Genius (2016)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

geregisseerd door Michael Grandage
met Colin Firth, Nicole Kidman en Jude Law

Genius vertelt het waargebeurde verhaal van de relatie tussen het literaire zwaargewicht Thomas Wolfe (Law) en de beroemde uitgever Max Perkins (Firth). Reeds op jonge leeftijd is de charismatische Wolfe erg succesvol. Perkins is dan weer één van de meest gerespecteerde en bekendste literaire uitgevers ter wereld, die iconische romanschrijvers als F. Scott Fitzgerald en Ernest Hemingway ontdekt. Wanneer Wolfe en Perkins elkaar ontmoeten ontstaat er een tedere maar complexe vriendschap die het leven van beide briljante maar bijzonder verschillende mannen voorgoed zal veranderen.

kappeuter (moderator)
Vanaf 13 oktober in de bioscoop (Paradiso)

avatar van missl
Wat een sterrencast voor een (voor mij) onbekende regisseur. Ik ben benieuwd!

Gezien de beschrijving een vraagje.
Gaat dit over een homoseksuele relatie tussen de schrijver en uitgever. Of is hier de term 'tedere maar complexe vriendschap' anders bedoeld?

avatar van Pazmaster
johnhendrikos schreef:
Gezien de beschrijving een vraagje.

Van herenliefde is hier geen sprake. Deze vriendschap kan het best omschreven worden als een soort vader zoon relatie, ook al zijn ze niet echt aan elkaar verwant. De editor Perkins is een soort vaderfiguur voor de (zich als een jonge hond gedragende) schrijver Wolfe.

avatar van Pazmaster
Een prima cast en het ziet er ook nog eens prima uit, je waant je echt in die tijd. Het verhaal over de schrijver Wolfe en zijn editor Perkins heeft zo zijn momenten maar echt geweldig vond ik het nou ook weer niet, maar boeken en schrijvers zijn ook niet echt mijn ding. Het is dan wel gebaseerd op waargebeurde feiten maar toch vond ik het soms behoorlijk saai, er gebeurd te weinig en eindigt zonder een echt hoogte- of dieptepunt te hebben gezien. De ontwikkelingen zijn veel te vlak.

avatar van Alathir
Altijd interessant om een biopic te zien. Het is een beetje een dubbele biopic, het gaat over zowel de editor Maxwell Perkins en schrijver Thomas Wolfe. Van beiden had ik nog nooit gehoord, maar ik ben dan ook geen fervent lezer. De acteurs doen het prima, vooral Jude Law overtreft zichzelf. De muziek is eigentijds en dat hoort ook zo, ook de kleuren van de beelden suggereren de jaren '30. Het zet eigenlijk aan tot het lezen van zijn boeken vind ik, je kan alleen maar lof hebben voor zulke hardwerkende mensen. Desondanks is het zeer triest dat hij nooit een echt leven gehad heeft.
Ik vond de film in het begin wel traag maar daarna werd het boeiender.

avatar van joolstein
Film over Thomas Wolfe, één van de bekende en grote schrijvers uit Amerika. Regelmatig loop ik met een grote boog om dit soort biografische films heen. Meestal komt dat doordat het films zijn die iemand op hemelen hoe goed hij/zij wel niet was. Of nog erger is. Nu speelde Nicole Kidman in de film en tja ik heb een zeer groot zwak voor haar. En ik moet zeggen de film is me niet tegengevallen. Ook de mindere kanten van Wolfe werden belicht. Colin Firth speelde fantastische en vooral Jude Law als Thomas Wolfe stal de show. Helaas voor mij zagen we theater kostuum en set desinger Aline Bernstein ( Nicole Kidman) iets minder vaak. Maar als ze in beeld was leverde ook zij prachtig acteerwerk af. Een degelijke film over het leven Thomas Wolfe en de uitgever Max Perkins

Tot dusverre niet al te hoge waarderingen op de diverse sites, maar ik verwacht dat dit nog wel flink omhoog gaat. Gewoon een mooie, echte kwaliteitsfilm met een schitterende aankleding, en een stevig portret van een merkwaardige maar bovenmatig getalenteerde man. Law speelt een krachtige rol als de excentrieke Wolfe. Ik weet niet of deze overdonderende weergave helemaal waarheidsgtrouw is, maar het is zo overtuigend dat ik verwacht dat hij er wel een oscarnominatie voor gaat krijgen. Idem voor Firth, die met zijn ingetogen, beschaafde vertolking misschien nog wel beter is. Man, wat is deze acteur geknipt voor dit soort rollen: met kleine gebaren groots acteren. Zelfs Kidman doet het eindelijk weer goed in niet meer dan een bijrol.
De grootste valkuil die bij dit soort films opduikt(een veel te lange speelduur) word hier tenslotte ook voorkomen. Genius duurt geen minuut te lang of te kort. Ik heb ervan genoten,

avatar van Redlop
Topacteurs, prachtige vooroorlogse mis-en-scene, maar matige film.
Ik heb nog nooit iets van Thomas Wolfe gelezen en dat na het zien van Genius ook niet gebeuren. Het mysterie Thomas Wolfe laat ik geruisloos aan me voorbijgaan. Het enige mysterie dat me wel bezighoudt is waarom twee op en top Britse acteurs (Law en Firth) twee Amerikaanse iconen moeten spelen en dat andere Amerikaanse literaire icoon - F. Scott Fitzgerald - wordt gespeeld door een Australiër.

avatar van mrklm
Jude Law en Colin Firth zijn uitstekend gecast in deze prachtige productie. Hoewel Jude Law de film domineert als de flamboyante, energieke en even charismatische als onuitstaanbare Thomas Wolfe, gaat de film vooral over redacteur en uitgever Max Perkins [Colin Firth]. Hoewel het literaire werk van Wolfe door talloze uitgeverijen is afgewezen, besluit Perkins het werk uit te geven, mits er drastisch in wordt gesnoeid... het boek is namelijk veel te dik. Wolfe en Perkins werken intensief samen en de invloed die hun werkrelatie heeft op hun relaties. De immer onderschatte Laura Linney is mevrouw Perkins en de tafelscènes met de 5 dochters zijn vermakelijke hoogtepunten. Nicole Kidman is wat te stijf en melodramatisch als Wolfes minnares. Guy Pierce heeft een kleine, maar zeer effectieve rol als F Scott Fitzgerald. De uitstekende productiewaarden en de grotendeels ijzersterke cast kunnen niet verhullen dat het verhaal wel erg aan de dunne kant is. Daardoor is er geen dramatische opbouw en duurt het allemaal langer dan nodig was. Een must voor fans van de genoemde acteurs en wellicht voor liefhebbers van Thomas Wolfe en F Scott Fitzgerald, maar als je niet in die categorie valt kun je deze film best overslaan.

avatar van tbouwh
Genius rust te veel op de schouders van protagonist Thomas Wolfe (Jude Law). De man is werkelijk onuitstaanbaar, en moet dan tegengas krijgen van toonbeeld van degelijkheid Max Perkins (Colin Firth). Ik zag emotie, maar miste iedere vorm van bezieling. Het script is wat mat en ongeïnspireerd, en visueel oogt Genius flets en gekunsteld. Het verhaal heeft op zichzelf überhaupt al te weinig potentie. Het literaire werk van Wolfe wist niet genoeg te intrigeren, en zijn privé-omstandigheden volgen de gebruikelijke clichés. Ruim onvoldoende, 1.5*

avatar van Collins
Tekstueel is het allemaal wel in orde. Fijn en gewoon volgens de verwachting. En dat moet natuurlijk ook wel als de hoofdrolspelers personages uit de literaire wereld vertolken.
Wat echter erg storend werkt en zwaar drukt op het genot, is de schrijnende manier waarop de tekst wordt behandeld. De manier waarop de acteurs met de tekst omgaan is erg gedragen en komt toneelmatig en onnatuurlijk plechtstatig over. Doordat de acteurs de woorden in een onnatuurlijke cadans aaneenrijgen krijgen de woorden geen gevoel mee en wordt de bijtijds prachtige inhoud van hele lappen tekst gewoonweg ontdaan van impact. De theatrale intonatie van de acteurs ondersneeuwt de krachtige input en schoonheid van de woorden en de dialogen.
Vergelijk het met de shock die bij de toehoorder optreedt als hij luistert naar iemand die pijnlijk vals zingt. De hevige klap waarmee die valsheid inwerkt in de ziel is even pijnlijk effectief als een overdreven theatraal uitgesproken tekst. Zo au!
De personages worden door de acteurs nogal statig en ingestudeerd gespeeld. Bij het kijken naar de film ontwikkelt zich daardoor een gevoel van gelatenheid ten opzichte van de karakters. Een gevoel dat zich vervolgens ook voortzet in scènes met spannende intenties. Scènes die dientengevolge niet met spanning maar met gelatenheid worden aanschouwd en beleefd. In de film zijn slechts enkele geslaagde scènes te vinden die genoeg leven uitstralen om even op te veren uit de lethargische staat waarin je door het kijken naar de film met succes bent gedompeld.
De filmpersonages zijn erg karikaturaal. Da's toch wel vreemd als er wordt geput uit literair bronmateriaal. Niet gehinderd door veel diepgang, slepen de personages zich gedragen door de film heen. Acteertechnisch stellen de prestaties teleur. Firth overtuigde me nog het meest. Bij Law vertrok zich helemaal niets in mij. Geen spier. Zijn personage liet me volkomen koud. De emotie wilde niet komen.
Het verhaal is daarbij niet eens heel boeiend. Daar moet de film het ook al niet van hebben. Het verhaal is ietwat standaard en beschrijft de gebruikelijke perikelen uit het leven van een getormenteerde schrijver. Een schrijver die stoeit met destructieve elementen als alcohol, psychose en liefde.
De aankleding is mooi. Het sfeertje van de jaren '20 en '30 wordt cinematografisch goed getroffen.
Een kleine pleister op de wonde. De film liet me verder onberoerd achter.

avatar van Zeriel
Wat een otzettend saai script!
Topacteurs of niet, er gebeurt gewoon maar nauwelijks iets.
Beetje zonde van alle inspanningen, het ziet er wel fraai uit.

avatar van Rickazio
Best prima film, wordt hier wat ondergewaardeerd. 3*

Goede setting, prima verhaal en leuke acteurs.

Redelijke film over een ongepubliceerde schrijver genaamd Thomas Wolfe die een uitgever ontmoet die hem wil publiceren. De werkrelatie tussen deze twee mannen staat centraal hier en alhoewel deze goed is uitgewerkt en je je afvraagt wie hier de genius is, wordt het op een gegeven moment wel wat langdradig. De film ziet er goed uit en de gehele cast speelt uitstekend.

avatar van Decec
Een redelijk drama/biografie film...
Een waargebeurd verhaal...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Bekende acteurs Colin Firth en Jude Law en
ook een bekende actrice Nicole Kidman...
Mooi HD en opname kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Aapje81
Mooie film over de beroemde uitgever Max Perkins die te maken krijgt met de flamboyante schrijver Thomas Wolfe. De film geeft een prachtig tijdsbeeld en ziet er zeer fraai uit. Vooral het gezwoeg over het redigeren en de wisselwerking tussen de figuren Perkins en Wolfe maken deze film erg fraai.

Het acteerwerk van met name Firth is erg goed daarnaast doet Jude Law het zeker niet onverdienstelijk en mogen ook de sterke bijrollen van Guy Pierce en Nicole Kidman niet vergeten worden.

In het begin moest ik er even in komen maar gaande weg kreeg de film steeds meer greep op me en was ik uiteindelijk erg onder de indruk.

Goed.

Een topcast in dit waar gebeurde verhaal, die allemaal het beste van zichzelf geven.
Maar het verhaal sprak me niet erg aan, had er meer van verwacht.