Boven Is Het Stil (2013)

Alternatieve titel: It's All So Quiet

Nederland / Duitsland

geregisseerd door Nanouk Leopold
met Jeroen Willems, Henri Garcin en Wim Opbrouck

Helmer, een alleenstaande boer van midden vijftig, brengt zijn bedlegerige vader naar de zolder om niet langer naar zijn wil te hoeven leven. Als de 18-jarige Henk zijn knecht wordt, komt er eindelijk beweging in zijn leven. Helmer komt door de ziekte van zijn vader tot het besef dat hij nooit het leven heeft geleid zoals hij dat zelf zou willen.

adso schreef:
Vreemd dat de scene van de publiciteitsfoto (kraaienbeet) de film niet heeft gehaald…
Inderdaad, ook omdat de knecht wel opeens een wond aan zijn hoofd heeft in de film.

avatar van adso
Ja, ik doe moeilijk, ik ken(de) de foto, wist er dus ook iets meer van… en ineens heeft Henk die plek op zijn voorhoofd… weird! Apart, maar ook wel weer leuk dat U geen stemmen uitbrengt!

avatar van blurp194
In het vliegtuig gezien. Dat is misschien geen ideale setting voor een film als deze.

Laat ik beginnen met dat de cinematografie indrukwekkend is. Wat een mooi spel met licht, en compositie. De verstilde grauwe beelden passen ook perfect bij het nogal zwaarmoedige verhaal wat te vertellen valt.

Daarmee is het ook gezegd qua positieve punten. De muziek is wat mij betreft volstrekt misplaatst, irriteert en leidt af. Acteren - het is misschien heel goed, maar daar is toch ook moeilijk een oordeel over te vormen met zoveel verzwegen emotie, zoveel niet uitgesproken leed. Maar wat het meeste kwaad doet is de observerende, verstilde, afstandelijke stijl van filmen. Daardoor blijft het verhaal ook erg op afstand, blijven de emoties wezenlijk vreemd. Alsof je er wel eens een boek over gelezen hebt, heel lang geleden, maar dat eigenlijk allang weer vergeten bent.

Het verhaal dan, dat kan ik niet anders dan uitgesproken zwak vinden. Het is misschien een artistieke keuze om door weglating een meer intrigerend verhaal te willen presenteren, maar wat mij betreft bereikt Leopold er in deze film alleen nog meer afstandelijkheid mee. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest - een film maken die de kijkers koud laat.

Reinbo
Mooi subtiel geregisseerd drama. Kon de afstandelijkheid juist wel waarderen. Prima spel ook. Onderwerp heb ik dan wat minder mee, al liet het me verre van koud. 3*

avatar van Hannibal
Goede film, die iets weg heeft van "Amour", maar een stuk minder schokkend is. Niets mis met de manier hoe getoond werd hoe moeizaam de relatie tussen vader en zoon was, en hoe zoon zijn vader ondanks de moeilijke relatie verzorgde (met zichtbare tegenzin, dat wel).
Indrukwekkend acteerwerk van zowel Jeroen Willems als Henri Garcin.

Toch pakte de film me niet zoals ik had gehoopt. Het gebeurde erg weinig, ik heb gehoord dat het boek veel uitgebreider ingaat op diverse familievetes. (Ik heb het boek zelf niet gelezen)
De film had hier wat mij betreft best wat meer in mogen spelen, hoewel het ongetwijfeld een bewuste keuze is geweest het eruit te laten. In Wolfsbergen was het niet veel anders, en toch vond ik dat een veel betere film.

In dit documentairachtige drama trekken de gebeurtenissen als een stilleven voorbij. Een film zonder veel woorden die zich concentreert op het wezenlijke. De relaties zijn moeizaam, stroef, de angst beheerst het bestaan en zowel de emoties als de begeerten zijn onderdrukt in het leven van alledag op de boerderij en bij het verzorgen van de dieren. De koele, maar ook melancholieke beelden maken indruk en lijken je als kijker een soort van geheimhoudingsplicht op te leggen; zij getuigen van een diepe treurigheid.
De film wordt vooral gedragen door Jeroen Willems; wat doodzonde dat hij er niet meer is. Een gouden kalf als postuum eerbewijs (tijdens het aanstaande Nederlands Filmfestival) zou zeer verdiend zijn.

avatar van aSMoDeuS
"Ik heb vader naar boven gedaan." Hadden ze maar de subsidiekraan dicht gedaan bij deze verfilming van, wat ik begrijp, het prachtige boek. Totaal niet pakkend relaas van een stel homofielen op het platteland. Oh, en er lag ook nog een oude kerel op sterven in het 'boven' uit de titel.
Ik had 'm liever overgeslagen. Dan liever pulp als R.I.P.D. (2013), een film die in ieder geval niets pretendeerd...

Alleygator schreef:
Na afloop van de vertoning zegt Anouk Leopold dat haar volgende project 'misschien iets met praten' wordt. Er wordt gegniffeld in de zaal.

Hilariteit alom!

Aanrader, meeste alleen nog de gedurfdheid van een reygadas.

avatar van mjk87
Niet mijn soort film. Leopold kiest voor heel veel stille beelden, zonder veel geluid en zonder opschmuck aan muziek. Dan krijgen we een nogal stijf en nors hoofdpersoon waarvan niet direct duidelijk is wat er nu mis mee is. Langzaamaan komt dat wel, maar dat is te laat, want alle interesse is dan al verdwenen. Leopold neemt dus echt de verkeerde keuze en verwart stiltes met kwaliteitscinema - een stilte kan heel betekenend zijn maar is dat niet per se. In dit geval irriteert het vooral, doordat je niet weet waar de regisseur nu heen wil. Bij Kauwboy had ik datzelfde. Willems kan ook weinig met zijn rol, behalve wat moeilijk voor zich uitkijken. Het is overigens niet eens zijn schuld en hij doet echt zijn best. Verder tamelijk saaie fotografie die ook niet echt de aandacht erbij houdt. 1,0*, omdat ik wel zie dat dit niet heel slecht is, maar het is vooral mijn smaak niet.

avatar van Hando
Als je 1 Leopold hebt gezien dan heb je ze allemaal gezien. 2 sterren.

Drama met ingetogen acteren en camerawerk op 'de huid". Gedurfd en moeilijk voor de acteurs.De stiltes en de beelden spreken voor zich. Een manier van filmen en acteren die niet iedereen zal waarderen, maar die ik prachtig vind!
Een verdiende 4.

Dit is wel de meest slechte film die ik ooit heb gezien, we hebben met vier man gekeken en we hebben zo gelachen omdat er gewoon helemaal niks gebeurd en niks wordt gezegd, ja er zijn ook mooie stukken, je vraagt je steeds af hoe hij boven komt, maar verder is het maar goed dat dit zijn laatste film is, want dit kan je een normaal mens niet aan doen daarom ook een 0,5

avatar van Hannibal
minketijsen schreef:
maar verder is het maar goed dat dit zijn laatste film is

Ik hoop toch niet dat je dit zo bedoelt als het lijkt.

avatar van 93.9
Prima film, die ook weer in het buitenland op meer waardering kan rekenen.

Lv92
Sterke herziening. Ga gauw meer kijken van Nanouk Leopold. Voor mij op Borgman na de beste Nederlandse film van het afgelopen jaar.

avatar van AmazingPP
Een film die veel aandacht heeft gekregen, mede door het overlijden van Willems. Anders was volgens mij deze film direct in de vergeethoek geplaatst. Het is een saaie, langdradige film met zeer weinig dialoog, te weinig naar mijn mening, waardoor er veel onduidelijk wordt en blijft. Ik heb films gezien met minder woorden, maar zoveel keer boeiender dan deze film. Willems zet zijn rol neer, maar wat er nu precies moeilijk aan is ontgaat mij dan toch even. Lakemeier speelt een gewaagde rol, zeker voor zo'n jonge acteur. Niet mijn ding deze film, absoluut niet. Jammer, want ik had er best goede verwachtingen van. 2 *

Goed geacteerde mooi gefilmde film, wel wat langdradig, saai.

Prachtig gefilmd, wat donker portret van een boer. Mij een verademing was dat boerenleven niet werd geromantiseerd; maar in zijn sobere "proza" werd getoond; schoonheid als toevallige bijvangst. Het enige wat mij wat hinderde was dat veel beelden zo donker waren..

Film gisteren gezien op tv. Een portret van een alleenstaande boer die zijn oude vader verzorgt boven op zolder. Er gebeurt niet echt veel in de film en het is observerend en afstandelijk gefilmd. Dat maakt de sfeer van de film wel mooi en boeiend. Er zitten ook mooie beelden tussen. Maar met een dergelijk onderwerp wil je toch ook wat dieper in de huid van de hoofdpersonen kruipen, en daar geeft de film je geen kans voor. Ondanks dat er al niet veel gezegd werd, was wat er al gezegd werd ook niet altijd even goed te verstaan. Daarom de teletekst voor doven en slechthorenden er maar bij aan gezet.

De scènes waarbij de zoon instaat voor de verzorging van zijn vader zijn wel goed en overtuigend gebracht en ook deze waarbij het hoofdpersonage mijmert over wat het leven voor hem nog is en wat het voor hem gebracht heeft. Het spijtige van de film is mijn inziens dat er geen relaas is van wat zich vroeger afspeelde en hoe men tot dergelijke toestand en verhouding vader-zoon is gekomen.
De eenvoudige boerenzoon wellicht voor wie het als vanzelfsprekend was (en blijkbaar nog is) in het ouderlijk huis te blijven en de zorg om de "oude dag" van vader op zich te nemen, zondermeer

avatar van missl
Best een traag en nietszeggend drama over een boer en zijn vader. Als je dit niet kijkt heb je niets gemist.

avatar van Decec
Een goede drama film...
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Bekende acteur Jeroen Willems (overleden)...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van cantforgetyou
Erg mooie film. Het vaak sombere weer, kale bomen en lege vlaktes werken goed mee om het verhaal. De weinig woorden geven in deze film heel veel! Ik denk dat veel mannen die nog in de kast zitten deze film erg confronterend kunnen vinden. Prachtig gespeeld door helaas overleden acteur Jeroen Willems.

avatar van sinterklaas
Weer een prima boerendrama. Beetje in de trent van De Poolse Bruid. Jeroen Willems zet hier weer op een indrukwekkende manier een rol neer, tevens, heel helaas en pijnlijk genoeg, een van zijn laatste. Jeroen had echt een goede toekomst als acteur kunnen neerzetten. Met zijn rol in De Wederopstanding van een Klootzak kon hij nog wel eens doorbreken in het buitenland.

Zoals er hierboven al is vermeld is de film op eerste gezicht best langdradig. Maar dat is het leven van een boer denk ik ook wel, je wordt wakker, gaat koeienpoep scheppen, melken, melk verkopen, douchen, eten, slapen en zo gaat dat elke dag, afgezien van de zondagen, door. Helmer is een teruggetrokken boer die de mantelzorg op zich neemt wat betreft zijn bedleggerige vader. In het begin zie je al dat Helmer zijn vader eigenlijk wel onverschillig laat en de zorgelijke rol nogal op een dominante manier uitvoert. Als kijker weet je wel dat er een geschiedenis op de achtergrond kan meespelen. Ja en verder.... vrij weinig eigenlijk. Beetje zakendoen met de Belgische melkhandelaar, beetje aandacht besteden aan zijn buurjongetjes.... het leven als boer moet wel heel saai zijn. Althans in mijn ogen.

Dan krijgen we die knecht Henk, waarbij ik me nog steeds afvraag of hij nou een vaderfiguur zocht of dat hij daadwerkelijk homoseksuele gevoelens had voor Helmer of dat hij een vaderfiguur zocht/miste? (ik kon nou niet bepaald spreken over seksueel getinte scenes)

Interessant en subtiel Hollands werkje. De stille plaatjes uit de polder zorgde ook voor een typische toepasselijk sfeertje, al dan wel leeg en somber.

RIP Jeroen.

Ook een film die ik al eens eerder gezien heb. Een film over een alleenstaande boerenzoon die zijn oude vader op zolder verzorgt. De film is vooral erg traag en bouwt ook heel langzaam op. Maar hij is wel stijlvol gefilmd en geeft een goed beeld van het boerenleven in zeeland.

avatar van McSavah
Mochizuki Rokuro schreef:
Ik wel. In de synopsis op boekmeter staat het ook, maar als het anders is in het boek ben ik wel nieuwsgierig.

In de film vraagt de melkrijder aan Helmer of Henk zijn neef is, waarop Helmer antwoordt: "Mijn neef? Nee. Henk werkt hier." Alsnog zou het ook in de film zijn neef kunnen zijn, maar dat zag ik verder niet naar voren komen.