The Hunger (1983)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Drama

geregisseerd door Tony Scott
met Catherine Deneuve, David Bowie en Susan Sarandon

Miriam (Catherine Deneuve) is een vampier die leeft op het bloed van haar geliefden. Als zij genoeg van hen heeft, veranderen haar slachtoffers binnen 24 uur in hoogbejaard. John (David Bowie) is zo'n geliefde, die hulp zoekt bij Dr. Sarah Roberts (Susan Sarandon). Die raakt echter zo in de ban van Miriam, dat ze een lesbische relatie start, met fatale gevolgen.

avatar van Zeriel
Curieus werkje. Eersteling van Tony Scot, Misschien niet overal even goed, maar zeker de moeite waard om eens te zien.

Aparte sfeer, soms zelfs ronduit naar, akelige soundtrek. Alles ontzettend des jaren '80, niet alles even subtiel.
Goed acteerwerk van Bowie, Sarandon en Deneuve, op zich al een niet erg voor de hand liggende combinatie.

Het einde vond ik nogal teleurstellend, cliché, en klopte ook qua logica voor geen meter. Waarom schrikt ze zo van die zombies, ze weet toch dat ze nog niet helemaal dood zijn. En hoe kan ze dan ook nog in het trapgat vallen vanuit het (semi-)mortuarium?

Wat deden die duiven daar de hele tijd? Ik neem aan dat dat de zielen, van de slachtoffers nog waren. Had voor mij niet gehoeven.

avatar van Filmkriebel
Eén van de meest kunstzinnige vampierenfilms die ik gezien heb, met Tony Scott die soms videoclip-technieken gebruikt en vooral veel wapperende gordijnen en sluiers waar hij doorheen kijkt. De stijl is donker, gevuld met veel schaduwen, bijna film noir. The Hunger raakt meer de onderliggende thema's van de vampierenfilm zoals onsterfelijkheid en de seksuele potentie van de vampier, en zondigt zich niet teveel aan clichés.

Voor Miriam is haar honger die naar bloed en naar gezelschap in haar eenzame bestaan. Voor haar slachtoffers is het een honger naar onsterfelijkheid. Bowie belichaamde goed de angst die hij beleefde toen hij na 200 jaar plots geconfronteerd werd met zijn lichamelijk verval. De erotiek komt er in de vorm van een lesbische aantrekkingskracht tussen Sarandon en Deneuve. Hoewel deze film een buitenbeentje is in Scotts filmografie, heeft hij net een beetje teveel overdreven met dat kunstzinnige waardoor de film erg ijzig en afstandelijk is. 3*

avatar van steph b
Visueel prachtige film, Ijzersterk begin met heerlijke duistere 80's muziek (sisters of mercy schoot me te binnen), maar na een zeer spannende, lekker wegkijkende eerste 30 minuten, is er verder eigenlijk niet veel meer te genieten. De film dooft als een kaars.
Dat is vooral te wijten aan het magere verhaaltje, want aan de acteerprestaties ligt het zeker niet.

avatar van dennis013
Het verhaal is flinterdun en suf;
Maar wat een geweldige sfeer!
De muziek is erg mooi gekozen, de acteerprestaties zijn allemaal erg goed en de decors zijn prachtig. Ik vond overigens de horrorscenes dan wel weer wat minder, maar al met al is het uitermate mooie film om een keer te zien.
Als deze film een beter verhaal had gehad, dan had deze zomaar in de top 250 kunnen staan.

avatar van Richard_Voorhees
Nog een vampierflick waar ik werkelijk nog nooit van gehoord had. David Bowie in een vampierfilm.

avatar van Thorak
Verwacht hier van geen standaard vampieren film!

avatar van Metalfist
Verwacht ook geen goede vampieren film.

Al zou ik hem eigenlijk eens moeten herzien. Ik zag de film in een periode waar ik niets van Bowie kende, iets wat nu wel verandert is, en mijn smaak is ondertussen in die 5 jaar al wel weer wat geëvolueerd. Plus, ik kan me er amper nog iets van herinneren.

avatar van Thorak
Het probleem met deze film is dat veel mensen denken een standaard vampierenfilm te gaan zien, maar eigenlijk is dit helemaal geen vampierenfilm in het standaard clichébeeld van vampieren.

avatar van GrobbekuikenXL
Nog steeds mooie arty vampierfilm die zeker niet iedereen zal bevallen. Intro met muziek van Bauhaus blijft gaaf. Nummer gaatdan ook over Bela Lugosi
Die ooit Dracula speelde. Hou zelf meer van Christopher Lee als Dracula.

lezertje
Pretentieuze onzin, waar bij regisseur Tony Scott teveel naar Nicholas Roeg’s ‘The man who fell to earth’ (1976) heeft gekeken (Niet toevallig ook met David Bowie) en de witte duiven van John Woo.

avatar van joolstein
De tweede film van regisseur Tony Scott de man die we vooral kennen van vakkundige maar pretentieloze actie/thriller films. Echter deze film valt een beetje buiten de boot. Het is namelijk een interpretatie op het aloude vampieren thema. Zeker niet slecht gedaan! De actrices Catherine Deneuve en Susan Sarandon zien we in een paar licht erotische scenes. En David Bowie heeft een fenomenale rol. Direct aan het begin horen we Bauhaus met Bela Lugosi`s is dead en hiermee is gelijk de trend gezet voor het New Wave stijltje. Visueel zijn er een paar prachtige en heerlijke shots. Toch houd de film niet de gehele tijd zijn kwaliteit en spanning vast, echter is het wel leuk om deze film te zien.

avatar van baspls
"You said forever. Never ending. Do you remember?"

The Hunger had ik al langere tijd liggen om te bekijken. Het is een van de eerste films van Tony Scott en meteen is het een erg aparte film, zeker in vergelijking met de actiefilms die Scott later zou maken (al waren Man on Fire en Top Gun ook erg goed geschoten). In tegenstelling tot wat je zou verwachten is The Hunger alles behalve een standaard vampierenfilm.

John is al 500 jaar de partner van Miriam, een duizend jaar oude vampier. Samen betrekken ze een appartement in New York en doden zo nu en dan iemand om te overleven. Na eeuwen jong te zijn geweest begin John echter snel te verouderen en zoekt hij hulp bij een vrouwelijke onderzoeker die onderzoek doet naar het tegengaan van verandering. Maar dan krijgt Miriam een oogje op haar...

David Bowie heeft geen heel grote rol, maar speelde die wel erg goed. De verouderings effecten waren toendertijd al erg sterk en zelfs onder die dikke laag make-up weet Bowie nog emotie over te brengen. Verder waren Catherine Deneuve en Susan Sarandon ook sterk in hun rol.

De film geeft een erg frisse kijk op het vampierenthema, met dan vooral aandacht voor onsterfelijkheid en eeuwige jeugd. Indat opzicht deed de film me een beetje aan Highlander denken, al had die film veel meer flashbacks naar vergane tijde.

De cinematografie van de film is verzorgt door Stephen Goldblatt (Outland, Young Sherlock Holmes) en was naar mijn mening ijzersterk. Het kleurgebruik met grotendeels (volgensmij zelf volledig) natuurlijke lichtbronnen gaf de film een heerlijke sfeer die heel goed bij het karakter van de film past. De vele close-ups en experimentele editing maken de film ook bijzonder. Het kleurgebruik deed me bij vlagen denken aan Blade Runner van grote broer Ridley.

De film begint met een gast-optreden van de band Bauhaus maar heeft daarna eigenlijk grotendeels klassieke muziek als soundtrack. De muziek help de dramatische toon enorm en past uitstekend bij de beelden.

Alles bij elkaar vond ik The Hunger een erg bijzondere film. De tweede helft had weliswaar iets beter uitgewerkt gekund, maar ik vond het alles behalve tegenvallen. Een erg ondergewaardeerde film in Tony Scott's repertoire. Dat heeft er denk ik mee te maken dat mensen een vermakelijke standaard low-budget vampierenfilm verwachten met Bowie die een grotere rol heeft. Aanrader voor liefhebbers van de gebroeders Scott en mensen die een frisse vampierenfilm willen zien.