Life (2015)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Duitsland / Canada / Australië
Drama / Biografie

geregisseerd door Anton Corbijn
met Robert Pattinson, Dane DeHaan en Ben Kingsley

1955. De freelance fotograaf Dennis Stock (Robert Pattinson) heeft een belangrijke opdracht gekregen van Life Magazine. Op een feest ontmoet hij de nog onontdekte ster James Dean (Dane DeHaan) en gelooft dat deze vrijzinnige acteur wel eens een revolutie teweeg zou kunnen brengen. Wat volgt is een onverwachte vriendschap tussen Dennis Stock en de acteur.

Bij Anton Corbijn:

Regisseur Anton Corbijn gaat een film maken over de vriendschap tussen Hollywoodlegende James Dean en fotograaf Dennis Stock.

Anton Corbijn maakt film over James Dean - Cinema.nl Nieuws

De derde speelfilm van Anton Corbijn...?

Slordig inderdaad.

avatar van nilserr
Terwijl ik met smart zit te wachten op A Most Wanted Man, dient zich alweer een nieuwe Corbijn aan. De plot klinkt zeer interessant!

avatar van mcdaktari
Dit klinkt als een mooie film. Maar inderdaad eerst maar eens Most Wanted Man, kijken.

avatar van HarmJanStegenga
Hopelijk zet DeHaan een goede James Dean neer. De foto ziet er in ieder geval goed uit. Ben benieuwd naar dit nieuwe project van Corbijn.

avatar van HarmJanStegenga
Hm, weet 't nog niet. Ben bang dat DeHaan niet zo'n goede James Dean neerzet als James Franco. Maar we zullen zien.

avatar van SergioMalick
Interessant project dat om meerdere reden interessant is. Anton Corbijn is natuurlijk een bijzonder en nog steeds getalenteerd regisseur, wachtend op een echt groot project, en James Dean is een interessant personage. Een trailer zegt weinig, maar iets zegt me dat dit een geweldige rol wordt voor Robert Pattinson en een beetje overacting van DeHaan. Maar geef me maar ongelijk wat betreft DeHaan!

Vanaf 8 oktober in de bioscoop (eOne)

NL trailer geplaatst

avatar van wibro
Deze film afgelopen avond in de sneak gezien en uitgaande van de synopsis verwachtte ik er eigenlijk niet zo veel van. Maar ja, bij een regisseur zoals Anton Corbijn weet je dat natuurlijk nooit. Maar helaas, het werd een slaapverwekkende film die mij geen moment wist te boeien. Maar ja, wat wil je. Een film over een freelance fotograaf die foto's wilde maken van een "beroemdheid", die N.B. pas echt beroemd werd nadat hij in datzelfde jaar - ik schrijf 1955 - zich met de auto te pletter reed. Moeilijk om daar een boeiende film over te maken lijkt me. Zonder dat dodelijk ongeluk was James Dean trouwens niet meer dan een gewoon acteurtje geweest, die min of meer in de vergetelheid zou zijn geraakt en waarover Anton Corbijn nooit een film zou hebben gemaakt.
Neen, nogmaals, "Life" heb ik ervaren als een doodsaaie film. Voor mij is het verreweg de minste film die Corbijn tot nu toe gemaakt heeft en die ik helaas moet waarderen met een flinke onvoldoende.

avatar van Mochizuki Rokuro
Erg oneens met wibro voor wat betreft de status van James Dean. Dood of niet op 24-jarige leeftijd, die waren we nooit, nooit vergeten. Ik heb drie biografieën over Dean gelezen (fascinerende figuur, mooie acteur, legendarische uitstraling (al dan niet van zichzelf danwel gemaakt)) en ik moet zeggen dat Corbijn een wereld reconstrueert die heel erg overeenkomt met wat ik heb gelezen. Met name de biografie van Joe Hyams maakte destijds indruk op mij en die lijkt ook een belangrijke bron voor het scenario hier.

Dat is het grote pluspunt, DeHaan vond ik ook prima. Pattinson die me vaak positief verraste kwam wat minder uit de verf en Corbijn zelf als regisseur stelt toch ook wel wat teleur. Weinig signatuur en vooral visueel (net zoals al zijn andere films na Control) een teleurstelling. Fotografie en film zijn toch duidelijk twee andere dingen, Ik denk niet dat hij het gevoel ervoor heeft.

Ook hier weer "objectief" 3.0* en een 0.5* bonus voor het voor mij authentieke (op basis van de boeken) karakter van JD en (dus) het beeld van die periode: "seven months of fame".

(Gezien op 09.10.2015)
Heel fijne film. Voor wie James Dean een idool was (is) zal het aanvankelijk moeilijk zijn om in de acteur Jimmy te zien. Maar het tweede deel (***1/2) van de film maakt alles goed. Het bezoek aan de familie en de 'dorpsentourage' is onvergetelijk!!
Maar eigenlijk is dit vooral de film van Dennis Stock, fotograaf bij LIFE MAGAZINE. (Laat je dus niet op het verkeerde been zetten.) Dennis maakte die fantastische foto's van James Dean, foto's die nu nog altijd zeer gewaardeerd worden.
(Op die vrijdagavond 18.00 zat ik wel helemaal alleen in de zaal en kon mijn gevoelens de vrije loop laten.))

avatar van Redlop
James Dean wordt door Dane DeHaan neergezet als een irritant typetje met een Muppet-achtig stemmetje. Alhoewel het zogenaamd over Dennis Stock gaat, is de film daardoor een vermoeiende zit geworden. De jaren '50 mise-en-scène is fraai, maar de film mist een ziel.
Tijdens de aftiteling zien we de echte foto's van James Dean waarbij me het het gevoel bekroop dat Corbijn deze Amerikaanse mythe beter met rust had kunnen laten.

2 *

Een film over de achtergronden bij het tot stand komen van de overbekende foto's van James Dean. Het verhaal ging in de eerste plaats om de niet bijster inspirerende fotograaf en minder om de jonge acteur, die een tiener rolmodel werd, zelf. Helaas was er sprake van weinig inhoud en fantasie en was de film schraal en eentonig en duurde daardoor veel te lang. De biseksualiteit van Dean kwam in het geheel niet aan bod, zodat er van de veronderstelde erotische spanning tussen de beide mannen in het geheel geen sprake was. De rokerige sfeer was toepasselijk.

avatar van MacHop
Niet al te snelle maar wel mooi gemaakte film over de eigenwijze James Dean. Jammer dat de hoofdrolspeler niet op James Dean lijkt en ook een redelijk irritante stem heeft. Wat wel mooi is , is dat als je de foto's van Dennis Stock van James Dean kent, deze tot in het kleinste detail in de film terugkomen. De beelden en de jaren 50/60 sfeer zijn mooi vastgelegd, maar de film zou iets meer snelheid mogen hebben gehad. Toch wel een mooie en onderhoudende film over een icoon.

avatar van james_cameron
Minste film van Anton Corbijn tot nu toe, met een saai script en een nogal druilerig en grauw sfeertje. De plot, over de kortstondige vriendschap tussen fotograaf Dennis Stock en akteur James Dean, heeft zo zijn momenten en vooral Dane DeHaan als Dean is indrukwekkend, maar de film voelt te fragmentarisch aan en springt een beetje van de hak op de tak. Eigenlijk vond ik de niet zo belangrijke scenes met Ben Kingsley, als ijskoude en megalomane studiobaas, nog het meest interessant.

avatar van Brabants
Deze film kenmerkt zich vooral door het trage tempo waarbij beide sterren hun rol nogal weten te bagatelliseren. Het is ook te opvallend dat DeHaan geen Dean uiterlijk heeft en het daarmee al met een soort van valse start zeker in zijn nadeel werkt. Het is allemaal te pretentieus en de film neemt zich vooral te serieus. Het jaren vijftig sfeertje kwam zeker goed tot uitbeelding maar het portret was voelde voor mij als een behoorlijk gemiste kans.

avatar van blurp194
Als fan van Corbijn - zowel om zijn foto's als om zijn films - keek ik nogal uit naar een nieuwe film van zijn hand, en dan ook nog eens over een legendarische fotograaf met James Dean als onderwerp. Met zoveel verwachtingen kon het ook alleen maar tegenvallen wellicht.

Want dat deed het eigenlijk wel. Met als meest opvallende dat Dane DeHaan veel te ver afwijkt van het - natuurlijk sterk geidoliseerde - beeld van Dean en daardoor teveel irriteert. Maar op wat meer afstand wellicht ook de onbevredigend openblijvende vraag wat Corbijn precies probeert te vertellen met de film. Iets autobiografisch over zichzelf misschien?

Pattinson zet overigens een verrassend sterke rol neer en is daarmee zowat het beste in de film - opvallender dan Kingsley die ik wat ongeinspireerd vond, en als een mooie revanche op het stereotype dat hij om zich heen had hangen. Grappig dat dat hem ook lukt, nadat Stewart dat eerder ook al had laten zien.

Los van het verhaal en de spelers vond ik de cinematografie wel echt briljant. Maar dat verwacht je ook.

avatar van Mochizuki Rokuro
blurp194 schreef:
Dit lees ik vaker, nu bij jou en eerder bij anderen. Waar baseer je dat dan op? Ik vond - op basis van de diverse biografieën die ik over Dean las - de rol redelijk natuurgetrouw geschreven en gespeeld - wel zoals ik me Dean voorstelde op basis van die boeken in elk geval. Verder lijkt DeHaan best wel als je de foto's van Dean ziet bijvoorbeeld op de boerderij van zijn oom/tante, waar deze foto genomen is: Dean | Farm | Pig

avatar van blurp194
Mochizuki Rokuro schreef:
Waar baseer je dat dan op?

Heel onterecht en heel onvolledig, op hoe hij in zijn films overkwam - daarom ook 'sterk geidoliseerd'. Dus het kan heel best zijn dat ik er volstrekt naast zit, biografieen etc. heb ik iig nooit gelezen.

Redelijke film waarin een fotograaf graag een fotoserie wil maken van een opkomend acteur ter publicatie. Zeker geen biopic over James Dean, maar meer de paar dagen die hij doorbracht met de fotograaf wat resulteerde in deze wereldberoemde foto. De film speelt zich af in 1955 en is mooi in beeld gebracht. De film heeft z'n momenten, maar het is wel wat eentonig en het verhaal wat doelloos (zonder dat dit verder vervelend wordt).

avatar van Norma
Ik was niet erg enthousiast over de vorige twee films van Corbijn (Control niet gezien) dus ik begon wel met enig wantrouwen aan Life, welke ik op zich dan wel weer wilde zien vanwege bescheiden interesse voor een icoon als James Dean. Het is me niet tegen gevallen. Ik moest wel wennen aan DeHaan hoor, dacht aanvankelijk “da’s toch geen Dean”, maar gaandeweg ging ik hem accepteren als vertolker van de filmlegende (waar ik om eerlijk te zijn ook niets meer van weet dan de twee films die ik met hem heb gezien)

Door wat deze film laat zien denk ik dat Dean in zijn handen mocht knijpen dat hij de looks had en zijn films aansloegen, want wie had er anders nog willen investeren in dit nukkige, dwarse kereltje? Wat een portret, letterlijk en figuurlijk en daarmee een dankbaar onderwerp voor fotograaf Stock en voor een film als deze. Wat ik altijd erg hoop bij films over bekende mensen is dat ze de waarheid sterk benaderen, maar omdat ik zoals gezegd niets weet van Dean kan ik dit niet beoordelen. Qua sfeer vond ik het allemaal best fraai, met veel druilerige regenbuien en sneeuwlandschappen. Dit leek in ieder geval uitstekend in overeenstemming met het niet altijd even zonnige humeur van de beroemde acteur.

Met 111 minuten is de film op zich niet heel erg lang maar voelt wel als zodanig aan. Dit is te wijten aan het eerste gedeelte van de film waar de vruchteloze pogingen van Stock om Dean voor zijn camera te krijgen centraal staan. Essentieel als de basis van dit verhaal, maar na een tijdje toch echt wat minder interessant. Dean is hier verveeld -doet onder ons gezegd en gezwegen geen moer -en dat straalt ook een beetje af op deze film. Het tweede gedeelte, waarin Dean en Stock teruggaan naar Deans hometown, is uiteindelijk boeiender. Niet alleen omdat Dean zijn humeur een aanzienlijke opleving kent maar ook omdat hier dan toch echt de indruk wordt gewekt dat je een intiem kijkje krijgt in een onderbelicht stukje leven en persoon van de “rebel without a cause”. Voor mij reden om de film uiteindelijk als positief te beoordelen.

avatar van keimpeS
Ik ben niet zo'n James Dean fan, deze film vond ik vooral erg sober en traag. Ik vond dat Robert Pattinson & Dane DeHaan geen ziel/kracht aan deze film gaven. Wat mij betreft vooral verkeerde casting!

avatar van HarmJanStegenga
'Life' zou ik normaliter met een halfje lager beoordelen, maar door mijn fascinatie voor James Dean ram ik 'm hier bij de score op. Dean is en blijft voor mij dé legende, z'n looks, de uitstraling en uiteraard zijn acteerskills. Hij tilt alle 3 films waar hij in te bewonderen is naar een hoger niveau. Corbijn poogt een film te maken over Dennis Stock, en zijn relatie met James Dean. Dit levert een bij vlagen interessante prent op, maar DeHaan kon me helaas niet echt overtuigen als Dean, dus wat dat betreft blijft het vooral interessant om te zien hoe Dean z'n leven er toen ff uit zag. Vond James Franco beter moet ik zeggen.

avatar van Decec
Goed drama/biopic verhaal...
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Bekende acteur Robert Pattinson (The Twiligth serie)...
Redelijk achtergrond geluid,
geen Dolby Digital aanwezig...

avatar van mjk87
Erg matig. De film begint prima met veel leuke sfeerbeelden van de jaren 50 en een mooie aankleding. Ook is het spel best aardig met twee frisse hoofdrolspelers, al zie ik bij DeHaan niet die James-Dean-Daydream-Look-in-Your-Eyes zoals La Swift zo mooi zong.
Maar na een dik halfuur kakt het allemaal erg in. Het wordt een saai stroperig geheel waar ook de acteurs het niet weten te redden. Veel trage scènes volgen elkaar op zonder dat het interressant wordt (dat de persoon James Dean mij niet bovenmatig boeit speelt ook wel mee). Visueel is het aardig met af en toe ook wel een mooi shot (de belichting in één van de eerste scènes als Patinson telefoneert, die sneeuw, of die knalgele taxi's in een verder grijs palet zijn fraai), maar van een fotograaf verwacht ik toch meer. De muziek is wel fijn met die drums en jazz. 2,0*.