Crazy (1999)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Heddy Honigmann

'De oorlog heeft mij door een gehaktmolen gehaald. Daarna is er een ander mens van gekneed.' In de documentaire Crazy staan de traumatische ervaringen van een aantal Nederlandse VN-militairen centraal. Van de eerste vredesmissie in Korea in 1950 tot de oorlog in Cambodja, Libanon en meest recent, Bosnië. Voor de camera haalt een aantal veteranen herinneringen op. Ze vertellen hoe ze hun emoties verwerkten. De muziek die zij destijds draaiden, is voor hen onlosmakelijk verbonden met die getuigenissen. Zo herinnert Crazy van Seal een marinier aan het gruwelijke bloedbad op de markt van Sarajevo, overwon een Dutchbatter in Srebrenica zijn angst op de levensgevaarlijke weg 'Bomb Alley' door het keihard draaien van Guns 'n Roses en hielp Pergolesi's Stabat Mater een vrouwelijke blauwhelm in Cambodja kinderprostitutie te verwerken. Foto's en door de soldaten zelfgemaakte videobeelden visualiseren de herinneringen.

avatar van J.Bell
narva77 schreef:
Boeiende documentaire ja.
Wat ik wel een beetje jammer vond, is dat sommige van die soldaten nogal vrij, uuhh simpel waren. Vooral die "Brabantse jongen". Daar zat vrij weinig diepgang in. En dat is jammer, want dat soort mensen weet soms niet precies te verwoorden wat ze nou eigenlijk écht voelden, of wat de gebeurtenissen écht met hun deden.

Ik had juist het gevoel dat de muziek alles verwoorde... Voor hun.
Kan dit niet goed uitleggen, maar heb deze docu net gezien en was echt zeer onder de indruk, wat eerder ook al genoemd werd, die jongen, volgens mij uit Zuidhorn, geen beweging in zijn gezicht, maar in zijn ogen kon je zien dat die hele film zich weer in zijn hoofd afspeelde.

Ontzettend indrukwekkend en naar mijn mening heel erg goed gemaakt.

avatar van JDSsmetje
Het thema vind ik best wel aardig, een reden dat ik deze documentaire opgezet heb, het is de uitwerking die in mijn ogen een beetje te flauw lijkt. Hier en daar een foto, af en toe een beeld maar vooral was de camera veel te veel gericht op de persoon die alles aan het vertellen was. Het was pas toen ik echte beelden zag met een portie prachtige muziek dat ik in de emotie meeging. Deze momenten waren aanwezig, maar het waren er te weinig.

Vandaag gratis online te bekijken op Ximon:
Crazy - ximon.nl

De volledige bioscoopversie!

avatar van LimeLou
Alleen vandaag? Yikes. Kan maar beter snel beginnen dan.

avatar van LimeLou
Weet iemand waar deze film te zien/kopen is?

Helaas niet los te koop.

De Heddy Honigmann box met deze film er in verschijnt op 15 december:
Heddy Honigmann in Focus - 6dvd + boek | DVD | Beeld en Geluid - webshop.beeldengeluid.nl

En anders voor €2,50 online te zien via Ximon link in eerder bericht.

Ah, bedankt