Het Teken van het Beest (1980)

Nederland
Drama / Historisch

geregisseerd door Pieter Verhoeff
met Gerard Thoolen, Marja Kok en Peter Faber

De anarchistische outcast IJje Wijkstra (Gerard Thoolen) doodt vier veldwachters, wanneer zij de getrouwde vrouw komen ophalen die bij hem is ingetrokken. Film gebaseerd op gebeurtenissen in 1929 te Grootegast.

Hier en daar wat saai (zoals helaas wel vaker in Verhoeffs werk), maar ook mooie momenten en goed spel.

FisherKing
Prachtig bij herziening in de de bios. Fantastisch spel van Gerard Thoolen en Marja Kok. Je voelt de tijd van 1929 platteland. Mooi gedaan. Je kunt hem wellicht wat saai noemen maar er wordt mooi toegewerkt naar een hoogtepunt en het einde van de film is fantastisch. Ik verhoog naar 4 sterren.

Pieter Verhoeff later op de avond: " Waren jullie een van die 8 bezoekers ? " Jammer die kleine opkomst. Zeker te bedenken dat dit ongeveer de Beste film is die ik tot nu toe gezien heb.

De originele poster van de film komt eraan.

Wordt deze maand door Bridge op dvd uitgebracht.

Wie o wie kan mij helpen aan de dvd van de film "teken van het beest"? Hoor het graag

Sorry Thea...Bridge heeft deze release gecancelled. Misschien dat we hem in de toekomst wel nog kunnen verwachten.

He, dat is jammer. Maar blijven hopen dan. Bedankt voor je berichtje!

Hij is toch uitgebracht op dvd!
Nu te koop bij Intertoys voor € 4,99!!!

robertus65
Redelijk drama, zat meer in, aangezien het einde toch al bekend was.

Originele poster geplaatst.

Mooi

FisherKing
Mooi inderdaad, beetje saai, maar wel typisch iets uit die tijd.

Ietwat saai en traag, maar toch kent de film zijn momenten. De beste van Verhoeff tot nu toe...

avatar van BlueJudaskiss
Gortdroog, maar niet on-interessant. 3,0*

avatar van demodex
Vond het helemaal geen trage film. Eerder bloedstollend, juist omdat je weet hoe het afloopt, mede door het sterke spel. Nog steeds een van de beste Nederlandse films.

Hoe kan een moordenaar uitgroeien tot een held? Historicus Libbe Henstra deed vijftien jaar onderzoek naar een geruchtmakende Groningse moordzaak. Volgende week promoveert hij en verschijnt het boek Het teken van het beest.

Van moordenaar tot regionale held - Faculty of Humanities - hum.leiden.edu

Bijzonder nietszeggende, saaie film. Wel moet ik zeggen dat deze een stuk beter bewaard is gebleven dan menig andere film uit die tijd. Het geluid van deze film is bijvoorbeeld vele malen beter dan bij de gerestaureerde (!) versie van Spetters, ook uit 1980.

avatar van BlueJudaskiss
Verrek, nog niet op gestemd! Erg traag, maar een prachtig tijdsbeeld!

Overigens vond ik de dierenscenes (eenden schieten, eend de kop af snijden) toch behoorlijk echt er uit zien. Een "no animals were harmed" zul je hier dus niet vinden.

Vanavond was deze film te zien op Nostalgie Net, ik ben toch weer blijven kijken, had de DVD jaaaaren geleden al eens gezien. Maar vond hem nu nog mooier dan de eerste keer. Er gaat een heel intense sfeer van de beelden uit. De hoofdpersoon is iemand in wie je je goed kan inleven, zijn incasseringsvermogen dat op de proef wordt gesteld, zijn afkeer tegen opgelegde patronen, tegen hypocrisie, onvrijheid, het is bijna in zijn ogen te lezen. Thoolen spettert in al zijn ingetogenheid hier. En Marja Kok is grote klasse. Van mij 5 sterren.

Deze film was in 1980 een voor Nederlandse begrippen grote productie. Het ware feiten gebeurde verhaal is op zich ook zeker wel de moeite waard om een goede film van te maken. Maar tsjonge, jonge was dit in 1980 het beste wat ze konden doen? Wat een houterige productie. De saaiheid straalt er aan alle kanten van af en de cast is onbegrijpelijk.
Echter nog onbegrijpelijker is dat ik op de hoes van de dvd lees dat deze film twee gouden kalveren heeft gewonnen. 1 voor beste film en 1 voor Marja Kok als beste actrice. Dat zijn dus ook niet eens de minste prijzen. Marja Kok beste actrice !!! Actrice is al een groot woord voor haar prestatie in deze film!
1980 moet dan wel een heel erg mager jaar geweest zijn in de Nederlandse filmwereld.
Waren Monique van de Ven en Willeke van Ammelrooy dan vrij dat jaar?

avatar van Phantasm
Redelijk drama met soms saaie momenten en dat leverde 2 gouden kalveren op?????
Je moet ervan houden.

Robi schreef:
Waren Monique van de Ven en Willeke van Ammelrooy dan vrij dat jaar?
Nee, want Monique zat in Spetters dat jaar. Vanavond weer op Nostalgienet!

krabs_movie schreef:
Nee, want Monique zat in Spetters dat jaar. Vanavond weer op Nostalgienet!

Ben je niet in de war met Renee Soutendijk?

avatar van zicht
Leuke film, alleen iets te langdradig, al was de ontknoping wel weer geweldig. Ook jammer dat er niet in streekdialect gesproken word. Heb deze samen met de fuke en de gouden swipe gekocht, maar die andere 2 grepen mij een stuk meer aan. Bij deze film kon ik op den duur mijn hoofd er niet meer bijhouden, tot de ontknoping kwam dan

avatar van HK Senator
Prima film maar deze zou in dialect gesproken nog vele malen mooier zijn geweest. Gemiste kans.

avatar van Brix
Vandaag op TV te zien > ONS > 21:01 uur