Opvallende Nr. 1, IDM! Vind Brownian Movement juist de sterkste en meest gedurfde omdat je de film op verschillende manieren kan interpreteren en er naar mijn mening veel meer lagen inzitten.
Nu ben ik wel benieuwd naar de lijstjes van anderen hier. Welke zou als 'winnaar' uit de bus komen?
Er zit in ieder geval een duidelijke vooruitgang in haar oeuvre. De films worden thematisch, cinematografisch en in de regie steeds verfijnder. Stilistisch(hand held camera) en op het gebied van productie (veel meer improvisatie) is Boven is het stil als een breuk te zien, waardoor ik benieuwd ben welke kant ze nu op gaat.
Brownian movement is denk ik in ieder geval haar meest gedurfde werk. Maar die film is net wat te extreem elliptisch voor mij (nooit gedacht dat ik dat nog eens zou zeggen).
Overigens heb ik een aantal week geleden aan een masterclass van Leopold meegedaan bij de universiteit van Groningen (waar ik studeer). We hebben toen met een aantal filmstudenten al haar films bekeken, geanalyseerd en bediscussieerd. Vervolgens hebben we in de masterclass vragen gesteld aan Leopold, aan de hand van clips, en toen met haar verder gediscussieerd. Dat was behoorlijk waardevol en het heeft me haar werk nog meer doen waarderen. Het was voor mij opvallend hoe intuitief Leopold te werk gaat, want vanwege haar strenge stijl verwachte ik een veel intellectuelere filmmaker. We hadden allerlei symbolische lagen ontdekt die ze er zelf niet (bewust) zo had ingelegd. Ze denkt veel meer op het niveau van het shot of een scene, wat voor gevoel die teweeg kan brengen. Ze bereid alles tot in de puntjes voor, dat wel, maar het eigenlijke filmen en de postproductie zijn veel intuitiever. Ze is vooral heel minutieus als het gaat om mise-en-scene. Ze vertelde dat ze maanden op zoek is geweest naar de boerderij uit Boven is het stil. Die vond ze, als ik het me goed herinner, in Duitsland. De buitenscenes zijn in Zeeland gefilmd. Elk gordijntje en elk behang is precies zo als zei het van tevoren in haar hoofd had.
ben het eens dat ze momenteel zo niet de beste dan iig de meest interessante regisseur van Nederland is. Ik kijk altijd uit naar nieuw werk.
Nu lijkt kritiek vanuit "de markt" wel iets invloed op haar werk te hebben, want er is al inderdaad een breuk zichtbaar met het eerdere werk (Boven is het Stil voor het eerst geen origineel script en inderdaad ook vrijer camerawerk) en ze heeft ook aangegeven wel iets te willen doen met genre of iig iets de commerciële kant op, bij wijze van experiment... maar bij iemand met de juiste instincten zoals Leopold, kan dat ook alleen maar weer interessant worden lijkt me.