Monster (2003)

Verenigde Staten / Duitsland
Biografie / Misdaad

geregisseerd door Patty Jenkins
met Charlize Theron, Christina Ricci en Bruce Dern

Nadat haar moeder haar als baby verliet, bleef Aileen Wuornos achter met haar aan alcohol verslaafde vader die tenslotte zelfmoord pleegde tijdens zijn gevangenisstraf die hij uitzat voor kindermishandeling. Op haar dertiende werd ze verkracht door haar oom. Ze raakte zwanger, maar pleegde abortus. Sinds haar zestiende leefde ze op straat en in motels. Wat haar nu nog rest is mannen bevredigen op de achterbanken van auto's voor geld en haar frustraties nemen met de dag toe. Dan ontmoet ze de jonge vrouw Selby, en tussen de twee ontstaat al snel een intense band.

avatar van pierrrke
met het acteerwerk van charlize ben ik het eens, de acteerprestaties zijn dan ook een van de hoogtepunten.
nu de film, ik kan niet goed tegen films die altijd maar om ellende draaien er is nooit een blije gebeurtenis in deze film ook niet heel even. Natuurlijk is het ook geen vrolijk verhaal. dat kun je van te voren af al weten.
Ik ben gewoon iemand die graag een film kijkt om een beetje vrolijk van te worden. maar nu zie je wel eens hoe het er aan toe gaat in dat soort wereldje.
een goede ellendige film 3*

Ondanks de fenomenale rol van Charlize Theron pakte de film me geen moment helemaal. Misschien omdat de regisseur te veel begrip vraagt voor de moordenares, haar verleden en omstandigheden?

avatar van Sjoerdow
Ik vond de romance tussen Eileen en Selby best ontroerend zo nu en dan. Mooi dat dat eigenlijk ook de boventoon voert in plaats van de moorden, waardoor je dus sympathie krijgt voor de twee.

Beide actrices doen het briljant, Theron is onherkenbaar als Eileen en speelt lekker lomp. Ook Ricci speelt goed, als de ietwat meegaande Selby.

Erg knappe film, bovendien heb ik al sinds Casper een zwak voor Christina Ricci

Ik deel ze niet graag scheutig uit, maar Monster krijgt van mij de dikverdiende 4 sterren.

Het gebeurt me niet gauw dat ik me jaren na het zien van een film nog iets van een film herinner. Dat zou ook bij deze film het geval zijn geweest ware het niet dat ik zo bewogen werd door de acteer prestatie van Theron. Soms ook wou ik de film uitzetten. Maar meestal zat ik op het puntje van mijn zetel. Geïntrigeerd door dat personage, gebiologeerd, gewoon van de kaart gespeeld. Overspoeld door emoties. Hatend, liefhebbend, medelijdend. Gekluisterd aan het scherm. Ook in de war soms. Niet meer zeker naar wie of wat ik aan het zien was. Was dit nu echt of film ? Was dit gespeeld ? Ingeleefd ? Of gebeurde daar iets anders voor die camera's ?

Ik geef toe dat ik snel in een verhaal mee ben maar nooit zoals bij deze film. Dit is een eenmalige filmervaring voor me geweest. Misschien was ik er op dat moment in de tijd gewoon vatbaarder voor. Geen idee. Maar die acteerprestatie is me altijd bij gebleven als de enige en beste acteerprestatie ooit.

En pas jaren later heb ik Theron op het internet opgezocht en bleek dat ze een knappe verschijning is, een babe eigenlijk. En nu is mijn bewondering voor die vertolking nog eens zo groot.

Ik heb al zo dikwijls gelezen dat dit of dat de beste acteerprestatie ooit is zoals bvb Whitaker in The Last King of Scotland maar niemand raakt mijn inziens maar in de beurt van Theron in Monster.

Misschien moet ik die film gewoon nog eens zien maar daar heb ik geen zin in. Het kan alleen maar tegenvallen denk ik.

avatar van Laoslander
gauke schreef:

Ja klopt, daar konden ze dieper op in gaan vind ik. Er zou ook veel meer twijfel ontstaan bij de toeschouwer of ze nu sympathiek is of niet

avatar van Laoslander
Wat een draak is die Aileen maar wat een lekker stuk is die Charlize Theron!

avatar van Timmy757
Wat een fenomenale rol van Charlize! De film zelf vind ik aardig, weet nergens echt een heel hoog niveau te halen, al was ik wel van begin tot eind geboeid.
Ik geef 4*, 3 voor de film zelf en 1 voor de prachtige rol van Charlize.

avatar van 4leafclover
Ben groot fan van charlize!! Topper deze film

avatar van erik neuteboom
Ik ben enorm gefascineerd door het verschijnsel 'seriemoordenaar (m/v)', had al het nodige gezien op Discovery Channel over Aileen Wuornos, de eerste vrouwelijke seriemoordenaar, en kon me herinneren hoeveel intense woede deze vrouw vanaf jonge leeftijd in zich droeg. In deze boeiende film schittert Charlize Theron in de rol van Aileen, van ontroerend kwetsbaar tot heftig psychopatisch, de emoties spetteren van het scherm! In tegenstelling tot de docu van Discovery is er nu meer aandacht voor de lesbische relatie tussen Aileen en dat jonge meisje dat langzaam in het web van de steeds meer donkere kant van Aileen verstrikt raakt, ik vind dit erg meeslepend in beeld gebracht. De titel van deze film slaat natuurlijk op dat wat Aileen geworden is maar er is ook veel ruimte om te laten zien hoe dit is gekomen. Vier sterren, ook vanwege het boeiende onderwerp dat krachtig is verbeeld en het is een film die je zeker meerdere kunt zien.

avatar van Lonesome Crow
Absoluute aanrader, lijkt wel wat op een real life reality verhaal.
Charlize Theron speelt heel erg goed, fenomenaal geacteerd.

Maar ik denk dan, als je zo'n mooie vrouw zo lelijk moet maken voor die rol dan neem je toch gewoon een veel lelijkere actrice....
Zijn er volgens mij ook wel zat die ook goed kunnen acteren.

De korte documentaire over deze zaak is soms tenenkrommend.
Vooral veel zielige verhalen over het leven van de moordenares verteld door de filmmaakster en Charlize.
We moeten nog begrip hebben voor al die moorden lijkt het wel !
O.K, voor die eerste moord was geen andere optie en de tweede zou je nog kunnen snappen waarom ze het deed maar de rest....

avatar van djeebee
net voor de 2de keer gekeken, het blijft een topfilm !

avatar van rambam3
zeer goede film.
goed geacteerd ook

avatar van wyatt earp
Een tijdje geleden heb een documantaire over deze vrouw gezien op tv. Toen ik deze film in de winkel zag liggen had ik sterk het vermoeden dat het over deze zelfde vrouw zou gaan. Aangezien films over seriemoordenaars mijn interesse wekken, besloot ik deze film te kopen. Dat het deze keer over een vrouw gaat maakt het nog interessanter. Charlize Theron heeft voor haar rol een oscar gewonnen, en wat mij betreft geheel terecht. Ze zet haar rol ontzettend goed neer. Haast eng, zo echt lijkt het. Ze zal voor haar rol ongetwijfeld de nodige kilo's zijn aangekomen. Aangezien ik de echte Aileen al eerder op tv gezien had wist ik hoe ze eruit zag. En ze lijkt er verrekte veel op. Grote klasse hoe ze dat gedaan hebben. Daarnaast is het ook weer een lust voor het oog om Christina Ricci te zien acteren. Ze zet haar rol als verward en onzeker lesbisch meisje bijzonder goed neer.
Het verhaal is zeer indrukwekkend. Een lesbisch meisje wat er met een onbekende, ik zou haast zeggen psychopatische, straathoer ervandoor gaat. Aileen is gewoon door haar ouders en gezinsituatie voor de rest van haar leven verpest. Dat verklaard ook haar gedrag. Ze is haar haar hele leven straathoer geweest, en voor haar lijkt het de enige manier om aan geld te komen. Door haar geldnood gaat ze steeds verder. Ze wordt steeds medogenlozer, en de moorden lijken haar steeds makkenlijk af te gaan. Toch heeft ze met de laatste man beduidend veel moeite. Het is geen man die sex met haar wil maar gewoon iemand die haar wil helpen. Een boeiend een zeer indrukwekken verhaal over hoe een vrouw langzaam maar zeker veranderd in een seriemoordenaar.

Bird_Mad_Girl
Ik had na deze film gezien een docu gezien over Aileen Wuornos. Waar deze film op gebaseerd is. Ik vind dat Charlize Theron dat erg goed heeft neergezet. Ik vond het een zeer vermakelijke film.

Anderhalf uur acteerwerk van het hoogste niveau. Doe het maar... Als seriemoordenares van de eerste minuut tot de laatste de symathie wegdragen van de kijker. Top!
Een lekker "donker zwart" verhaal. Er valt weinig of niets te lachen, maar dat vond ik er net goed aan. Het leven is geen lachertje.
Een 4,5, maar om de totale quotering op te trekken toch een 5.
Komt absoluut in mijn Top-250.

avatar van Ralf81
Dramatische (in de positieve zin van het woord) film die draait om 2 vrouwen, en waarin het mannelijk geslacht geen beste rol speelt. Theron speelt geweldig, en wat is ze lelijk (gemaakt)!
Verhaal wist me wel te boeien, doch nergens écht aan te grijpen. Om deze reden blijft de film voor mij dan ook op een net boven gemiddeld niveautje hangen.

avatar van Fran
Ik was toch wel behoorlijk onder de indruk van deze film. Ten eerste is het verhaal heel intrigerend. Meeste verhalen over seriemoordenaars intrigeren me wel. Je snapt gewoon niet dat iemand tot zoiets in staat is. Ik vond dat Wuornos niet als een typerende seriemoordenaar werd neergezet en dat vond ik wel interessant. Heel vaak zijn seriemoordenaars heel berekenend en koel. Net als een roofdier. Wuornos handelde meer uit woede. En ook al werd ze er steeds makkelijker in om te moorden toch bleef ze het naar mijn idee moeilijk vinden. Ik vind dat Charlize Teron met deze film heel goed heeft laten zien wat ze kan als actrice. Wat een geweldige rol heeft zij hier neergezet. Je herkent haar ook gewoon niet meer terug. Ja, dit is een hele indrukwekkende film.

avatar van vistrida
Kijk eens naar youtube filmpjes van de werkelijke Aileen Wuornos......

Charlize Theron.... zal bijna geloven dat ze het echt is

bobbydigital01
een 5 sterren film..........die ik zeker nog een keer zal zien

bobbydigital01
vistrida schreef:
Kijk eens naar youtube filmpjes van de werkelijke Aileen Wuornos......

Charlize Theron.... zal bijna geloven dat ze het echt is

ja die hebben ze goed na gebootst....een gezicht

avatar van ralfsjam
goede film! dat zeker. Charlize zet een prachtige personage neer die als ze mooi of stoer doet erg lachwekkend voorkomt, maar wel op zo'n manier dat het geen comedy gaat worden. Christina daar in tegen, daar had ik meer moeite mee. Die had ik nooit gecast voor deze rol. op een 1 of andere manier pakte ze mij niet in haar rol en zakte ze vaak weg in het acteergwetd van Charlize. Al met al een prima film, die ik nu voor de 2de keer heb gezien, en was gelukkig veel verhaallijn weer vergeten....

avatar van Ste*
Ongelooflijk hoe Charlize Theron is getransformeerd. Ze heeft duidelijk erg goed gekeken naar Aileen Wuornos, want haar stem en accent zijn bijna perfect, haar manier van doen, en soms lijkt ze bijna op haar.
Erg knap dat ze zich, als mooie vrouw, zo heeft durven neerzetten, en wat mij betreft is die Oscar ook volkomen terecht.

Alleen jammer dat de rest van de film enorm achterblijft. Het is niet per se mooi geschoten, de dialogen zijn nergens goed of scherp. Het is nogal een saaie rechtoe rechtaan film. Mensen die niks weten over Aileen Wuornos blijven volkomen in het ongewisse over het hoe en waarom van haar moorden. Iets meer achtergrond was zeker niet overbodig geweest.
Er wordt een paar keer gebruik gemaakt van een voice-over maar eigenlijk nooit op een constructieve manier. Ik had wel meer inzicht willen hebben in haar drijfveren, in haar ziekte gedachten. Ik vond de relatie tussen Selby en Aileen, waar de hele film aan ophangen werd, nou niet per se de meest interessante invalshoek. Telkens weer van die dramatische dialogen.

Met een onderwerp als dit had er veel meer ingezeten.

Dankzij het geweldig neerzetten van het hoofdpersonage nog een magere 3 sterren.

avatar van Ste*
Nee, ondanks de prestatie van Charlize vind ik 3 sterren gevoelsmatig toch te hoog. Heb de film met moeite afgekeken, dus

avatar van Senta
Ik vond het een super film, Goed geacteerd, je beproefd de bitterheid en overlevingsdrang van de hoofdrolspeelster, de sfeer van de opkomende romance met het dat meisje wat uit een goed milieu komt is goed voelbaar jammer dat ze steeds weer de fout in moet gaan door mensen dood te schieten.

avatar van Zandadder
Ik heb het boek over Aileen Wuornos thuis liggen en moet ik nog lezen, ik vraag me wel af of het verhaal van deze film ook echt overeen komt met de werkelijkheid.
Maar dat merk ik dan wel.

Een moeilijke rol voor Theron die in deze film ook enigszins lijkt op Wuornos.
Goed geacteerd en moeilijk voor te stellen dat het echt Charlize Theron is.

avatar van Barry83
Heb met pijn en moeite deze film af kunnen kijken...kon me niet echt boeien. Maar dat ligt denk ik meer aan mij dat dit niet echt mijn genre is.

Charlize Theron is in deze film echt oerlelijk!!! En in het echt jummie

Dat vind ik wel knap haha

avatar van sinterklaas
Of het nou terecht is, of dat het nou te ver gaat....

Dat is een soort tweesplitsing wat je denkt over Aileen, een zwaar beschadigde jonge vrouw die al alle nachtmerries wat maar op kindermishandeling lijkt heeft mogen meemaken. Aileen word overgens echt fantastisch neergezet door Charlize Theron, wat ik toch ook wel de wondervrouw van Hollywood vind. En hier is het helemaal geen sexy, stoer meisje, maar een zwaar verwaarloosde wrak die in de buitenwereld leefd. Vrolijk is het in ieder geval niet en de meid zit vol met wraak en woede op de maatschappij en scheert alle mannen over 1 kam. Dan komt ook de lesbische Shelby in der leven en vanaf dat moment lijkt het nog een mooie lichtpuntje te zijn, maar dan begint de ellende pas. Aileen prostitueerd langs de snelwegen om zo aan geld te komen, wat ze ook eigenlijk daarvoor ook al deed. Maar na een paar echte klootzakken tegen te komen die ze vervolgens om zeep helpt, word het van kwaad naar erger. Op een gegeven moment provoceerd Aileen gewoon alle mannen en vermoord ze vervolgens, zonder een spoor achter te laten. Totdat ze een politieagent vermoord.... En Shelby word overal in meegesleept.

Het einde met die arrestatie/rechtzaak is een flinke hamerslag.

Nee, Monster is geen film om vrolijk van te worden. Ook de grauwe settings hadden een mooi bijpasselijke achtergrond. Wat mij betreft is dit gewoon weer een indrukwekkende parel. Charlize Theron op zijn best, en niet als mooi meisje dit keer.

avatar van K. V.
Het was wel een aangrijpend verhaal van deze dame en een hele prestatie van de actrice Charlize Theron die zich drastisch liet aanpassen voor de rol.

avatar van JTV-kijker
K. V. schreef:

'Drastisch' is inderdaad het juiste woord. Ik kan nog altijd moeilijk geloven dat zij het is.

avatar van Goodfella_88
charlize theron zet een uitstekende rol neer, maar de film opzich was niet veel aan