone wereld', was de film een stuk beter geweest. Ik vind het jammer dat ze Shakespeare zo kort hebben behandeld. De kernzin "to be or not to be" heb ik nooit zo goed begrepen. Ik vind hem wel erg interessant, ik heb ook twee stukken van hem gelezen, dus als ze wat dieper op hem in gingen had ik het interessanter gevonden. Andere interessante theorieën vond ik Plato's Grotvergelijking erg goed, dat mensen de waarheid niet zien en niet durven te zien.

avatar van otherfool
Het boek was nadrukkelijk beter als introductie in de filosofie. Het budget van deze film was dan wel groots, de uitwerking laat te wensen over.

1,5*.

avatar van Djumbo
Alhoewel het boek veel veel beter is .... heb ik toch van deze film genoten.

avatar van breedbeeld
Heb het boek niet gelezen maar het lijkt me dat daarin meer over de diverse filosofiën en filosofen verteld is dan in deze film , die wat dat betreft te fragmentarisch is om ook maar enige interesse in filosofie kunnen opwekken lijkt mij zo. Ook als je de opgevoerde personen kent is het zelfs geen minifeestje der herkenning vanwege de oppervlakkigheid. Als verhaal over Sofie kon het me al snel ook niet meer boeien.
Enige pluspuntje voor mij was dat ik nog nooit gehoord had van Olympe de Gouges en weer een uurtje zoet was met googelen en te lezen over haar en hoe het ook alweer zat met de Franse revolutie. En ik verklap alvast daarin krijgt Robespierre een koeje van eigen deeg. :- )

Noorse jeugdfilm. Fantasiefilm. Het begint allemaal nog wel leuk met school en haar vriendinnetje. Daarna wordt het allemaal wel erg educatief en vervolgens erg vaag. En dan zakt de film voor mij toch wel wat weg. Maar de decors zijn groots en er doen ook erg veel mensen aan mee.

avatar van kuk
kuk
Pff, student filosofie zijnde is een dergelijke film uiteraard totaal niet aan mij besteed. Dit richt zich op middelbare scholieren van 12, 13 of 14 jaar die nieuw zijn binnen deze tak van sport. Commentaar leveren op halfbakken introducties en totale willekeur in de keuzes is te gemakkelijk, ik probeerde constant te doorgronden wat de makers van deze prent nu werkelijk poogden te bewerkstelligen. Dat kon mij echter nimmer geheel duidelijk worden, want ik kan me als puber niet voorstellen dat dit enige interesse in de wijsbegeerte zou oproepen. Ondanks enkele geslaagde passages op de ontdekkingsreis kon ik me toch moeilijk afwenden van het idee dat de creators gewoon 1 thema hadden moeten omarmen, in plaats van een extreem ambitieuze aanpak als deze.

avatar van RuudC
Zeker een leuke introductie voor wie graag iets meer over filosofie wil weten. Sofies Verden is absoluut een kinderfilm. Desondanks geen vervelende zit voor volwassenen, maar verwacht dus geen volwassen toon. De opzet is leuk en redelijk oppervlakkig. De decors (zeker de middeleeuwse steden) zijn heerlijk sfeervol ingericht. Je merkt wel snel dat het een product is uit de jaren negentig. Voor mij (als twintiger) in ieder geval dan een lekker stukje nostalgie.

Toen ik de korte inhoud las dacht ik wel dat dit een interessante film zou zijn, maar het is één grote teleurstelling geworden.
Het verhaal, op zich wel goed, is een reis door de geschiedenis, maar wordt kleurloos gebracht en boeiend is het al helemaal niet.
Een Noorse film die me dus zwaar tegen valt, misschien houden ze zich beter bezig met het genre, namelijk misdaad, waar ze goed in zijn, want deze fantasyfilm is niet wat ik ervan had verwacht.