• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.925 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.971 gebruikers
  • 9.370.356 stemmen

Nederlandse film challenge met John Milton & starbright boy

zoeken in:

robertinho

• 1512 berichten
  • 2934 stemmen

6. Happy Single (Film, 2023)

Jongens en meisjes, ik kan deze niet aanraden.

Flavio

• 4893 berichten
  • 5224 stemmen

Een Nederlandse film-challenge kan niet zonder een van 's lands meest eigenzinnige regisseurs:

11. Kleine Teun (1998)

Leuke van Warmerdam wel, in zijn herkenbare droog-absurde stijl. Malherbe en Schluter zijn ook allebei goed op dreef. Kleine Teun is op zijn best in de kleine grapjes, en de soms bijtende dialogen. Verhalend vond ik het net iets te mager, na een tijdje wist ik het wel (al was die bijlmoord uit het niets dan wel weer vrij verrassend). Een prima film, maar van Warmerdam's debuut Abel blijft vooralsnog toch zijn beste.

starbright boy (moderator films)

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

17. Guernsey

https://www.moviemeter.nl/images/cover/27000/27864.jpg?cb=1543391623

Toen ik een paar jaar terug eindelijk veel films van Antonioni keek werd me duidelijk dat mijn halve top 10 invloeden van ´m heeft en sindsdien staat ook een van zijn films erin. In Nederland zijn nooit veel regisseurs geweest die een sterke Antonioni-invloed hebben. Nederlanders zijn meestal directer. Een uitzondering is Nanouk Leopold. En deze film, de enige die ik nog moest zien, is het meest Antioni-achtig. En dan vooral L'avventura en in iets mindere mate La Notte.

Met Leopold had ik ooit een Valse Start. Ik kon echt totaal niets met Iles Flotantes. Daardoor keek ik haar latere films later en die bevielen me allemaal in zekere mate. Zelfs haar nogal onevenwichtige laatste Cobain was bij vlagen erg goed. Maar het veel directere scenario waar ze in die film mee werkt is toch iets wat haar minder ligt.

Guernsey gaat over een moderne vrouw. Samen met een man en kind leeft ze welvarend. Als ze voor haar werk op reis is pleegt een vrouw met wie ze daar is zelfmoord. Ze kent de vrouw niet goed maar ze heeft wel een gesprek met haar gevoerd en niets in dat gesprek wijst vooruit naar wat ze gedaan heeft. Dat zet haar geoliede leven op losse schroeven. Want wie ken je nou echt en wie kent haar nou echt? En wat weten we van elkaars diepste emoties? En kunnen we daarachter komen? En zo ja hoe dan?

Prachtige film met een zeer laag tempo en erg weinig plot en voor mij naast The Brownian Movement en Boven Is het Stil het beste van Leopold. Maar het wordt tijd voor een nieuwe. Cobain is alweer zes jaar oud. En misschien toch eens Iles Flotantes herzien.

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

18 Vlucht der Verbeelding

Geregisseerd door Boris Paval Conen

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1132000/1132355.jpg?cb=1597135080

Aardige ode aan de (zwijgende) cinema. Profiteert van Decleir die zo een acteur in dat tijdperk had kunnen zijn door zijn sterke mimiek. Biedt weinig naast het voorspelbare verhaal door de korte lengte. Door die lengte is er nauwelijks tijd om meer te spelen met de films in de film en dat is jammer.

Ik zag van Conen, die best een fascinerend en nogal alle kanten op schietend oeuvre heeft (met vooral in het kader van projectmatige filmseries gemaakte films) ooit de telefilm Exit. Dat was een spannend vluchtelingenverhaal. Ook niet perfect, maar ik kon er wat meer mee dan met dit.

robertinho

• 1512 berichten
  • 2934 stemmen

7. De Veroordeling (Film, 2021)

Hele degelijke film, maar na die documentaire van een paar jaar geleden en de succevolle podcast voegt dit niet zoveel meer toe mijns inziens. Wel heel duidelijk een Van Huêt die een accentje doet.

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

19. Martijn en de Magiër
Geregisseerd door Karst van der Meulen

https://www.moviemeter.nl/images/cover/25000/25057.jpg?cb=1486223867

In mijn kindertijd was Karst van der Meulen bekend. Hij was de belangrijkste maker van films en TV-series voor kinderen. Een deel van zijn latere films en zeker ook Oom Ferdinand en de toverdrank en de TV-reeksen Thomas en Senior en Mijn Idee heb ik zeker gezien als kind. Mijn Idee maakte misschien wel de meeste indruk. Kinderen konden dan een verhaal opsturen en de leukste verhalen werden verfilmd in 25 minuten en kwamen op TV. Ik heb nooit een verhaal ingestuurd en als ik dat wel gedaan had zou het vast niet erg goed zijn geweest. Ik wilde een keer iets van hem (terug)zien en dat werd vandaag deze.

Martijn en de Magier is een feest van herkenning voor me. Volgens mij heb ik de film als kind nooit gezien, maar ik herken de sfeer meteen. Zowel uit Van Der Meulens films als de sfeer van 1979 an sich met de auto's, het dorpswinkeltje, de kleding en dat soort dingen. Ook veel van de acteurs in deze film horen bij mijn jeugd. Jeroen Krabbé, Wieteke van Dort, Aart Staartjes, Leen Jongewaard, Rudi Falkenhage, Joost Prinsen, Lex Goudsmit, Alexander Pola en zelfs een piepklein rolletje van Mies Bouwman. Hoofdrolspeler Gabrielse speelde in een hele serie van Van Der Meulens-films. Het is een film waarin ook een film wordt opgenomen. Martijn is een jongen met veel fantasie die het op school niet goed doet en een avontuur beleefd en in een echte film mag meespelen. Interessant is dat de film het verhaal rondom de magier helemaal niet verklaard. Dat vond ik wel leuk. Het mysterie blijft. Verder bracht mij vooral naar een onschuldiger tijd.

Alhoewel. De carrière van Karst van der Meulen doofde nogal plotseling uit in de jaren '90. In 2017 kwam nota bene Privé er achter dat dat kwam omdat hij in 1990 is veroordeeld wegens seksueel misbruik van kinderen met wie hij werkte. Er waren meerdere beschuldigingen van met name acteurs uit zijn films en series uit het einde van de jaren '80. Hij kreeg een nogal lichte straf (7 maanden voorwaardelijk) en uit wat ik kon achterhalen is dat wellicht doordat de feiten wat moeilijk te bewijzen waren. Ook was het een tijd dat straffen lichter waren. De NCRV voor wie hij vaak werkte verbrak alle banden met hem maar hield het ook uit de media. Erna maakte hij alleen nog een internationale co-productie door de KRO werd uitgezonden en films over de zeehondencrèche in Pieterburen. Met de uitbater daarvan, Lenie 't Hart, was hij inmiddels getrouwd. Uiteindelijk stopte hij zelfs helemaal met filmen. Het geeft een bijsmaak aan zijn films en series die ik niet meeneem in mijn waardering.

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

20. De Wigwam

Geregisseerd door Joris Ivens.

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1135000/1135923.jpg?cb=1610465813

De piepjonge Joris Ivens raakt al vroeg gefascineerd door film. Hij was de zoon van een ondernemer-politicus en groeide op een welvarend milieu. Nadat hij een paar films had gezien, waarvan met name die met cowboys en indianen indruk hadden gemaakt wilde hij ook zoiets. Hij deelde de belangstellling met zijn vader en er kwam een camera. Daarmee maakte hij als 14-jarige De Wigwam. Verbazingwekkend grotendeels voordat het moderne filmidioom werd uitgevonden of in elk geval massaal bekend was en met dat idee kun je wel zeggen dat hier al bleek dat Ivens er gevoel voor had. Het komt over als een familiefilmpje met een heel eenvoudig verhaal. Het hele gezin inclusief Joris zelf speelt een rolletje en de opnamen waren thuis. De film moet een van de oudere bewaard gebleven films uit Nederland zijn en zeker de oudste van een bekende regisseur.

In 1931 is er een hermontage gemaakt. Die heeft uitgebreidere tussentitels. Het voorstelrondje van het gezin Ivens wordt van het eind naar het begin verplaatst en de film wordt iets sneller gesneden (en is dus iets korter in deze uitvoering). Ivens had toen al enige naam gemaakt als regisseur.

Bijna onmogelijk te beoordelen. Maar filmhistorisch boeiend.

shugenja

• 644 berichten
  • 1601 stemmen

11) de overkammer. Geinig gemaakte korte film, ik heb wat in te halen en John Milton gaat ook korte films gebruiken voor deze uitdaging haha dus ik volg graag zijn voorbeeld.

12) picknick, korte film van Dick Maas en ook weer typisch zijn zwarte humor en de film duurt net lang genoeg. De twist was zo absurd dat ik hem toch niet kon voorspellen. Heerlijk de typetjes worden snel opgezet je begrijpt de beste man volkomen dat hij van zn vrouw afwil.

13) Adelbert, afstudeerfilm van Dick Maas. Ik heb nu echt wel zon beetje alles van hem gezien. Ook deze is weer typisch Maas over een sukkel die zelfmoord wil plegen maar zelfs dat lukt niet. Vond alleen het einde niet zo bevredigend

14) uncario, na de witte wieven ook maar even gezocht naar de sf korte film van Didier konings. Dit is een mooie oefening in stijl en productie maar draagt net ff te weinig verhaal en er is geen dialoog. Toch zie je hier al het talent van Konings doorschemeren.

Flavio

• 4893 berichten
  • 5224 stemmen

12. Ciske de Rat (1955)

Prima verfilming van het Amsterdamse straatschoffie met een mooi beeld van het oude Amsterdam- grappig dat de film opent met een rondvaartboot, om maar aan te geven dat het toerisme ook toen al flink aanwezig was. Dick van der Velde is prima in de hoofdrol, hij speelde een personage dat niet heel ver van hemzelf stond, en zou al snel na het enorme succes van deze film zijn acteercarriere opgeven. Brusse is ook goed als idealistische leraar, en dat geldt ook wel voor dat sekreet van een moeder en de meeste andere rollen. Viel me op dat het ABN dat o.a. door de leraar en kinderrechter wordt gesproken ouderwets aandoet, maar het plat Amsterdams nog best eigentijds klinkt.

Ook het camerawerk ziet er verzorgd uit, en hoewel het verhaal op zichzelf eigenlijk bar weinig voorstelt bleef het vermakelijk genoeg. De versie van 1984 ken ik ook wel, niet op gestemd zie (te lang geleden), maar daar heb ik toch als hindernis dat ik niet helemaal onbevangen naar Danny de Munk kan kijken. Ik zou het toch nog eens een kans moeten geven.

3,5*

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

21. Ik Kom Wat Later naar Madra

Geregisseerd door Adriaan Ditvoorst

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1130000/1130467.jpg?cb=1635591272

Nederlandse films die onder invloed stonden van nouvelle vague zijn er wel, maar ook weer niet zoveel. Dit is er een. Het debuut van Ditvoorst is een korte film die ik een stuk interessanter vond dan het latere Antenna eerder deze maand. Juist de stijlmiddelen uit de nouvelle vague maken dit boeiend. Gespeel met chronnologie, tijdlijnen en geluid dat al dan niet aansluit op het beeld. Figuren als Bertolucci, Godard en Pasolini vonden het goed en hoewel het behoorlijk van die tijd is is het absoluut boeiend en een mooie aanloop naar zijn eerste lange film Paranoia.

Antenna lijkt eerder op iets wat tussen de Paranoia en de opvolger inhangt en voelt minder zeker en daardoor minder goed.

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

22. Het Teken van het Beest
Geregisseerd door Pieter Verhoeff

https://www.moviemeter.nl/images/cover/5000/5911.jpg?cb=1631173811

Een voorbeeld van hoe het ook kan in vergelijking met De Heineken Ontvoering eerder deze maand. Deze film is niet perfect, maar wel veel beter omdat er een aantal dingen goed gedaan zijn. Om te beginnen stopt deze film wel op tijd. Je had ook de arrestatie en rechtszaak en misschien zelfs de gevangenisstraf kunnen verfilmen, maar de film stopt bij de moorden. Het feit dat de film niet in het Fries is is jammer. Verhoeff vond dat zelf wellicht ook, want later heeft hij wel films in het Fries gemaakt, maar gelukkig krijgen we geen halfslachtige pogingen met vage matige accentjes. Ik vond verder de sfeer goed getroffen en voice over voor zover ik dat weet in de geest van Wijkstra. Thoolen en Kok waren sterk. Het schijnt dat Verhoeff heeft gevochten voor de onbekende Thoolen. De producent had Rutger Hauer gewild. Ook is de verhouding tussen Wiekstra en anarchisme, filosofie en zijn omgeving goed gedaan. Al had dat nog net een graadje dieper gekund.

Het verhaal van Wiekstra ken ik uit een boek dat stof biedt voor nog eens letterlijk tientallen Nederlandse films. Moordenaarswerk van Hans van Straaten. Dat boek verscheen begin jaren '60 en kreeg een bewerkte herdruk omstreeks 1990 en bevat zeer sterk geschreven korte beschrijvingen van moordzaken van de 19e eeuw tot de jaren '60. Deze zaak is er een van. Maar het boek, dat ik letterlijk stuk heb gelezen,, ik zoek nog een betaalbaar nieuw exemplaar, staat vol met even mooie als gruwelijke verhalen.

Het Teken van Het Beest was de eerste film die op het eerste Nederlands Film Festival de gouden kalf voor beste film kreeg. Dat was in 1981. Desondanks is de film een beetje vergeten. Het was, buiten regionaal succes in Noord-Nederland ook geen grote hit. Helaas is de DVD, net als veel DVD's van Nederlandse films niet gerestaureerd en dat zorgt ervoor dat de film een groene gloed heeft en veel te donker op het schijfje staat. Maar ik vrees dat deze film niet direct prioriteit heeft om daar iets aan te doen.

Flavio

• 4893 berichten
  • 5224 stemmen

Haanstra moest natuurlijk ook wel voorbij komen deze challenge. Ik had ook graag Ivens meegepikt, maar die heeft weinig Nederlandse films op zijn naam staan, en dan ook nog vooral shorts. En hoewel ik die wel eens bekijk stem ik daar niet op en tel ze ook niet echt mee. Daarvoor gebruik ik mijn eigen, totaal inconsequente spelregels.

Anyway.

13. Alleman (1963)

Nederland begin jaren 60. Er is nog weinig te merken van de grote veranderingen die zich een paar jaar later zouden aandienen. In vele opzichten is het nog vooral de sfeer van de jaren 50, met een grote rol voor de verzuiling. Nederlanders worden door Haanstra gekarakteriseerd als een soort hobbits, wars van gedoe en verdraagzaam, een beetje zelfgenoegzaam ook. Laat ze maar tevreden aan hun pijp lurken aan de waterkant en niemand heeft last van ze. Toch was het toen ook al druk, de stranden zien er net zo onuitnodigend uit als nu, er werd zelfs al wat gemopperd over de drukte op de weg.

Als tijdsbeeld is het kortom erg aardig, met de stem van Carmiggelt om het geheel van ironisch commentaar te voorzien.

3,5 *

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

23. Vet Hard (Film, 2005)

Geregisseerd door Tim Oliehoek

https://www.moviemeter.nl/images/cover/23000/23826.jpg?cb=1363004850

Op een schier oneindige reeks van inwisselbare romantische komedies na zijn we in Nederland er nog altijd niet in geslaagd een leuke stroom aan genrefilms op te zetten. Een keer in de zoveel jaar probeert er iemand weer een horrorfilm. Actiefilms zijn er nog minder. De reden daarvoor is dat ze door de speciale effecten vaak veel duurder zijn dan weer een romantische komedie en veel onzekerder qua succes zijn. Een van de latere serieuze pogingen was Tim Oliehoeks Vet Hard. De fillm had welwillende recensies en was zeker geen flop, maar een echt grote hit was het ook niet. Oliehoek is voornamelijk voor TV gaan werken nadat hij nog twee een paar pogingen deed om een publieksgenrefilm te maken die nog een stuk minder succesvol waren.

Ik was niet erg weg van Vet Hard. Het is gebaseerd op de fiilm Gamle Mænd i Nye Biler met een script van Anders Thomas Jensen. Die film heb ik niet gezien, maar ik vermoed dat droge humor wellicht een erfenis is en de wat lompere Dick Maas-achtige humor een toevoeging. Ook de cameo van Jac Goderie en Rene Mioch in de bioscoop voelt als een knipoog naar Amsterdamned. Met name in het begin wel nog wel leuk, maar als er meer plot in de film komt gaat het vaak slepen en is het een stuk minder boeiend. Het dramatische laagje is slap om nog maar te zwijgen over het gedoe tussen Rogiers en Van Doesburg. Geintjes met de muziek en sommige cameo's vond ik dan wel weer aardig. Ik had liever gehad dat deze film beter was en een revolutie in de Nederlandse publieksfilm te weeg had gebracht. Want nu zitten we alleen maar opgescheept met die eindeloze stroom romantische komedies.

mrklm

• 11374 berichten
  • 9897 stemmen

14 Kerwin (2023)

FTv => ***

Een ingekorte versie van de driedelige documentaire over Kerwin Lucas, de in Amsterdam woonachtige Antilliaanse jongen die op 21 augustus 1983 om het leven kwam door messteken van Nico Bodemeijer. 40 jaar later reist Kerwins broeertje Purly naar Curaçao om voor het eerst een diepgaand gesprek te voeren over Kerwin. Ook Kerwins surrogaatmoeder Nicoline Duinmeijer (bij wie hij vaker bleef slapen dan thuis, ook vanwege zijn hechte vriendschap met Erik Duinmeijer) komt aan het woord, net als zijn jeugdvrienden. Deze documentaire hielpt vooral Purly om een deel van zijn wrok over die periode in perspectief te plaatsen en geeft een interessant tijdsbeeld. https://broadcast-images.nporadio.nl/w_630,h_315,c_center/s3-nporadio1/1gdaszveu43g-kerwinlucas.jpg

mrklm

• 11374 berichten
  • 9897 stemmen

15 Onvoorwaardelijk (2024)

FTV => ***

Yolanda was een alleenstaande veertiger met een kantoorbaan en een appartement toen ze reageerde op een oproep om een Kerstwens te sturen naar Amerikaanse gevangenen. Ze kwam in contact met Billy Tracy, die behoorlijk wat op zijn kerfstok heeft. Yolanda en een stemacteur lezen fragmenten uit de brieven voor die Yolanda en Billy elkaar over een periode van jaren schreven terwijl Lindemans Yolanda filmt tijdens haar dagelijkse routine. Al snel ontstaat er een L.A.T.-relatie, een plan om elkaar te ontmoeten en zelfs een verloving. Maar gedurende correspondentie gaat Billy meerdere keren over de schreef in de gevangenis waardoor zijn oorspronkelijke straf (2x levenslang + 30 jaar) wordt verlengd en uiteindelijk zelfs omgezet wordt in de doodstraf. Openhartig, maar vrij eenduidig qua stijl en niet bijster verrassend. https://tvgidsassets.nl/v325/upload/2/2doc-onvoorwaardelijk-515011441.jpg

mrklm

• 11374 berichten
  • 9897 stemmen

16 De Terugreis (2024)

FTV => *** ½

16 Jaap [Martin van Waardenberg] is een brompot die het liefst niet afwijkt van zijn dagelijkse routine en zoveel mogelijk binnen blijft. Dat wordt steeds lastiger wanneer het gedrag van zijn echtgenote Maartje [Leny Breederveld] steeds grilliger wordt. Wanneer ze maar blijft hameren op het feit dat ze naar Spanje wil om afscheid te nemen van een oude vriend, gaat Jaap pas na lang aandringen overstag. Rijden op de snelweg durft hij niet en dus beginnen Jaap en Maartje aan een extra lange reis door België en Frankrijk. Jaap realiseert zich al gauw dat hij een deel van Maartje aan het verliezen is. Maar hij vindt ook iets terug dat hij dacht te hebben verloren. In Maartje, maar ook in zichzelf. Het eerste half uur van deze roadmovie is wat traag, ook omdat Waardenberg geen acteur is die gemakkelijk de sympathie van het publiek weet te winnen. Maar mede door het ontwapenende spel van Breederveld en de geloofwaardige manier waarop Van Waardenberg ontdooit, heeft dit een aantal leuke en ontroerende momenten en een simpel, doeltreffend slot. https://media.pathe.nl/nocropthumb/620x955/gfx_content/api/filmdepot/v1/movie/download/34823/34823_173509_st_sd-high.jpg

Flavio

• 4893 berichten
  • 5224 stemmen

Met nog een week voor de boeg valt het me tot nu toe niet tegen, al zal ik lang niet aan de 31 Nederlandse films komen- was ook niet echt mijn streven. Ik heb zeker wat lacunes weggewerkt, en ook films opgezet die ik zonder challenge waarschijnlijk links had laten liggen. Zoals deze:

14. Rigor Mortis (1981)

Fijn dat Maas zijn eigen Rigor Mortis op Youtube heeft gezet, zou toch zonde zijn als dit in de obscuriteit was verdwenen. Ik had eerlijk gezegd lage verwachtingen maar werd aangenaam verrast, dit was toch wel geinig. Het verhaal is al lekker vaag, en leent zich prima voor een zwarte komedie die uiteindelijk wel een beetje voorspelbaar afloopt. Leuk spel van o.a. Zuiderhoek en De Gooyer. maar was het meest te spreken over Michiel Kerbosch, die zonder het in het belachelijke te trekken een geslaagde 'dorpsgek' speelt. Ook altijd leuk Wim T Schippers te horen.

3 *

Kondoro

• 11519 berichten
  • 2861 stemmen

Ik was dit weekend een dagje zuipen in Amsterdam maar, aangezien ik geen alcohol meer drink i.v.m. de sport ben ik dat ook niet gewend en heb er het hele weekend uitgelegen om me te concentreren voor meningen etc. Ik heb wel wat Nederlandse films gezien, ik zal ze nu even noteren. Al ga ik niet zo héél hard.

3. Spetters

Drama

115 minuten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1036.300.jpg?cb=1588174162

We volgen een groep vrienden in de begin jaren tachtig. Eigenlijk een totaal ander leven als nu, waar duidelijk sommige regels nog niet bestonden of waar nog niet aan gehouden werd (neem bijvoorbeeld het dragen van een helm). Men streeft toch een heerlijk leventje na, waar motorcross op de eerste plek staat. Met Rutger Hauer als top coureur van de Nederlandse velden. Leuk om te zien.

https://nudecelebvideo.net/uploads/posts/2018-02/1519677265_1519343334_01242.jpg

Ik snap heel goed dat deze film destijds in opspraak is gekomen maar, wat eigenlijk daarna allemaal is uitgebracht is deze film anno. 2024 echt niet bijzonder te noemen. Tuurlijk zijn er best wel wat momenten waarop je misschien mag zeggen dat het zelfs op een soft-porno kon lijken, al is daar zelfs deze film niet heftig genoeg voor.

Volledige mening.

Theunissen

• 12267 berichten
  • 5513 stemmen

Kondoro schreef:

Ik snap heel goed dat deze film destijds in opspraak is gekomen maar, wat eigenlijk daarna allemaal is uitgebracht is deze film anno. 2024 echt niet bijzonder te noemen. Tuurlijk zijn er best wel wat momenten waarop je misschien mag zeggen dat het zelfs op een soft-porno kon lijken, al is daar zelfs deze film niet heftig genoeg voor.

Wilde je vroeger in de beginjaren 80 (toen hadden we alleen maar Ned1, Ned2, ARD, ZDF, WDR en BRT1 als televisiezenders) naakt in een film zien en je had geen videorecorder (die had ik pas vanaf 1986), dan moest je het doen met deze film en andere Nederlandse films zoals:

- Turks Fruit (1973);

- De Vierde Man (1983);

- Brandende Liefde (1983).

Ik had vroeger een kleine zwart-wit televisie met antenne en daar keek ik ze (werden vaak uitgezonden op Veronica) 's avonds dan stiekem op terwijl ik eigenlijk moest slapen

Je moest gewoon kijken of Monique van de Ven of Renée Soutendijk (die had vroeger mijn voorkeur) erin meespeelde en dan wist je zeker dat er naaktheid te zien was.

Flavio

• 4893 berichten
  • 5224 stemmen

15. Crazy (1999)

Ik had nog nooit iets van Honigmann gezien maar van deze docu had ik al wel eens gehoord, en beschikbaarheid en het hoge gemiddelde deden me besluiten deze op te zetten in het kader van de 'Nederlandse maand'. Ik vond het een indrukwekkend portret, met een goed gekozen thema ook: muziek en verwerking van oorlogstrauma's. Een aantal muzikale stukken verwacht je wel een beetje (U2, Guns'n Roses, klassiek) maar moest wel even opkijken bij Vlieg Met Me Mee Naar De Regenboog. Maar ik koester ook nog steeds warme gevoelens bij behoorlijk matige eurohouse liedjes omdat ze me vergezelden op bijzondere momenten in mijn leven, dus zo raar is het ook weer niet. Muziek is iets raars, zoals die ene soldaat al zei.

Knap van Honigmann dat ze de soldaten zo openhartig aan de praat krijgt. Ik vond elk verhaal meerwaarde hebben, van het Arirang tot de soldaat die stug volhoudt dat hij er niks aan overhield, terwijl zijn eigen vriendin daar toch anders over lijkt te denken. Maar de verhalen over Bosnië vond ik toch het meest aangrijpend, misschien omdat ik die periode bewust mee heb gemaakt. Erg bizar dat nummer van Seal over die beelden van de kapotgeschoten markt in Sarajevo.

Heeft verder niks met de film te maken, maar toch opmerkelijk dat nog in 1997 soldaten op uitzending een Bijbel meekregen.

4 *

mezzanine

• 398 berichten
  • 2939 stemmen

Hier nog een (laatste?) worp. Zijn weer veel boekverfilmingen, dat was blijkbaar mijn thema, maar ja, moet kunnen tijdens boekenweek:

8. Zomervacht (Film, 2023)

Echt fantastisch gedaan deze film. Iedereen speelt fantastisch, de twee broers, brai en zijn gehandicapte broer lucien voorop, maar ook alle andere personages voelen zo echt en realistisch. Er wordt vaak net naast de actie ingezoomd, wat erg mooie en interessante plaatjes oplevert. En nergens te uitleggerig, gaat vooral op sfeer. 4*

https://filmkrant.nl/wp-content/uploads/2023/09/zomervacht.jpg

9. Boven Is Het Stil (Film, 2013)

Nog een film die het sfeer moet hebben, verhaal of dialoog krijg je van Leopold nauwelijks. Helmer woont met zijn vader al hele leven op de boerderij en heeft zijn eigen leven hiervoor weggecijferd. Heel langzaam krijg je vat op deze binnenvetter en zijn geschiedenis. Hier zat mij wel beetje in de weg dat ik boek kende, want Leopold wil duidelijk niet te veel prijs geven, maar ik was hierdoor al zelf iets te veel aan het invullen. 3.5*

https://media.pathe.nl/nocropthumb/380x215/gfx_content/1still/BOVEN-IS-HET-STIL-TRL.png

10. Dorp aan de Rivier (Film, 1958) - MovieMeter.nl

Mijn vader schreef zijn proefschrift over de gemeenschap, uitgever van Anton Coolens boek dorp aan de rivier, hij was curator in museum de wieger, het huis van de eigengereide arts wiegersma waarop het boek gebaseerd is en we stonden ieder jaar met hem op de boekenmarkt in lith, waar deze film is opgenomen. Ik ben dus opgevoed met deze namen, maar had toch de film nog nooit gezien. Ik zag m in deze challenge langskomen en wist dat ik er nu toch ook eens aan moest geloven. Viel niet tegen, leuk tijdsdocument, maar echt boeiend werd het voor mij nergens, simpelweg te ouderwets voor mij. 3*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/g3aSGCwu2XO7auTPPepoi0AOj4p.jpg

mezzanine

• 398 berichten
  • 2939 stemmen

En in weekend even iets heel anders gekeken:

11. Rundfunk: Jachterwachter (Film, 2020) - MovieMeter.nl

Een half uur erg grappig, maar 90 minuten is echt te veel van het goede. Eigenlijk precies wat ik had verwacht. Wel mooie kleurenfilters, zag er goed uit. 2.5*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/dotJA0nM30QwsT2jzupfoItHvk4.jpg

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

24. Begrijpt U Nu Waarom Ik Huil?

Geregisseerd door Louis van Gasteren

https://www.moviemeter.nl/images/cover/45000/45986.jpg?cb=1635941694

In de jaren '60 werd er geëxperimenteerd met sessies onder invloed van LSD met overlevenden van concentratiekampoverlevenden die leden aan wat toen concentratiekampsyndroom of overlevenensyndroom werd genoemd. De bevrijdde mensen (ten tijde van deze documentaire pas 25 jaar geleden) die zulke extreme dingen hadden meegemaakt dat hun hele bestaan in het teken stond van hun trauma's. Met LSD werd getracht om emoties uit zo'n persoon te halen om de meer conventionele therapie te helpen en Joop uiteindelijk te laten leven. Die emoties komen en zijn niet altijd samenhangend en voor de overlevende Joop nogal overweldigend. Je ziet iemand intens lijden en herbeleven en je kunt er niet volledig bij.

De film begint met het inbedden van de sessie in een soort college en daarna volgt een samenvatting van 40 minuten van de sessie van uren. Bijna 35 jaar later kreeg deze documentaire een vervolg, De Prijs van Overleven , die ga ik morgen zien. Wat ik weet is dat die film het optimistische einde van deze relativeert, Het hielp minder dan hier voorgespiegeld.

Kondoro

• 11519 berichten
  • 2861 stemmen

Theunissen schreef:

(quote)

Je moest gewoon kijken of Monique van de Ven of Renée Soutendijk (die had vroeger mijn voorkeur) erin meespeelde en dan wist je zeker dat er naaktheid te zien was.

Ik snap je wel. Renée Soutendijk is een prachtige vrouw, al dacht ik eerst dat ik naar Tatjana Simic zat te kijken tijdens Spetters.

Kondoro

• 11519 berichten
  • 2861 stemmen

4. De Marathon

Drama / Komedie

110 minuten

Re-Watch

https://www.moviemeter.nl/images/cover/84000/84742.300.jpg?cb=1362769779

Ooit in het verleden al wel eens gezien de film maar, door de ‘Nederlandse film challenge’ wel weer best nieuwsgierig geworden naar deze film. De film stond overigens al enige tijd op het lijstje om te herzien, al is het daar nooit echt van gekomen (wat best jammer is). Vorige week toch maar weer eens aangezet en heb me uitstekend vermaakt.

https://images.pathe-thuis.nl/8770_1920x1080.jpg

Het verhaal vond ik best geinig, het acteerwerk is meer mijn voorkeur want ik ben best een groot fan van Stefan en ik vond hem wederom in deze film erg leuk spelen. Voor de rest een uitstekende cast van goede namen Nederlandse acteurs, en een verhaal met een kleine knipoog, vele mensen (en vooral mannen) zijn toch niet in staat alles te vertellen wat er fout gaat in hun leven. Echt bijzonder is het allemaal niet maar, wel erg leuk.

Kondoro

• 11519 berichten
  • 2861 stemmen

5. De Aanslag

Oorlog / Drama

141 minuten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/992.300.jpg?cb=1690628166

Een tweede wereldoorlog film die al héél lang op het lijstje staat om gekeken te worden, en ik nu eindelijk via veel omwegen toch hebben kunnen bemachtigen en kijken (dan wel gepindakaast). De film is echt onvindbaar en dat is best zonde, want ik denk wel dat deze film veel meer kijkrecht verdient dan dat hij nu krijgt. Toch merkte ik wel dat het niet mijn favoriete WO2 film van Nederlandse bodem is, en dat komt eigenlijk door heel veel aspecten. Ik ben best tevreden dat ik hem eindelijk heb kunnen kijken, al kwam hij wel meer op de radar door de challenge die nu op het forum plaats vindt, de ‘Nederlandse film challenge’, en dat leek mij een uitstekende kans om deze film dus aan te knallen.

https://www.vprogids.nl/.imaging/mte/gids/opengraph/dam/cinema/01/59/84/image_1598422.jpeg/jcr:content/image_1598422.jpeg

Toch is de film best interessant te noemen qua verhaal, en daar ligt het ook echt niet aan. Ik werd gewoon niet zo gevleid door het tweede stuk van deze film. Hoewel het verhaal best vermakelijk is verder en het concept best interessant. Qua acteerwerk is het ook wel prima, al vraag ik me nog steeds af waarom die scenes erin zaten wanneer die ouders naar buiten kijken om hun zoon te zoeken, terwijl de Duitsers in de omgeving met scherp op hen staan te kijken, althans dat leek me toch? Een beetje onwetendheid leek het wel. Al om al prima om eens gezien te hebben verder, daar blijft het ook wel bij.

Flavio

• 4893 berichten
  • 5224 stemmen

16. Bankier van het Verzet (2018)

Bankier van het Verzet begint nogal plompverloren, met Gijs die wordt ondervraagd door leden van de Nederlandse regering. Dan begint Gijs te vertellen. Een wat vreemde keus deze structuur omdat een hoop dingen vanuit het gezichtspunt van broer Wally worden verteld, die Gijs helemaal niet kan weten. Een overbodige extra laag die voelt als een kunstgreep en die ook niet goed werkt. Gelukkig is het verder degelijk, zonder dat het meeslepend wordt, maar misschien is daarvoor het verhaal ook minder geschikt. Alle schietpartijen en ondervragingen ten spijt gaat het om bankfraude, en om dat heel spannend in beeld te brengen is niet zo eenvoudig.

Acteerprestaties waren wel in orde, hoewel de namen me licht bekend voorkwamen kende ik zowel Atsma als Derwig niet. Bokma natuurlijk wel en die zet een goeie rol neer als Rost van Tonningen. Wel kleinschalig van opzet qua settings en figuranten wat zich toch een beetje wreekt, en soms vergallopeert de film zich. Jammer ook wel dat achteraf blijkt dat veel dingen zijn geromantiseerd of gewoonweg niet kloppen.

3 *

shugenja

• 644 berichten
  • 1601 stemmen

starbright boy schreef:

24. Begrijpt U Nu Waarom Ik Huil?

(afbeelding)

In de jaren '60 werd er geëxperimenteerd met sessies onder invloed van LSD met overlevenden van concentratiekampoverlevenden die leden aan wat toen concentratiekampsyndroom of overlevenensyndroom werd genoemd. De bevrijdde mensen (ten tijde van deze documentaire pas 25 jaar geleden) die zulke extreme dingen hadden meegemaakt dat hun hele bestaan in het teken stond van hun trauma's. Met LSD werd getracht om emoties uit zo'n persoon te halen om de meer conventionele therapie te helpen en Joop uiteindelijk te laten leven. Die emoties komen en zijn niet altijd samenhangend en voor de overlevende Joop nogal overweldigend. Je ziet iemand intens lijden en herbeleven en je kunt er niet volledig bij.

De film begint met het inbedden van de sessie in een soort college en daarna volgt een samenvatting van 40 minuten van de sessie van uren. Bijna 35 jaar later kreeg deze documentaire een vervolg, De Prijs van Overleven , die ga ik morgen zien. Wat ik weet is dat die film het optimistische einde van deze relativeert, Het hielp minder dan hier voorgespiegeld.

Waar heb je deze twee films gevonden zijn ze nog online te zien ergens?

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

shugenja schreef:

Waar heb je deze twee films gevonden zijn ze nog online te zien ergens?

Ik heb ze op DVD. Ze zitten in een van de tijdsbeeld Nederland docu boxjes. Nasleep van de tweede wereldoorlog is het deeltje.

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

25. De Prijs van Overleven

https://www.moviemeter.nl/images/cover/38000/38013.jpg?cb=1597059715

In het hele korte stukje tijd dat Joop overleden was en zijn vrouw nog niet kon dit vervolg worden gemaakt, Want met Joop erbij mis je de eerlijkheid en zonder zijn vrouw een belangrijke stem in dit verhaal. Uit deze documentaire blijkt dat de LSD behandeling niet alleen geen effect had, hij had zelfs geen betekenis..

Joop had drie kinderen met zijn vrouw. Alles tot aan de naam van zijn dochter aan toe stond in het teken van het kamp. ´s avonds bij het eten ging het over de gruwelen van het kamp. Als er een herdenking was gingen ze daarheen en niet naar pakweg Ajax. Uiteindelijk hebben twee van de drie kinderen gebroken met de ouders omdat ze het niet meer aan konden. Hun getuigenissen zijn teksten in de film. Slechts de jongste zoon (nota bene een leraar geschiedenis) komt aan het woord, De zoon die geen kinderen heeft omdat hij niet weet of hij zijn kinderen niet zou beschadigen met sporen van het kampverleden van zijn vader.

De gevolgen van vier jaar kamp op bijna zestig jaar erna zijn overweldigend. De conclusie van de film is dat de moeder en de vrouw van Joop geen identiteit meer heeft. Ze is de vrouw van een slachtoffer en gaat ook na zijn dood de herdenkingen af. Ze trekt zelf de conclusie dat ze hun kinderen hebben vergiftigd. De oudste zoon zegt dat ze hem emotioneel hebben vermoord.

Indrukwekkend tweede deel van het tweeluik. Belangrijke film over dit soort extreme trauma's en hoe dat op de omgeving van mensen afstraalt. Tot over generaties.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.