• 11.774 nieuwsartikelen
  • 9.061.055 stemmen

Het Teken van het Beest (1980)

Drama / Historisch | 88 minuten

Genre: Drama / Historisch

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Pieter Verhoeff

Met onder meer: Gerard Thoolen, Marja Kok en Peter Faber

IMDb beoordeling: 6,5 (160)

Gesproken taal: Nederlands

Releasedatum: 25 september 1980

Plot Het Teken van het Beest

Jaren 20. De vrijgevochten Friese klompenmaker IJje Wijkstra (Gerard Thoolen) krijgt een affaire met de vrouw van een van zijn vrienden (die op dat moment in de gevangenis zit). Wanneer ze haar kinderen achterlaat om vervolgens bij hem in te trekken, lopen de zaken uit de hand... Film gebaseerd op gebeurtenissen in 1929 te Grootegast.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Jos2

Jos2

Hier en daar wat saai (zoals helaas wel vaker in Verhoeffs werk), maar ook mooie momenten en goed spel.

avatar van FisherKing

FisherKing

Prachtig bij herziening in de de bios. Fantastisch spel van Gerard Thoolen en Marja Kok. Je voelt de tijd van 1929 platteland. Mooi gedaan. Je kunt hem wellicht wat saai noemen maar er wordt mooi toegewerkt naar een hoogtepunt en het einde van de film is fantastisch. Ik verhoog naar 4 sterren.

Pieter Verhoeff later op de avond: " Waren jullie een van die 8 bezoekers ? " Jammer die kleine opkomst. Zeker te bedenken dat dit ongeveer de Beste film is die ik tot nu toe gezien heb.

De originele poster van de film komt eraan.

Quido

Wordt deze maand door Bridge op dvd uitgebracht.

avatar van Thea

Thea

Wie o wie kan mij helpen aan de dvd van de film "teken van het beest"? Hoor het graag

Quido

Sorry Thea...Bridge heeft deze release gecancelled. Misschien dat we hem in de toekomst wel nog kunnen verwachten.

avatar van Thea

Thea

He, dat is jammer. Maar blijven hopen dan. Bedankt voor je berichtje!

Quido

Hij is toch uitgebracht op dvd!

Nu te koop bij Intertoys voor € 4,99!!!

avatar van robertus65

robertus65

Redelijk drama, zat meer in, aangezien het einde toch al bekend was.

Originele poster geplaatst.

avatar van Wouter

Wouter

Mooi

avatar van FisherKing

FisherKing

Mooi inderdaad, beetje saai, maar wel typisch iets uit die tijd.

avatar van gotti

gotti

Ietwat saai en traag, maar toch kent de film zijn momenten. De beste van Verhoeff tot nu toe...

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

Gortdroog, maar niet on-interessant. 3,0*

avatar van demodex

demodex

Vond het helemaal geen trage film. Eerder bloedstollend, juist omdat je weet hoe het afloopt, mede door het sterke spel. Nog steeds een van de beste Nederlandse films.

kappeuter (crew films)

Hoe kan een moordenaar uitgroeien tot een held? Historicus Libbe Henstra deed vijftien jaar onderzoek naar een geruchtmakende Groningse moordzaak. Volgende week promoveert hij en verschijnt het boek Het teken van het beest.

Van moordenaar tot regionale held - Faculty of Humanities - hum.leiden.edu

avatar van djkoelkast

djkoelkast

Bijzonder nietszeggende, saaie film. Wel moet ik zeggen dat deze een stuk beter bewaard is gebleven dan menig andere film uit die tijd. Het geluid van deze film is bijvoorbeeld vele malen beter dan bij de gerestaureerde (!) versie van Spetters, ook uit 1980.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

Verrek, nog niet op gestemd! Erg traag, maar een prachtig tijdsbeeld!

avatar van djkoelkast

djkoelkast

Overigens vond ik de dierenscenes (eenden schieten, eend de kop af snijden) toch behoorlijk echt er uit zien. Een "no animals were harmed" zul je hier dus niet vinden.

avatar van Bigjerry

Bigjerry

Vanavond was deze film te zien op Nostalgie Net, ik ben toch weer blijven kijken, had de DVD jaaaaren geleden al eens gezien. Maar vond hem nu nog mooier dan de eerste keer. Er gaat een heel intense sfeer van de beelden uit. De hoofdpersoon is iemand in wie je je goed kan inleven, zijn incasseringsvermogen dat op de proef wordt gesteld, zijn afkeer tegen opgelegde patronen, tegen hypocrisie, onvrijheid, het is bijna in zijn ogen te lezen. Thoolen spettert in al zijn ingetogenheid hier. En Marja Kok is grote klasse. Van mij 5 sterren.

avatar van Robi

Robi

Deze film was in 1980 een voor Nederlandse begrippen grote productie. Het ware feiten gebeurde verhaal is op zich ook zeker wel de moeite waard om een goede film van te maken. Maar tsjonge, jonge was dit in 1980 het beste wat ze konden doen? Wat een houterige productie. De saaiheid straalt er aan alle kanten van af en de cast is onbegrijpelijk.

Echter nog onbegrijpelijker is dat ik op de hoes van de dvd lees dat deze film twee gouden kalveren heeft gewonnen. 1 voor beste film en 1 voor Marja Kok als beste actrice. Dat zijn dus ook niet eens de minste prijzen. Marja Kok beste actrice !!! Actrice is al een groot woord voor haar prestatie in deze film!

1980 moet dan wel een heel erg mager jaar geweest zijn in de Nederlandse filmwereld.

Waren Monique van de Ven en Willeke van Ammelrooy dan vrij dat jaar?

avatar van Phantasm

Phantasm

Redelijk drama met soms saaie momenten en dat leverde 2 gouden kalveren op?????

Je moet ervan houden.

avatar van krabs_movie

krabs_movie

Robi schreef:

Waren Monique van de Ven en Willeke van Ammelrooy dan vrij dat jaar?

Nee, want Monique zat in Spetters dat jaar. Vanavond weer op Nostalgienet!

avatar van Robi

Robi

krabs_movie schreef:

Nee, want Monique zat in Spetters dat jaar. Vanavond weer op Nostalgienet!

Ben je niet in de war met Renee Soutendijk?

avatar van zicht

zicht

Leuke film, alleen iets te langdradig, al was de ontknoping wel weer geweldig. Ook jammer dat er niet in streekdialect gesproken word. Heb deze samen met de fuke en de gouden swipe gekocht, maar die andere 2 grepen mij een stuk meer aan. Bij deze film kon ik op den duur mijn hoofd er niet meer bijhouden, tot de ontknoping kwam dan

avatar van HK Senator

HK Senator

Prima film maar deze zou in dialect gesproken nog vele malen mooier zijn geweest. Gemiste kans.

avatar van Brix

Brix

• 19334 berichten

Vandaag op TV te zien > ONS > 21:01 uur

avatar van Flavio

Flavio

Eigenlijk pas de eerste keer dat ik Gerard Thoolen in een film zie, afgezien van enkele bijrolletjes. Ik kende hem eigenlijk alleen van dat beruchte dronkemansinterview met René Mioch ("Mioch, geile pik").
De voiceover was niet nodig, sowieso een middel dat maar zelden goed werkt. Daar komt bij dat de dictie van Thoolen bepaald niet doet denken aan die van een Groninger anarchist. Thoolen maakt meer indruk dan tegenspeler Kok, die voor haar rol gelauwerd werd.

Het verhaal van Het Teken van het Beest is traag opgebouwd, ondanks de korte speelduur was de plot af en toe niet vooruit te branden. De apotheose was wel knap geschoten, maar eerlijk gezegd kwam het ook een beetje uit het niets. Aankleding en locaties waren allemaal prima in orde, maar het blijft toch vooral een vreemd (en niet overdreven interessant) verhaal, het lijkt er op dat vooral de beschikking over wapens in combinatie met een vlaag van verstandsverbijstering van IJje een moordenaar maakte, niet zozeer innerlijke woede over onrecht o.i.d.

kappeuter (crew films)

Ik heb de synopsis verbeterd. Die was nogal karig en te spoilerig.

avatar van blurp194

blurp194

Ik ben opgegroeid met het verhaal van IJe Wijkstra - toen ik een jaar of zeven was op vakantie lag het boek in het pensionnetje waar we met de hele familie een weekje vakantie vierden op de Veluwe, en een paar jaar later verhuisden we naar het dorp vlakbij waar het zich afspeelde - ongerelateerd overigens, of voor zover ik weet dan toch. Mijn broer woont nu op een paar minuten lopen afstand van de plaats van handeling - ik op een halve tank benzine. En dat laatste is wellicht wel gerelateerd.

De afstand tot de beschaving kon welhaast niet groter zijn dan precies op dit stukje aarde. Het is nog niet heel lang geleden dat je hier de turfstekerij en de gedwongen winkelnering nog had, dat de mensen de lange winter lang geen werk hadden en uit bedelen of stelen moesten om aan eten te komen - zonder enige overdrijving, er leven nog mensen die dat meegemaakt hebben. Maar ook de boeren hadden het niet heel breed - bij een van mijn schoolvriendjes thuis was de vloer in de woonkamer van de boerderij nog van aangestampte aarde, begin jaren 80. Hier ligt de oorsprong van de arbeidersbeweging, van het socialisme en van de PvdA met dank aan Domela Nieuwenhuis. Onlosmakelijk verbonden met het streng gereformeerde geloof, repressie van alles wat niet in dat geloof paste, en een afkeer van alles wat onbekend was - en dat is dus zo ongeveer alles. En zo gaat het nog steeds, want veranderingen gaan in deze streek bepaald langzamer dan dat verf droogt of een pan water aan de kook komt.

En in die omgeving speelt dus het verhaal van Wijkstra. Goedbeschouwd gewoon een kwalijke miskleun van politie en justitie, gecombineerd met wat plaatselijk onbegrip voor een zwevend buitenbeentje, maar dat is opgespeeld tot nationaal drama. Dat is wellicht een van de weinige dingen die de film goed doet - Wijkstra neerzetten als een slachtoffer van de omstandigheden, iemand die eerder hulp nodig had van zijn omgeving dan de harde hand van justitie. Maar daar houdt het met de lof voor de film dan ook wel mee op, want de production values zijn, fff hoe zeg ik dat - ‘heel goed voor de regio’. En de acteurs ook, en er zelfs verzuimd om ook maar te proberen de juiste tongval te treffen - terwijl dat toch zo’n essentiele rol speelt in dit stukje turfdrama. Wijkstra is tenslotte in ziel en gedachten zo ongeveer hét stereotype voorbeeld van de Woudfries, zijn verhaal is vervlochten in de streek.

Even triest als de acteurs en hun dictie is het wel met de regie, de cameravoering en de editing. Terwijl er toch best lang vóór deze film al talloze meesterwerken van, van, neem een Bunuel waren geproduceerd, en zelfs in Nederland was er toen allang een Frans Weisz of een Paul Verhoeven. Maar die waren nog niet in de plaatselijke bioscoop of in de Lawei vertoond, vanzelf - daar was het publiek tenslotte ook nog niet klaar voor. Wel grutsk dat zo’n wereldberoemde acteur als Rutger Hauer ietsje verderop woonde en zijn boodschappen bij de super kwam doen, maar niet open voor zijn werk. En wie er wel iets van gezien had begreep er evenveel van als Wijkstra van de boeken die hij las - te ver verwijderd van de inhoud om er iets van te kunnen maken, en daarin vergelijkbaar met het gebazel van de wappies en complotbedenkers van nu.

Maar waar het met de film dan wel erg echt kwalijk wordt is dat er op de hoes van de dvd dan zo’n nepperig zegel met de tekst ‘Hollands Glorie’ zit - met Holland heeft dit vanzelf uberhaupt al helemaal niets te maken, en met de glorie ook niet. Het is het normbesef van iemand die denkt dat er in de Lawei iets met cultuur te doen is, als een schilder die denkt een mooi werkje te hebben opgeleverd met het witten van een plafonnetje zonder enig besef dat er een Sixtijnse Kapel bestaat. Het onderschrijft de stelling dat Friesland een jaartje of honderd achterloopt op de beschaving. Het toonbeeld van een volstrekt gebrek aan inzicht, overzicht en zelfreflectie, gecombineerd met een opgeblazen gevoel van entitlement en een ongezonde hoeveelheid nationalisme.

Ik zou zeggen, draai dit maar weer eens een paar weekjes in de Lawei. Mooi hoor. Maar laat de rest van de wereld vrij in de objectieve constatering dat dit gewoon in alle opzichten een heel, heel erg slechte film is.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Een voorbeeld van hoe het ook kan in vergelijking met De Heineken Ontvoering eerder deze maand. Deze film is niet perfect, maar wel veel beter omdat er een aantal dingen goed gedaan zijn. Om te beginnen stopt deze film wel op tijd. Je had ook de arrestatie en rechtszaak en misschien zelfs de gevangenisstraf kunnen verfilmen, maar de film stopt bij de moorden. Het feit dat de film niet in het Fries is is jammer. Verhoeff vond dat zelf wellicht ook, want later heeft hij wel films in het Fries gemaakt, maar gelukkig krijgen we geen halfslachtige pogingen met vage matige accentjes. Ik vond verder de sfeer goed getroffen en voice over voor zover ik dat weet in de geest van Wijkstra. Thoolen en Kok waren sterk. Het schijnt dat Verhoeff heeft gevochten voor de onbekende Thoolen. De producent had Rutger Hauer gewild. Ook is de verhouding tussen Wijkstra en anarchisme, filosofie en zijn omgeving goed gedaan. Al had dat nog net een graadje dieper gekund.

Het verhaal van Wijkstra ken ik uit een boek dat stof biedt voor nog eens letterlijk tientallen Nederlandse films. Moordenaarswerk van Hans van Straaten. Dat boek verscheen begin jaren '60 en kreeg een bewerkte herdruk omstreeks 1990 en bevat zeer sterk geschreven korte beschrijvingen van moordzaken van de 19e eeuw tot de jaren '60. Deze zaak is er een van. Maar het boek, dat ik letterlijk stuk heb gelezen,, ik zoek nog een betaalbaar nieuw exemplaar, staat vol met even mooie als gruwelijke verhalen.

Het Teken van Het Beest was de eerste film die op het eerste Nederlands Film Festival de gouden kalf voor beste film kreeg. Dat was in 1981. Desondanks is de film een beetje vergeten. Het was, buiten regionaal succes in Noord-Nederland ook geen grote hit. Helaas is de DVD, net als veel DVD's van Nederlandse films niet gerestaureerd en dat zorgt ervoor dat de film een groene gloed heeft en veel te donker op het schijfje staat. Maar ik vrees dat deze film niet direct prioriteit heeft om daar iets aan te doen.