Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Rigor Mortis (1981)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Dick Maas
met Rijk de Gooyer, Leen Jongewaard en Wim T. Schippers

Zwarte komedie over een caféhouder die wat aan publiciteit wil doen door het wereldrecord 'grafliggen' te verbeteren. De belangstelling blijft uit tot, na 124 dagen, een door motorpech opgehouden televisieploeg een nacht doorbrengt in het café. Een aantal dramatische verwikkelingen zal het leven van verschillende mensen behoorlijk ontregelen. Rigor Mortis - Latijns voor lijkstijfheid - is gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

avatar van gemaster
Hmmm. Rijk lijkt wel een beetje op de vader uit 'Alf' op die poster.

avatar van Kricky
haha dat klopt inderdaad

avatar van TheVoice
Yo Willy!

Hoe is deze film en waar is hij te krijgen?

avatar van Safri
Dat wil ik ook wel eens weten ja.

Maar hij lijkt inderdaad op Willy Tanner

Draait op het komende Nederlands Film Festival. Dat wordt een kaartje reserveren!

avatar van Quentin
Daar kom ik alleen al voor naar Utrecht .

avatar van Quentin
Hilarische film met een fantastische cast (Leen Jongewaard, Olga Zuiderhoek, Helmert Woudenberg, Rijk de Gooyer, Gees Linnebank en Wim T. Schippers, alhoewel deze laatste enkel zijn stem aan de film leende) en enkele bijzonder geslaagde visuele grappen, jammer dat deze zo moeilijk te krijgen is.

Hier is een kort fragment te zien (vanaf 33:28):

avatar van Quentin
Filmpje over de vertoning in het bijzijn van Dick Maas, de cast en Van der Lubbe;

YouTube - De keuze van... Huub van der Lubbe

avatar van Quentin
Waar komt deze geniale poster vandaan?

Briljant ding ja!

Die heb ik vandaag geplaatst.
Dit is de bron: Rigor mortis - het Geheugen van Nederland - geheugenvannederland.nl
Erg goede site met groot archief Nederlandse filmposters!

Iemand enig idee waar ik deze film vandaan zou kunnen halen? Ik ben er ontzettend benieuwd naar en hij is niet op DVD verkrijgbaar of als download te vinden...

avatar van Ted Kerkjes
Terug naar ... Rigor Mortis | Neerlands Filmdoek - NLfilmdoek.nl

Ik zou in de stem van de grafligger niet direct de stem van Wim T. Schippers hebben herkend, ofschoon ik die stem kan dromen. Weet iemand hoe ik aan deze film zou kunnen komen?

avatar van niethie
Ik heb ergens begrepen dat dit zich in de archieven van beeld en geluid bevind maar ze Dick Maas niet eens een kopie willen toesturen of hem beschikbaar stellen voor retrospectieven. Hoe kan dit? Zo nieuwsgierig! Niemand die hem opgenomen heeft destijds toen het de keuzefilm was bij Zomergasten?

avatar van Earth
niethie schreef:

Dick heeft hem wel, maar het is onduidelijk bij wie de rechten liggen CRM? VPRO?

avatar van Thiver
Draait binnenkort als openingsfilm op filmfestival Amsterdamned, waar hij voorafgegaan wordt door Maas' korte studentenfilm Historia morbi.

Een zeer leuk filmpje! Een 4,0.

avatar van wess16
Jammer dat deze nergens te zien is en ook nooit op tv komt.