Roald Dahl's Esio Trot (2015)

Alternatieve titel: Esio Trot

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Dearbhla Walsh
met Dustin Hoffman, Judi Dench en Lara Rossi

Vanaf zijn balkon kan meneer Hoppy (Dustin Hoffman) precies op het balkon van zijn onderbuurvrouw kijken. Al jaren is hij stiekem verliefd op mevrouw Silver (Judi Dench), maar hij is te verlegen om haar aan te spreken. Op een dag hoort hij mevrouw Silver zeggen dat haar schildpad maar niet wil groeien. Meneer Hoppy grijpt zijn kans en verzint voor haar een indrukwekkende toverspreuk. In eerste instantie werkt de truc, maar dan loopt het volledig uit de hand.

Geinig.

Het heeft wel eens langer geduurd vooraleer ik het nieuwe jaar aanving met een film uit datzelfde nieuwe jaar, deze keer was het blijkbaar meteen prijs. Kende het verhaaltje van Dahl niet (hoewel ik vroeger wel fan was), maar dat deed naar mijn gevoel weinig af aan de ervaring.

Esio Trot is een wat kleine - waarschijnlijk wel TV - film, al moet je goed opletten om het er aan af te zien. Het doet eerder aan als een Jeunet voor jongere kijkers. Het doet soms nét iets te leeg aan, maar verder oogt het allemaal lekker knus en warm. Erg gezellig sfeertje dat de film makkelijk weet te dragen.

De vertelstem van Corden doet sterk denken aan Jude Law, wat op zich niet eens zo verkeerd is om het Britse sfeertje wat kracht bij te zetten. Dench en Hoffman zijn grappig als stoffige oudjes, veel kleine details die typisch zijn voor Dahl en een economische speelduur zodat je niet twee uur lang opgesloten zit in wat verder een simpel verhaaltje is.

Gericht op iets jongere kijkers, maar charmant genoeg om ook daarbuiten liefhebbers te sprokkelen. Wie vroeger fan was van Dahl doet er goed aan deze even mee te pikken. Geen groots juweel, wel een lief en charmant filmpje.

avatar van bogdanklimowicz
The price of love… !sesiotroT

avatar van Macmanus
Geinig filmpje.

Geen verhaal dat ik meteen kende van Roald Dahl. Het is dan ook een wat kort verhaal om eigenlijk een hele film mee te vullen. Toch doen de makers het aardig om het de speelduur boeiend te houden. De vertelstem is prettig. De acteurs sympathiek. Het ademt net iets teveel televisie uit voor een film. Maar als tussendoortje goed te verteren.

3 sterren.

Leuke film, met hele sterke en leuke grappen. Prima cast.

avatar van Pazmaster
Truttige en voorspelbare film. De dommigheid van de personages is iets waar ik me behoorlijk aan ergerde. Het verhaal is te simpel voor woorden en ik heb hier niet 1 keer om hoeven lachen. Leuk voor kinderen misschien maar ik vond er weinig aan.

Een kleine, charmante, toverachtige feelgood-liefdeskomedie met een simpel suikerzoet verhaaltje, onder het mom dat de liefde via de schildpad gaat. Een film die het vooral van de twee "grote" hoofdrolspelers moest hebben: Dustin Hoffman zette zijn schuchtere, rustige en altijd vriendelijke personage op een hartverwarmende wijze neer. En Judi Dench in de rol van de eenvoudige benedenbuurvrouw, vol levensvreugde, deed niet voor hem onder. De rol van de verteller kwam echter geforceerd en wat dommig over en voegde bovendien niets toe.

avatar van pat1984v
Leuk verhaaltje. Ik herinner me nog dat we dit op de basisschool gelezen hebben. Details herinner ik me dan niet meer, maar wel van alles over dat gedichtje en de schildpadden. Leuk om weer eens te zien.
Erg leuk dat ze ook wat volwassen grapjes hebben toegevoegd aan de film.
"are that wedding bells i hear, or are it bed springs either way its fine by me" (ongeveer)

avatar van pat1984v
Pazmaster schreef:

Je moet een film beoordelen op zijn doelgroep.

avatar van Pazmaster
Ik ga geen rekening houden met doelgroepen. Ik vertel gewoon of ik ervan genoten heb of niet. Punt.

avatar van DragQueen
Een filmpje die met liefde gemaakt is, en een hartverwarmend verhaal bezit. Het geheel wordt gedragen door goed acteerwerk van de twee hoofdacteurs, Dustin Hoffman en Judi Dench, die bovendien een prima chemie delen. 3,5 Ster.

Wat een leuke,gezellige film !Je krijgt zo zin om iedereen rondom je vast te pakken en te knuffelen !Heel mooi geacteerd door Dustin Hoffman en Judi Dench.

avatar van bjerik76
in 4 woorden " wat een lieve film"

Ik hou absoluut niet van komedies ( zie mijn lijst, het zijn bijna allemaal horrors)
Tenzij het hele overdreven humor is als The Naked Gun en Hot Shots.

Door deze film ben ik enorm verast.
Zo simpel, maar mooi gefilmd.
Mooi camerawerk, mooie kleurrijke decors en een enorm goede cast.
Het was even wennen door die verteller, maar later bleek die dus ook wel een rolletje te hebben in het verhaal.

avatar van carlak
helemaal eens met de recensie van bjerik76. Film is so cute......

Lieve kleine film met twee grote acteurs.

avatar van Erick1985
Heerlijke feel-good film.

Wat zijn dit toch twee geweldige acteurs. Vooral Judy Dench... heerlijk. Ook al is het verhaal heel origineel, toch vond ik het ietsje te ver gezocht. Ik had een iets realistischer verhaal verwacht. Stiekem (hen kennende) had ik gehoopt op echt een kippevel-op-je-ziel verhaal, een tranen-trekker eerste klas, een film om nooit te vergeten... maar dat is deze helaas niet. Maar, ik vind het ook weer onterecht om te zeggen dat het "beter had gekunt".

Verder vond ik ook de beneden-buurman die dit verhaal eigenlijk verteld terwijl hij opweg is om z'n dochter uit school te halen, ietwat vervelend, zit je net lekker in het verhaal; komt die kerel weer in beeld, maar het sloot toch wel mooi af aan het einde met zijn gezin.

Waarom geen 4 sterren? Omdat ik het einde toch iets té gemakkelijk vond. Nu bleek ineens dat Ms Silver al vanaf het begin dol was op Mr Hoppy, en dat wordt even heel snel in 1 minuut knip en plak werk aan de kijken getoont, wat ik jammer vond en het hele verhaal eigenlijk een beetje teniet deed. Alsof alles wat vooraf is gegaan er niet meer zo toe deed, zeg maar.

Máár, toch erg genoten van deze heerlijke film. EN... mijn Louis Armstrong Greatest Hits cd weer eens opgezocht en gedraait... heerlijke muziek die in deze film ruimschoots aan bod komt.

3,5 ster !

avatar van Zeriel
Prima sfeertje, maar wel erg voorspelbaar,traag en braaf, de verteller voegt ook helemaal niks toe aan het geheel. En er gebeurt gewoon te weinig verder.

avatar van cantforgetyou
Wat een vreselijke slechte film. Niet grappig. Niet ontroerend. Niet origineel. Gewoon niet leuk. Terwijl ik de boeken van Roald Dahl wel erg grappig en origineel vind. Ook Dench vind ik normaal gesproken erg goed. Nu niet. Het

Enorm oubollig maar eveneens ook lief en vertederend.
De soundtrack van Loiuis Armstrong geeft deze romantische komedie nog een extra warm sfeertje.

avatar van Confusie
Nog eens een buitengewoon lief klein filmpje.

Charmant filmpje dat met twee kanjers als Dustin Hoffman en Judi Dench heerlijk tot zijn recht komt.
Een echt aangename verrassing met veel grappige momenten - doorgaans gesteund op de bedeesdheid en ook vindingrijkheid van onze Hoppy - in deze film die ook inzake decor, kleur en camerawerk aangenaam om volgen is.
Hartverwarmend.

avatar van teigertje
Bijzonder leuke en gezellige film.
Romantische film met humor en mooie film muziek.
Een aanrader voor de liefhebber.
geweldig ingevuld met de schildpadden, die het verhaal ondersteunen.
Leuk voor jong en oud !

avatar van K. V.
Deze ook eens geprobeerd en vond het wel een lief filmpje. Geen moeilijk verhaal, maar vond het wel boeiend genoeg om de volledige speelduur te vullen. De cast was goed op dreef en was echt geknipt voor de rollen. De sfeervolle muziek maakte het plaatje compleet.
Een klein, fijn filmpje die wel eens het bekijken waard was.

avatar van Rickyman
Een fijn vrolijk filmpje inderdaad, misschien wat zoetsappig en te braaf, maar van Dustin Hoffman mag ik het graag zien.

avatar van soom
Zappend, of zo je wilt, scrollend, kwam ik deze titel meerdere keren tegen, in mijn zoektocht naar films op HBO niveau. Ik kon me er werkelijk niets bij voorstellen. Hoewel Roald Dahl wel elke keer in het zicht bleef hangen. Ik genoot (geniet) van zijn boeken. De Heksen heb ik wel redelijk hoog zitten. De Griezels is een heerlijk boek. Etc. Dus, peinzend dat ik Fifty Shades niet voor de wat is het, inmiddels 5e keer? Wilde zien, en dit toch nu meer en meer riep dat het gekeken wilde worden, gaf ik eindelijk gehoor aan mijn nieuwsgierigheid.

Fantastisch aandoenlijk. Natuurlijk. De naam Pringle roept onherroepelijk associaties op met een mannetje op een plastic chipsverpakking, James Corden is oneindig veel leuker hier. Judi Dench is degene die dit alles futuristisch mooi maakt. Het is een feestje om haar warme grootmoeder glimlach te zien. Dustin speelt dankzij haar leuk genoeg, maar hij heeft imo wel altijd een sterke hand nodig. Die krijgt hij wel genoeg natuurlijk (Natalie, Meryl), maar hoe leuk hij ook is, hij is nooit echt de beste in emoties overbrengen. Maar hij doet z'n best. Meer kun je niet verlangen, toch? Zo. En nu ga ik morgen ook een schildpad kopen.

avatar van missl
Het verhaaltje ken ik al want ik heb zo'n beetje alles van Dahl wel gelezen. De combinatie Dench en Hoffman is erg leuk. Het kleurgebruik, de muziek en de decors werken allemaal mee aan de charme van de film. Want charmant is deze van begin tot het eind. Die man van karaoke taxi had van mij niet gehoeven. Heerlijke feel good movie!

avatar van Donkerwoud
Heerlijke kitsch. Alles ademt warmte: van het schuchtere sufferdje dat Dustin Hoffman neerzet en de levenslustige lellebel die Judi Dench vertolkt; tot het vet aangezette kleurenfiltertje en de knullige decors op het beeld en de krakerige platenmuziek van Louis Armstrong op het geluid. Dat elke pientere geest het plot al binnen enkele minuten heeft uitgevogeld en dat het niks nieuws presenteert, doet eigenlijk niks aan de charme af. Het is zo herkenbaar als Roald Dahl dat het knullige universum - ergens tussen alledaags herkenbaar en wonderlijk magisch - mij meeneemt in haar logica. Grappig trouwens: het enige conflict in de verhaallijn, Mr Pringle die mevrouw Silver ook probeert te versieren, zat helemaal niet in het oorspronkelijke prentenboek. Op zich was die toevoeging noodzakelijk, want echte schildpadden zijn nou eenmaal minder expressief dan getekende exemplaren, dus de focus moest wel naar de menselijke karakters gaan.

avatar van Captain.janek
Een fijne feel good movie met twee geweldige hoofdrolspelers, de iewat klunzige Dustin Hoffman als Mr Hoppy en Judi Dench als zijn charmante onderbuurvrouw.
Een kleurexplosie als decor en een aangename voice over. En het plot is typisch Roald Dahl, absurd tot en met. Maar op een heel goede manier vorm gegeven. Het blijkt dat veel van zijn verhalen geschikt zijn voor film en vrijwel allemaal goed gemaakt.

Ik heb hier om sommige scene's - de dinerscene met al de schildpadden in de keuken- hard moeten lachen.
Een film die je vaker kunt zien en dan ook leuk blijft!

avatar van Tup&Joep
Een van de weinige keren dat ik de film beter vindt dan het boek. Dustin Hoffman en Judi Dench zijn een leuk stel in deze vermakelijke film.

avatar van Berthil
Heel sterk gecast in een typisch Roald Dahl verhaal. Mooi om te zien dat beide zich zo goed thuisvoelen in deze rollen en niet het gevoel hebben dat ze de eeuwige jeugd moeten spelen zoals vele acteurs denken dat ze moeten. Voice over (met beelden) hadden weggelaten kunnen worden wat mij betreft, voegt niks toe, meer scenes met Judi en Dustin was beter geweest.

avatar van Black Math
Na Matilda gisteren vandaag deze verfilming van een kinderboek van Roald Dahl gezien. Met het boek ben ik vertrouwd, het is behoorlijk dun, dus ik vroeg me van te voren af hoe je daarmee een hele film vult.

Dat wordt opgelost door een liefdesrivaal die niet in het boek voorkomt te introduceren. Een bijzonder irritant persoon, maar dat is functioneel in het verhaal. Het voelt een beetje onwennig aangezien ik vertrouwd ben met het boek en alles wat afwijkt voelt dan een beetje raar. Ook levert het allemaal wat extra drama op, wat totaal niet aanwezig is in het boek. Maar gezegd moet worden dat deze afwijkingen van het boek uiteindelijk ten goede komen voor een film die toch ook volwassenen moet aanspreken. Het krijgt iets meer diepgang zo. Bovendien is het basismateriaal gewoon te beperkt, dus dan zijn de enige opties of kiezen voor een kortfilm of het toevoegen van extra materiaal.

Ook de verteller speelt een soort van rol in het verhaal en ik weet niet helemaal of ik die kunstgreep echt geslaagd vind, aangezien zijn rol in het verhaal nu ook niet echt veel voorstelt. Of een rol die meer doorvlochten is met het verhaal of een klassieke voice over zou misschien beter werken.

Films over oude mensen zijn redelijk schaars, kinderboeken over oude mensen lijken me al helemaal bijzonder. Het levert in ieder geval een mooie rol voor Dench op. Wat Hoffman betreft ben ik helaas wat minder overtuigd. Alleen mompelen is niet voldoende om een verlegen persoon neer te zetten; ik geloof hem gewoon niet.

In ieder geval aardig voor een keertje, maar net als zoveel boekverfilmingen (en zeker bij Roald Dahl) heb ik uiteindelijk toch een voorkeur voor het boek. 2,5*.

avatar van Pollypeachum1
Volledig schattig voor zowel kinderen als volwassenen. Hoffman en Dench spelen, zoals altijd, ijzersterk.

avatar van Roger Thornhill
Dustin Hoffman gaat net zo traag als een schildpad op zijn doel af, maar wanneer je doel zo charmant (en sexy) als Judi Dench is kun je wel wat geduld opbrengen. Geweldige rol van Richard Cordery als de met een olifantshuid gezegende Mr Pringle, en van de vele grappige namen die Hoppy voor zijn huisdieren verzint is Usain toch wel mijn favoriet. A feel-good movie if there ever was one.

...zon gezellige film,maar ik kreeg de "scheit"van de voice over tussendoor,verpest GVD de hele film........afgezet!!