Monster (2003)

Verenigde Staten / Duitsland
Biografie / Misdaad

geregisseerd door Patty Jenkins
met Charlize Theron, Christina Ricci en Bruce Dern

Nadat haar moeder haar als baby verliet, bleef Aileen Wuornos achter met haar aan alcohol verslaafde vader die tenslotte zelfmoord pleegde tijdens zijn gevangenisstraf die hij uitzat voor kindermishandeling. Op haar dertiende werd ze verkracht door haar oom. Ze raakte zwanger, maar pleegde abortus. Sinds haar zestiende leefde ze op straat en in motels. Wat haar nu nog rest is mannen bevredigen op de achterbanken van auto's voor geld en haar frustraties nemen met de dag toe. Dan ontmoet ze de jonge vrouw Selby, en tussen de twee ontstaat al snel een intense band.

Draait dit al in NL?

Wouter schreef:

Draait dit al in NL?

Film draait nog niet.

damon
WAT HEBBEN ZE MET DE UITERLIJK VAN UBERBABE CHARLIZE THERON GEDAAN :O :O

Niet echt een fijn thema.

Met een injectiespuit? In de trailer lijkt het wel of ze ze neerschiet?

avatar van Hemdale
Aileen Wuornos, hier het hele verhaal over de vrouw die dus wel met een pistool mannen vermoordde.

avatar van Phoenix
Voor de liefhebber: Ricci schijnt volledig uit de kleren te gaan...

damon
als ze er zo uit ziet, heb ik hoofdpijn

avatar van Phoenix
Ik zeg toch ook: voor de liefhebber...

avatar van Hemdale
Geweldige prestatie van Charlize Theron en wat een verschil met hoe ze er in werkelijkheid uitziet, heel knap gedaan. De film op zich vond ik ook wel goed en zeker als je het vergelijkt met alle andere films gebaseerd op de reallife seriemoordenaars (Dahmer, Ed Gein, Gacy etc). Ik hou het eerst op 3,5 ster.

ps. er kwam geen naakte Ricci in voor jongens...

avatar van Phoenix
Ach, ik had het ook maar ergens anders gehoord. Op imdb geloof ik...

Menni
Zeer benieuwd naar, na de eerste docu van Nick Broomfield over Aileen Wuornos gezien te hebben (de tweede draaide op het IDFA helaas op voor mij onhandige tijden). Theron schijnt nogal fabuleus te zijn en wat zou het potjandorie fijn zijn als er eens wat minder over haar uiterlijk geluld wordt, want het is gewoon een puike actrice.

(heb ik het nog niet eens over het kwijlen over Ricci.. heren oppervlakkigen onder ons: Prozac Nation wordt maar niet gedistribueerd, daar schijnt ze 'verder' te gaan - en nu weer inhoud graag)

avatar van Jordy
Toch wel een tegenvaller. Theron is erg goed, maar vooral omdat je weet dat deze rol ver afstaat van haar normale rollen, en hoe ze er normaal uitziet. Je had ook gewoon Courtney Love kunnen casten, en dan was de film niet minder geweest.

En verder vond ik niet dat de film nou een geweldig interessant beeld geeft van de drijfveren van een moordenaar. Of dat de relatie tussen Theron en Ricci nou zo goed uitwerkt was. Jammer.

avatar van bioscoopzaal
Monster werd trouwens door filmcriticus Roger Ebert gekozen als film van het jaar 2003.

Bron

avatar van streeter
Charlize Theron is goed als Wuornos - alhoewel wij Nederlanders haar Afrikaanse accent zullen herkennen - maar verder is er niets speciaals.
Vooral het Christina Ricci karakter (ze lijkt op een mini-Rosie O'Donnell) is niet realistisch, en het is heel vreemd dat in de hele film, Wuornos maar 1 grote uitbarsting tegen haar heeft - aangezien hun relatie in een soort noodzaak voor liefde is gebasseerd.
Ik had ook meer van Bruce Dern willen zien in deze film. Hij had een interessant karakter waar ze meer mee hadden kunnen doen.

streeter schreef:

Ehhh... Los van het feit dat Theron zich in Monster bedient van een wel héél dik Amerikaans trailertrash-accent (ook bekend als het Jerry Springer-accent), heeft ze normaal gesproken helemaal niet zo'n Zuidafrikaans accent, vind ik. Heb meerdere interviews van haar gezien, waarin ze vrij 'normaal' engels sprak.

- maar verder is er niets speciaals.

Dat ben ik niet met je eens. Vond het zelf een mooie, gedurfde en vooral integere film, waarin de filmmaker het voor de verandering eens niet nodig achtte om het publiek een duidelijke mening door de strot te duwen. Moet je tegen het einde van de film nou sympathie hebben of niet voor de door en door getormenteerde Wuornos? Het is een vraag die nog moeilijker wordt gemaakt omdat de regisseur de achtergrond van de moordende prostituee (of mogen we ze dankzij Rob Oudkerk gewoon weer simpelweg hoeren noemen?) nauwelijks in de film heeft verwerkt.

Dat ben ik met je eens, maar dat karakter is er dan ook gewoon bij verzonnen door de filmmakers, om het drama wat interessanter te maken. Helaas fungeert haar karakter de meeste tijd gewoon als sprechhund voor Therons karakter, want ze initieert zelf verder weinig actie. Behalve dan tegen het einde van de film.

n.b.: er was - weet ik niet helemaal zeker meer - wel een soort van lesbische vriendin in het leven van de twee jaar geleden geëxecuteerde Wuornos. Maar de rol die ze in de film krijgt, had ze dus niet in real life.

Maar wat is 'ie OUD geworden he? Jeetje...

avatar van streeter
Selby was inderdaad gebasseerd op een echt persoon, en die sprak ook uit bij de sentencing. De echte was heel dik, en helemaal niet zo kinderachtig als het Ricci karakter. Heel los gebasseerd, dus.

Als je een realistisch, werkelijk portret van Wuornos wil zien, is dit NIET de film. Er is heel veel veranderd van het ware verhaal.

avatar van streeter
en over Dern: Hij ziet er heel oud uit in de film, maar ik zag laatst een interview met hem, en daar zag hij er veel jonger uit - hij had z'n haar normaal staan, enz.

Een echte chameleon, dus.

MFEO
Charlize Theron heeft een oscar gewonnen als "Best Actress" in deze film.

avatar van pjotr
Oh.

tovenaar
Meen je dat MFEO?

Ja, wisten jullie dat nog niet?

tovenaar
Nee man, dit nieuws van MFEO slaat in als een bom.

Mza
Ik heb de concurrenten van Charlize Theron nog niet gezien dus ik kan nog niet echt beoordelen of de oscar terecht is, maar ik vond haar rol toch echt niet zo verschrikkelijk goed. Een degelijke rol dat wel, maar volgens mij wordt het echte acteerwerk een beetje gecamoufleerd door een aangepast uiterlijk. Op momenten waarin emotie overgebracht moest worden en het echt op puur acteerwerk aankwam was ik niet volledig overtuigd.

Mza schreef:

ik heb slechts kleine delen van de film gezien, maar ik denk dat je helemaal gelijk hebt.

avatar van De Knip
Een bijna onherkenbare Charlize Theron, wat idd heeft meegeholpen aan de acteerprestatie. Echter, ze acteerde best goed, soms beetje over the top qua stoerdoenerij. Het leek wel of Theron moest acteren tijdens het acteren vd hoofdpersoon zelf.
Het lijkt eerst zelfs zo, dat de kijker sympathie moet krijgen voor d'r daden.

Film is best te pruimen:

***1/2

Deze film gaat - dacht ik na de sneak - toch eigenlijk vooral over acteren. Je zit extra alert te letten op Charlize, of ze die rol wel voor elkaar krijgt, en om je heen hoor je ' ik had haar echt niet herkend' en ' wat dapper dat ze dat durft'...

Als de hoofdrol door (een prima actrice als) Kathy Bates was gespeeld - iemand die er na het afschminken niet noemenswaardig anders uitziet dan in haar rol - dan had er een film overgebleven die lichtelijk tegendraads is, omdat de hoer waarover het gaat niet een hart van goud heeft, maar van prikkeldraad.

Erg veel interessants biedt het scenario niet, eigenlijk. Natuurlijk zijn de mannen (op 1 na) ontiegelijke klootzakken en perverselingen.
Maar het poitieve is dat Chalize Theron echt goed speelt, en dat er scenes in zitten met mooie vage dialogen die heel goed werken.
Christina Ricci heeft een veel minder dankbare rol. Bruce Dern gaf het gevoel dat je een ouwe vriend weer terugziet die ouder is geworden maar interessant is gebleven.
En Scott Wilson (als het laatste slachtoffer) vond ik meesterlijk.

Ik verwachtte in de kranten wel vergelijkingen van Monster met Frances - die film waarin Jessica Lange (hoogtepunt van haar carriere) de totale verloedering van filmster Frances Farmer speelde en zichzelf op de zelfde manier niet ontzag als Theron.
Mooie film trouwens. En beter dan Monster omdat er een interessante omgeving meespeelt. Monster is een verhaal van verloedering dat speelt tussen verloederde mensen. Frances is : een vrouw die verloedert in een omgeving van glitter en het ophouden van schone schijn.

Wat_Jij_Wil
De ironie: ze moest pijpen om te kunnen beffen

Charlize Theron speelt briljant en is nooit maar dan ook nooit de mooie vrouw die ze is. De film doet koud aan en de karakters in de film zijn ook koud en harteloos ik ben blij dat ik hem heb gezien maar de film maakte bij mijn niet los wat ik bv wel had bij Silence of the lambs, nu weet ik wel dat je deze films los van mekaar moet zien maar dan toch... De film krijgt voor mijn een magere 7 dus 3.5 *