Monster (2003)

Verenigde Staten / Duitsland
Biografie / Misdaad

geregisseerd door Patty Jenkins
met Charlize Theron, Christina Ricci en Bruce Dern

Nadat haar moeder haar als baby verliet, bleef Aileen Wuornos achter met haar aan alcohol verslaafde vader die tenslotte zelfmoord pleegde tijdens zijn gevangenisstraf die hij uitzat voor kindermishandeling. Op haar dertiende werd ze verkracht door haar oom. Ze raakte zwanger, maar pleegde abortus. Sinds haar zestiende leefde ze op straat en in motels. Wat haar nu nog rest is mannen bevredigen op de achterbanken van auto's voor geld en haar frustraties nemen met de dag toe. Dan ontmoet ze de jonge vrouw Selby, en tussen de twee ontstaat al snel een intense band.

avatar van notsub
Monster is zo'n film waar je direct inzit en die je daarna niet meer loslaat. Je wordt meegevoerd in een emotionele achtbaan waarin rationele beslissingen het onderspit delven tegen ongecontroleerde gevoelens. Het gaat er soms intens aan toe en de realiteitszin wordt sterk vertroebeld door de heftige gebeurtenissen. Selby ziet er wel wat gewoontjes uit naast het hoogstaande acteerwerk van Theron, maar dat mag de pret niet drukken. De intensiteit is de winnaar hier.

avatar van LPereboom
Monster is een goede film die het vooral moet hebben van het sterke acteerwerk van Theron, die het werkelijk fantastisch doet. Het verhaal is aangrijpend als je we weet dat het waargebeurd is. Echter kan ik de film niet meer dan een 7/10 geven omdat ik het misschien wat anders had verwacht..

Ongelooflijk waargebeurd verhaal, sterk in film gebracht met een verbluffende prestatie van Charlize Theron.
Naast haar zet ook Christina Ricci een flinke prestatie neer in een goed uitgetekende rol.

avatar van Fisico
Zoals bij zovele (niet recente en minder bekende) films die ik voor het eerst bekijk heb ik nauwelijks enige voorkennis. Ik wist wel van hieronder beschreven recensies dat het een waargebeurd verhaal was. Pas later in de loop van de film viel mijn spreekwoordelijke frank dat dit ging over dé Aileen Wuornos.

Eerst en vooral viel vooral de uitstekende acteerprestatie van Theron op. Erg geloofwaardig en goed vertolkt. Ze lijkt zelfs op de echte Wuornos. De rol van Selby vond ik iets minder. Fijn ook om Bruce Dern hier te zien opduiken (Nebraska, The hateful eight, Django unchained) met een goede performance.
Eigenlijk zie je hier het levensverhaal van een mislukte vrouw die haar hele leven ellende heeft gekend. The struggle for life om te leven en te overleven. Als kind misbruikt, steeds moeten vechten in deze harde wereld, vaak in contact gekomen met verkeerde mannen, hopend en hunkerend naar een beter leven met idealistische dromen. Vooral ook smachtend naar liefde en geborgenheid, die ze dan uiteindelijk vindt bij een vrouw. De afstand tussen haar en de mannen wordt er alleen maar groter op. Interessant om ook de liberale visie van Selby’s moeder hierop te moeten aanhoren: “als iedereen die wat tegenslag had in zijn jeugd of leven prostituee wordt, dan zou de wereld er nogal uit zien”…
Waar bij de eerste en eventueel tweede moord nog wat sympathie opgewekt kon worden bij Lee, verdween dit nadien. Wat er met de schuchtere dikke man gebeurd is, kwam niet in beeld, maar vermoedelijk werd die ook vermoord. De vriendelijke gepensioneerde politieman werd nochtans in koelen bloede neergeknald. Ze verliest hierbij de totale controle over zichzelf: de haat naar mannen toe rees tot een hoogtepunt: niet enkel de kl**tzakken moesten eraan geloven, iedereen met te veel testosteron werd gestraft. Het moorden ging verder dan alleen maar haat. Ook hebzucht werd een deel van het motief: de drang naar geld om een beter leven te kunnen leiden met haar vriendin.

Het einde werd snel afgehaspeld, maar stoorde op zich niet. Hoewel een beetje meer diepgang daar het tot een topfilm zou gemaakt hebben. Tot slot ook nog de fijne muzische ondersteuning vermelden. Alles bij elkaar een verdiende 3,5*. Gewoonweg goed, maar geen topper die boven zichzelf uitstijgt.

avatar van Metalfist
I'm not a bad person. I'm a real good person

Van sommige films is het echt schandalig hoe lang ik ze al ongezien heb liggen. Monster stamt nog uit de tijd dat de plaatselijke Blokker een vijf voor vijf euro actie deed, ondertussen zijn ze daar alweer enkele jaren geleden mee opgehouden, en ik was vooral aangetrokken door de metamorfose van Charlize Theron. De DVD lag echter dus al ettelijke jaren stof te happen en dat was vooral vanwege het feit dat me dit verder niet zo aansprak. Nu toch eens eindelijk voor gaan zitten.

En ergens snap ik wel waarom Monster zo hoog wordt gewaardeerd, maar het is bovenal toch een nogal hysterische film die wat blijft hangen in hetzelfde cirkeltje. Veel geschreeuw, veel fuck (plus de nodige andere afleidingen van het woord) en uiteindelijk eindigt het weer met een kort tekstje met nog wat extra info over het verhaal. Klassieke aanpak in ieder geval en hoewel daar op zich niets mis mee is, ontbreekt het de film hierdoor wat aan een eigen smoelwerk. Hier en daar vliegt de film bovendien wat uit de bocht, zo voelt de breuk tussen Aileen en Selby in Funland wat abrupt aan, en faalt de film er in om echt een volledig beeld te schetsen van Aileen. Via een voice-over wordt er weliswaar eens af en toe wat extra informatie gelost over haar jeugd, maar de reden waarom ze nu effectief is blijven moorden? Je blijft als kijker toch wat in het ongewisse, al telt dat niet voor de eerste moord natuurlijk. Zeker de man die ze in het achterhoofd neerschiet wanneer hij op zijn knieën zit wordt nooit opgehelderd.

Glansrol van Charlize Theron, zoveel is wel duidelijk. De Zuid-Afrikaanse schmiert er hier en daar misschien net iets teveel op los, maar ze maakt een indrukwekkende metamorfose door. Alleen al het aandurven is op zich al bewonderenswaardig, maar ze overtuigt dan ook wel doorheen heel de film. Hetzelfde kan gezegd worden van Christina Ricci. Het kleine meisje uit de Addams Family is groot geworden en deelt een interessante chemie met Theron. De film steunt voornamelijk op hen beide en daardoor wordt de rest van de cast wel wat aan hun lot overgelaten. Zo'n acteur als Bruce Dern verdient meer dan de sporadische scènes die hij nu toegeworpen krijgt.

Het interessantste aan Monster is de tour de force van Charlize Theron, dat staat in ieder geval als een paal boven water. De rest van de film straalt weliswaar een zekere degelijkheid uit, maar pakkend wordt het nergens. Hoewel dit gemakkelijk als een blauwdruk van een genrefilm kan worden beschouwd, zijn er toch betere in het genre te ontdekken.

Nipte 3*

avatar van Daan258
Prima film die heerlijk wegkijkt.

De film moet het echt hebben van het ijzersterke acteerwerk van Charlize Theron. Jeetje wat weet zij de rol als Aileen Wuornos perfect neer te zetten. Het verhaal word mooi gebracht en weet geen moment te vervelen, daarnaast moet ik wel zeggen dat de film niet ergens echt bovenuit schoot maar de 109 min vlogen voorbij.
Na het zien van de film ben ik wat interviews gaan kijken van Aileen Wuornos en het is echt niet normaal hoe Charlize Theron haar spot-on weet na te doen.

Een dikke 3,0*
6,5/10

Tarkus schreef:
Indrukwekkende film over een waargebeurd feit, de eerste vrouwelijke seriemoordenares in de U.S.
Er valt aan deze film niet het minste aan te merken, alles is prachtig in beeld gebracht en de soundtrack is er eentje die je je nog lang zal herinneren.
Maar wat dan gezegd van de hoofdrol, de onherkenbare Charlize Theron heeft voor deze rol zowel een Oscar als Golden Globe in de wacht gesleept en dat is zeer terecht. Wat zij hier laat zien is fenomenaal, niet alleen dat ze bijna onherkenbaar is (de anders bloedmooie Theron is hier een aartslelijke prostituee), maar ook haar acteerprestatie is er eentje om U tegen te zeggen.
Maar ook haar medespeelster Christina Ricci is hier echt prima.
Het is reeds de 2de maal dat ik de prent zie, en nog steeds maakte hij evenveel indruk op me als de eerste maal.
Hij is dubbel en dik 5 sterren waard en ik kan hem iedereen aanraden.

De film nog maar eens bekeken, en opnieuw onder de indruk van de acteerprestatie van Theron....
Fenomenale rol van haar !!!